Takarengas putosi ajossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Takarengas putosi ajossa

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Kaverini osti kolme vuotta vanhan Mersun. Keväällä hän kävi vaihdattamassa
mukana tulleet aluvanteilla olleet kesäkumit tutussa huollossa.
Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen satasen vaudissa kuului ensin merkillistä
ääntä, ja kohta yllättäen: Yksinäinen rengas ohittaa auton vasemmalta ja
törmää tietenkin vastaantulevan auton keulaan! :evil: :evil:

Huollossa kerrottiin myöhemmin, että aluvanteiden pyöräpultit pitää kiristää muutaman
päivän kuluttua siitä kun renkaat on vaihdettu. :oops: :oops:
Onkohan asia todellakin näin?

Itse en ole koskaan kiristänyt pyöräpultteja, enkä ole huomannut löystymistä.
Viimeksi muokannut ipezu, Ke 30.06.2004 05:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

kyllähän ne kait pitäs kiristää mutta en oo ikinä itte kiristäny eikä oo löystynykkään. Vissiin aika harvinaista että pultit löystyy mutta selvästikin mahdollista.
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Re: Takarengas putosi ajossa

Viesti Kirjoittaja sku »

ipezu kirjoitti:Kaverini osti kolme vuotta vanhan Mersun. Keväällä hän kävi vaihdattamassa
mukana tulleet aluvanteilla olleet kesäkumit tutulla valtuutetulla Mersumestarilla.
Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen satasen vaudissa kuului ensin merkillistä
ääntä, ja kohta yllättäen: Yksinäinen rengas ohittaa auton vasemmalta ja
törmää tietenkin vastaantulevan auton keulaan! :evil: :evil:

Mersumestari kertoi myöhemmin kaverille, että aluvanteiden pyöräpultit pitää kiristää muutaman
päivän kuluttua siitä kun renkaat on vaihdettu. :oops: :oops:
Onkohan asia todellakin näin?

Itse en ole koskaan kiristänyt pyöräpultteja, enkä ole huomannut löystymistä.
mulle on kerrottu että peltivanteet pitää kiristää n.100km jälkeen ja aluvanteet kiristetään johonkin tiettyy momenttii
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Olikohan ihan oikeanlaiset pultit?

Tuosta jälkikäteen kiristämisestä sen verran että olen ottanut tavaksi kiristellä momenttiavaimella toistamiseen muutaman sadan kilometrin / päivän jälkeen vaihdosta, mikäli nyt renkaan niin kauan ehtivät yhtämittaa alla olemaan :shock: kun aina jotain ropataan. Sama se oliko pelti- vai aluvanne, tuleepahan ainakin huomattua ajoissa jos jotain outoa ilmenee.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Takarengas putosi ajossa

Viesti Kirjoittaja Jani »

ipezu kirjoitti:Mersumestari kertoi myöhemmin kaverille, että aluvanteiden pyöräpultit pitää kiristää muutaman
päivän kuluttua siitä kun renkaat on vaihdettu. :oops: :oops:
Melkoinen mestari, kun jälkeenpäin antaa ohjeet :roll:
Meilläpäin on joka paikassa, missä olen asioinut, aina muistutettu jälkikiristyksestä.
Lukee vielä melkein kaikkien liikkeiden ovessakin "muista jälkikiristys!"
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ettei nyt olisi kuitenkin käynyt niin, että mestari veti väärillä pulteilla renkaat kiinni? Jotkut ei aluvanteen pultit käyvät näennäisesti aluvanteisiin, mutta tulevat jonkin ajan kuluttua läpi.
Näinhän kävi juuri kevään korvalla Hesassa. Siellä irtosivat kaikki neljä pyörää samanaikaisesti!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Takarengas putosi ajossa

Viesti Kirjoittaja ipezu »

Kyllä mestari hyvin oli hoitanut sattuneen vahingon :) , pahat jäljethän tuommoisesta jää. Ilmeisesti pulttien kiristämien oli jäänyt puolitiehen :? .

Vahinkoja sattuu. Hyvä kuulla, että renkaan irtoaminen on sekä harvinaista että myös se, että se ei ole Mersujen oma ongelma,
toteaa nimim. Noviisi Mersumiehenä :roll: .
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

paskan marjat, myyjä vastuuseen, totta tuo jälkikiristys, mutta että parin päivän päästä vanne irtoaa itsekseen, NO WAY :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Takarengas putosi ajossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

ipezu kirjoitti:Kyllä mestari hyvin oli hoitanut sattuneen vahingon :) , pahat jäljethän tuommoisesta jää. Ilmeisesti pulttien kiristämien oli jäänyt puolitiehen :? .

Vahinkoja sattuu. Hyvä kuulla, että renkaan irtoaminen on sekä harvinaista että myös se, että se ei ole Mersujen oma ongelma,
toteaa nimim. Noviisi Mersumiehenä :roll: .
Paska juttu :( , totta on että ovat olleet varmasti aika löysällä...mutta toisaalta, itse olen jättänyt aluvanteet kohtalaisen vähälle kiristämiselle jotteivat saa siipeensä ja 50 km ajon jälkeen voi todeta, että nyt pultteja pitää todellakin hieman tiukata.

Yhdessä saabissa kävi sama juttu, mutta onneksi ladyt huomasivat ongelman ennen pyörän irtoamista. *hatunnosto heille*

....heh ja onhan multakin joskus 80 luvulla lähtenyt taunuksen aluvanne 2km ajon jälkeen irti perjantai-illan **llu-ajelulla. Se muuten kieri hienosti vastaantulevien kaistan yli ja pamahti pankin oveen...onneksi ei mennyt läpi ja selvittiin säikähdyksellä. tuon jälkeen on tullut aina vaihdon jälkeen ajeltua avain sylissä, jottei kiristys unohdu. :D

P.S Onni onnettomuudessa, kukaan ei loukkaantunut :P

P.P.S ja kierteitähän ei kuulu voidella moottoriöljyllä...
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

Viesti Kirjoittaja ipezu »

P.P.S ja kierteitähän ei kuulu voidella moottoriöljyllä...
Ja minä kun olen aina, yli 20 vuotta, tyhmyyttäni :oops: pannut muutaman tipan voiteluöljyä pulttien juureen, että eivät ole niin tiukassa puolen vuoden kuluttua...

Taidanpa muuttaa tapojani.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

ipezu kirjoitti:
P.P.S ja kierteitähän ei kuulu voidella moottoriöljyllä...
Ja minä kun olen aina, yli 20 vuotta, tyhmyyttäni :oops: pannut muutaman tipan voiteluöljyä pulttien juureen, että eivät ole niin tiukassa puolen vuoden kuluttua...

Taidanpa muuttaa tapojani.
Ja sama jo 22v. :shock: Miksi ei saa voidella?

Olen kuullut että kuparitahnaa tms. anti-seize ei saa laittaa kartioihin, mutta kierteisiin :?:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
mapa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:16
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mapa »

Intissä laitettiin tervaa joka kerta kun renkaat vaihdettiin niin kuorma-autoihin kun henkilöautoihinkin. Ja siellähän ei tehdä mitään ilman perusteita, tosin en tiedä mitkä perusteet olivat. :roll:
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

mapa kirjoitti:Intissä laitettiin tervaa joka kerta kun renkaat vaihdettiin niin kuorma-autoihin kun henkilöautoihinkin. Ja siellähän ei tehdä mitään ilman perusteita, tosin en tiedä mitkä perusteet olivat. :roll:
Laitettiinpa ruostumisen estämiseksi.
Jos haluatte luonnonmukaisen ja tosi hyvän ruosteenestoaineen, niin kokeilkaa pellavaöljyä, elikkä vernissaa. Teho on uskomattoman hyvä. Pellavaöljy muodostaa sitkeän kalvon, joka suojaa ruosteelta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Jälkikiristystä on suositeltu pyöränpultteihin, varsinkin (kartiomallisten pulttien :?: ) aluvanteiden osalta. Niin ja jos haluaa elämänsä tehdä vaikeaksi, jättää pyörän pultit kastelematta esim. moottoriöljyssä ennen niiden kiinni ruuvaamista :wink:

Kävipä minulle aikanaan ulkomailla seuraavasti ja kaverin huomiokyvyn ansiosta vältyin pahimmalta eli pyörän irtoamiselta: olin tuossa vaiheessa ajellut toistatuhatta kilsaa nykyisellä mursullani, kun kaveri sataman transit-alueella - tupakkia kärytellessämme - juuri ennen auton konttiin laittamista huomasi kovasti tutun näköisen pultin kuskin eturenkaan vieressä. Mersunhan pultti se oli ja vielä oman mursuni :!: Siinä sitten pienen tarkastelun jälkeen votiin todeta: kummankin eturenkaan pulteista puolet enää "huulilla" ja takaa muutama myös erittäin löysällä. Syypää oli tietysti kuskissa (=minussa) joka oli vaihdellut renkaiden paikkoja ja kiristellyt avaimella "vanhasta muistista." Edellinen auto oli 340DL Volvo, jonka peltivanteita olin vältellyt älyttömiä kiristämästä, ne kun olivat kevään korvilla öljystäkin huolimatta yleensä jumissa kuin tauti. Oikea momentti pultteihinkin on, varmaan oikea riesa siitäkin repeää kun katkaisee pultin "turvallisuudenmaksimoinnissaan"... :idea:

Näin, onneksi vältyin miljoonakaupungin aamuruuhkassa renkaan irtoamiselta. Tiedä sitten mitkä vahingot olisivat saattaneet syntyä. :roll:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

W126:lla kävi kerran niin että keväällä renkaiden vaihdon (alle uudet renkaat uusilla alumiinivanteilla) jälkeen oli unohtunut jälkikiristys ja pari kuukautta tuon jälkeen pidemmälle reissulle lähtiessä alkoi kuulumaan outoa kolahtelua etupäästä. Arvelin sen olevan väljän raidetangonpään tai vastaavan, seuraavalla tankkaustauolla ajattelin katsastaa mistä kolina kuuluu ja kuinka ollakaan, toisen etupyörän kiinnityspultit olivat lähes irti, sai sormin pyörittää useita kierroksia. Tuon episodin jälkeen olen aina renkaiden vaihdon jälkeen jälkikiristänyt pultit muutaman päivän ajon jälkeen.
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

Rengas

Viesti Kirjoittaja steelman »

Tuntuisi vähän siltä että pultit on olleet väärät,pituus kannattaisi tarkistaa ja myös pultin kartio.Broidille kävi sama juttu,asensivat rengasliikkeessä vanteet.Olivat tunkeneet väärät pultit,ja niinhän se yksi kaunis päivä fillari lähti irti ja ohi.Itse en ole aluvanteita koskaan jälkikiristellyt ja on alla pysyneet.
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rengas

Viesti Kirjoittaja Timppa »

steelman kirjoitti:Tuntuisi vähän siltä että pultit on olleet väärät,pituus kannattaisi tarkistaa ja myös pultin kartio.Broidille kävi sama juttu,asensivat rengasliikkeessä vanteet.Olivat tunkeneet väärät pultit,ja niinhän se yksi kaunis päivä fillari lähti irti ja ohi.Itse en ole aluvanteita koskaan jälkikiristellyt ja on alla pysyneet.
Pultit oli oikeat, itse epäilen että oli rengasliikkeessä unohtunut kiristää yhden pyörän pultit lopulliseen tiukkuuteen.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

miten teillä muuten on näissä w124 300-24 tappisissa noi pyörät kii.
onko laittomilla levikepaloilla. normaalit peltivanteetkaan ei mahdu alle, kun
jarrusatula ja levy ottaa kii. silloin on sakemannien korkopalat autossa niin kaikki rasite on pulteilla, niin ei ihme jos lähtee menemään
220.128 Black Mirror
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

TimitZu kirjoitti:miten teillä muuten on näissä w124 300-24 tappisissa noi pyörät kii.
onko laittomilla levikepaloilla. normaalit peltivanteetkaan ei mahdu alle, kun
jarrusatula ja levy ottaa kii. silloin on sakemannien korkopalat autossa niin kaikki rasite on pulteilla, niin ei ihme jos lähtee menemään
Ai väitätkö ettei auton omat peltivanteet mene alle?? 24-venasissahan on isommat jarrut, muiden 124:n vanteita ei pidä laittaa sinne.
Toisaalta sellaisissa vanteissa jotka vaativat adapterit/levitepalat ne eivät ole laittomat.
Hmm, ja miten se muuttaa pultille kohdistuvaa rasitetta...??
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Hmm, ja miten se muuttaa pultille kohdistuvaa rasitetta...??

Aivan, eihän aluvanteissa mikään muu ota rasitusta kuin pultit, olipa levikepalat tai ei. Peltivanteissa voisi kuvitella keskiön hiukan ottavan, vaikka ei se sitä käytännössä tee, jos pultit ovat kireällä.

Jos hiukan laskeskelee pulttien lujuuksien mukaan, niin ne kestävät todella mahtavia voimia. Aine on hiukan parempaa, kuin tavallinen patarauta.

Oletetaan, että 1 neliömilli pulttiainesta kestää 100 kg vetoa, niin siitä voi laskea, mitä yksi pultti kestää puhdasta vetoa ja mitä kestää viisi pulttia yhteensä.
Toki niille tulee leikkausvoimaakin, mutta vanteen ja rummun välinen kitka vähentää kovasti sitä, kun pultit on kiristetty.
No, tarkalleen ottaen, onhan siellä jossain tilanteessa vääntöäkin.

Summa summarum - kyllä pultit kestävät sen, mitä niiden tulee kestääkin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Tuo "muista jälkikiristys" lause taitaa poistaa myyjän vastuun aika tehokkaasti :x
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

spede10 kirjoitti:Aivan, eihän aluvanteissa mikään muu ota rasitusta kuin pultit, olipa levikepalat tai ei.
Kyllä aluvanteet ja peltivanteetkin ottavat keskiönsä kautta rasituksia vastaan, tai ainakin niiden pitäisi ottaa :roll:
Äkkiä ajatellen keskiö ainakin vähentää pultteihin kohdistuvaa poikittaisita rasitusta.
Varmasti pultit kestävät vetoa riittävästi, mutta entäs kun niitä ruvetaan vemputtamaan sivusuunnassa, esim. jos keskireikä on väljäVäärän kokoinen=> löystyvät pultit varmasti :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

kun vetaisee ristikkoavaimella pultit kiinni niin että joutuu hieman irvistään ja tippa tervaa tahmaksi jenkaan niin eipä ole renkaat omille teille lähteneet...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jani kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Aivan, eihän aluvanteissa mikään muu ota rasitusta kuin pultit, olipa levikepalat tai ei.
Kyllä aluvanteet ja peltivanteetkin ottavat keskiönsä kautta rasituksia vastaan, tai ainakin niiden pitäisi ottaa :roll:
Äkkiä ajatellen keskiö ainakin vähentää pultteihin kohdistuvaa poikittaisita rasitusta.
Varmasti pultit kestävät vetoa riittävästi, mutta entäs kun niitä ruvetaan vemputtamaan sivusuunnassa, esim. jos keskireikä on väljäVäärän kokoinen=> löystyvät pultit varmasti :roll:
En oikein usko! Ei vanteiden kiinnitystä voi mitoittaa sen varaan, että keskiö ottaa mitään voimia vastaan. Kyllä se kiinnipitovoima tulee puhtaasti pulttien kiristymisestä.
Jos keskiön varaan jäisi jotain, niin se tarkoittaisi käytännössä sitä, että pultit olisivat löysällä. Eli eivät riittävän kireällä.
On vanteita, joiden keskiöreikä on hiukan väljä ja silti nämä vanteet ovat täysin kelvolliset.
Itselläni on aluvanteet, jotka tulevat rummulle aivan tasaiselle pinnalle. Kiinnityksessä ei ole mukana mitään olaketta tai uloketta, joka ottaisi vastaan mitään voimia.
Pulttien kiristämisellä saadaan niin suuri voima vanteen ja rummun välille, ettei vanne liiku missään tilanteessa mihinkään suuntaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

spede10 kirjoitti:
mapa kirjoitti:Intissä laitettiin tervaa joka kerta kun renkaat vaihdettiin niin kuorma-autoihin kun henkilöautoihinkin. Ja siellähän ei tehdä mitään ilman perusteita, tosin en tiedä mitkä perusteet olivat. :roll:
Laitettiinpa ruostumisen estämiseksi.
Jos haluatte luonnonmukaisen ja tosi hyvän ruosteenestoaineen, niin kokeilkaa pellavaöljyä, elikkä vernissaa. Teho on uskomattoman hyvä. Pellavaöljy muodostaa sitkeän kalvon, joka suojaa ruosteelta.
Justiinsa vernissaa muttei moottoriöljyä...vernissahan on _keitettyä_ pellavaöljyä ja sitä saa halpahalleista edukkaasti valmiina...sitä kantsii työnnellä muihinkin rasvausta/kunnostusta vaativiin rakoihin...luonnon tuote :D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Näinkin voi käydä. Onneksi vauhtia ei ollut kuin parikymppiä.
Kuva

Vanne siis hajosi, keskeltä repeytyi pala pois. Kertaakaan en kolhinut sitä mihinkään, ilmeisesti se oli iän myötä väsynyt.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sivonen kirjoitti:Näinkin voi käydä. Onneksi vauhtia ei ollut kuin parikymppiä.
Kuva

Vanne siis hajosi, keskeltä repeytyi pala pois. Kertaakaan en kolhinut sitä mihinkään, ilmeisesti se oli iän myötä väsynyt.
Tuo ei kyllä näytäkään mersuraudalta vaan pikemminkin joltain patonkilta, joissa yleensäkin tuppaa paikat väsymään. Meillä Korvenkylässä ei oo kanssa pyörät karannu alta ku kerran kajakista ja sillo oli syynä se et yhen pyörän pultteja ei ollu renkaanvaihdon yhteydessä kukaan muistanu kiristää. Mersuissa on aina kestänu pultit kireellä ku on laittanu pulttipyssylla kakkosmomentilla (jossa maks 4) kiinni tai sitte käsineen sopivan tiukalle. Moottoriöljyä on tullu aina kierteisiin laitettua. Nämä kokemukset ovat sitte ainoastaan peltivanteista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Tottakai renkaat pitää jälki-kiristää. Aina kun panee aluvalssit alle, niin häätyy ajella jonnin aikaa ja kiriä.

Muistaakseni tähän oli syynä se että; vanteet hakevat "paikkansa" + teräspultit ja aluvalssit elävät erilailla lämmönvaikutuksesta =>pultit saattavat löystyä ihan itekseen. (saa ampua mun teorian alas, kun ei tuo muisti ole kovin pitkä.)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

JuhaK kirjoitti:Tottakai renkaat pitää jälki-kiristää. Aina kun panee aluvalssit alle, niin häätyy ajella jonnin aikaa ja kiriä.

Muistaakseni tähän oli syynä se että; vanteet hakevat "paikkansa" + teräspultit ja aluvalssit elävät erilailla lämmönvaikutuksesta =>pultit saattavat löystyä ihan itekseen. (saa ampua mun teorian alas, kun ei tuo muisti ole kovin pitkä.)
Itse en ole koskaan jälkikiristänyt alu- enkä muitakaan vanteita (tai siis niiden pultteja).
Tämän keskustelun takia kävin illalla kokeilemassa kuukauden alla olleiden alujen pultteja ja kaikki olivat niin tiukassa, ettei käsin nitkahtanut yhtään. Siis epäilen, että jos pultit ovat joskus löysällä, ne ovat olleet alkujaankin huonosti kiristettyjä. Tämä väite vain ihan oman kokemuksen pohjalta.

Mitä tulee lämpöön ja pulttien / vanteiden elämiseen, niin pultit pitää kiristää ehdottomasti silloin, kun ne ja (alu)vanteet ovat mahdollisimman kylmät. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 0.000762 mm/°C, kun se teräksellä on 0.000115 mm/°C. tarkoittaa käytännössä sitä, että mitä lämpimämpää on, sitä tiukemmalla aluvanteen pultit ovat.

Esimerkki: Otetaan 0-asteiset metrin mittaiset alumii- ja terästangot. Kuumennetaan ne sataan asteeseen ja mitataan. Terästanko on venynyt 1,15 mm ja alutanko 7,62 mm.

Elikkäs toisinpäin: Jos alut on pantu alle kuumalla kelillä, on toki mahdollista, että pultit ovat pakkasella löysällä.

Alumiinin kimmomodulikerroin on paljon pienempi kuin teräksen, joka osaltaan myös vaikuttaa siihen, että pulttien kiristäminen on tehtävä huolellisesti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

muistelisin juuri vähän aikaa sitten jutelleeni erään mersu mekaanikon kanssa näistä aluvanne asioista,hän juuri sanoi noiden pari kolme vuotta vanhojen mersujen alujen kanssa olleen ongelmia,niiden nopean löystymisen vuoksi.

jos nyt oikein muistan niin näissä ei ollut kartio lukitusta,vaan sellainen hieman kupera prikka,joka löystyi todella nopeasti.

tässä kävi kaverille vähän aikaa sitten niin,että alla oli jo lähes "miljoonan" pyörineet barokit ,joiden sisäreuna oli jo kulunut veitsen teräväksi.
pikatiellä sitten satasen vauhdissa takarenkaan sisä reuna puolesta renkaasta halki ja auto siitä heittelehtimään miten sattuu.
oli kuulemma ollut ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä kun yritettiin pysyä tiellä,no onneksi tiellä pysyi ja vastaan tulijoitakaan ei ollut joten selvittiin pelkällä säikähdyksellä :)
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Vastaa Viestiin