Matalahko öljynpaine onkelmana...
Matalahko öljynpaine onkelmana...
On pihassa ollut kohta 100tkm ajan tuommonen w124 200d lintta jonka öljynpaineet on vähä puonnu.
Kun ostin niin öljynpaineet oli jtn 1,5 tyhjäkäynnillä 5w40 täyssynteettisillä halvoilla öljyillä kuumana.
Nyt on luokka 0,3-0,5 kuumalla koneella kovan vedätyksen jälkeen jaa yhden pinnassa jos on lämmin muttei kovasti rasitettu...
Mistäkä päin pitäs vikaa lähtiä hakemaan ? Ei kyllä nostajat erityisemmin rallata kuumanakaan mutta mutta näyttää vähän matalalta omaan silmään jo...
Onko kukaan laitellu mekaanista mittaria tuommoseen jotta voisi testata oikean öljynpaineen ?
EDIT: Ja nyt sisällä 15w40 delvacit
Kun ostin niin öljynpaineet oli jtn 1,5 tyhjäkäynnillä 5w40 täyssynteettisillä halvoilla öljyillä kuumana.
Nyt on luokka 0,3-0,5 kuumalla koneella kovan vedätyksen jälkeen jaa yhden pinnassa jos on lämmin muttei kovasti rasitettu...
Mistäkä päin pitäs vikaa lähtiä hakemaan ? Ei kyllä nostajat erityisemmin rallata kuumanakaan mutta mutta näyttää vähän matalalta omaan silmään jo...
Onko kukaan laitellu mekaanista mittaria tuommoseen jotta voisi testata oikean öljynpaineen ?
EDIT: Ja nyt sisällä 15w40 delvacit
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Paljonkas on mittarissa taivalta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Tärkeimmät meinaa unohtuakki sanoa:atlas kirjoitti:Paljonkas on mittarissa taivalta?
ihan just 700tkm täynä, mittarinvaijeri ollut ties kui kauan poikki edellisellä ja historia ei tiedossa. Sylintereissä hoonausjäljet sekä kynnellä ihan pieni pykälä tuntu yläreunassa.
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Eli vast ikään on ollut kansi poissa eli tiiviste vaihdettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Kyllä kansi oikaistu kun oli kansi syöpyny vähän niin päästi painetta jäähdytysnestesäiliöön. Nesteet ja öljyt ei menneet sekaisin.atlas kirjoitti:Eli vast ikään on ollut kansi poissa eli tiiviste vaihdettu?
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
No ensin vois kokeilla toisella paineanturilla tai mekaanisella mittarilla.
Jos siellä on oikeasti paineet hukassa niin kk-laakerit vaihtoon (varmasti murentuneet jos ei ole ikinä vaihdettu) ja öljypumpun mittominen ettei ole oikein väljä.
Jos siellä on oikeasti paineet hukassa niin kk-laakerit vaihtoon (varmasti murentuneet jos ei ole ikinä vaihdettu) ja öljypumpun mittominen ettei ole oikein väljä.
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Kuulostaa siltä että pitää alkaa tutkimaan...Mika.T kirjoitti:No ensin vois kokeilla toisella paineanturilla tai mekaanisella mittarilla.
Jos siellä on oikeasti paineet hukassa niin kk-laakerit vaihtoon (varmasti murentuneet jos ei ole ikinä vaihdettu) ja öljypumpun mittominen ettei ole oikein väljä.
Mistähän tuommoisen mekaanisen mittarin saisi?
Ja jos öljypohjan puottaa pois niin ainakin kk-laakerisarjan saa varata suorilta? Mitähän muuta kannattaisi vaihtaa samalla? Öljypumpun ylipaineventtiilin jousi?
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
sieltähän se laakereista paine karkailee, jos on oikeesti karkaillakseen. toinen asia onkin, että kuinka paljon alhaset paineet aiheuttaa harmia ja kuinka kustannustehokasta niiden laakereiden vaihtaminen on.
jos paineet on oikeesti sitä luokkaa, mitä mittari näyttää, niin voidaan olettaa, että kone hajoo jossain kohtaa kokonaan. laakerit+työt+tiivisteet maksaa jo jonkun verran, jos vertailukohtana pidetään käytettyä konetta. mutta toisaalta mikäs sen hienompaa, kun ajella itse kunnostamallaan autolla, minkä historian ja toiminnan varmasti tietää.
jos paineet on oikeesti sitä luokkaa, mitä mittari näyttää, niin voidaan olettaa, että kone hajoo jossain kohtaa kokonaan. laakerit+työt+tiivisteet maksaa jo jonkun verran, jos vertailukohtana pidetään käytettyä konetta. mutta toisaalta mikäs sen hienompaa, kun ajella itse kunnostamallaan autolla, minkä historian ja toiminnan varmasti tietää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Tuota, mitenkähän nopeasti se kone nostaa paineet mittarin mukaan, kun käynnistää? ON nimittäin ihan tutun kuuloiset lukemat taulussa kyllä, ja omassa on ollut oikeastaan aina se metka piirre että mittari herää tosi hitaasti. Useimmissa mersuissahan viisari heilahtaa heti koneen pyörähdettyä ihan säällisiin lukemiin, meikäläisen autossa taas saa hätäinen liikkellelähtijä melkein vaihdettua kakkoselle ennen kuin viisari lopettaa kiipeämisensä.
Ajattelin, että olisiko anturi sitten laiskistunut tai ylipaineventtiili falskaisi?
Ajattelin, että olisiko anturi sitten laiskistunut tai ylipaineventtiili falskaisi?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
pera8x kirjoitti:sieltähän se laakereista paine karkailee, jos on oikeesti karkaillakseen. toinen asia onkin, että kuinka paljon alhaset paineet aiheuttaa harmia ja kuinka kustannustehokasta niiden laakereiden vaihtaminen on.
Samoilla linjoilla pera8x: n kanssa. Peset kunnollisella liukkarilla ja painepesurilla ö-pohjan ja heivaat pohjapanssarin tai sen pohjamuovin pois niin ö-pohja saa ilmahuuhtelua --> öljy pysyy viileämpänä ja paineet parempana.
Tossa 200D talvikulkineessa on kans yli 700t taivalta takan ja pikkasen alle kilon menee kuumana viisari. Siinä oli silloin 400t kohdilla 1.3 kuumana. Se metallipanssari siitä ekkana lähtee jos paineitten kans tulee ongelmia. Jos kone kajahtaa niin vaihtokone tai paali on ne vaihtoehdot sille

Runkolaakerirappeumaa epäilisin. Niitä kuvia on nähty tälläkin foorumilla taannoin.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
joo, kyllähän ne laakerit kuluu ja murenee ajan kanssa ja varsinkin kovassa käytössä.
mulla oli joskus aikoinaan saksantuonti 200D, missä ei ollu lohkolämppäriä. 5 vuotta sillä ajelin ja mittariin tais tulla jotain vajaa 200tkm tuona aikana. auto oli vielä kovassa käytössä, kun siihen aikaan sillä autolla tuppasin aina ajaan kaasu pohjassa noita isompia teitä. matkat taitettiin siis aina oikeesti kaasu pohjassa, nopeusmittari siellä 160-170 ja lämpömittari satasessa.. ja talven pakkasilla raakana käyntiin.. kun sitä lohkaria ei koskaan tullu asennettua.
no seuraava omistaja sitten ajeli sillä aikansa, kunnes kone alko temppuileen. savutti jonkun verran, öljynpaineet oli alhaset ja tehot kuulemma kateissa. kone sitten aukastiin, niin laakereista oli irtoillu oikein kunnolla tavaraa. männätkin oli tainneet olla jo vähän kuluneen oloset jne jne. tähänkin meseen tuli sitten vaihtomoottori.
mulla oli joskus aikoinaan saksantuonti 200D, missä ei ollu lohkolämppäriä. 5 vuotta sillä ajelin ja mittariin tais tulla jotain vajaa 200tkm tuona aikana. auto oli vielä kovassa käytössä, kun siihen aikaan sillä autolla tuppasin aina ajaan kaasu pohjassa noita isompia teitä. matkat taitettiin siis aina oikeesti kaasu pohjassa, nopeusmittari siellä 160-170 ja lämpömittari satasessa.. ja talven pakkasilla raakana käyntiin.. kun sitä lohkaria ei koskaan tullu asennettua.
no seuraava omistaja sitten ajeli sillä aikansa, kunnes kone alko temppuileen. savutti jonkun verran, öljynpaineet oli alhaset ja tehot kuulemma kateissa. kone sitten aukastiin, niin laakereista oli irtoillu oikein kunnolla tavaraa. männätkin oli tainneet olla jo vähän kuluneen oloset jne jne. tähänkin meseen tuli sitten vaihtomoottori.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Pitää tuo öljypohja melkeimpä pesasta öljytöhnästä, panssarihan on puonnu tienpäälle jo aikoja sit.
Eihän tuo hirveä työ ois runkolaakerit ja kk laakerit pistää uudet vakiokokoiset. Eriasia sit jos siel on kaulat syöpyny niin vähän menee hukkaan koko homma. Edit: Asiassa kun on kuitenkin kaksi puolta kun vasta kansipahvi vaihettu = kansi oikastu, suuttimet kaikkiin kärjet, ja paljon muuta pientä kuten kampuran kummanki pään stefat, hehkut.
Herättipä taas ajatuksia, voi olla että sitä kallistuu sinne vaihtomoottorisuuntaan sitten kun tuosta aika jättää.
Edit: Asiassa kun on kuitenkin kaksi puolta kun vasta kansipahvi vaihettu = kansi oikastu, suuttimet kaikkiin kärjet, ja paljon muuta pientä kuten kampuran kummanki pään stefat, hehkut. Jakoketju on jossain välissä vaihdettu kun ei ole venynyt merkeistä päätellen.
Mietin vaan että pitenisiköhän koneen ikä paljonkin jos vaihtaisi kk ja kampuran laakerit (edellyttäen että ei ole pahoja syöpymiä vakiokokoiset uudet siis) sekä tutkis öljypumpun kunnon. Nuohan voisi tehdä konetta irroittamatta nosturilla ?
Eihän tuo hirveä työ ois runkolaakerit ja kk laakerit pistää uudet vakiokokoiset. Eriasia sit jos siel on kaulat syöpyny niin vähän menee hukkaan koko homma. Edit: Asiassa kun on kuitenkin kaksi puolta kun vasta kansipahvi vaihettu = kansi oikastu, suuttimet kaikkiin kärjet, ja paljon muuta pientä kuten kampuran kummanki pään stefat, hehkut.
Herättipä taas ajatuksia, voi olla että sitä kallistuu sinne vaihtomoottorisuuntaan sitten kun tuosta aika jättää.
Edit: Asiassa kun on kuitenkin kaksi puolta kun vasta kansipahvi vaihettu = kansi oikastu, suuttimet kaikkiin kärjet, ja paljon muuta pientä kuten kampuran kummanki pään stefat, hehkut. Jakoketju on jossain välissä vaihdettu kun ei ole venynyt merkeistä päätellen.
Mietin vaan että pitenisiköhän koneen ikä paljonkin jos vaihtaisi kk ja kampuran laakerit (edellyttäen että ei ole pahoja syöpymiä vakiokokoiset uudet siis) sekä tutkis öljypumpun kunnon. Nuohan voisi tehdä konetta irroittamatta nosturilla ?
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
henk koht. olen sitä mieltä, että kyllähän se itse kasattu ja kunnostettu kone on paljon parempi, kun vaihtomoottori. hintahan siinä vaan ratkasee. jo pelkkien laakereiden hinnalla saa valittavaks asti 200D koneita.
mutta jos kone on muuten hyvä ja paljon laitettu, niin kyllä siinä kannattaa jo pikkasen harkita, että laittaako loputkin paikat kuntoon, vai kallistuuko sittenkin sinne vaihtomoottoriin.. jos on intoa ja paalua piisaa, niin sitten ne laakerit.
mutta jos kone on muuten hyvä ja paljon laitettu, niin kyllä siinä kannattaa jo pikkasen harkita, että laittaako loputkin paikat kuntoon, vai kallistuuko sittenkin sinne vaihtomoottoriin.. jos on intoa ja paalua piisaa, niin sitten ne laakerit.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
No jos mutkarauta on lähellekään mitoissaan ja suht koht sileä niin kyllä laakerointi ja ölppäpumpun kunnostus tai uusiminen on mielestäni kannattava ratkaisu koska olet jo yläpään kunnostanut. Tuskin siellä vielä sylinterit ja mannät ovat loppu.
Päätöksen toki teet itse.
Päätöksen toki teet itse.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Siinäpä sitä on odottamista että 200D:stä aika jättääHerättipä taas ajatuksia, voi olla että sitä kallistuu sinne vaihtomoottorisuuntaan sitten kun tuosta aika jättää.

Vaihdat vaan ne kk-laakerit sinne. Paikallaan ollen öljypohja pois ja uutta laakeria...
Öljypumpun voit tietysti laittaa samalla jos haluat.
Ikinä en ole yhteenkään mersun moottoriin uutta öljypumppua asentanut vaikka muuten noiden parissa työpäivät kuluu.
Runkolaakerien vaihto ei ole niin helppoa ja niissä on harvemmin vikaa.
wiimax.fi
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Onnistuuko runkolaakereitten vaihto siten että löysää ketjunkiristimen ja antaako kytkinakselin silmälaakeri niin paljon periksi että voi ujuttaa uuden liuskan paikoilleen. Vanhahan lähtee kun painattaa sen laakeripukista otetulla liuskalla pois. En ole joutunut Mersussa tätä tekemään mutta Pösön 2,0 bensakoneessa onnistui, kylläkin Ducaton keulalla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Ei ne runkolaakerit yleensä miksikään mene.
Mutta kk-laakerit on ihan yleinen alakerran pettämisen kohde.
¨

Tuossa pari kuvaa TURBOkoneen laakereista joitten ei pitäisi murentua.
Vaparissa liuskat murenee pahasti liuskan keskellä olevan öljyreiän seudulta.
Mutta kk-laakerit on ihan yleinen alakerran pettämisen kohde.



Tuossa pari kuvaa TURBOkoneen laakereista joitten ei pitäisi murentua.
Vaparissa liuskat murenee pahasti liuskan keskellä olevan öljyreiän seudulta.
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Lohduttava tieto tuo ettei öljypumppukin välttämättä ole vaihtolistalla. Tarviikos tuossa laakeripukkien kiristelyssä momenttiavainta ja mistä momentit saisi ?dealer kirjoitti:Siinäpä sitä on odottamista että 200D:stä aika jättääHerättipä taas ajatuksia, voi olla että sitä kallistuu sinne vaihtomoottorisuuntaan sitten kun tuosta aika jättää.![]()
Runkolaakerien vaihto ei ole niin helppoa ja niissä on harvemmin vikaa.
Mikä niiden mutkaraudan laakereiden vaihdossa on työlästä? Ja enpä taida niiden vaihtoon ryhtyä kerta todennäköisempi kohde on kk-laakerit. Eikä ole mopoa kummempaan mutkaraudan laakereita tullut vaihdettua.
Miten pitäisi kiertokankien laakeripintojen kunto todeta, riittääkö silmämääräinen tarkistus ettei kovin naarmuinen ole? digitaalinen työntömitta? Ja mistä alkuperäiset mitat saisi selville ?
Tulipa taas yhenlainen sepostus


Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Työlästä on justiin ne yläpuolen liuskat jos niitä ei saa millään työnnettyä pois kampuran päältä. Tarviit momenttiavainta ja astelevyä kiristykseen. Ei niitten kuntoa oikeastaan kannata alkaa toteamaan vaan pistät suoraan uudet kun öljypohja ja laakeripukki on jo kerran auki.kolkaari kirjoitti:Lohduttava tieto tuo ettei öljypumppukin välttämättä ole vaihtolistalla. Tarviikos tuossa laakeripukkien kiristelyssä momenttiavainta ja mistä momentit saisi ?dealer kirjoitti:Siinäpä sitä on odottamista että 200D:stä aika jättääHerättipä taas ajatuksia, voi olla että sitä kallistuu sinne vaihtomoottorisuuntaan sitten kun tuosta aika jättää.![]()
Runkolaakerien vaihto ei ole niin helppoa ja niissä on harvemmin vikaa.
Mikä niiden mutkaraudan laakereiden vaihdossa on työlästä? Ja enpä taida niiden vaihtoon ryhtyä kerta todennäköisempi kohde on kk-laakerit. Eikä ole mopoa kummempaan mutkaraudan laakereita tullut vaihdettua.
Miten pitäisi kiertokankien laakeripintojen kunto todeta, riittääkö silmämääräinen tarkistus ettei kovin naarmuinen ole? digitaalinen työntömitta? Ja mistä alkuperäiset mitat saisi selville ?
Tulipa taas yhenlainen sepostusja taitaa olla öljypohjan irroitus viikonloppuna edessä...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Juu, ei kannata kuntoa tutkia vaan uudet kk-laakerit samalla työllä.
Niistä kun saattaa sitten olla yksi tai kaksi liuskaa pilalla ja muut vielä hyvän näköiset.
Niistä kun saattaa sitten olla yksi tai kaksi liuskaa pilalla ja muut vielä hyvän näköiset.
wiimax.fi
Re: Matalahko öljynpaine onkelmana...
Niitten runkolaakeri yläliuskojen pitäis kyllä lähteä kun löysää jakoketjun ja lyhentää tai muuten poistaa alaliuskasta pyörimishaitan ja käyttää sitä apuna kierrättäessä yläliuskan pois siihen apuliuskaan voi vielä porata reiän josta kampeamalla saa liuskan pois.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969