W211 Jäähdytysneste
W211 Jäähdytysneste
Jäähdytysnesteen vaihtoa olen tekemässä ja jäin miettimään millasta pistäsin tilalle. Huoltokirjan mukaan E320 CDI -03 mersuun ei ole vaihdettu kertaakaan.
Termostaatin vaihdoin alkuviikosta koska lämmöt eivät nousseet missään tilanteessa enää yli 60 asteen. Laiskana en jaksanut tyhjentää järjestelmää alaletkusta vaan suoraa termostaatin letkuista mitä tuli ja loput valuttelemalla astiaan. Poistuneen jäähdytysnesteen tilalle laitoin väliaikaisesti vettä.
Siinä tuli tehtyä huomio, että jäähdytysneste on sinistä. Pitäisikö hakea marmoritiskiltä mersun omaa nestettä vai voinko käyttää jotain muuta?
Sopiiko huoletta esimerkiksi Korrek G30 joka täyttää MB (DBL 7700.30 / 325.3) standardin? Joutunee huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmän jos tuota laittaa.
Termostaatin vaihdoin alkuviikosta koska lämmöt eivät nousseet missään tilanteessa enää yli 60 asteen. Laiskana en jaksanut tyhjentää järjestelmää alaletkusta vaan suoraa termostaatin letkuista mitä tuli ja loput valuttelemalla astiaan. Poistuneen jäähdytysnesteen tilalle laitoin väliaikaisesti vettä.
Siinä tuli tehtyä huomio, että jäähdytysneste on sinistä. Pitäisikö hakea marmoritiskiltä mersun omaa nestettä vai voinko käyttää jotain muuta?
Sopiiko huoletta esimerkiksi Korrek G30 joka täyttää MB (DBL 7700.30 / 325.3) standardin? Joutunee huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmän jos tuota laittaa.
W211 E320 CDI airmatic -03
huuhdella se kannattaa nyt varmaan muutenkin, jos sinne kraanavettä olet lisäillyt... ehkä jopa "pestä" akkuveden ja vaikka redlinen waterwetterin seoksella (nuo aineet ei haittaa, vaikka niitä vähän sinne jäiskin...)
itse tekisin nyt seuraavan kaavan mukaan... huuhtelisin järjestelmän, hankkisin sopivaa jäähdytysnestettä, jota saa myös tulevaisuudessakin ja laittaisin sen tiedot ylös, että osaa myöhemmin sitten lisätä tarvittaessa varmasti samaa...
nesteen hankkimisessa on 2 tapaa, joko sellaista valmiiksi sekoitettua (helpoin ja suositeltavin tapa nykyään) tai raakaa nestettä jonka sitten lantraisin akkuveteen... kraanavedellä saa helposti tehtyä "syövyttävää ainetta", kun pakkasnesteen tehoaineet kulahtavat parissa vuodessa...
itse tekisin nyt seuraavan kaavan mukaan... huuhtelisin järjestelmän, hankkisin sopivaa jäähdytysnestettä, jota saa myös tulevaisuudessakin ja laittaisin sen tiedot ylös, että osaa myöhemmin sitten lisätä tarvittaessa varmasti samaa...
nesteen hankkimisessa on 2 tapaa, joko sellaista valmiiksi sekoitettua (helpoin ja suositeltavin tapa nykyään) tai raakaa nestettä jonka sitten lantraisin akkuveteen... kraanavedellä saa helposti tehtyä "syövyttävää ainetta", kun pakkasnesteen tehoaineet kulahtavat parissa vuodessa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ite kun asensin webaston autoon niin täytin juuri tuolla aineella jäähdytysjärjestelmän. Se virheen tein, että lisäsin tavallista kraana vettä joukkon. No pitääpä vaikka ens kesänä vaihtaa ne nesteet.Ville V. kirjoitti:Sopisiko motonetistä löytyvä Motox, joka täyttää MB:n vaatimukset 325.3?
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
tuokin on tietysti vähän paikkakunta kohtaista tuo kraanaveden kanssa lantrailu... joillakin paikkakunnilla on niin mineraalipitoista vettä, että se on haitaksi koneelle...
varminta on siis lantraila siihen akkuveteen, ei se oikeasti niin kallista ole...
varminta on siis lantraila siihen akkuveteen, ei se oikeasti niin kallista ole...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Ville V. kirjoitti:Sopisiko motonetistä löytyvä Motox, joka täyttää MB:n vaatimukset 325.3?
Osta vaikka Oulun tarviketorilta Febi bilstein Nr.01089 mersun alunperin käyttämä tai Korrek käy myös ihan hyvin.(varmaan suunnilleen samanhintaisia)
Ei sinne mitään akkuvettä tarvi panna tavallinen juomavesi käy ihan hyvin.Jos pitkäikäiset ukot juo sitä 73000 litraa,niin tohtii sitä 5-6litraa auton syyläriin varmaan laittaa.
Siitä syövyttämisestä puheenollen juomaveden PH on 8,2-8,5 eli hieman emäksistä juuri siksi ettei se syövytä putkistoja.
Akkuveden PH:sta sulla ei ole mitään tietoa kuinka hapanta se on,kun se on ionisoitu eli poistettu kaikki sähkönjohtavuus,eli siitä ei edes voi mitata PH:ta,sehän voi olla vaikka alle 6 eli hapanta joka syövyttää metalleja.
Kukahan tuonkin akkuvesihöpötyksen syyläriin on aloittanut,eikö jo nimi sano mihin se on tarkoitettu.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
niin se happaman ja emäksisen veden aiheuttama syöpyminen on taas eri juttu, kuin "sähkökemiallinen" syöpyminen... akkuvesi estää/ainakin vähentää sen sähkökemiallisen syöpymisen vaaraa, kun se ei johda sähköä 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:niin se happaman ja emäksisen veden aiheuttama syöpyminen on taas eri juttu, kuin "sähkökemiallinen" syöpyminen... akkuvesi estää/ainakin vähentää sen sähkökemiallisen syöpymisen vaaraa, kun se ei johda sähköä
Kyllä se veden PH on ratkaseva siinä syöpymisessä,jos sattuu olemaan happamat litkut syylärissä.Kannattaa panna vaikka NaOH 1ml kiertoon niin pääsee emäksen puolelle.
Ei syylärissä tapahdu mitään sähkökemiallista syöpymistä.sähkökemiallinen syöpyminen tarkoittaa kahden erillään oleven metallin muodostamaa sähköparia jossa heikompiarvoinen metalli rupeaa syöpymään,hyvä esim.on! Airmatic ilmasäiliön liittimen syöpyminen Alumiinia,kun kumiletku on teräs glemmarilla kiinni,ja kosteus sähkönjohtajana.
On ennen sotia tehtyjä kerrostaloja,joissa alkuperäinen patteriverkosto ja joissa ruosteinen vesi kiertää,muttei syöpymistä tapahdu kun siellä ei ole vapaata happea jota palaminen eli ruostuminen tarvitsee.
Juomavesi sisältää liuenneena pieniä määriä metalleja ja suoloja esim. Oulun vesi 0,061g/ 1 litra,joista ei ole mitään haittaa esim.alumiinia ja rautaa jota on kyllä jo valmiiksi moottorissa riittävästi.
Käyttäkää juomavettä myös syylärissä glykolin kaverina,niin tiedätte ainakin sen ph:n joka on erittäin tärkeä,ettei se ole hapanta.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
no minä nyt juuri alkukesästä jouduin ducatoon vaihtamaan termostaattikotelon ja korjaamaan syöpyneen metallisen vesiputken, kun oli tapahtunut sitä syöpymistä... sellaisia n. 5 mm reikiä siinä alumiinin ja teräsputken liitoskohdassa...
tuo on ducatoissa oleva tyyppivika ja johtuu kuulemma juuri vesijohtoveden aiheuttamasta sähkökemiallisesta syöpymisestä, jota sitten pahentaa se nesteen syöpymisen estoaineiden kulahtaminen ajan kanssa...
jokainen tietysti saa vaikka kusta laittaa sinne syyläriin, mutta on se vittumaista alkaa syöpynyttä moottoriakaan korjailemaan, jos haluaa säästää "3 euroa" vedessä...
vitutti ihan riittävästi, kun 4 päivää meni purkaessa ja kasatessa autoa ja selvitellessä mistä sitä vettä oikein vuotaa
aina kun sai yhden paikan korjattua, niin tuli uusia lisää, kun osia irrotellessa ne "umpeen ruostuneet" vikakohdat aukeili...
tuo on ducatoissa oleva tyyppivika ja johtuu kuulemma juuri vesijohtoveden aiheuttamasta sähkökemiallisesta syöpymisestä, jota sitten pahentaa se nesteen syöpymisen estoaineiden kulahtaminen ajan kanssa...
jokainen tietysti saa vaikka kusta laittaa sinne syyläriin, mutta on se vittumaista alkaa syöpynyttä moottoriakaan korjailemaan, jos haluaa säästää "3 euroa" vedessä...
vitutti ihan riittävästi, kun 4 päivää meni purkaessa ja kasatessa autoa ja selvitellessä mistä sitä vettä oikein vuotaa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:no minä nyt juuri alkukesästä jouduin ducatoon vaihtamaan termostaattikotelon ja korjaamaan syöpyneen metallisen vesiputken, kun oli tapahtunut sitä syöpymistä... sellaisia n. 5 mm reikiä siinä alumiinin ja teräsputken liitoskohdassa...
tuo on ducatoissa oleva tyyppivika ja johtuu kuulemma juuri vesijohtoveden aiheuttamasta sähkökemiallisesta syöpymisestä, jota sitten pahentaa se nesteen syöpymisen estoaineiden kulahtaminen ajan kanssa...
jokainen tietysti saa vaikka kusta laittaa sinne syyläriin, mutta on se vittumaista alkaa syöpynyttä moottoriakaan korjailemaan, jos haluaa säästää "3 euroa" vedessä...
vitutti ihan riittävästi, kun 4 päivää meni purkaessa ja kasatessa autoa ja selvitellessä mistä sitä vettä oikein vuotaaaina kun sai yhden paikan korjattua, niin tuli uusia lisää, kun osia irrotellessa ne "umpeen ruostuneet" vikakohdat aukeili...
En tunne nuita dukattoja, mutta kerroit että syöpyminen on tapahtunut juuri teräsputken ja alumiinin liitoskohdassa ja on tyyppivika.Varmaan asiaa kannattaa pohtia dukatto foorumissa ja varmaan suunnitteluvirhe.Mutta siitä olen varma ettei vesijohtovesi-glykooli seos ole aiheuttanut ja tislattu ionisoitu vesi-glykoli seos olisi estänyt.
Vaikka moottoriin laitetaan tislattu ionisoitu vesi ja ajetaan muutama kilommetri ja tutkitaan veden sähkönjohtavuus niin 100% varmuudella sitä löytyy,ettei sitä voi käyttää enään akkuvetenä.
Se sun akkuveden laitto syyläriin on täyttä höpötystä ei sitä käytä merkkiliikkeetkään.ja parempi se kusikin siellä syylärissä kuin päässä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
siksi minä en merkkiliikkeissä autoani ole ikinä huollattanutkaan, kun ei ne saatanat siellä tunnu mistään mitään tietävänkään
mutta tuo kraanaveden käyttö jäähdytysnesteen seassa ei ole ikinä ollut se suositeltavin vesi... joillakin paikkakunnilla on kyllä niin "hyvää" vettä, että se siellä meneekin, mutta ei joka paikkakunnalla...
jos tutkit näitä valmiita seoksia, joita myydään kaupoissa, niin huomaat, että ne on myös sekoitettu "akkuveteen"...
jos taas haluaa päästä kattilakivestä eroon jäähdytysjärjestelmässä, niin redlinen waterwetterin + akkuveden seos tekee sen... kranavesi taas aiheuttaa aina kattilakiveä...

mutta tuo kraanaveden käyttö jäähdytysnesteen seassa ei ole ikinä ollut se suositeltavin vesi... joillakin paikkakunnilla on kyllä niin "hyvää" vettä, että se siellä meneekin, mutta ei joka paikkakunnalla...
jos tutkit näitä valmiita seoksia, joita myydään kaupoissa, niin huomaat, että ne on myös sekoitettu "akkuveteen"...
jos taas haluaa päästä kattilakivestä eroon jäähdytysjärjestelmässä, niin redlinen waterwetterin + akkuveden seos tekee sen... kranavesi taas aiheuttaa aina kattilakiveä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
On ainakin syytä epäillä että ne merkkiliikkeessäkin jotain tietävät.napa kirjoitti:siksi minä en merkkiliikkeissä autoani ole ikinä huollattanutkaan, kun ei ne saatanat siellä tunnu mistään mitään tietävänkään![]()
mutta tuo kraanaveden käyttö jäähdytysnesteen seassa ei ole ikinä ollut se suositeltavin vesi... joillakin paikkakunnilla on kyllä niin "hyvää" vettä, että se siellä meneekin, mutta ei joka paikkakunnalla...
jos tutkit näitä valmiita seoksia, joita myydään kaupoissa, niin huomaat, että ne on myös sekoitettu "akkuveteen"...
jos taas haluaa päästä kattilakivestä eroon jäähdytysjärjestelmässä, niin redlinen waterwetterin + akkuveden seos tekee sen... kranavesi taas aiheuttaa aina kattilakiveä...
Hieman kemian alkeita:se on totta että tavallinen juomavesi sisältää olemattoman määrän Co2+ ioneja josta hiilidioksiidin kanssa reakoidessa muodostuu kalsiumvetycarbonaattia joka vähitellen hajoaa,kalssimkarbonaatiksi eli kattilakiveksi.Kattilakivi muodostuu ongelmaksi mm.höyrykattiloissa joissa käytetään valtavia vesimassoja ja muutetaan ne höyryksi jolloin vesi pääsee reakoimaan ilman hiilidioksiidin kanssa,samoin mm.kahvinkeittimissä jossa vettä keitetään kuukaudesta/vuodesta toiseen ja aina lisätään uutta vettä joka on kokoajan yhteydessä ilman hiilidioksiidiin,jonka takia sitä joutuu joskus puhdistamaan sitruunahapolla tai etikalla.
Mutta ongelman ydin on siinä ettei syyläriin lisätä päivittäin vettä niinkuin kahvinkeittimeen ja toisekseen järjestelmä on suljettu eikä ilman hiilidioksiidin kanssa missään tekemisissä on kemiallisesti aivan mahdoton yhtälö että kattilakiveä CaCO3 syntyisi. Ja vaikka joku vittuillessaan kaataisi sinne Vissypullon josta se saisi hiilidioksiidin syntyisi 6l vettä muutamia milligramman osia kalsimgarbonaattia.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
minä olen nähnyt käytännössä ihan umpeen "muurautuneita" kannen ja lohkon vesikanavia, joten ei tässä mitkään kemian perusteet nyt paljoa kiinnosta...
ja mikä helvetin agenda sulla on sitä vastaan, jos joku haluaa käyttää mahdollisimman parhaita aineita jäähdytysjärjestelmässä
jos siitä ei satu olemaan mitään välitöntä hyötyä, niin ainakin sitten joku tulevaisuudessa autoa käyttävä voi siitä hyötyä, kun ei osat ole syöpyneet puhki...
olussa kannattais muuten sun kirjoitusten perusteella ostaa juomavesi jatkossa pullotettuna
ei sitä tiedä mitä aineita sinne veteen on joutunut 
ja mikä helvetin agenda sulla on sitä vastaan, jos joku haluaa käyttää mahdollisimman parhaita aineita jäähdytysjärjestelmässä

olussa kannattais muuten sun kirjoitusten perusteella ostaa juomavesi jatkossa pullotettuna


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Eikait mulla mitään sitä vastaan ole mitä kukin käyttää,mutta jos suositellaan sellaista mihin ei ole mitään perusteita,niin voi sanoa eriävän mielipiteen.Tehtaalla ja merkkihuollossa laitetaan glykoolia ja puhdasta vettä 50/50 suhteessa,niin suosittelen muidenkin tekevän,ja jos joku laittaa akkuvettä ei haittaa,mutta ei ole kyllä juomakelpoista eikä kukaan tiedä sen PH:ta,eikä ole mitään perustetta sen käytölle.Oulussa on varmaan keskitasoa parempilaatuista juomavettä ja PH syyläriin sopivaa eli yli 8,2napa kirjoitti:minä olen nähnyt käytännössä ihan umpeen "muurautuneita" kannen ja lohkon vesikanavia, joten ei tässä mitkään kemian perusteet nyt paljoa kiinnosta...
ja mikä helvetin agenda sulla on sitä vastaan, jos joku haluaa käyttää mahdollisimman parhaita aineita jäähdytysjärjestelmässäjos siitä ei satu olemaan mitään välitöntä hyötyä, niin ainakin sitten joku tulevaisuudessa autoa käyttävä voi siitä hyötyä, kun ei osat ole syöpyneet puhki...
olussa kannattais muuten sun kirjoitusten perusteella ostaa juomavesi jatkossa pullotettunaei sitä tiedä mitä aineita sinne veteen on joutunut
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 7d453b66a9
tuolla oli ihan käytännön kokemustakin mitä tapahtuu, kun käyttää kraanavettä tietyillä paikkakunnilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:löysin täältä ketjun jossa olit jo aikaisemmin saanut nenillesi tästä samasta akkuvesi asiasta, mutta silti piti vain alkaa taas jauhamaan samaa paskaa (kraanavesi on ihmiselle hyvää juotavaa ja siksi varmaan autollekin... blaa, blaa..)
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 7d453b66a9
tuolla oli ihan käytännön kokemustakin mitä tapahtuu, kun käyttää kraanavettä tietyillä paikkakunnilla...
Sinähän se rupeat tuosta akkuvedestä taas hopöttään, akkuvesi on akkuun tarkoitettu.Jos sitä joku käyttää syylärissä Fiat Dukatossa,se on hänen asiansa,eikä tarkoita että muidenkin pitäisi sitä käyttää.Varmasti autokannasta ei ole edes 1% akkuvettä syylärissä,joten ei ole mitään perustetta sitä ylistää.
Se on sama kun joku suosittelee akkuvettä betonimyllyyn massan teossa sen takia ettei raudat ruostu betonin sisällä,jota on kyllä myöhemmin hankala todeta,joutuu piikkaamaan ennenkuin näkee.
Koita nyt kuitenkin pysyä asiassa,kun sinun mielestä merkkiliikkeetkään ei mitään tiedä mistään asiasta.
Näyttää että sulla mopo ruvennu keulimaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
ensin haluan palata tuohon sun väitteeseen, että autotehtaat käyttää kraanavettä jäähdyttimessä, ei muuten varmasti käytä, jos ei puhuta venäläisestä autotehtaasta... tai sitten saa nostaa monta oikeusjuttua tehdasta vastaan...
itse tiedän useita autokorjaamoja, jotka ei käytä kuin ns. akkuvettä jäädytysnesteen seassa, jos itse käytät sellaista kraanavettä käyttävää korjaamoa, niin suosittelen vaihtamaan asiantuntevampaan korjaamoon... sillä että säästää 3-4 euroa siinä vedessä ja ottaa sitten satojen eurojen riskin syöpymisherkkyyden lisääntymisessä, kertoo korjaamosta jo aika paljon... varsinkin jos asiakas haluaa käytettävän puhdistettua vettä...
pitemmän päälle tuo tulee vielä halvemmaksikin, kun pakkasnesteen sisältämät korroosionesto aineet saavat keskittyä vain niihin moottorista liukenevien epäpuhtauksien aiheuttamaan syöpymisen ehkäisyyn, eikä niiden tarvitse kuluttaa "paukkujaan" huonolaatuiseen kraanaveteen... nesteen vaihtoväli voi jopa tuplaantua ja sehän on ihan selvää säästöä tuolla 3-4 euron panostuksella
sitten tähän sun ylistämään merkkiliike juttuun...merkkiliikkeissä on kuitenkin myös vain ihmisiä töissä, osa on parempia ja ammattitaitoisempia, toisissa sitten kulkevat asentajat töissä vain rahan takia ja vitut välittävät mitä niille autoille tapahtuu, kun perävalot lakkaavat näkymästä... ikinä en valitettavasti ole käsiäni likaamatta päässyt korjaamolta lähtemään, kun on pitänyt oikein kädestä pitäen näyttää mitä pitäis tehdä tai kuinka joku homma tehdään
no, koskinen täällä seinäjoella oli poikkeus, siellä likasin käteni ihan omasta halusta, enkä asentajan ammattitaidottomuuden takia...
sitten ihan pienenä vinkkinä, että en itsekkään käytä omissa autoissani akkuvettä pakkasnesteen seassa, koska ei siitä enää ole mitään erikoisempaa hyötyä, jos niillä kerran jo on ehditty 20 vuotta ajella kraanaveteen perustuvilla seoksilla ja paikat on jo syöpyneet puhki, se ei silti estä minua suosittelemasta uudehkoon auton sellaisen paremman veden käyttämistä, koska siinä sillä veden laadulla on vielä jotain merkitystä...
moottoripyörä puolella kraanaveden käyttö jäähdyttimessä on muuten useimmilla merkeillä kielletty ihan ohjekirjassa/huolto-ohjelmassa..vain akkuvettä tai tislattua vettä on sallittu käyttää, että ei tämä nyt ihan mun omaa mielikuvitusta sentään ole, vaikka niin varmaan luuletkin
nevalla (ja muista työkoneista) kerääntyneistä kokemuksista moottorin jäähdytykseen liittyen en nyt jaksa alkaa tähän enää selostamaan, siitä tulis helposti useamman sivun romaani
mutta todetaan nyt tähän vielä loppuun, että hyvällä juomavedellä ja hyvällä jäähdytysnesteeksi sopivalla vedellä ei ole välttämättä mitään muuta yhteistä toistensa kanssa, kuin että niitä molempia sanotaan vedeksi...
itse tiedän useita autokorjaamoja, jotka ei käytä kuin ns. akkuvettä jäädytysnesteen seassa, jos itse käytät sellaista kraanavettä käyttävää korjaamoa, niin suosittelen vaihtamaan asiantuntevampaan korjaamoon... sillä että säästää 3-4 euroa siinä vedessä ja ottaa sitten satojen eurojen riskin syöpymisherkkyyden lisääntymisessä, kertoo korjaamosta jo aika paljon... varsinkin jos asiakas haluaa käytettävän puhdistettua vettä...
pitemmän päälle tuo tulee vielä halvemmaksikin, kun pakkasnesteen sisältämät korroosionesto aineet saavat keskittyä vain niihin moottorista liukenevien epäpuhtauksien aiheuttamaan syöpymisen ehkäisyyn, eikä niiden tarvitse kuluttaa "paukkujaan" huonolaatuiseen kraanaveteen... nesteen vaihtoväli voi jopa tuplaantua ja sehän on ihan selvää säästöä tuolla 3-4 euron panostuksella

sitten tähän sun ylistämään merkkiliike juttuun...merkkiliikkeissä on kuitenkin myös vain ihmisiä töissä, osa on parempia ja ammattitaitoisempia, toisissa sitten kulkevat asentajat töissä vain rahan takia ja vitut välittävät mitä niille autoille tapahtuu, kun perävalot lakkaavat näkymästä... ikinä en valitettavasti ole käsiäni likaamatta päässyt korjaamolta lähtemään, kun on pitänyt oikein kädestä pitäen näyttää mitä pitäis tehdä tai kuinka joku homma tehdään

sitten ihan pienenä vinkkinä, että en itsekkään käytä omissa autoissani akkuvettä pakkasnesteen seassa, koska ei siitä enää ole mitään erikoisempaa hyötyä, jos niillä kerran jo on ehditty 20 vuotta ajella kraanaveteen perustuvilla seoksilla ja paikat on jo syöpyneet puhki, se ei silti estä minua suosittelemasta uudehkoon auton sellaisen paremman veden käyttämistä, koska siinä sillä veden laadulla on vielä jotain merkitystä...
moottoripyörä puolella kraanaveden käyttö jäähdyttimessä on muuten useimmilla merkeillä kielletty ihan ohjekirjassa/huolto-ohjelmassa..vain akkuvettä tai tislattua vettä on sallittu käyttää, että ei tämä nyt ihan mun omaa mielikuvitusta sentään ole, vaikka niin varmaan luuletkin

nevalla (ja muista työkoneista) kerääntyneistä kokemuksista moottorin jäähdytykseen liittyen en nyt jaksa alkaa tähän enää selostamaan, siitä tulis helposti useamman sivun romaani

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:ensin haluan palata tuohon sun väitteeseen, että autotehtaat käyttää kraanavettä jäähdyttimessä, ei muuten varmasti käytä, jos ei puhuta venäläisestä autotehtaasta... tai sitten saa nostaa monta oikeusjuttua tehdasta vastaan...
itse tiedän useita autokorjaamoja, jotka ei käytä kuin ns. akkuvettä jäädytysnesteen seassa, jos itse käytät sellaista kraanavettä käyttävää korjaamoa, niin suosittelen vaihtamaan asiantuntevampaan korjaamoon... sillä että säästää 3-4 euroa siinä vedessä ja ottaa sitten satojen eurojen riskin syöpymisherkkyyden lisääntymisessä, kertoo korjaamosta jo aika paljon... varsinkin jos asiakas haluaa käytettävän puhdistettua vettä...
pitemmän päälle tuo tulee vielä halvemmaksikin, kun pakkasnesteen sisältämät korroosionesto aineet saavat keskittyä vain niihin moottorista liukenevien epäpuhtauksien aiheuttamaan syöpymisen ehkäisyyn, eikä niiden tarvitse kuluttaa "paukkujaan" huonolaatuiseen kraanaveteen... nesteen vaihtoväli voi jopa tuplaantua ja sehän on ihan selvää säästöä tuolla 3-4 euron panostuksella
sitten tähän sun ylistämään merkkiliike juttuun...merkkiliikkeissä on kuitenkin myös vain ihmisiä töissä, osa on parempia ja ammattitaitoisempia, toisissa sitten kulkevat asentajat töissä vain rahan takia ja vitut välittävät mitä niille autoille tapahtuu, kun perävalot lakkaavat näkymästä... ikinä en valitettavasti ole käsiäni likaamatta päässyt korjaamolta lähtemään, kun on pitänyt oikein kädestä pitäen näyttää mitä pitäis tehdä tai kuinka joku homma tehdäänno, koskinen täällä seinäjoella oli poikkeus, siellä likasin käteni ihan omasta halusta, enkä asentajan ammattitaidottomuuden takia...
sitten ihan pienenä vinkkinä, että en itsekkään käytä omissa autoissani akkuvettä pakkasnesteen seassa, koska ei siitä enää ole mitään erikoisempaa hyötyä, jos niillä kerran jo on ehditty 20 vuotta ajella kraanaveteen perustuvilla seoksilla ja paikat on jo syöpyneet puhki, se ei silti estä minua suosittelemasta uudehkoon auton sellaisen paremman veden käyttämistä, koska siinä sillä veden laadulla on vielä jotain merkitystä...
moottoripyörä puolella kraanaveden käyttö jäähdyttimessä on muuten useimmilla merkeillä kielletty ihan ohjekirjassa/huolto-ohjelmassa..vain akkuvettä tai tislattua vettä on sallittu käyttää, että ei tämä nyt ihan mun omaa mielikuvitusta sentään ole, vaikka niin varmaan luuletkin
nevalla (ja muista työkoneista) kerääntyneistä kokemuksista moottorin jäähdytykseen liittyen en nyt jaksa alkaa tähän enää selostamaan, siitä tulis helposti useamman sivun romaanimutta todetaan nyt tähän vielä loppuun, että hyvällä juomavedellä ja hyvällä jäähdytysnesteeksi sopivalla vedellä ei ole välttämättä mitään muuta yhteistä toistensa kanssa, kuin että niitä molempia sanotaan vedeksi...
Tiedustelin asiaa mailman suurimmalta jäähdytinnesteen valmistajalta Zero:lta ja suomen maahantuojalta, vastaus sähköpostiini on alla!
Ihan normaali kraanavesi käy.
T. Motoral
Lähettäjä: Juhani Lampi [mailto:jussilampi@dnainternet.net]
Lähetetty: 3. syyskuuta 2010 10:36
Vastaanottaja: myynti@motoral.fi
Aihe: Zero-jäähdytysneste
voiko Zero jäähdytysnesteen laimennukseen käyttää normaalia juomavettä vaan pitääkö olla akkuvettä.
terv.Juhani Lampi
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
voi ketun idiootti, se että se käy, ei tarkoita sitä, että se olisi parasta... kyllä sinne "käy" vaikka ojasta otettu vesi tai likakaivosta, jos tuolle linjalle lähdetään...
helvetti, taas on sellainen tunne, että täällä suomessa joutuu elämään jonkun apinalauman keskellä
helvetti, taas on sellainen tunne, että täällä suomessa joutuu elämään jonkun apinalauman keskellä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:voi ketun idiootti, se että se käy, ei tarkoita sitä, että se olisi parasta... kyllä sinne "käy" vaikka ojasta otettu vesi tai likakaivosta, jos tuolle linjalle lähdetään...
helvetti, taas on sellainen tunne, että täällä suomessa joutuu elämään jonkun apinalauman keskellä
Normaalivesi on vaan tuotteen valmistajan suosittelema laimennusaine,eikai siitä kannata vetää hernettä nenään ja ketun idiootiksi haukkua,jos noudattaa valmistajan ohjeita,eikä jonkun Dugatto kuskin hatusta tempaisemia ohjeita joille ei ole mitään perustetta,mistä sinä tiedät että akkuvesi on parasta,koska edes sen PH:sta ei ole tietoa ja on tärkeää että syylärissä on emäksiset nesteet, onko sulla jotain tutkimustuloksia,vaan onko se sun mielipide,joka ohittaa valmistajan antamat ohjeet.Minusta sinun kannattaisi siityä sinne Dugatto foorumiin jakamaan nuita ohjeita joita et edes itse noudata.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
kirjoitetaan ducato, ei dugatto...
oululaisten kannattaa kyllä ostaa juomavetensä tästälähtien pullotettuna, kun tästä oulun alueen juomaveden laadusta alkaa olemaan nyt niin paljon todistusaineistoa...
oululaisten kannattaa kyllä ostaa juomavetensä tästälähtien pullotettuna, kun tästä oulun alueen juomaveden laadusta alkaa olemaan nyt niin paljon todistusaineistoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
napa kirjoitti:kirjoitetaan ducato, ei dugatto...
oululaisten kannattaa kyllä ostaa juomavetensä tästälähtien pullotettuna, kun tästä oulun alueen juomaveden laadusta alkaa olemaan nyt niin paljon todistusaineistoa...
Oulussa on otsonoitu aktiivihiilen läpi suodatettu Ph säädetty 8,2-8,5 eli suomen parhaisiin käyttövesiin lukeutuva vesi.Katso liite käy varmaan Ducatoonkin,ja multa saa hakea syyläriin vettä,jos ei itsellä ole käypästä vettä.
http://www.ouka.fi/vesi/veden_laatu.htm
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Eiköhän lopeteta tämä nahistelu kun kuiteski ollaan aikasia miehiä kaikki. Minusta jokainen saa siiheen autoon kaataa mitä haluaa ja sillä selevä. Alakkaa vaan tmpäsemmään ku pitää kitistä. Sais se MESE.FI olla jo pystyssä kun sielä se meno oli rennompi.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
PEPI kirjoitti:Eiköhän lopeteta tämä nahistelu kun kuiteski ollaan aikasia miehiä kaikki. Minusta jokainen saa siiheen autoon kaataa mitä haluaa ja sillä selevä. Alakkaa vaan tmpäsemmään ku pitää kitistä. Sais se MESE.FI olla jo pystyssä kun sielä se meno oli rennompi.
Ilmoitetaan nyt kuitenkin toisenkin jäähdytysnesteen valmistajan eli Korrekin maahantuojan mielipide,ettei kukaan vaan mene turhaa nesteitä vaihtaan.
kiitos kysymyksestänne.
Jäähdytysnesteen laimennukseen voi käyttää ihan tavallista hanavettä.
Parhain Terveisin
Mika Särkelä
Berner Oy Automotive
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W211 Jäähdytysneste
Ei ole itellä koskaan tullut mieleenkään käyttää laimennukseen muuta kuin hanavettä. Mutta tosiaan joidenkin valmistajien jäähdytysnesteiden kanssa suositellaan käytettäväksi jotain muuta, vaikka hanavesikin sinällään käy.
esim.
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... Extra.aspx
esim.
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... Extra.aspx
Re: W211 Jäähdytysneste
Mitäs kautta tuo jäähdyttimen tyhjäys onnistuisi helpoiten, ja siisteiten?
Ei olisi pitkin lattiaa nestettä.
Jäähdyttimessähän oli pieni hana?
Ei olisi pitkin lattiaa nestettä.
Jäähdyttimessähän oli pieni hana?
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Hauskaa keskustelua tuossa ylempänä
Jos haetaan alan asiantuntijaa, niin se on Basf. Ei esim Zero/Aspo/Telko, joista ensimmäinen on tuotemerkki, kakkonen valmistajanimi ja kolmonen nykyinen myyntikanava, kaikki ihan kotimaisia, maahantuojaa ei siis ole.
Paikkakunnilla, joissa vesi on kelpoa, on viisain käyttää 50% akkuvettä ja 50% hanavettä, juurikin pH'n takia. Myös suodatettu sadevesi olisi hyvää.
Väriaine on vain väriainetta, ja siitä ei ole mitään normia tai direktiiviä. Se ratkaiseva tekijä on luokitusvaatimuksert tai kemiallinen koostumus! Jotka puolestaan johtuvat ensisijaisesti käytetyistä metalleista.
Kunnollinen tyhjennys ei oikein onnistu sottaamatta lattiallekin. Eli kun halutaan (kuten pitäisi) tyhjentää myös lohkon puoli, ja huuhdella sieltä mahdollisimman paljon vanhaa nestettä pois.

Jos haetaan alan asiantuntijaa, niin se on Basf. Ei esim Zero/Aspo/Telko, joista ensimmäinen on tuotemerkki, kakkonen valmistajanimi ja kolmonen nykyinen myyntikanava, kaikki ihan kotimaisia, maahantuojaa ei siis ole.
Paikkakunnilla, joissa vesi on kelpoa, on viisain käyttää 50% akkuvettä ja 50% hanavettä, juurikin pH'n takia. Myös suodatettu sadevesi olisi hyvää.
Väriaine on vain väriainetta, ja siitä ei ole mitään normia tai direktiiviä. Se ratkaiseva tekijä on luokitusvaatimuksert tai kemiallinen koostumus! Jotka puolestaan johtuvat ensisijaisesti käytetyistä metalleista.
Kunnollinen tyhjennys ei oikein onnistu sottaamatta lattiallekin. Eli kun halutaan (kuten pitäisi) tyhjentää myös lohkon puoli, ja huuhdella sieltä mahdollisimman paljon vanhaa nestettä pois.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Eli älä tuijota väriä, vaan kemiaa = mikä tyyppi, tässä G11.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑La 27.10.2018 09:34 Väriaine on vain väriainetta, ja siitä ei ole mitään normia tai direktiiviä. Se ratkaiseva tekijä on luokitusvaatimuksert tai kemiallinen koostumus! Jotka puolestaan johtuvat ensisijaisesti käytetyistä metalleista.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W211 Jäähdytysneste
Olen käyttänyt mersun omaa, kun sitä sai ebaysta sopivaan hintaan.
Tuo "sinivihreä"/"violetti" G48(BASF),johon muistini mukaan on lisätty jotain silikaatteja siksi,kun mersu käytti kuparisia lämmityslaitteen kennoja johonkin asti?
Sitten johonkin väliin siirtyivät "punaiseen" litkuun,kun kupariset kennot poistuivat yhtälöstä ja luokitus vaihtui.
Deionisoitu vesi eli akkuvesi tietenkin lantrinkina, koska litkujen valmistajat näin suosittelevat ensisijaisesti tekemään
Sama koskee volvoja/vag ym tinakoneisia
Esim Mobil Antifreeze Extra on samaa tavaraa, mutta väritön/kirkas
Tuo "sinivihreä"/"violetti" G48(BASF),johon muistini mukaan on lisätty jotain silikaatteja siksi,kun mersu käytti kuparisia lämmityslaitteen kennoja johonkin asti?
Sitten johonkin väliin siirtyivät "punaiseen" litkuun,kun kupariset kennot poistuivat yhtälöstä ja luokitus vaihtui.
Deionisoitu vesi eli akkuvesi tietenkin lantrinkina, koska litkujen valmistajat näin suosittelevat ensisijaisesti tekemään
Sama koskee volvoja/vag ym tinakoneisia
Esim Mobil Antifreeze Extra on samaa tavaraa, mutta väritön/kirkas