JuhaK kirjoitti:Tottakai renkaat pitää jälki-kiristää. Aina kun panee aluvalssit alle, niin häätyy ajella jonnin aikaa ja kiriä.
Muistaakseni tähän oli syynä se että; vanteet hakevat "paikkansa" + teräspultit ja aluvalssit elävät erilailla lämmönvaikutuksesta =>pultit saattavat löystyä ihan itekseen. (saa ampua mun teorian alas, kun ei tuo muisti ole kovin pitkä.)
Itse en ole koskaan jälkikiristänyt alu- enkä muitakaan vanteita (tai siis niiden pultteja).
Tämän keskustelun takia kävin illalla kokeilemassa kuukauden alla olleiden alujen pultteja ja kaikki olivat niin tiukassa, ettei käsin nitkahtanut yhtään. Siis epäilen, että jos pultit ovat joskus löysällä, ne ovat olleet alkujaankin huonosti kiristettyjä. Tämä väite vain ihan oman kokemuksen pohjalta.
Mitä tulee lämpöön ja pulttien / vanteiden elämiseen, niin pultit pitää kiristää ehdottomasti silloin, kun ne ja (alu)vanteet ovat mahdollisimman kylmät. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 0.000762 mm/°C, kun se teräksellä on 0.000115 mm/°C. tarkoittaa käytännössä sitä, että mitä lämpimämpää on, sitä tiukemmalla aluvanteen pultit ovat.
Esimerkki: Otetaan 0-asteiset metrin mittaiset alumii- ja terästangot. Kuumennetaan ne sataan asteeseen ja mitataan. Terästanko on venynyt 1,15 mm ja alutanko 7,62 mm.
Elikkäs toisinpäin: Jos alut on pantu alle kuumalla kelillä, on toki mahdollista, että pultit ovat pakkasella löysällä.
Alumiinin kimmomodulikerroin on paljon pienempi kuin teräksen, joka osaltaan myös vaikuttaa siihen, että pulttien kiristäminen on tehtävä huolellisesti.