Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja make280s »

Miksi ATF:ää jota ei ole tarkoitettu palamistapahtumaan, parempi olisi kaksitahtiöljy tuohon tarkoitukseen !
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

make280s kirjoitti:Miksi ATF:ää jota ei ole tarkoitettu palamistapahtumaan, parempi olisi kaksitahtiöljy tuohon tarkoitukseen !
Kirjoittelin tästä 6.3 omaan elvytystopicciin jonkun verran. Maailmalla ovat käyttäneet vuosikymmeniä tuota hyvin tuloksin. Perustunee siihen että ATF:ssä on puhdistavia, liuottavia ja korroosionesto-ominaisuuksia enemmin kuin 2T-öljyssä.

Varmaan kukaan ei ole tieteellisesti asiaa tutkinut mutta luotan käyttökokemuksiin ja itsellä ei ole ollut mitään ongelmia ATF:n kanssa muutaman vuoden kokemuksella. Onkohan se 2T-öljy enemmin savuttavaa, kuin ainakaan tuo 1% ei aiheuta mitään (näkyvämpää) savua... :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

karra kirjoitti:Sattui vuonna 2004 kun olin ostanut 1968 W111 coupen, Teppo Nummisen Losista tuottaman ja Simo Veharannan etsimän ja fiksaaman auton. Firmamme asentaja kertoi että tuntee Simon ja oli joskus jenkeissä käydessään ajanut jotain 60-lukuista ruiskumersua...

Sattui vuonna 2012 maalikuussa 23 päivä lounasruokalassa kun istahdin asentajan vastapäähän;

KP: moi, katoitko mailit ku laitoin niitä kuvia uusimmasta rojektistani
KK: en kun en saanu linkkiä auki
KP: joo se on pagoda
KK: niin mä muuten ajoin kerran sellaista kaverin autoa Losissa
KP: ai jaa mikäs se juttu oli
KK: joo Simo anto rahat käteen ja sanoi et lennä Modestoon ja aja yks pagoda tänne Losiin, se lähtee Joensuuhun Suihkon Hemille
KP: no hitto se saatto olla varmaan miun auto, valkonen?
KK: joo
KP: manuaali
KK: joo, oli muuten jonkun US Army kapparin ku sen oli ostanut uutena Saksasta ja sitten halus ostaa Veten


Muutama fakta vielä selvitettiin, aika osui loppuvuoteen 1989 ja melkoisen varmasti sama auto oli kyseessä mitä kaverini oli kuskaamassa. Hän tulee tsekkaamaan kärryn jossain vaiheessa.

Matka oli jäänyt mieleen koska American Graffiti -elokuva oli kuvattu Modestossa ja hän bongasi leffasta tuttuja maisemia. Lisäksi jossain liikennevaloissa oli rinnalle tullut 1957 2D tolppa Classic Chevy jota oli ohjastanut näyttävän näköinen blondi. Oli kuulemma pälyillyt mielenkiintoisen oloisena kaverini ajamaa avomersua... eli yksi menetetty chäänssi :mrgreen: .

Suihkon Heimo (Hemi) Joensuussa oli pääosin tuotattanut niitä veronkiertopiilofarkkuja mutta tuo pagoda oli siis eksynyt Simo Veharannan myyntikaluston joukkoon...

On tää maailma pieni.
Ei tuo bagodaa mikään myyntikaluston joukkoon eksynyt ollut. Voinen tunnustaa, että minullekin ko auto on tuttu. Minä luulen, että minulla on siitä jopa paperivalokuvakin varaston albumien kätköissä, jossa se on toisen punaisen Pagodan vieressä Jenkki on jees -myymälässä. Samassa rivissä oli vielä sininen avo 3.5 SEL mersu joika sittemmin meni Jari Kurrille tai oli jo alkujaan hänen (en muista). Tuo myymälähän oli kaikkine seinämaalauksinene jo matkailukohde.
Simo on tunnettu mersuharrastaja ja entisöinyt niitä kymmenittäin. Kun vuosi sitten kävin hänen luonaan La Vernessä oli silloinkin Simolla yksi Pagoda työn alla. Simon kautta on tullut pelkästään kymmeniä Mersuja Suomeen, satoja autoja kaiken kaikkiaan.

No Hemi siirtyi kodinkonekaupasta autobisnekseen ja suoraan klassikko autohin. Hemin kautta (joka osti autot pääasiassa Simolta) tuli kymmeniä todellisia klassikkoja ja harvinaisuuksia Suomeen, varmasti satoja jos kaikki jenkkifarmarit lasketaan. No lopultahan siinä kävi niin, että lama tuli eikä ihmiset ostaneet halpojakaan antiikkiautoja. Hemi siirtyi farkkujen ja vanien myyntiin ym. matkailuautohin, mutta niissäkin markkinat suli alta.
Eli kyllä alkuun Hemi nimenomaan tuotti klassikkoautoja. Kävin hänen luonaan viikottain katsomassa mitä milloinkin tulee ja aika monet osto/myynti/vaihtokaupatkin tehtiin. Hemin hinnat oli todella asialliset. Muutaman kerran olin talkoilla ajamassa kontista purettuja autoja Turusta Joensuuhun.

Hemi oli mobilisti joten jokaisella autolla oli tarina. Oli MGM:n ja Marilyn Monroen Cadillac, Clark Gablen Imperial, Reinman Buick jne :D Sen tarinan sai aina kaupantekiäisiksi ja jotkut niistä jäivät elämään. Repesin kerran nauruun kun lehdessä luki erään ministerin saaneen hääkyydin aikoinaan Marilyn Monroelle kuuluneella Kädiläkillä :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä että saatiin lisätietoa. Itse en ollut kuullut Hemistä, täällä kaakossahan jenkkiautoja toi Star Parts / American Amigo -yhdistelmä josta sitten syntyi Star Amigo eli TähtiAimo joka on vielä voimissaan. Jamohan asustelee nyttemmin täällä ja olen aina silloin tällöin tavannut hänet kun on yhteisiä tuttuja :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarruhommia tehty tänään :) .
Adventurer kirjoitti:
karra kirjoitti:Ei tuo bagodaa mikään myyntikaluston joukkoon eksynyt ollut. Voinen tunnustaa, että minullekin ko auto on tuttu. Minä luulen, että minulla on siitä jopa paperivalokuvakin varaston albumien kätköissä, jossa se on toisen punaisen Pagodan vieressä Jenkki on jees -myymälässä. Samassa rivissä oli vielä sininen avo 3.5 SEL mersu joka sittemmin meni Jari Kurrille tai oli jo alkujaan hänen (en muista). Tuo myymälähän oli kaikkine seinämaalauksinene jo matkailukohde.
Niin oliko tuo liike siis Losissa? Itsekkin kävin Simolla 2004 paluumatkalla Meksikosta, oliko se nyt tämä LaVerne paikka...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 12&t=13759" onclick="window.open(this.href);return false;

2004 en juurikaan ymmärtänyt noista klassikomersuista joten saattaa olla puutaheinääkin kirjoiteltu :P :oops: .

Katottiin valokuva-albumista ja yksi Kurrin W111 avo oli punainen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

karra kirjoitti: Niin oliko tuo liike siis Losissa? Itsekkin kävin Simolla 2004 paluumatkalla Meksikosta, oliko se nyt tämä LaVerne paikka...
Ei vaan ihan Joensuussa se oli. Parhaimmillaan siellä oli jotain 70-80 klassikkoautoa myynnissä. Yksi kynäruiskumaalari maalasi kuukausikaupalla auto-aiheisia freskoja seinille, kaikkea rekvisiittaa oli myös paikat täynnä. Kuten sanoin niin matkailukohdekkin se oli, ei sellaista ollut siihen mennessä ehkäkoko suomessa nähty.
Simon koti kautta paja on ollut parikymmentä vuotta siinä 210:n kupeessa La Vernessä Pomonan lähellä.

Jos mulla on joskus aikaa mennää vintille penkomaan pahvilaatikoita ja löydän vielä niitä kuvia niin voin sen sulle skannata.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin Nippeli-Tepolta akun kiinnikeraudan ja pari kierretankoa eilen Jokimaalla. Kävi suoraan paikoilleen, onpahan nyt katsastukseen akku kiinni - pitää loihtia alkuperäistyylinen sitten kun on detaljoinnin aika :)

http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod" onclick="window.open(this.href);return false;

Huusin äsken ebaysta soittimen. Kojetaulun radion reikä vaikuttaa alkuperäiseltä eli sitä ei ole onneksi suurennettu, tämä pienellä etulevyllä oleva malli pitäisi siis sopia autooni:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuossa on vaan tuo muhkura alaspäin ja saattaa olla että ei sovi pagodaan. Siinä tapauksessa tuo menee Pave Maijasen 220S:ään :P .
Viimeksi muokannut karra, Pe 29.06.2012 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Katselin tänään että tilaa kyllä vaikuttaisi olevan tuolle radiolle. Se pitää vaan pujotella sinne takakautta, kuinkahan sinne pääsee...

Vasen takajarru kasattu uusilla kumeilla, sylkky hoonattu kevyesti. Käsijarruvaijerin vasen "kulmavaihde" uusittu koska vanha oli murtunut. Oikea puoli avattu sekä jarrunestesäiliö tyhjennetty & pesty sisältä ja päältä :) .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Hieno projekti sinulla. Löytyi tälläinen sivu http://www.retrosoundusa.com/products/category/id/1" onclick="window.open(this.href);return false; jos haluat nykyaikaisemman soittimen joka näyttää melkein auton ikäiselle.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Pikku Mersu kirjoitti:Hieno projekti sinulla. Löytyi tälläinen sivu http://www.retrosoundusa.com/products/category/id/1" onclick="window.open(this.href);return false; jos haluat nykyaikaisemman soittimen joka näyttää melkein auton ikäiselle.
Juu olen jossain muuallakin nähnyt tuon tapaisen aparaatin. Minulle riittää radio kunhan se soi hyvin, vaikka monona :mrgreen: .
karra kirjoitti:Täytin öljytilan illalla dieselöljyllä, se on valunut osittain ulos säätötangon etupäästä. Moottoriin sitä ei ole valunut; ainakaan mittatikun lukema ei ole muuttunut
Olen aika toope. Vaikka tyhjäkäyntiseosruuviakin säätelin en tajunnut että siinä vieressä on rivipumpun öljyn mittatikku - eli tässä on suljettu öljykierto. Kaadoin huohotinkorkista (siinä on Mann-merkkinen breather) siis reilu puoli litraa dieseliä pumppuun; siksi se alkoi vuotaa etupäästä säätötangon juuresta sekä takapäästä seosruuvin juuresta ulos.

Irroitin tänään mittatikun ja noin kolme desiä oljyä valahti lattialle. Lapposin siitä täyttökorkista - joka ei siis näytä täyttökorkilta vaan huohottajalta - muutaman desin ulos, kaikki minkä sain. Onpahan nyt öljytila pesty dieselillä; aika mustaksi oli mennyt ja tosi lirua oli nyt ulos laskettaessa. Täytin 2 desilitraa 15W-40 mineraaliöljyllä ja sain pinnan mittatikun asteikolle. Pitää tarkistaa vielä kun auto on suorassa ja koekäyttää toki vielä.

Oikea takajarru kasattu ja koko systeemi ilmattu, siis nesteet samalla vaihdettu tottakai. Ihmeen kirkkaat oli mutta takana siis toinen mäntä ruostunut jumiin molemmilla puolilla. Olisikohan ollut silikoninesteet sisällä kun oli vähän eri hajuista, se kun ei ole hygroskooppista niin sinne takasylkkyihin oli ehkä kertynyt vesihelmi joka siis ruostutti männät 15 vuoden seisonnan aikana. Ja se täysi kirkkaus ihmetyttyi, vähän sinertävää oli jos jotain väriä siitä etsii.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

karra kirjoitti:Katselin tänään että tilaa kyllä vaikuttaisi olevan tuolle radiolle. Se pitää vaan pujotella sinne takakautta, kuinkahan sinne pääsee... .

Oliskohan ollut, että hansikaslokero pois, niin sieltä sopii ujuttamaan paikalleen.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noi nuppien keskiosat voi vaihtaa sisältä päin työntämällä ulos, niin saat vaihdettua niihin ikkunakammen nupeista peitelevyt ne on 1:1 samat kuin alkuperäisissä. Ja onko toi putkivehje? ilmeisesti ei sais siinä tapauksessa kytkeä virtoja ilman kaiutinta.?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Aapo.T kirjoitti:Noi nuppien keskiosat voi vaihtaa sisältä päin työntämällä ulos, niin saat vaihdettua niihin ikkunakammen nupeista peitelevyt ne on 1:1 samat kuin alkuperäisissä. Ja onko toi putkivehje? ilmeisesti ei sais siinä tapauksessa kytkeä virtoja ilman kaiutinta.?
Hyvä vinkki, niitä ikkunaveivejä ois ollut tänään pilvin pimein Mersurompetorilla... ei pitäs olla putkivehjes tuo vielä. Mutta mitähän tuo TG tarkoittaa?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tuo tg taitaa olla semmonen putki/transistori radio.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Aapo.T kirjoitti:Tuo tg taitaa olla semmonen putki/transistori radio.
Guugletin vähän samaa asiaa. No tämä TG menee muusikolle joka tapauksessa kun ostin eilen pari Eurooppaa lisää :P .

Kuva

Kuva

Pari outoutta taas löytyi pagodasta; jäljitin pa-siirtopumpun maajohtoa takakonttiin ja siellähän se oli irti eli ruuvin alle tuleva pyöreä liitin oli kiinnittämättä. Mitenhän tuolla autolla on ajettu :shock: . En löytänyt sille sopivaa paikkaa mutta sain sen juuri ja juuri ylettämään sähköjohtonippua peittävän peltikourun (huom: ei muovia 8) ) peltiruuvin alle. Siihen se ei kuulu koska liittimessä on aika iso reikä ruuville. Missähän on tuon maajohdon virallinen kiinnityspaikka?

Peräöljyjä ei pääse vaihtamaan koska liunkkuperä on luokillaan, pitää päästä montulle jotta ne akseliputket saa suoraan. Toinen puoli ei noussut vaikka kahdella tunkilla nostin ylös... on siellä öljyä kumminkin ja aika puhdasta vielä. Eikä perämurikka ole vuotanut.

Mutta se epäkohta; vaihteistossa vaikuttaa olevan kirkkaan rusehtavaa paksua öljyä joka tuoksahti peräöljylle mutta ei niin voimakkaasti kuin GL-5. Siellä on varmaan GL-4 taikka GL-1, joka tapauksessa se on paksumpaakin kuin ATF. ATF sinne kuuluu siis eli ne pitää vaihtaa :eh: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla olis Mexico vollstereo, tosin laitoin sen huoltoon joten en ainakaan halvalla oo sitä myymässä, jos se nyt joskus tulee kuntoon :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Peräöljyjä ei pääse vaihtamaan koska liunkkuperä on luokillaan, pitää päästä montulle jotta ne akseliputket saa suoraan. Toinen puoli ei noussut vaikka kahdella tunkilla nostin ylös... on siellä öljyä kumminkin ja aika puhdasta vielä. Eikä perämurikka ole vuotanut.
Ethän nostanut ilman iskareita? Tuon mallin perissä saa oikean vetoakselin vakionopeusnivelen palasiksi, mikäli perää nostaa esim perämurikasta ilman iskunvaimentimia, siten että perä pääsee liikaa inkkuun, ts renkaat lmaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Peräöljyjä ei pääse vaihtamaan koska liunkkuperä on luokillaan, pitää päästä montulle jotta ne akseliputket saa suoraan. Toinen puoli ei noussut vaikka kahdella tunkilla nostin ylös... on siellä öljyä kumminkin ja aika puhdasta vielä. Eikä perämurikka ole vuotanut.
Ethän nostanut ilman iskareita? Tuon mallin perissä saa oikean vetoakselin vakionopeusnivelen palasiksi, mikäli perää nostaa esim perämurikasta ilman iskunvaimentimia, siten että perä pääsee liikaa inkkuun, ts renkaat lmaan.
Iskarit on paikoillaan. Auto on siis pukeilla ja ne akselit on siis linkussa alaspäin... tuohan on normi tilanne jos vaikka renkaanvaihdossa nostetaan korista taikka siis perämurikasta ylös. Ei ole tuollaista juttua tullut edes ajatelleeksi...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt on pakko jatkaa pagodan kimpussa; (melkein) kaikki muu on tehty ja eilen klubitapahtumassa nähty 2 valkoista pagodaa kannusti oman projektin kimppuun uudelleen käyntiä...

Siivoilin illalla tallia kun en muutakaan jaksanut ja lopuksi tutkailin miten saisi koneen tuettua ylös jotta pääsisi pudottamaan etupalkin alas. Jos laittas vaan pukit öljypohjan alle, leveä lankku siihen tasaamaan kuormaa. Jäisi kuitenkin tilaa laittaa iso hallitunkki etupalkin alle ja pudottaa sitä sen verran jotta ne isot kumipuslat saisi vaihdettua.

Vaihtelin viime vko vaihteistoöljyt. Muuta ei ole tehty... Saksasta on tulossa ohjausiskari ja akun viralliset kiinnikeraudat kuin myös kaiutin. Laittelen ne akun raudat sitten ensi talven aikana kun pitää muutenkin siistiä autoa parempaan kuntoon, huomasin että pissapojan säiliö on ihan irrallaan pannuhuoneessa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Minusta paras tapa vaihtaa ne apurungon kumit on nostaa auto ylös pukkien varaan nostaa moottoria hieman moottorinosturilla ja tukea nosturi mekaanisesti liikkumattomaksi. Tai käyttää runkoaisojen päälle tulevaa pukiia , josta moottori nostetaan hieman ylospäin, kuten tehdas suosittelee. Tällöin jää moottorin alle rittävästi tilaa heilua. Kannattaa huomioida, että ne puslat on pitkät ja irrotuskin vaatii tilaa, eli rungon joutuu nostanmaan todella korkealle, tällöin sellaiset öljypohjasta tukemiset yms. viritykset ovat vaarallisen huteroita.

Edit: ohessa w107:n e115:n ohje, sama sopii w113:een. http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... 33-110.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
p.s. tuossa bilteman pukissa on hieman ideaa tukea varten: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... -kg-15845/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Unskilla asialliset neuvot ja linkit, kiitos niistä. Päätin kuitenkin kokeilla omaa tapaa (sain vinkin toisaalta); kun astuin talliin niin 40 min päästä oli puslat jo irti... takaisin laitto olikin jo eri juttu.

- auto oli jo pukeilla, edessä pukit alatukivarsien sisempien akseleiden kohdalla
- otin etupalkin ja rungon väliset lehtijousien etukorvakkeet (kallistuksenvakaajan pannat samoissa pulteissa) irti
- laitoin ison hallitunkin etupalkin alle siten että varsi sojotti taaksepäin kardaanin suuntaan
- laitoin leveän pölkyn öljypohjan alle, vielä iso lankku siihen välin olisiko ollut 2x8"
- asensin pölkyt runkopalkkien alle siihen etujalkatilojen kohdille
- tunkkasin etupalkista hieman ylös
- iskarien yläpäät oli jo herkistetty, mutterit siinä huulella sekä moottorin korvakkeiden pultit irti
- poistin pukit alatukivarsien/etupalkin alta
- laskin varovasti alas, irroitin iskareiden yläpäät, moottori lepäsi öljypohjansa varassa
- jarruletkutkin sai olla paikoillaan; tilaa tuli sen verran että sain apurungon puslat pois
- putsasin pölyt, rojut ja mujut sieltä ja laitoin uudet puslat paikoilleen

Tuohon meni 40 min mutta sitten se takaisin laitto oli hankalampaa. Piti tietyssä järjestyksessä koota nippuun, apuna oli lankkuja ja toinen hallitunkkki. Ensin apulehtijouset, sitten moottorin korvakkeet tyynyihin, sitten puslien keskipulti löysälle ja kohdistus että pikkuruuvit menee reikiinsä. Lopulta pienen pultti-, sorkkarauta- ja tunkkisulkeisten jälkeen sain kuskin puolen rojut paikoilleen. Apparin puoli on niin ahdas että en tiedä miten ne pienet 8 mm pultit saa kohdalleen kun se puslakin vähän vääntää sivuun etupalkkia ylös nostettaessa. Pääpultti on reiässään mutta ei voi kiristää ennen kun sen puslan saa tarkalleen siten että pienet pultit osuu reikiinsä. 4 h meni kokonaisuudessaan ja hankala apparin puoli on vielä tekemättä.

Ja tuohon päälle tulee paksu peltikansi eli ei pääse siitä ison pultin kannastakaan vääntämään. Ilmajousitteisessa sitä jäykistävää kantta ei ole vaan siellä runkoaisan sisällä on 20 mm paksu valurautainen fyllipala joka jäykistää rakenteen. Tässä se kansi ilmeisimmin toimii jäykisteenä, olettaisin. Kannessa on kuminen tötsä sisällä joka vastaa pääpultin kantaan, sekin ottaa varmaan kuormaa vastaan.

Kuva

Kuvassa oleva korjaussarja näyttäisi sisältävän tuon kannen, Febin korjaussarjassa tuota kantta ei kuitenkaan tullut.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Hyvä että onnistui helposti!
- otin etupalkin ja rungon väliset lehtijousien etukorvakkeet (kallistuksenvakaajan pannat samoissa pulteissa) irti
Merkkasithan paikan ja asennon tarkaan ennen kuin irrotit ja kiinnitit samaan paikkaan? Mikäli et, sitten voi olla edess pyöränkulmien säätöreissu...

Nuo pinnapultit on epäkeskeisesti kiinnitetyt ja pinnapultteja kiertämällä säädetään etupyörien caster-kulma. Eli tuo tukivarsi, (ei siis lehtijousi) liikkuu eteen-taakse pinnapulttien varassa ja kallistaa koko etuakselistoa. Mikäli säätö on pielessä on pahimmassa tapauksessa etuakseli kierossa ja auto kulkee kuin ajokoira...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Hyvä että onnistui helposti!
- otin etupalkin ja rungon väliset lehtijousien etukorvakkeet (kallistuksenvakaajan pannat samoissa pulteissa) irti
Merkkasithan paikan ja asennon tarkaan ennen kuin irrotit ja kiinnitit samaan paikkaan? Mikäli et, sitten voi olla edess pyöränkulmien säätöreissu...

Nuo pinnapultit on epäkeskeisesti kiinnitetyt ja pinnapultteja kiertämällä säädetään etupyörien caster-kulma. Eli tuo tukivarsi, (ei siis lehtijousi) liikkuu eteen-taakse pinnapulttien varassa ja kallistaa koko etuakselistoa. Mikäli säätö on pielessä on pahimmassa tapauksessa etuakseli kierossa ja auto kulkee kuin ajokoira...

Timppa
No ei tullut mieleen... aina opii uutta. Ne pultit oli kyllä tiukassa eikä ne liikkuneet homman aikana mihinkään suuntaa (luulisin). Mutta ajatuksena oli käyttää auto suuntauksessa koska eilen tuumailin juuri pyöränkulma-asiaa todettuani että ne apurungon puslat olivat ihan muussina...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Ne pultit oli kyllä tiukassa eikä ne liikkuneet homman aikana mihinkään suuntaa (luulisin).
Etummaisen pultin päässä on muistaakseni 6-kolo-avaimen paikka. Molemmat mutterit hieman löysälle ja käännetään pulttia 6-kolo-avaimella. Tällöin tulisi koko systeemin liikkua edestakaisin. tämän takia etummaisen pultin reikä on soikea.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Ne pultit oli kyllä tiukassa eikä ne liikkuneet homman aikana mihinkään suuntaa (luulisin).
Etummaisen pultin päässä on muistaakseni 6-kolo-avaimen paikka. Molemmat mutterit hieman löysälle ja käännetään pulttia 6-kolo-avaimella. Tällöin tulisi koko systeemin liikkua edestakaisin. tämän takia etummaisen pultin reikä on soikea.
Soon niinku iskarin yläpää eli siihen sopii jakari tms avain. Voiha olla et säävöt on vielä kohillaan.

Oma Ohjauskulma on lomalla; tapansa mukaan lappu on ovessa mutta paluuaikaa ei ole :o . Kävin heittämässä pallon merkkiliikkeeseen, saatteko tehtyä pyöränsuuntauksen autolleni. Lupasivat soitella jos heidän (digi)koneesta löytyy arvot autolle...

Odotanko soittoa vai käynkö joka maanantai-aamuna Ohjauskulman ovella katsomassa milloin palaa lomilta :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

En muistanutkaan, että etutukivarren/lehtijousen takapään pusla saattaa olla myös epäkesko, niitäkin taitaa olla muutamaa mallia....
Kuvassa näkyy myös etupään säätösysteemi.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:En muistanutkaan, että etutukivarren/lehtijousen takapään pusla saattaa olla myös epäkesko, niitäkin taitaa olla muutamaa mallia....
Kuvassa näkyy myös etupään säätösysteemi.

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/etuakseli.jpg ]

Timppa
Kaikkea se saksalainen keksii... :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Oikean puolen kumi on nyt paikoillaan. Tänään sain paikoilleen kun oli kaverin käsipari apuna. Pitäs huomenna kokeilla laskea alas pyörilleeen ja vähän ajaa tuossa sivukadulla... sitten katsastusaikaa tilaamaan...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tein etupään nivelten voitelun vielä kun auto oli pukeilla, ja uusi ohjausiskunvaimennin meni paikoilleen.

Pagoda on nyt pyörillään ja lyhyt, noin metri suuntaansa mittainen koeajo tehty tallissa :D . Pissapojan moottori ei pumppaa, napsuu vaan. Piti vakoilla ohjekirjasta mistä tuo lasinpesurin pumppu aktivoituu - taas oppi uutta! Jos pumppu vaikka lähtis toimimaan putsaamalla, se on uusittu jossain vaiheessa kun vanha on takakontin miljoonalaatikossa muiden vaihdettujen osien läjässä. Säiliössä on 16 vuotta vanhat pesunesteet, eiköhän ois aika vaihtaa nekin uusiin :lol: .

Muutenhan tuo alkaisi olla tieliikennekelpoisuustarkastusta vailla :P . Muita vikoja en havainnut.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Koeajoja ajettu tänään. Noh etujarrut rohisee ja vähän puoltivat mutta asettuivat sitten. Auto jarruttaa mielestäni tasaisesti. Katsastus varattu torstaille kun pitäs olla poutaa täälläpäin. Päätin vielä K1 raskaan kaluston puolelle kun on sinne muutakin mersuasiaa torstaina myös :P .

Pissapoika toimii. Putsasin säiliön, puhalsin pumpun läpi ja laskin puhdasta vettä sisälle. Kokeilin akulla työpöydällä että hyvin ruikkasi. Ei kun kamat läjään ja toimii nyt kuten pitääkin. Pyyhkijät eivät palaudu vaan joutuu sammuttamaan siten että jäävät ala-asentoon. Varoituskolmio täytyy hankkia, otan aluksi lainaan vaikka 300 SEL:istä.

Hieman raskaan oloinen ohjaus kun ei ole tehostinta, renkaat 195/70R14 Bridgestonet.

Koneessa ihan hyvä veto, käy suht nätisti, vähän rouhea on... ja nuo manuaalit - ihan kuten edellinen W111 coupe; ei mikään ihanteellinen ajaa (toimiva automaatti olisi parempi).

Huomasin että tässä ei olekaan uudenmaaliset mustat pyyhkijänsulat vaan vanhan oloiset, peltirunkoiset. Ne on vaan maalattu mustiksi. Jos ensi lauantain rompetorilta Mikkelistä ei löydy sopivia niin noistahan voisi kokeilla poistaa maalin ja / tai lasikuulapuhaltaa.

Bensamittarin anturi pelaa, kokeilin sitä kytkemällä sen pistokkeesensa. Minulla on se anturin reikä vielä tulpattu sokealla levyllä, vois toki asentaa sen anturin paikoilleen. Pitää vielä takakontti siivota ja kurkata varapyöräkoteloon, alta päin se on ehjä vaikka vähän kolhittu johonkin – alhaalla kun on.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin