Eli Vitossa on Eberi jonka kello on keskikonsolissa. En ole vielä ehtinyt testaamaan toimiiko tuo, mutta mikä on Vitoissa eberin toiminta-ajatus? Eli kellolla voi ilmeisesti esilämmittää sammutettua autoa jolloin lämmitetään moottoria mutta lämmitetäänkö tällöin myös sisätilaa? Eberin painikkeesta jossa on eberin logon mukaiset kolme mutkaviivaa kun painaa niin joku puhina alkaa käymään eli ilmeisesti auton oma tuuletuslaitteen puhallin lähtee päälle?
Mutta mikä on tuon kojetaulun lämmityslaitteen painikie jossa on lämmityksen kuva? Onko se joku ajonaikainen lisälämmitys? Ja onko se sähköinen vastuslämppäri vai käyttääkö tuokin painike sitten Eberiä?.
Ei ole oikein tuttu tämä vanhempien mersujen lämmityslogiikka
Niin ja mistäs päin tuota Eberia kannattaa lähteä etsimään jos ottaisi murikan pöydälle huoltoa varten?
Auto on siis -99 110cdi Vito.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Tutkin vähän lisää, ilman virtoja kun kellosta laittaa eberin päälle alkaa kuulumaan surinaa eli ilmeisesti puhallin lähtee päälle ykköstasolla, muuta ei sitten tapahdukaan paitsi, että jossakin kuskinpenkin alla napsahtaa rele. Vaatii lisätutkintaa aikalailla. Mutta pitääkö tuo sama uhalluksen ääni kuulua kun autoon laittaa virrat päälle? Jotenkin tuntuu ettei pitäisi eli onkohan kytkennöissä jotakin häikkää pahemman kerran? Keskikonsolin sisällä on yksi keltainen piuha jossa on käsinkirjoitettu teipille jotakin eberin puhaltimen 1 nopeudesta, piuha ei ole kytketty. Eberin kello toimii kyllä muuten ihan loogisesti, valot syttyy, ajastukset pelaavat pakkokäynnistys 60 minuutille toimii jne.
Marko
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Fyysisesti eberi löytyy auton alta noin tulipellin kohdalta, eli auto ilmaan ja touhuamaan. Kunhan vain auton alle pääsee, niin purkaminen on todella helppoa. Muutaman kerran purkanu ja vaihtanu hehkuja pari kertaa. Viimeksi hehkun vaihdossa meni montun päällä n. 15 minuuttia. Itsellä on 2000 vuosimallin V220 ja siinä tehdasasennettu D5WS. Minulla ainakin *:lla pääsee kiinni eberin dignostiikkaan (johto tulee suoraan diagnostiikka OBD-liittimelle) ja sillä toiminnan voi myös testata. Eberin kello on sitä varten että voit käyttää lämmitettyä ajastinta sekä pakko-ohjata siitä sitä eberiä päälle silloin kun auto ei ole käynnissä. Kojelaudassa oleva nappi käyttää myös eberiä, mutta vain silloin kun auto on käynnissä. Käyttipä kummasta tahansa, niin aina sisätilan puhallin käynnistyy. Taitaapa olla vielä rakennettu tuo systeemi siten että jos on alle neljäsosa polttoainetta, niin eber ei käynnisty ja kojelaudan napista ei mustaakseni lähde käyntiin jonkin tietyn lämpötilan jälkeen, esim kesällä.
Lähteekö sinulla tuo lisälämmitin ollenkaan käyntiin? Vai pelkästään sisitilan puhallin? Ja jääkö se päälle vai hurahtaako vain?
Eli kellosta lähtee joku puhallin tms pihisemään, mutta se ei ole auton oma puhallin koska ykköselläkin oma puhallin pitää kovempaa ääntä. Ääni tulee konehuoneessa keskeltä ylhäältä siitä missä vesiletkut menee kabiinin puolelle. Keskikonsolissa oli tosiaan irrallaan keltainen piuha jossa luki puhaltimesta je eberistä. Yritin kurkkia auton alle, mutta ei osunut lämmitin silmään. Pitää tutkia paremmin päiväaikaan.
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
No tämä ääni tulee melko varmasti sähköisestä vesipumpusta joka sijaitsee juurikin siellä. Vaihdoin itselle sen viime talvena.. Jos vesipumppu olisi rikki, niin eberi kyllä ajossa toimisi jollain tavalla, kun auton oma vesipumppu kierrättä nesteitä, mutta ei toimisi seisontalämmityksessä, vaan pätkisi käyntiä.. Sieltä se löytyy, on vain aika hyvin piilossa suojien sisällä. Johdot Eberille menee suoraan kuskin penkin alta ja polttoaineletku kuskinpuolen runkopalkkia pitkin.. Eli muuta ei tapahdu kuin kuuluu vain vesipumpun surina?
Ja testasin juuri töistä lähtiessä, auton mittari näytti +14 astetta ja eberin kellosta lähti lämmitin päälle.
Ai niin ja itellä kun oli hehku menny, niin se vaan naksahti, sisätilan tuuletin vein hurahti noin 1-2 sekunttia ja sitten ei kuulunut mitään... Onko sulla siinä sen REST nappi? sehän pyörittää puhallinta ja sähköistä vesipumppua.. Toimiiko se ja kuuluuko se sama hurina sieltä konetilasta sittenkin. Kun onhan siellä eberillä sitten paloilmapuhallinkin, joka jumissa olessaa voi ääntää melko hennostikkin ja ääni voinee ehkä kantautua tulipellin ja koneen välistä ylös.. Mutta tätä ääntähän ei REST nappia käytettäessä sitten luonnollisestikaan kuulu..
Hommaat vaan sen auton *:n perään, niin alkaa ne viat löytyä. Mutta tuosta johto hässäkästä en kyllä osaa sanoa mitään..
Kiitti taas avusta. Ei ole sitä restiä vaan se pelkkä poikkipalkkikatkaisin jolla kai vaan kytketään eberi ajossa pois. Mihinkähän se keltainen piyha pitäisi kytkeä, että oma puhallin lähtee päälle eberin kanssa? Ilmeisesti siihen puhallinnopeudensäätimelle? No pitää oikein jären kanssa tutkia piuhoja, eiköhän tuo selv. Kello kuitenkin pelaa hyvin ja käynnistää sen oman sähköisen pumpun, veikkaan että vikaa on itse eberillä. Ei ole ainoa vika mitä tuossa on löytynyt ostamisen jälkeen
Eberrin joki boksi löytyy kuskin penkin alta. Pitää mitata mitä se sanoo.
Ja äsken kun kurkin,niin kuskin puolen palkin/pohjan seutu oli osittain kostea. Autossa haisee nafta, eli ettei vaan liittyisi naftavuoto sekä eberin vikaan että hajuun.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Jos eberin itsetesti ei mene läpi, niin ei se puhallin starttaa. Ennenkuin menet mitään johtoja "summassa" kytkemään, niin ensin auto *:n nokkaan ja vikakoodit pihalle, tai jos ei onnistu niin vaihtoehtoisesti eberin purku -> Hehkun, liekkivahdin ja lämpötilaanturin kunnon tarkistus ja vastusmittaus, paloilmapuhaltimen tarkistus ja moottorin mittaus mahdollisesti jopa testaus suoralla virralla, polttoainepumpun kunnontarkistus ja samalla sitten tietenkin sähköjohtojen/polttoainelinjojen kunnontarkistus (itellä oli pari johtoa poikki )+ imu/pakoputkien tarkistus.. Niin ja polttoainesuuttimen kunnontarkistus, tiivisteiden kunto, hehkutulpan sihdin puhdistus ja mahdollisesti palopesän puhdistus.. Siitä se lähtee ja alkaa joskus toimimaan.
Tuolla vielä räjäytyskuva ja varaosaluettelo http://www.eeperi.com/eberspacher_d5ws.html
Ite ostanu varaosia paikallisesta varaosaliikkeestä.. Myyvät yleensä halvemmalla kuin viralliset merkkihuollot... Jopa paikallisesta Mersun merkkiliikkeestä täällä saa halvemmalla osat kuin virallisesta Eber huollosta
En usko että on jälkiasennettu, jos kojelaudassa on kerta tuo eberin käynnistysnappi. Toki kaikki on mahdollista (lisätty tuo kytkin), joten siksi myös mainitsin, että jos ei onnistu koodien luku, niin sitten vain purkamaan ja tutkimaan.. Ja jos on tehdas asennettu (voi olla että on vaihdettu uusi tarvike tilalle, jolloin sitä logoa tuskin edes löytyy) niin heti eberin jälkeen on liitin auton omalle johtosarjalle jossa johtojen värit vaihtuu mersun omiin.. Tiedäppä näistä sitten, mutta näin itse ajattelen... Muistaisi nyt vain että mihin OBD-liittimen nastaan se diagnostiikkapiuha siitä eberissä tulee.. siitähän sen näkisi myös, että onko mahdollisuutta lukea koodeja..
Edit..
jos 1,3,8,9,11 ja 12 on tyhjiä, niin eipä taida tulla diagnostiikkaa eberiltä... Pitää vielä itseltä tarkistaa että missä se minulla nuista oli..
Eipä taida tässä autossa olla tuon mallista odb pistoketta vaan 38 pinninen siinä kuskin penkin alla/penkin kotelossa...mutua
Sen näkee kyllä asennuksesta heti kun viitsii kurkata kuskin oven vierestä auton alle onko tehdasasennus vai jälkiasennus. Ensin mainitussa johdot liittyvät auton omaan paksuun johtonippuun. Jälkiasennuksessa ne luultavasti on nippusiteillä johtonipun kyljessä. Tehdasasennuksessa ei kyllä mitään eber tekstillä varustettuja piuhoja seikkaile siellä ja täällä eikä siellä ole mitään ylimääräisiä eberin boxeja. Tankissakin taitaa olla eroa ebermallissa, mutta ihan varma en ole, kun en ole eberitöntä livenä nähnyt.
Minulla tehdasasennuksessa eberin kello on katonrajassa, siinä kattovalon kanssa samassa muovissa ja seisautuslämmitys sitten kojetaulussa napilla, mutta tuo nyt ei kai tarkoita mitään...
Se on kyllä totta ettei siellä mitään ihme johto kötöstyksiä tehdasasennuksessa ole, obd pistokkeesta en tiedä,vaihtuukohan se vuosituhannen vaihteessa sitten tuohon obd2:een.. mutta onhan se mahdollista että itse eber on tehdasasenteinen, mutta lello on lisätty jälkeen päin.. tiedeäppä näistä, mutta tutkimalla selviää...
Juu sen verran tutkin tuossa jarruja ropatessa, että Eberikin löytyi
Siellä on auton alla pari liitintä jotka näyttää aikalailla mersun omilta, eli voisi olla orkkisasennuskin.
Tutkin huomenna lisää kuskin penkin alusta, tänään meni ilta-aika jarruihin. Toisen takajarrun jarrupalat eivät ole liikkuneet ihan hetkeen niin jumissal liut oli. No tuli herkisteltyä ja säädettyä käsijarrukin pitävämmäksi. Huomenna toinen puoli kuntoon. Nuo jarrut on kyllä ihan hyvin suunniteltu, yksinkertaiset huoltaa ja mersuissa kun tuntuu sitä huoltotarvetta noissa jarruissa olevan, jos meinaa että takajarrutkin on mukana kuvioissa
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Tarkistin tänään vielä tuon diagnostiikka piuhan.. Itellä siis on tuo 16 pinninne OBD liitin ja autona on -oo vm. V220:ssä. Siinä tuo eberin diagnostiikkajohto tulee mersun johtosarjassa puna-keltaisena piuhana pinniin 15.
Minäpäs se otin eberin pois, purin ja totesin hehkutulpan olevan rikki. Vaihdoin ja nyt se taas yritti sentään käynnistyä. Pitää vielä kaataa lisää ainetta tankkiin jos sen saisi vielä syttymään...
Itekki ekalla kerralla ihan ilam nmitään stareja tuon kunnostin, tutkimalla vaan kaiken mahdollisen ihan manuaalisesti, kunnes huomattiin että on helpompikin keino hoitaa homma Ei lähteny eberin kellostakaan käyntiin? Ku liekköhän sitä käytettäessä tuota polttoaineen määränrajoitinta ollenkaan? Ulkolämpötilan se mulla kyllä ohittaa, joten saa kesälläkin käytettyä käynnissä. Mitä elon merkkejä se alko nyt sitten osoitella?
Sinullapa juuri. Tuota olen miettiny, että jos tuon eberin ottais pitemmäksi aikaa huoltoon ja välissä autolla haluaisi ajaa, niin pitäisikö letkut liittää toisiinsa putkella vai uskaltaako ne letkujen päät vain tulpata? Kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto?
Silläpä juuri kysäsin kun en ole varma onko tuo eber asennettu vesikirtoon järjestelmän rinnalle vaiko sarjaan.. Olen kyllä edelleen siinä uskossa, että rinnalle jolloin neste ohjataan eberille mahdollisesti venttiilin kautta vain silloin kun se on käynnissä. Mutta kun tästä ei ole 110% varma, niin pitää siis U-putki tuohon väliin värkkäillä jos tarvetta tulee...
Jäänyt tähän aikoinaan vastaamatta.
Ihan huollossa käytin ja muistaakseni ainakin eberin hehku, kiertovesipumppu ja auton lämmitysnopeuden säädin vaihdettiin. Ja vielä joku muukin nippeli. Mutta sen jälkeen on pelannut hyvin koko talven. Loistolaite joka nostaakin auton arvoa reilusti
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto: