w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Edellinen mese oli -91 250D vapari manuaalilla ja nyt olen ajellut hetken tällä samanlaisella (jopa samanvuotinen, mutta loppuvuoden erää), mutta automaatilla jossa on pakokaasun takaisinkierrätys. Molemmat autot on käytetty pumpun preppauksessa mynädieselin tohtorilla. Ihmetyttää tuo iso ero kulkupuolessa. Automaatti on tosi laiska, onhan siinä tieten jo rekisteriotteen mukaan 4 kilowattia vähemmän tehoa. Johtuuko se tuosta pakokaasun takaisinkierrätyksestä mitä ei tuossa alkuvuoden manuaaliautossa ollut. Kannattaisiko tuo kierrätys poistaa pelistä (on täysin toimiva) tehon lisäys mielessä ja jos, niin miten se on paras tehdä. Sen tiedän että 250D vapari on tehoton, mutta ero edelliseen on merkittävä, epäilen että laatikko ja kierrätys vie tehot.

Tuon pakokaasukierrätyskoneen saaminen savuarvoihinkin on ollut todellinen ongelma, ei meinaa millään tunnetuilla poppakonsteilla mennäs alle rajan (ilmanputsari, suutinpesu, kaahaaminen ennen leimaa). Edellinen meni paljon helpommin. Väljyys tai kilometrit ei voi olla tähän syynä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tulppaa se egr ventiili niin ei kerää paskaa imusarjaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoitus pielessä tai ei ole pumpun teko onnistunut.
wiimax.fi
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Miten sen egr-venttiilin tulppaus tapahtuu. Ja ihan mielenkiinnosta, mitä sille pumpulle tehdään preppauksessa silloin kun elementtejä ei vaihdeta suuremmiksi. Olin joskus reissulla mukanakin, mutta ei siitä mekaanikko liikoja halunnut puhua. Pumppu otettiin irti ja sitä "viriteltiin" takahuoneessa.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Paras on laittaa pellistä laippa sinne EGR:n tulopuolelle. Saa sen toiminnan estettyä ohjauspuoleltakin, mutta jos EGR on jumissa ja auki, niin schaissea menee silti koneeseen. Imusarjan putsauksen tuo samalla vaatii. Siellä on paksu kerros nokea joka estää hengitystä.

Laitettiinko se pumppu samaan ennakoon, eli kampuralta jotain 15JYKK? Näissä saastelaittein varustetuis ennakko on turhan myöhäsellä, sen sais laittaa 13 JYKK.
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

En osaa sanoa ennakosta, kun auto oli silloin 11 vuotta sitten kun se tehtiin mynässä, auton ollessa isälläni. Siihen tuli sitten pikku hiljaa sitä vaivaa, että meni vain vaivoin pakokaasuista läpi ja sen takia pienennettiin syöttöä inan vuosi sitten. Nyt auto on minulla ajossa ja on kyllä nuhainen. Voipi olla että tuo syötön pienennys ei ollut hyvä temppu. Käyn ensi viikolla ottamassa savutestin ja katsotaan mitä näyttää. Luulen että tulppaan tuon kierrätyksen joka tapauksessa. Eihän siitä ole mitään käytännön hyötyä. Luulisi, että kun seokseen työnnetään pakokaasuja, on seos epäpuhtaampi ja happea vähemmän kuin puhtaassa imussa. Pitää ehkä käydä uudestaan mynässä tarkastamassa säädöt.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäli kilometrejä on tullut paljon saattaa ennakko olla muuttunut huomattavasti - jakoketju vaihtoon ja ennakon säätö.
Ellei ole jo ketju uusittu.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niitä on joissain ollu pakoputkikin niin tukossa että kulutus ja kulkupuoli on ollu pielessä (katti lähinnä). Samalla sitten konstilla tai toisella pakotat sen imusarjan läpän väkisten aukiasentoon jos siellä sellainen on. Kait myös liittyy siihen kierrätykseen?
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Autolla on ajettu 260 000, ja se varma koska auto on ollut uudesta meillä. Jakoketju venyy vasta 500 000 tietämillä joten sitä se ei ole. Mutta nuo läpät otetaan käsittelyyn ja kattikin voidaan avartaa. Tossa mun edellisessä oli myös katti ja se ei kyllä kulkupuolta haitannut, mutta voihan se olla tossa tukossa. Eli siis kierrätys tukkoon ja läppä imusta pysyvästi auki...

Kulutus on 7,2 - 7,4 litraa satasella, pääosin maantiellä...
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Ennakko siellä on varmaan sitten tehtaan asetuksissa. Jos tavoitteena on saada henkeä koneeseen, niin sitä ennakkoa kannattaa aikaistaa. Ohjeita löytyy search:llä, ja Mesenpuolelta.

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Läpän luulisi poistetun pumpun laiton yhteydessä, samaten pakokaasukierrätys toiminnasta.
Ennakkokin pitäisi olla pumppupajan jäljiltä kohdallaan.
wiimax.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Imusarja kannattaa kuitenkin käyttää pois ja kahtoa onko sinne kertynyt paljon paskaa. Se nimittäin nostaa päästöarvoja ja tehot on pahasti hukassa. Turhaan kait sitä syöttöä on laskettu kun ei se itestään siellä pääse nousemaan joten joku vika siihen on täytyny tulla. Ja ennakko tuossa ei voi niin pahasti olla pielessä ettei mene savuista läpi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

mesujusa kirjoitti:
Kulutus on 7,2 - 7,4 litraa satasella, pääosin maantiellä...
Tuo on kyllä selvästi yläkantissa jos aina tuon vie.

Ennakot pielessä ja/tai putki tukossa. Imusarjan sä näätkin kun sen läpän kanssa askartelet paitsi se läppä taitaa olla alkupäässä imupuolta niin ettei sinne kierrätyspaska koskaan joudu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pakoputken tukkeutuminen olisi harvinaista, vai onko tässä tosiaan katti ?
Pahoin karstoittunutta imusarjaakaan en ole näissä koskaan nähnyt.
Imusarjan läppä irtoaa akseleineen meisselillä ja isoilla pihdeillä, luja vääntö ja akseli katkeaa yläpäästä. Ruuveistaan sitä ei saa irti.
wiimax.fi
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Ensi viikolla alkaa loma, sitten tarkastellaan mitä läppiä koneesta löytyy. Informoin, mitä tapahtuu sitten kulkupuolelle. Muistaakseeni ainakin tuo imupuolen läppä on toiminnassa kun ihmettelin taannoin ilmanputsarikotelon irroittamista. Vai ei läppää saa ehjänä irti, ilmeisesti sen voi sitten hajottaa. Insinööri ei ilmeisesti voi kiukutella, onko vekotin toiminnassa vai ei. Toisaalta ei kai sillä ole näissä vanhoissa enään väliä, koska näitä verotetaan kilojen, ei päästöjen mukaan. Luulisin, että mynässä ennakkoa olisi kyllä säädetty ja noin hyvällä ohjeella saan senkin katsottua.

Tuo edellinen -91 250 D manuaalilla oli kattilla. Ja se oli rekisteriotteessa merkattu vähäpäästöiseksi (vaikka ei ollut takaisinkierrätystä). Epäilin että olisi laitettu saksantuontiin jälkikäteen saksassa. Etummaisessa pakoputkenpalassa hanttimiehen kohdilla semmonen 15 cm pitkä laajentuma ja kun joskus jouduin putkea avaamaan korjatakseni lievän asentovirheen (tärinää pakarissa) tein viillon ja kyllä siellä oli mehiläiskenno sisällä. Mutta ei mitään antureita tms. että kyllä tuo lähinnä oli vitsi eikä toimiva katti. Jos ton meinaa poistaa, pitää pahka leikata pois ja korvata putkenpätkällä tai uusia etuosa, muuten se ei lähde.

Kulutuksesta, 250D vapari manuaalilla meni 6 litraan satasen kuin sveitsiläinen kello. Ajattelin että tommonen 7,2-7,4 olisi aika oikea vastaavalle automaatilla, eli reilu litra automaattilisää. Mihin olette saaneet sen menemään maantieajossa....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kulutusta en minäkään pitäisi omituisen suurena, manuaali 250 menee tosiaan kuuden - kuudenpuolen paikkeille ja automaatti kuluttaa enemmän, taitaa olla välityksissäkin eroa niin että kierrokset ovat selvästi korkeammalla matka-ajossa.
Dieselin katin yhteydessä ei ole ylimääräisiä antureita näissä vanhoissa autoissa. Kuulostaapa oudolta että on ollut katti ilman kierrätystä.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Yli seitsemän lukemat laitanaan on kyllä yläkanttiin selkeästi.

Mulla on kaksikin 3satku lankkua automaatteja molemmat toinen orkkis turbo ja kummatkin menee maantieajossa hivenen yli 7 litralla jos ajelee sakkorajaa vasten talvellakin. Kesällä kulutus sama tai aavistuksen suurempi vaika ilmastointikin on päällä. Matka mitä olen menny on 700 kilsaa kymmeniä kertoja ja josta 300 motaria josa mennään se 127 todellista nopeutta kesällä. Tietty syöttöpumppua putkistoa jne. on modattu kummastakin.

Viime syksynä desilitran enempi vei tuo turbo kun peräkkäin tultiin ja ajeltiin rauhallisemmin suurinpiirtein talvinopeusrajoitusten mukaan (emäntä ajoi toista). Toinen 6.4 toinen 6.5 ja kummatkin samoista mittareista peräkkäin tankattiin lähtiessä sekä saapuessa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Seiskan pintaan vie tuo omakin 300dt matka-ajossa vaikka olis muutama rajumpikin kiihytys. Ei tosin ole vakio.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
J.R.
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 12.01.2005 18:50

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja J.R. »

mesujusa kirjoitti: Kulutuksesta, 250D vapari manuaalilla meni 6 litraan satasen kuin sveitsiläinen kello. Ajattelin että tommonen 7,2-7,4 olisi aika oikea vastaavalle automaatilla, eli reilu litra automaattilisää. Mihin olette saaneet sen menemään maantieajossa....
Noin 8000 km olen nyt ajellut 250d automaatilla ja keskikulutus on ollut kaikista tankkauksista laskettuna 6,7. Suurin osa ajosta on maantietä, mutta kaupungissakin tulee pyörittyä. Parilla viimeisellä tankillisella kulutus on ollut 6,3, joten pumpun säädätys taisi hieman vähentää dieselin syöntiä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viime syksynä desilitran enempi vei tuo turbo kun peräkkäin tultiin ja ajeltiin rauhallisemmin suurinpiirtein talvinopeusrajoitusten mukaan (emäntä ajoi toista). Toinen 6.4 toinen 6.5 ja kummatkin samoista mittareista peräkkäin tankattiin lähtiessä sekä saapuessa.
Olisipa minullekin sattunut edes yksi tuollainen 300 turbo joka kuluttaa saman verran kuin 200D, tiedä vaikka vieläkin ajaisin sillä.
wiimax.fi
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Joo, uskon tuohon 6,7 - 7 litran väliin pitää päästä 250D vapari automaatilla. 6,3 on kyllä todella vähän,,,Siinä mielessä mulla kulutus on nyt ehkä karvan yläkanttiin, ainakin puhtaassa maantieajossa. Tänään vähän kokeilin pakkokolmosella antaa ilmanvaihtoa kanteen ja kyllä 120 km/h mentiin niin että aika mustaa sauhua tuli putkesta. Uskon että nokea ja tukkoisuutta on putkissa ja koneessa, autolla on körötelty viimeiset 10 vuotta.

Se on muuten semmonen 400 kierrosta vähemmän koneessa 5. vaihteella manuaalilaatikolla verraten jos ajetaan 722.4 automaattilaatikolla samaa vauhtia, eli satasta nelosella. Sillä on pieni vaikutus kulutukseen tosiaan silläkin.

Jotenkin toi 250D vapari manuaalilla oli mulle AJAJAN AUTO. Kaikin puolin sopiva käteen matka-ajoon, kulutus hyvillä lukemilla ja siedettävä kulkuinen. Tää automaatti on ollut pieni pettymys, mutta kai me sinuiksi tullaan kun saadaan se heräämään talviunilta.

Tankkauksissa täytyy ottaa pitkän ajan kulutuskeskiarvo, vaahtoontuminen, pistoolin säädöt ja asento yms. tietenkin vaikuttaa joka kerta täyttöasteeseen. Olen puhunut yllä tosiaan pitkän aikavälin kulutusseurantaa perustuen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:
Viime syksynä desilitran enempi vei tuo turbo kun peräkkäin tultiin ja ajeltiin rauhallisemmin suurinpiirtein talvinopeusrajoitusten mukaan (emäntä ajoi toista). Toinen 6.4 toinen 6.5 ja kummatkin samoista mittareista peräkkäin tankattiin lähtiessä sekä saapuessa.
Olisipa minullekin sattunut edes yksi tuollainen 300 turbo joka kuluttaa saman verran kuin 200D, tiedä vaikka vieläkin ajaisin sillä.
Toi 200D joka tuli mulle takas talviautoksi oli mun ykkösauto 7v. Laskin sen keskikulutusta kun sen möin vuosia takaperin eli 130t km keskikulutus oli 5.9l ja taajama-ajoa enempi kuin 1/3 osa. Tankkauslista on vieläkin tallessa. (Ihan alkuun en pitäny kirjaa)

Ton turbon kulutus on tippunu 8,4 -> alaspäin matka-ajossa sitämukaa mitä ahtopaineet on tippunu. Kaikkea pientä ja vähän isompaakin juttua on tullu väkästeltyä ja teetettyä siihen. Viimmeisimpänä vähensin etuakseliston aurausta. Tosiaan ennen todellisessa 100km/h vauhdissa tasamaalla ahdot oli noin 0.3 - 0.4 ja nyt noin 0.15 jopa himpun alle.

Rullaa muuten hemmetin hyvin verrattuna noihin kahteen muuhun lankkuun mitä mulla on eikä jarrut laahaa niissäkään. Tossa ennen taajamaa on sellanen sopiva kohta missä olen koittanu näitä kaikkia kolmea.
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

Kaverilla on ihan samanlainen vehe, moitti kans tehottomuutta ja pumppu siitä säädettiin. Vähän se parani sillä, mutta sitten se otti sen paskan kierrätytksen pois sieltä moottorista ja pesi sen imusarjan niin hyvin ku vaan voi, nyt sille on annettu vähän happea tuolla moottoritiellä ja ero on kyllä huomattava. Olen itse ajanut ennen ja jälkeen, ja on kuin eri auto. Mutta sillä oli kans körötelty viimeiset 10 vuotta.

Mutta tosiaan auto on ku toinen nyt ja paranee kilometri kilometriltä. Kulutus muistaakseni tippu jostain 9l tuonne 7l pintaan.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
Avatar
masterrontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
Paikkakunta: Tampere

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja masterrontti »

talvella ku laitoin mynässä käyneen pumpun takaisin kiinni ja tutkin vähän autoo, niin oli egr systeemi laittanut imusarjan hyvin tukkoiseksi ja valehtelematta puolet imu aukoista moskan peitossa.. kannattaa vaihtaa vanhanmallin ilmanputsari kotelo, kun putsarilta lähtee suorat putket koneeseen eikä niinkuin egr ilmanputsarikotelossa rajoittava läppä systeemi.. kaikki turhat alipaineletkut pois ja vaihtaa sen takemman pakosarjan ja egr sähköjohdot voi huoletta katkoa... oma 300D
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Mikäs meininki on tuo taaemman pakosarjan vaihdon takana, olikos 300 D ssä 3+3 pakosarjat ?? 250 menee yhdellä. Vähän kyllä rupes hirvittään ton purkaminen kun on alipainekelloa, bokseja ja liittimiä siellä sun täällä. Ettei vaan mee joku pumppua ohjaava homma pimeeksi. Ajattelin että pelkästään imuläppä pois kotelosta ja peltiä kierrätysputken imukotelon päähän ja sikafleksiä tiivisteeksi. Sitten vielä imusarjan pesu....ja loput saa jäädä koristeeksi katsurille.

Mikähän merkitys on tommosella punaisella vaijerilla joka lähtee egr telineeltä venttiilikopan vierestä alas pakoputken / automaattilaatikon suuntaan ?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

4+2 pakosarja siinä muistaakseni oli. Tukit vaan sen egr-kellon pään jollain kupari- tai peltilaipalla, nykäset sitten siitä vielä letkun irti ja tulppaat sen letkun niin johan on hyvä. Tuo letkun irrottaminen ja tulppaaminen ei ole pakollista. Tuo vaijeri ohjaa lootaa että sille ei kannata mitään tehdä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
masterrontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: La 04.07.2009 13:53
Paikkakunta: Tampere

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja masterrontti »

om 603 ja siinä 3+3 pakosarjat, sitä ajoin takaa että jos poistaa sen egr putken niin mulla oli helpompi vaihtaa pakosarja ku oli ylimääränen niin ei tarvinnu miettiä miten tukkiin sen vanhan pakosarjan..pistää muistiin ne sähköliittimet jotka tulee pumppuun kiinni ja loput egr ohjausta ja voi poistaa, samaten turhat alipaineletkut..
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

No niin, tulpattiin pakosarjan puolelta EGR-venttiilille menevä putki, varmuuden vuoksi kummastakin päästä mellapellillä. Otin myös imukotelosta läpän pois. Sen saa ehjänä ruuvit irroittamalla, kun hioo ruuvien lyttyyn prässätyt kierrepäät läpän takapuolelta vinkulla akselitasoon. Jätin kaiken muun paikoilleen toimintaan.

Imukotelossa oli jonkin verran kuivaa nokipölyä ja se putsattiin pulloharjalla. Imusarjassa oli sitten tervamaista möhnää. Ei ihme, sinnehän moottori huohottaa. Kannen imuaukot oli samanlaiset, mutta ei pahasti tukossa.

Sitten koeajolle,,, kyllä parani meno jonkin verran, vetoa tuli lisää. Eli kyllä kannatti. Katsotaan sitten miten vaikuttaa kulutukseen.

Tuli mieleen semmonen homma, että öljynvaihdossa isäukko kertoi kaataneensa aina täydet kannut öljyä koneeseen (8 litraa, mitäs sitä vajaita kannuja säästämään). Sehän on melkein litran enemmän kuin sinne kuuluisi laittaa. Imaisin heti pikkasen pois kun sain auton ajoon. Oliskos tuo voinut mahdollisesti vaikuttanut huohotukseen, siten että menee paikat tukkoon ?

Sytytysennakko on sitten seuraava tarkistuksen aihe,,,,,,
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

mesujusa kirjoitti: Tuli mieleen semmonen homma, että öljynvaihdossa isäukko kertoi kaataneensa aina täydet kannut öljyä koneeseen (8 litraa, mitäs sitä vajaita kannuja säästämään). Sehän on melkein litran enemmän kuin sinne kuuluisi laittaa.
Pahimmassa tapauksessa menee moottori rikki liiallisen yljymäärän vuoksi.
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: w 124, 250D pakokaasun takaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Eilen kävin leimalla. Molycoten suutinpuhdistusainetta tankkiin ja ajelin sillä jonkun 300 km. Sitten ajeltiin reippaasti 5 km ja konttorille. Savuarvo oli 1.66 joten parannusta on tapahtunut. Ilmansuodinta en uusinut kun se oli vaihdettu 4000 km sitten. Muutenkin inssi kiitteli mesen kuntoa ja löi leiman paperiin. Vieläkään ei tarvinnut kajota alkuperäisiin niveliin tai jousiin, hienoa.

Koitin tarkastella tota sytytysennakkoa näin sadeaamuna. Tein 11 mm porasta työkalun jossa oli 2 mm tasakärki keskellä. Ajoituksen lukituksen löytyminen pumpulta olikin vaikeaa. Sinne ei näe kyllä kunnolla edes lampulla ja peilillä. Nyt en ole varma oliko lukitushammas lukittuneena hahlossa (onko siellä joku hahlo vai pelkkä yksi hammas) vai seinämässä ennen hahloa. Entä kampuralla. Katsotaanko luku tapin etureunasta vai keskeltä ? Vähän kerrasta riippuen sain pumpun ajoituskohdaksi 13 - 15 JYKK. Ehkä mutuna kuitenkin lähempänä 13.

Tuntuu kuitenkin että meno on parantunut kierrätyksen poiston ja imusarjan pesun ansiosta, ja kone käy niin tasaisesti ja hienosti kuin mersu parhaimmillaan käy, että en viitsi kajota pumpun ajoitukseen. Kulutusta täytyy seurata, kunhan kesälomien jälkeen päästään maantieajoon.
Vastaa Viestiin