190e tyhjäkäynnistä ja equus mittarista
190e tyhjäkäynnistä ja equus mittarista
Eli ongemia yhä tuon tyhjäkäynnin kanssa. Tiedän kyllä että aiheesta on täällä vaikka kuinka monia kirjoituksia, mutta ajattelinpa silti vähän kysellä...
Huonosti siis lähtee käyntiin, niin kylmänä kuin lämpimänäkin ja aina kun starttaa niin kone käy muutaman sekunnin tuollaista 500-600 kierroksen luokkaa kunnes sitten nousee sinne 800 kierrokseen.
Samalla voisin vähän kysellä tuosta taloudellisuus mittarin toiminnasta? Eli mitäs sen kuuluisi näyttää tyhjä käynnillä ?? Tuossa minun mersussa se on siinä punaisen alku puolella!! (kierrokset noin 800)
Samoin kiinnostaisi myös tietää, että millaisilla kierroksilla tuon koneen kuuluisi käydä tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä, esim valoihin pysähtyessä ?? omassa kun nuo kierrokset tippuu silloinkin tuohon 600-700 kieppeille.
Huonosti siis lähtee käyntiin, niin kylmänä kuin lämpimänäkin ja aina kun starttaa niin kone käy muutaman sekunnin tuollaista 500-600 kierroksen luokkaa kunnes sitten nousee sinne 800 kierrokseen.
Samalla voisin vähän kysellä tuosta taloudellisuus mittarin toiminnasta? Eli mitäs sen kuuluisi näyttää tyhjä käynnillä ?? Tuossa minun mersussa se on siinä punaisen alku puolella!! (kierrokset noin 800)
Samoin kiinnostaisi myös tietää, että millaisilla kierroksilla tuon koneen kuuluisi käydä tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä, esim valoihin pysähtyessä ?? omassa kun nuo kierrokset tippuu silloinkin tuohon 600-700 kieppeille.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Omassa autossani ei moista hienoutta ole, mutta eikös tuo economy mittari näytä imun alipainetta. Eli kun vähemmän alipainetta niin se näyttää punaista.
Tuon logiikan mukaan sulla on ilmavuoto ja kone käy laihalla. Onko autossa lambda säätöä? Sen pitäs kyllä säätää seosta, jos säätövara vain riittää. Tuo säätöhän toimii vasta lämpimällä (60) moottorilla.
Tutki alipaine letkut ja ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo.
Tuon logiikan mukaan sulla on ilmavuoto ja kone käy laihalla. Onko autossa lambda säätöä? Sen pitäs kyllä säätää seosta, jos säätövara vain riittää. Tuo säätöhän toimii vasta lämpimällä (60) moottorilla.
Tutki alipaine letkut ja ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo.
Juu alipainettahan se vissiinkin mittailee... Itse kanssa epäilin sitä alipaine vuotoa ja tarkastelin silmä määräisesti sekä tukkimis periaatteella alipaine vuotoja mutta en sellaisia kyllä havainnut... pitäisi vissiin hommata sitä sumutetta joka paljastaa vuodot niin olisi sekin asia varmistettu...Ponton kirjoitti:Omassa autossani ei moista hienoutta ole, mutta eikös tuo economy mittari näytä imun alipainetta. Eli kun vähemmän alipainetta niin se näyttää punaista.
Tuon logiikan mukaan sulla on ilmavuoto ja kone käy laihalla. Onko autossa lambda säätöä? Sen pitäs kyllä säätää seosta, jos säätövara vain riittää. Tuo säätöhän toimii vasta lämpimällä (60) moottorilla.
Tutki alipaine letkut ja ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo.
Kattia tai lambda säätöjä tuossa ei ole kun on ihan suomi auto. Ja jos kone kävisi laihalla niin luulisi sitten kulutuksenkin olevan suhteellisen pieni(?) mutta sitä se ei tosiaankaan ole vaan pikemminkin tolkuttoman suuri (10-15 litraa satasella!) että joku mättää ja pahasti mutta mikä?!? tätä on jo pohdittu suhteellisen kauan ja vaikka mitä kokeiltu mutta mikään ei vaan tunnu auttavan... kohta pitää kai kiikuttaa auto jonneen tutkittavaksi

MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Re: 190e tyhjäkäynnistä ja equus mittarista
Ihan ok kiepit on. Tyhjäkäynti vapaalla ->8/1989 ilmoitellaan sellaisia lukemia kuin 700-800rpm, eli kuinkas on N tai P asennossa noiden kieppien laita.JTR kirjoitti:tippuu silloinkin tuohon 600-700 kieppeille.
Mahtaisikohan vika olla "akselilla" lämpötunnistin ja/tai käynnistyssiitin


177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ruiskun suuttimet
Tuli vaan mieleen että oletko käyttänyt polttoaineen sekana lisäaineistusta,eli CRC injector cleaneria??.Auttaa aika hyvin,ennen tankkausta pari pulloa tankkiin ja perään tankki täyteen.Voi auttaa käynnistys ongelmissa ja joutokäynnissä,jos suuttimissa on likaa. 

Re: Ruiskun suuttimet
Suositeltava menetelmä. Itse käytän etenkin talvisaikaan Masinol KATia(=suht halpa kotimainen) n. joka kolmanteen tankilliseen ja kesällä vain "kuuriluonteisesti" tarvittaessa.steelman kirjoitti:Tuli vaan mieleen että oletko käyttänyt polttoaineen sekana lisäaineistusta,eli CRC injector cleaneria??.Auttaa aika hyvin,ennen tankkausta pari pulloa tankkiin ja perään tankki täyteen.Voi auttaa käynnistys ongelmissa ja joutokäynnissä,jos suuttimissa on likaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Niin nyt kysymys kuuluukin, löytyykö se legendaarinen EZL systeemin "oktaani/ennakko" potikka vai ei. Jos löytyy niin sytytyksensäädön hoitaa elektroniikka ja virranjakaja on vain nimensä mukaisesti jakaja ilman sen suurempia säätöjä. Mutta jos potikkaa ei löydy, niin systeemi on vanhempaa TSZ perua, jossa säätö tapahtuu vanhaan tapaan jakajaa kääntelemällä koopilla tihrustelemalla.Perttu K kirjoitti:Kannattaa tarkistaa systysennakko, jo pelkästään myöhäinen sytys vaikuttaa tuohon mittariin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juu ei tuossa taida sitä oktaanin valinta potikkaa olla, tai sitten en vain ole sitä vielä missään nähnyt... Kyllä tuossa jakajassa tuo normaali ennakon säätö ainakin on ja tuntuu se siitä myös säätyvän, mutta ihan korvakuulolta sitä ei kyllä kohdalleen saa, että pitääpä vissiin viedä jonnekin säädettäväksi, samalla saisi sitten nuo tyhjäkäynnit ja seoksetkin kohdalleen, niistäkin kun on sinetit rikottu ja säädelty ties mihin asentoihinM.K kirjoitti:Niin nyt kysymys kuuluukin, löytyykö se legendaarinen EZL systeemin "oktaani/ennakko" potikka vai ei. Jos löytyy niin sytytyksensäädön hoitaa elektroniikka ja virranjakaja on vain nimensä mukaisesti jakaja ilman sen suurempia säätöjä. Mutta jos potikkaa ei löydy, niin systeemi on vanhempaa TSZ perua, jossa säätö tapahtuu vanhaan tapaan jakajaa kääntelemällä koopilla tihrustelemalla.Perttu K kirjoitti:Kannattaa tarkistaa systysennakko, jo pelkästään myöhäinen sytys vaikuttaa tuohon mittariin.

Juu tuosta ailipaine hommasta sen verran että kyllä tuossa virran jakajan kyljessä tuo alipaine kello on. Tyhjäkäynnillä jos siitä sen alipaine letkun irrottaa niin ei eipä siinä juuri eroa huomaa, mutta jos kierroksia pitää vähän korkeampana (2000-3000) ja sitten sen letkun irrottaa niin kyllä siinä silloin eron huomaa... että kellokin on ilmeisesti ehjä. Muita sytytykseen liittyviä alipaine hässäköitä tossa ei kyllä taida olla.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Nyt kun ukko tuli käymään ja sen 190e:ssä tuo equus mittari tyhjäkäynnillä oli siellä ihan tapissa missä sen pitääkin olla, niin kävinpä sitten hakemassa startti sumutetta ja ei kun sumuttelemaan. No aikani sitten sumuteltuani suuntasin suihkun sinne imusarjan alapuolelle ja kappas tyhjäkäynti kierrokset nousivat noin sadalla kiepillä. Eli siis jossain siellä se vuoto on! käsikopelolla tunnusteltaessa tuntuisi että se letku olisi kyllä hyvin kiinni, joten epäilykset kohdistuvatkin juuri tuohon Ponton:inkin mainitsemaan kumikaukaloon...
Ja saakos noita kaukaloita jostaan ostettua/ hinta ? Vai voisikohan sitä yrittää itse paikkailla jotenkin ??
Kysymys kuuluukin miten se kaukalo on siellä kiinni ?? miten sitä pääsisi tutkimaan lähemmin, vai pitääkö vaan irrottaa koko imusarja systeemi ??Ponton kirjoitti: Tutki alipaine letkut ja ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo.
Ja saakos noita kaukaloita jostaan ostettua/ hinta ? Vai voisikohan sitä yrittää itse paikkailla jotenkin ??
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Kumi on alapäästään kiinni klemmarilla kaasuläppäkotelossa ja yläpäästään ilmamäärämittarissa.JTR kirjoitti: Kysymys kuuluukin miten se kaukalo on siellä kiinni ??
Eiköhän tuota mahda saada ihan varaosana, eli ei tarvitse koko ilmamäärämittaria vaihtaa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vaihdoin omaani kaukalon, ja se maksoi muistaakseni luokkaa 25 euroa Mesen liikkeessä . Kaukalon vaihtamiseksi luulisi riittävän pelkän seoksensäätöyksikön irrotus . En ole 100% varma ku ittelläni oli koko sylinterikansi irti .M.K kirjoitti:Kumi on alapäästään kiinni klemmarilla kaasuläppäkotelossa ja yläpäästään ilmamäärämittarissa.JTR kirjoitti: Kysymys kuuluukin miten se kaukalo on siellä kiinni ??
Eiköhän tuota mahda saada ihan varaosana, eli ei tarvitse koko ilmamäärämittaria vaihtaa.
ja matka jatkuu
190:n käyntiongelmista
sinänsä menee sivuun, kun kerron M110 -motista K-jetillä. Mun käyntiongelma nimittäin ratkesi eilen puolivahingossa. Otetaas historia ensin:
Syksyllä 2002 Helmutin edellinen omistaja oli vienyt kiesin valtuutettuun MB-huoltoon Porin seudulle valitellen huonoa käynnistyvyyttä ja "puutumista" pikkukierroksilla. Olivat korvanneet 10W-40 liemet 0W-40 täyssynteettisellä, vaihtaneet tulpat ja johdot sekä korjanneet jotain tunnin verran, erittelyssä tyhjentävästi "käyntihäiriön korjaus"
Ostaessani auton Joulukuussa 2002 se pelasi moitteettomasti, mutta jouto oli asetettu n. 1300 kiekan nurkille! . Nyt kun muistelen, sellainen pieni nypyttäminen alkoi 2003 kevättalvella ja joutokäynti vaelteli valoissa vaihteella seistessä 600-700 välillä. Laskin kuormittamattoman tyhjäkäynnin heti auton hankinnan jälkeen n. 800 kierrokseen.
Nyt Kesäkuussa, kun otin auton 13 kk:n seisonnan
jälkeen ajoon, alkoivat ne todelliset ongelmat, jotka jo aiemmissa keskusteluissa erittelinkin. Auto ei sentään sammunut kertaakaan, mutta hyytyi pahimmillaan joka toisiin valoihin 2-5 sekunnin ajaksi ja poltti bensaa aika lailla. Vetokin muuttui pikkuhiljaa heikommaksi, poljinta sai painaa tosissaan ja se vacuum -mittari ei pysynyt valkoisella alueella kuin pinta- 1/3 -kaasulla ajettaessa.
Eilen taas kissa pöydälle, eli ilmanputsarikotelo mäkeen ja letkuja ja piuhoja tutkailemaan. Työtoverini, armoitettu jenkkiharrastaja, sanoi että "ans mä katon sitä nixmannin hemmoa, miksei se käy"
N. 5 minuutin huimistelun ja yhden vanilla cafe cremen jälkeen hän totesi, " täähän saa koko ajan liikaa soppaa, ku toi tanko nojaa tohon bi-metallijouseen!"
Todella, painettaessa kaasua HIEMAN kaasuvivusto ei koneen lämmettyäkään avannut heti läppärunkoa, vaan vasta noin puolen sentin liikkeen jälkeen. Koska vivuston alkupää samalla nojasi tuohon jousikytkimeen, sai systeemi ilmeisesti sen signaalin, että "hei lisää soppaa, tääl on kylmä". "Kiristimme" siirtotankoa n. 5 mm - ja avot lähtee heti käymään, käy hyvin tyhjää, kiertää iloisesti eikä hyydy enää risteyksiin!
Ja se vacuumkin lepuuttaa itseään enimmäkseen siellä valkoisessa nurkassa..
Tarkista nyt sataysikymppisestäkin tuo tanko - jos asiat on jotenkin samanmoisesti järjestetty, ruisku on kaiketi siinä uudempaa tyyppiä.
Syksyllä 2002 Helmutin edellinen omistaja oli vienyt kiesin valtuutettuun MB-huoltoon Porin seudulle valitellen huonoa käynnistyvyyttä ja "puutumista" pikkukierroksilla. Olivat korvanneet 10W-40 liemet 0W-40 täyssynteettisellä, vaihtaneet tulpat ja johdot sekä korjanneet jotain tunnin verran, erittelyssä tyhjentävästi "käyntihäiriön korjaus"

Ostaessani auton Joulukuussa 2002 se pelasi moitteettomasti, mutta jouto oli asetettu n. 1300 kiekan nurkille! . Nyt kun muistelen, sellainen pieni nypyttäminen alkoi 2003 kevättalvella ja joutokäynti vaelteli valoissa vaihteella seistessä 600-700 välillä. Laskin kuormittamattoman tyhjäkäynnin heti auton hankinnan jälkeen n. 800 kierrokseen.
Nyt Kesäkuussa, kun otin auton 13 kk:n seisonnan

Eilen taas kissa pöydälle, eli ilmanputsarikotelo mäkeen ja letkuja ja piuhoja tutkailemaan. Työtoverini, armoitettu jenkkiharrastaja, sanoi että "ans mä katon sitä nixmannin hemmoa, miksei se käy"
N. 5 minuutin huimistelun ja yhden vanilla cafe cremen jälkeen hän totesi, " täähän saa koko ajan liikaa soppaa, ku toi tanko nojaa tohon bi-metallijouseen!"
Todella, painettaessa kaasua HIEMAN kaasuvivusto ei koneen lämmettyäkään avannut heti läppärunkoa, vaan vasta noin puolen sentin liikkeen jälkeen. Koska vivuston alkupää samalla nojasi tuohon jousikytkimeen, sai systeemi ilmeisesti sen signaalin, että "hei lisää soppaa, tääl on kylmä". "Kiristimme" siirtotankoa n. 5 mm - ja avot lähtee heti käymään, käy hyvin tyhjää, kiertää iloisesti eikä hyydy enää risteyksiin!

Tarkista nyt sataysikymppisestäkin tuo tanko - jos asiat on jotenkin samanmoisesti järjestetty, ruisku on kaiketi siinä uudempaa tyyppiä.
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Kiitoksia vaan vihjeestä. Vaikka kone ei aivan sama olekkaan niin eiköhän tuossakin suht samalla tavoin ole tuo kaasuvivusto toteutettu, joten pitääpä tarkistaa sekin, tosin oma auto ei kyllä sammumisia harrasta, (ainakaan vielä) mutta vähän huonosti käy ja soppa kelpaa!
Mutta palatakseni tuohon jo havaittuun ongelmaan niin nyt on käyty veholta hakemassa uusi kumikaukalo, joka löytyikin "pienen" haun jälkeen 30 euron hintaan. Eli nyt pitäisi sitten saada tuo uusi sinne vanhan tilalle, Että jos joku on kaukalon vaihtanut tai muuten vaan määräjakajaa / ilmamäärä mittaria irroitellut niin kaikki neuvo ja opastus on erittäin tervetullutta.
Mutta palatakseni tuohon jo havaittuun ongelmaan niin nyt on käyty veholta hakemassa uusi kumikaukalo, joka löytyikin "pienen" haun jälkeen 30 euron hintaan. Eli nyt pitäisi sitten saada tuo uusi sinne vanhan tilalle, Että jos joku on kaukalon vaihtanut tai muuten vaan määräjakajaa / ilmamäärä mittaria irroitellut niin kaikki neuvo ja opastus on erittäin tervetullutta.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti