Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Lukemani perusteellä väittäsin että tulee leima :D Tarkka mies meinaan :thumbup:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja masa66 »

karra kirjoitti: Katsastus varattu torstaille kun pitäs olla poutaa täälläpäin. Päätin vielä K1 raskaan kaluston puolelle kun on sinne muutakin mersuasiaa torstaina myös :P
Mitenkäs tämän kanssa meni :?:

T. masa
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

sepulaakeri kirjoitti:Lukemani perusteellä väittäsin että tulee leima :D Tarkka mies meinaan :thumbup:
masa66 kirjoitti:Mitenkäs tämän kanssa meni
Katin kontit, hylky tuli :x . Aiheesta toki, ihan omaa hölmöyttä (kin) oli :
- vasen etujarru oli hidas ja jätti päälle hetkeksi; epäilin syyksi sitä kun todennäköisesti autossa oli silikonijarrunesteet ja vaihto tavallisiin ei olisi ollut ihan täydellisesti onnistunut (ajattelin että leimalle tuo menee ja syventyy myöhemmin) mutta ajossakin oli aika ilkeä eli veteli ennen kuin pysähtyi tasaisesti
- oikea ulompi raidepää väljä (olin todennut sen ehjäksi :oops: )
- oikea etuiskari täysin tehoton (en testannut :oops: - ei vuotanut kumminkaan )
- yksi ruostereikä lattiassa (paikatun kohdan saumassa)
- vasen takajarru hidas ja vähän tehottomampi (säätö varmaan pielessä :oops: )

Koska minulle oli tällä päivälle puuhalaput niin ajoin illalla kaverin pajalle ja hän hitsasi pohjaan paikan. Samoin pyysin että kuumennetaan pilleillä vasen jarruletkun liitos kun en ollut saanut sitä itse auki. Ajatuksena oli sitten kun autossa olisi ollut kilvet ajaa sinne pajalle ja vaihtaa kaikki jarruletkut. Kumminkin nyt se letkun liitos irtosi ilman kuumentamista, ehkä se irroitusspray vaati vaan sen 2,5 kk 1 kk sijaan :lol: . Uuden letkun kanssa kaikki takeltelut hävisi ja nyt vasen puoli ottaa ensin eli pitää se oikea letku vaihtaa myös (sen liitin on jo herkistetty talvella mutta en viitsinyt vaan yhtä letkua vaihtaa).

Minkä taakseen jättää sen edestään löytää...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Etuiskari merkkiliikkeessä 340,-/ kpl. Tarvikeliikkeestä Sachsina pari 250,- sieltä tilasin.

Rockautosta kotiin tuotuna about 150,- pari Kyb-iskareita ja AutoHausAZ:n Bilsteinit pari tekisi rahteineen ym maksuineen noin 300,- . En vaan malta jäädä odottamaan jenkkilähetysta koska jo huomiseksi pitäs saaha ne sassit. Nuo joiden merkki on tiedossa ovat siis kaasuiskareita, marmoritiskin iskareista en tiedä.

Yksi W126 raidepää on kotona jos olis vaikka sopivan kätinen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Menin tuossa alkuillasta talliin ja oli aika outo fiilis kun valot syttyi niin siellä oli avoauto (siis katto auki). Jätin sen viime yönä sille mallille ja efekti tänään oli mukava, perhana sentään :mrgreen: .

Eilen otin kyllä kaiken irti ja laskin katon alas heti kun keli kirkastui. Kumminkin tuli kuuro joka ehti vähän kastella sisustaa mutta tulihan pyyhittyä pölyt pois :D . Ajoin illalla peltojen halki maalaismaisemassa reilun 10 asteen lämpötilassa kaulus ylös asti vedettynä lippis päässä - hauskaa oli. Ja sen opin eilen että tuolla ei passaa hissutella, koneesta on kutitettava kierroksilla tehoa ulos jotta pärjää liikenteessä ja rätti alhaalla voi kuulla pakoäänet jotka on aika kipakan oloiset mutta tyyliin (pikku kylpyamme-roadster) sopivat 8) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tulipa männäviikolla nähtyä tääki; katastuskonttorilla, tuoreen vikalistan kanssa - luonnollisesti :mrgreen: Vaan on se kyllä nätti auto :thumbup:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Oikea ulompi raidetangon pää vaihdettu, oikea etu jarruletku vaihdettu, jarrut ilmattu, etuiskarit asennettu.

Piti lähteä tänään automatkalle Riikaan mutta keli siellä muuttuu sateiseksi huomenissa joten Jurmala ja Pärnu paluumatkalla olis menny hukkaan. Jäimme kotiin koska minulla oli lisäksi Tähdellistä hommaa :D .

Pitää vielä säätää vasemmat takakengät lähelle ja josko huomenna sais näytölle auton. Tässähä pitää alkaa suunnitteleen mihin saa rekisterikilvet kiinni, katotaan millaset ne antaa - viisimerkkisiäkin vielä siellä on. Pagodaan kuuluu selvästi viisimerkkiset koska kyseessä on jaettu takapuskuri malli :mrgreen: , onkohan tuo riittävän hyvä peruste :angel: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

karra kirjoitti:Tässähä pitää alkaa suunnitteleen mihin saa rekisterikilvet kiinni, katotaan millaset ne antaa - viisimerkkisiäkin vielä siellä on. Pagodaan kuuluu selvästi viisimerkkiset koska kyseessä on jaettu takapuskuri malli :mrgreen: , onkohan tuo riittävän hyvä peruste :angel: .
Kyllä tuo on ihan pätevä peruste lyhyelle kilvelle. Suurempi ongelma nykyään lienee se viisimerkkisten kilpien saaminen varastotuotteena, taitaa olla loppu suurelta osalta asemia. Hyvä juttu jos teidän nurkilta vielä löytyy. Toivottavasti saat vielä jonkun "vanhan oloisen" tunnuksen eikä mitään CXZ-89 -tyyppistä hirvitystä! :thumbup:

-mikko-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

mtuitto kirjoitti:Suurempi ongelma nykyään lienee se viisimerkkisten kilpien saaminen varastotuotteena, taitaa olla loppu suurelta osalta asemia. Hyvä juttu jos teidän nurkilta vielä löytyy. Toivottavasti saat vielä jonkun "vanhan oloisen" tunnuksen eikä mitään CXZ-89 -tyyppistä hirvitystä! :thumbup:

-mikko-
CXA-30 . Ei tuo paha ole kun on kerran se lyhyt kilpi, tilasin saman tien ne mustana (kilvet mustana kahvi maidolla :mrgreen: ) . Mitenköhän tuo sattui kun seuraava katsastus on tehtävä 31.12.2013 mennessä :angel: mutta jos saan auton ensi keväänä MR kilpiin niin menee tuo leimausaikakin sitten uusiksi. Mutta voisi sanoa että pitkä leima tuli.

Viisimerkkisiä oli vaikka huru mykket, ja K1 toisellakin asemalla oli...

Takajarruissa vasen on edelleen tehottomampi;eroa 27% käyttöjarru/35 % seisontajarru. Säädin lähemmäksi kenkiä mutta joku siellä mättää - tarttee ensi talvena tutkia.

Kytkin ravistaa, tsekkasin vaihteiston hännän kumityynyn; se on aika pehmeä. Paitsi että liikkeellelähtö takeltaa auto saattaa alkaa hytkymäään kun ajetaan tyhjäkäynnillä ykkös- tai kakkosvaihteella. Jossain antee periksi, pitää tutkia vielä takapään kumit.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onnittelut kilvistä!

Olisi tuo oma tarkoitus saada takaisin tien päälle ensi kesäksi. Töitä riittää...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Lupasin auttaa kaveria Pagoda-remontissa, eli oli kiinnostavaa lukea tuo apurungon tyynyjen vaihto prosessi,
kun se pitäisi tehdä myös tähän autoon :)

Mutta myös etujousi on poikki : tähän löytyy ohjeet korjaamokäsikirjasta, mutta pohdin vaihtoehtoista ratkaisua,
kun tuo apurungon tyynyjen vaihtokin on tehtävä. Korjaamokäsikirjassa lasketaan alatukivarsi sisäpäästä, mutta lähtisin
mieluiten purkamaan ulkopäästä (? ). Yllättävän vähän on muuten remonttitarinoita netissä näistä jousiremonteista, vaikka luulisi
vähintään yläpään jousikumien vaihto olevan varsin yleinen tarve joka projektissa.

Aikoinaan meillä oli käyttöautoina siivellisiä, ja monenlaista remonttia on tullut tehtyä, mutta nyt alkaa jo unohtua... :?

Olenko hakoteillä jos puran olkatapin/ ja pyörän navan pois, ja lasken alatukivartta ulkopäästä ? Mahtuuko jousi oikenemaan
hallitusti, ettei lähde venkoilemaan poikittain ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Pyörän kulmien säätö on ulkopäässä, joten se ainakin kärsii...siinä on myöskin rasvatiivisteet ja pronssihelat, joten rikkoontuvia osia on enemmän. Omasta kokemuksesta tiedän, että w107:ssa jousi tulee sisäpäästä juuri samoin, huomattavan helposti ulos, eikä tule myöskään silmille. Vipusuhde on myös sellainen, että tukivartta joutuu päästämään tällöin n. 50% enemmän alaspäin kuin sisäpäästä, tällöin tukivarren kulma on jo melkoinen. Sisäpäästä vavattavia ruuveja on neljä + kallistuksenvaimentaja... ulkopäästä useampia. Ihan vain uteliaisuuttani, miksi ulkopäästä? Itse en nimittäin koskisi ulkopäähän ollenkaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Juuri tuota vipusuhdetta pohdinkin, ja katselin profiilikuvaa korjaamokäsikirjasta siihen liittyen,
eli sisäpää laskeutuu tosiaan suorempaan.

Pohdinta lähti vaan siitä, että varmaankin olkatapeista löytynee myös "jotakin laitettavaa",
ja osat olisi sitten kuitenkin avattava. Samoin sisäpään nostaminen ja kohdistaminen paikoilleen
näytti käsikirjan mukaan kaipaavan jotakin asennuspultteja ? Ulkopään kohdistaminen on ollut
helpompaa - se mielikuva on ainakin jäänyt ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin se jousen vaihto vaatii tuolla teknikalla koko auton painon avukseen (moottori ja muut) , muuten jousen voima voittaa, eikä se mene tarpeeksi kasaan. Mikäli akselisto on lattialla, minä vetäisin jousen yläpäähän tai alapäähän kasaan sisäkautta ja purkaisin rauhassa kaiken tarpellisen. Viimeksi kun katselin ja kokeilin, ei Bilteman jousenkiristäjän lautasia saanut tarpeeksi kauas toisitaan, jotta jousi olisi löystynyt, joten ainakin tuossatapauksessa toinen lautasista olisi pitänyt laittaa ulkopuolelle, ala- tai yläpäähän.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Olisi kyllä tarkoitus vaihtaa tarpeelliset osat akselisto paikoillaan. Käytettävissä olisi MB-jousipuristin (nykyisten käyttöautojen),
ja sehän ei tähän "sovi". Mutta olisiko siitä apua, jos tosiaan laittaisi lautasen alapäähän/ ulkopuolelle, eli saisiko sillä
jousta sen verran kasaan, että irroitus ja asennus helpottuisi ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli käytyä Pietarissa, pari pv ilman nettiä ja foorumia meni...

Sen apparin puolen puslan pienet ruuvit saatiin kaverin kanssa paikoilleen kun toinen sörkki niitä ruuveja sinne ja toinen kampesi sitä kumia sorkkaraudalla ja nosti/laski etupalkista tunkilla. Kyllä ne sinne asettui...

Tänään kun oltiin päästy kotiin helteisen (ilmastointi chevyssä OK) Pietarin kehätiehelvetin jälkeen niin n 30 min päästä olin jo kurvailemassa pagodalla :D . Hauska peli :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihtelin tänään peräöljyt ja vaihteistoon meni Resurs-lisäaineet, se vähän kahisee.

http://www.kaasutinexpertti.fi/resurs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tutkailin huolella takapään ripustusten kumit, aika napakat on. Vaihteiston petityyny on vähän pehmeä ja halkeillut, menee vaihtoon. Lisäksi kardaanin kannatinlaakerin kumi on riekaleina.

Jos nuo uusii ja katsotaan sitten mitä kytkimen ravistelulle/ryömintäajon heijaamiselle tapahtuu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Vasta nyt sain kuvia aikaiseksi. Olkaat hyvä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lisää kuvia siis täällä: http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 10/Pagoda/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä korin huono kohta, joko pakkeli on kutistunut vuosien saatossa taikka alla muhii mätäpaise. Takahelma on myös korjattava kuten oikean takakyljen ruma vaihtotyönjälki.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Hieno on! Tuollasella ois hieno päristellä sunnuntaisin 8)
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun se putki-bekkeri meni Pave Maijaselle niin olen kyttäillyt ebaysta samanlaista omaan pagodaani, ei vaan ole ollut tarjolla. Tänään tärppäsi tällainen blaukkari Frankfurt, tässä on nupit smaa kaliberia kun pagodan kojelaudassa niin huusin ja se jäikin minulle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pitäisi sopia pagodaan koska tämä on ollut ilmeisimmin ponttoonissa. Kunhan saapuu niin katsotaan sopiiko. Jotenkin vaikuttaa siltä että pagodassa radion aukko on vieläkin pienempi kuin W111:ssa :? . Mittailin nimittäin sitä putki-beckeriä ja ei sekään olisi sopinut suoraan pagodan radioaukkoon :roll: .
Viimeksi muokannut karra, Su 27.01.2013 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vähän kookkaalta näyttää. Parhaiten asennuksen kannalta onnistuisi 60-luvun transistori mallit, joissa pääteaste on erillinen boksi.
Muistelen, että korkeussuunassa ei ole paljon pelivaraa, kun tulee kaiuttimen magneetti vastaan :?

Asennuspaikkaa pääsee tarkistelemaan kun ottaa kaiuttimen ritilän ja kaiuttimen irti. Lisäksi kojetaulun alapahvi täytyy irroittaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Henry V. kirjoitti:Vähän kookkaalta näyttää. Parhaiten asennuksen kannalta onnistuisi 60-luvun transistori mallit, joissa pääteaste on erillinen boksi.
Muistelen, että korkeussuunassa ei ole paljon pelivaraa, kun tulee kaiuttimen magneetti vastaan :?

Asennuspaikkaa pääsee tarkistelemaan kun ottaa kaiuttimen ritilän ja kaiuttimen irti. Lisäksi kojetaulun alapahvi täytyy irroittaa.
Sitähän minä mittailin tuon putki-beckerin kanssa, etulevy oli liian iso. Siellä takana vaikuttaisi kuitenkin olevan tilaa. Miten ihmeessä pagodassa on pienempi tuo aukko kuin W111:ssä :? .
Adventurer kirjoitti:No Hemi siirtyi kodinkonekaupasta autobisnekseen ja suoraan klassikko autohin. Hemin kautta (joka osti autot pääasiassa Simolta) tuli kymmeniä todellisia klassikkoja ja harvinaisuuksia Suomeen, varmasti satoja jos kaikki jenkkifarmarit lasketaan. No lopultahan siinä kävi niin, että lama tuli eikä ihmiset ostaneet halpojakaan antiikkiautoja. Hemi siirtyi farkkujen ja vanien myyntiin ym. matkailuautohin, mutta niissäkin markkinat suli alta.
Eli kyllä alkuun Hemi nimenomaan tuotti klassikkoautoja. Kävin hänen luonaan viikottain katsomassa mitä milloinkin tulee ja aika monet osto/myynti/vaihtokaupatkin tehtiin. Hemin hinnat oli todella asialliset. Muutaman kerran olin talkoilla ajamassa kontista purettuja autoja Turusta Joensuuhun.
Katsoin äsken kovalevyltä Pölösen Onnen Maan (1993). Lopputeksteissä mainittiin Hemin Auto, oisko sama firma? Rääkkylässä kuvattu filmi ja olihan siinä Taipaleen Reiskalla alla joku iso vaalea Foordi :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitoin eilen Pagodan perään tiivistävää lisäainetta. Stefa tihkuu hieman öljyä ja kun olin noita Resurs lisäaineita Viipurissa etsimässä niin käteen osui Fenom-merkkinen lisäaine jossa vetopyörästön kuva. En ole varma onko sillä muuta vaikutusta mutta kumeja ym tiivisteitä pitäisi elvyttää; aine oli öljymäistä kuten Valvolinen vastaava moottoriin eikä savimaista kuten nämä metal conditionerit (Resurs tai RVS).

En löytänyt googlella vastaavaa ainetta mutta tällä sivustolla on yksi manual Transmission Sealer, käyttämäni purkki oli taasen musta.

http://www.agabaltija.lt/catalog.php?la ... rand=FENOM" onclick="window.open(this.href);return false;

Noitahan on Suomessakin moottoriin ja automaattivaihteistöön/ohjaustehostimeen esim Valvolinella mutta hypoidivetopyörästöön sopivaa en ole valtakunnanrajan täällä puolella löytänyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään pagoda kävi alustatohtorilla. Aurausta oli liikaa, muut arvot olivat juuri toleranssien rajalla mutta hieman ulkona; jätettiin siihen koska auto on hyvä ajaa sekä arvot olivat täysin symmetriset.

Oikealla vuotava eturengas paljastui venttiilivammaiseksi. Se vanne kumminkin sai mennä vararenkaaseen koska oli aika kiero, muut oli OK kuten myös vararenkaan vanne. Vararengas vuotaa kyljistään eli on tunnit tulleet täyteen, siihen löytyy onneksi toinen joka asennetaan lähitulevaisuudessa.

Kaikissa renkaissa on jonkun verran pystyheittoa, paremmat laitettiin eteen.

Tein testin jossa pudotin takarenkaiden painetta 3 bar --> 1,5 bar. Ajoin kotiin ja muu ei muuttunut paitsi kytkin ei ravista enää niin paljoa. Kotona pudotin edestä 3 bar --> 1,5 bar ja takaa 1 bar --> 1,3 bar. Nyt liikkeellelähtö sujuu salonkikelpoisesti mutta hitto sentään kun etupää alkoi hyppyyttämään :shock: . Ajossa kuulee kumin läpsytyksen eli aika pahasti ovat painuneet 16 vuoden pyörillään säilytyksen ajan. Asentaja ihmetteli että ihmeen hyvät kumit ovat tilanteen huomioon ottaen :P . Ajelin tuossa 15 km testiajoa jos ne vaikka pyöristyisi kun paineet on matalat, testasin siis viitsiikö tuolla enempää ajella noin.

Jos eivät parane tuosta niin pitää nostaa paineita, ainakin edessä jotta nypytys poistuu...

Saksan osapaketti saapui ja voisi laittaa ainakin kardaanin kannatinlaakeroinnin sekä vaihteiston hännän kumin nyt ensi alkuun. Pääsisi vaan montulle mutta siellä on vielä vammainen E420 :evil: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
Henry V. kirjoitti:Vähän kookkaalta näyttää. Parhaiten asennuksen kannalta onnistuisi 60-luvun transistori mallit, joissa pääteaste on erillinen boksi.
Muistelen, että korkeussuunassa ei ole paljon pelivaraa, kun tulee kaiuttimen magneetti vastaan :?

Asennuspaikkaa pääsee tarkistelemaan kun ottaa kaiuttimen ritilän ja kaiuttimen irti. Lisäksi kojetaulun alapahvi täytyy irroittaa.
Sitähän minä mittailin tuon putki-beckerin kanssa, etulevy oli liian iso. Siellä takana vaikuttaisi kuitenkin olevan tilaa. Miten ihmeessä pagodassa on pienempi tuo aukko kuin W111:ssä :? .
Kyllä tuo frankfurter tuonne näyttäisi sopivan. Yläpuolelle on hieman tilaa kuten alaskin vaikka tuo aparaatti on paksu. Ylhäällä on ensin lämppärin vivut, ja sitten vasta kaiutin. Jos syvyys ei riitä niin tässä on irroitettava pääteaste juurikin, nyt se on vaan siinä perässä kiinni. Mallasin asennusaukkoon etupuolelta eli kun etulevyn ottaa irti niin se keskellä oleva asteikon uloke on sen verran matala että sopii aukkoon. Ja etulevy peittää reiän juuri sopivasti.

No eihän nuo nupit nyt ihan samaa ole kuin pagodassa, autossa on vaan tupakansytkärille ja puhaltimelle pyöreät pienet mustat nupit. Oiskohan W111 ollu juuri tuollaiset... noita ei voi kyllä vaihtaa beckerin nuppeihin kun ovat ruuveilla kiinni.
Viimeksi muokannut karra, Su 27.01.2013 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

karra kirjoitti:No eihän nuo nupit nyt ihan samaa ole kuin pagodassa, autossa on vaan tupakansytkärille ja puhaltimelle pyöreät pienet mustat nupit
Eikös pienet nupit olleet ikkunaveiveissä vuoden -67 puoliväliin. Siitä eteenpäin isommat nupit.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:
karra kirjoitti:No eihän nuo nupit nyt ihan samaa ole kuin pagodassa, autossa on vaan tupakansytkärille ja puhaltimelle pyöreät pienet mustat nupit
Eikös pienet nupit olleet ikkunaveiveissä vuoden -67 puoliväliin. Siitä eteenpäin isommat nupit.
No hitto, sellaisethan ne ikkunaveiveissä ovatkin. On nyt Blaukkari nupeiltaan samaa sarjaa :D . Tuollaiset nupit kun saisi nyt lämppärin puhaltimeen sekä tupakansytkäriin, vai mitä ne nyt oli.

Olin tänään jenkkimiittinkissä kun tuli kaverilta soitto että mars pajalle pakoputken oikaisuun. Hain pagodan ja vein pajalle; siellä lämmitettiin punaiseksi takimmaisen äänenvaimentimen edestä putket ja puukiila väliin sekä rytkäytys niin oikeni se takapää. Nyt ulostulot ovat sen helman aukon keskellä eikä pönttö kolise enää takasivuhelmaan :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikös tuo 113 kuulu myös siihen /8 merkintä uudistukseen jossa tuli jotain jippoja? Vai miten se meni? :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyviä ostoksia tänään Kouvolan rompetorilla, mm. rosteriset pyyhkijänsulat Pagodaan, maksoivat kaksi (2) euroa! Ostin lisäksi pari ikkunaveiviä että sain niiden nupit - nuppien peitelevyt menee Pave Maijasen mersun Beckeriin jossa mustat nuppien peitelevyt. Lisäksi sain takasiiven pystykoristeen samaiseen autoon todella halvalla eli kympillä.

Tuli jo asennettua sulat ja sain aikaiseksi uusia vaihdekepin suojapalkeen; hiljeni auto muuten jonkin verran kun se vanha oli ihan riekaleina. Kojelaudan alla on joku reikä moottoritilaan, sekin pitäisi tilkitä - jos sais nyt lomalla aikaiseksi ja asentaisi samalla radion kaiuttimineen :P .

Tutulta sain Kouvolasta asevelihintaan W123 vanteen joka päätyy vararenkaaseen kunhan se on puhallettu ja maalattu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Mallailin soitinta eilen Pagodaan. Se irrallinen osa piti irroittaa ja vieläkin on ahdasta. Sain antennin asennettua kuitenkin, radion kaiutinliitäntään hain sähköliikkeestä parin ns banaanikoskettimia. Kaiutin ei mene suoraan paikoilleen; magneetti osuu lämppärin vipuihin. Vaatinee jonkunlaiset fyllipalat ruuvien alle kait, pitäs olla se orkkis (puu) ritilä niin näkisi korkeustilanteen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin