http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/" onclick="window.open(this.href);return false; sivuilta löydetyillä ohjeilla luettiin vikakoodia,
8 kertaa välähti ja näinollen vikana on "Katkos tai oikosulku 1. venttiilissä".
Voisiko joku fiksumpi kertoa että mitä tuo tarkoittaa? Mitä pitää korjata ja mistä?
Piuhoilla kun tuon nollaa, saattaa mennä viikkoja että ei herjaile, joskus tarvii
kuitata parin päivän välein. Hydraulinestettä menee pari litraa vuodessa.
124 -91 300TE 4-matic vikakoodin tulkinta
Re: 124 -91 300TE 4-matic vikakoodin tulkinta
Aika isolla todennäköisyydellä vika on jarruvalokatkaisijassa tai ylijännitereleessä.
Varminta ja helpointa olisi uusia nämä osat, niin ne olisi suljettu pois vian aiheuttajina.
Homma on helppo tehdä itse ja kustannukset eivät päätä huimaa. Ohjeita löytyy haulla.
Jarruvalokatkaisin voi olla viallinen, vaikka jarruvalo toimisi moitteetta.
Annettu vikakoodi viittaa hydrauliventtiiliin. Venttiilit sijaitsevat auton alla oikean etupyörän edessä.
Venttiilejä ohjataan sähköllä ja ohjaus on alhaalla aktiivinen. Johdot menevät pohjan läpi
takaistuimen alle, jossa on liitin. Liittimestä voi mitata vastusmittarilla, että venttiili on ehjä ja
että johdotus ohjainlaatikkoon on ehjä. Johdotus on auton sisäpohjassa oikeassa laidassa ja
nousee jalkatilasta akun takana olevaan ohjainlaitteeseen. Tarkempia mittausohjeita olen julkaissut
verkossa, haulla saattaa löytyä.
Teoriassa vika voi siis olla myös venttiilissä, johdoissa tai ohjainlaitteessa, mutta en lähtisi näitä
tutkimaan, ennen kuin jarruvalokatkaisin ja ylijänniterele on varmasti suljettu pois vikakohteina.
Varminta ja helpointa olisi uusia nämä osat, niin ne olisi suljettu pois vian aiheuttajina.
Homma on helppo tehdä itse ja kustannukset eivät päätä huimaa. Ohjeita löytyy haulla.
Jarruvalokatkaisin voi olla viallinen, vaikka jarruvalo toimisi moitteetta.
Annettu vikakoodi viittaa hydrauliventtiiliin. Venttiilit sijaitsevat auton alla oikean etupyörän edessä.
Venttiilejä ohjataan sähköllä ja ohjaus on alhaalla aktiivinen. Johdot menevät pohjan läpi
takaistuimen alle, jossa on liitin. Liittimestä voi mitata vastusmittarilla, että venttiili on ehjä ja
että johdotus ohjainlaatikkoon on ehjä. Johdotus on auton sisäpohjassa oikeassa laidassa ja
nousee jalkatilasta akun takana olevaan ohjainlaitteeseen. Tarkempia mittausohjeita olen julkaissut
verkossa, haulla saattaa löytyä.
Teoriassa vika voi siis olla myös venttiilissä, johdoissa tai ohjainlaitteessa, mutta en lähtisi näitä
tutkimaan, ennen kuin jarruvalokatkaisin ja ylijänniterele on varmasti suljettu pois vikakohteina.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: 124 -91 300TE 4-matic vikakoodin tulkinta
Kannattaa myös pitää sulakkeet hyvässä kunnossa eli suihkutella niitä CRC 5-56:lla ja pyöritellä silloin tällöin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006