Mikäs mahtaa olla, kun väyrysen ilmastointi ei puhalla kunnolla kylmää kabiiniin. Näytöstä tarkistin arvot ja näyttäis et kompuralla paineet tasaisesti 5-10 (pitäisi olla enemmän) ja kennojen arvot sitten taas vaihtelee asteikolla 36-40
Eli voidaan luultavasti olettaa, että kompura toimii kun painetta löytyy edes jonkinverran , mutta voiko kyseessä olla niinkin yksinkertainen vika, että kylmäaine on vähissä??
Edellinen omistaja mainitsi, että ilmastoinninkuivain saattaa olla sökö (vetää huuruun sateella). Voiko se mahdollisesti aiheuttaa kyseisen käyttäytymisen?
Vastoin vaistoja epäilin, että ei olisi vähissä kun edellinen omistaja sanoi, että on lisätty tänä vuonna. Mahtaakohan normaalissa ilmastoinnin huollossa tarkastaa/huomaa jos on vuotoja?
Rimpe kirjoitti:Vastoin vaistoja epäilin, että ei olisi vähissä kun edellinen omistaja sanoi, että on lisätty tänä vuonna. Mahtaakohan normaalissa ilmastoinnin huollossa tarkastaa/huomaa jos on vuotoja?
Voine sillä "jokamiehen" ilmastointihuoltolaitteella löytää sen vuodon jos on selkeä tykinreikä laihduttimessa....
Ei muuta kuin jonnekin autodenttiin tsekkaukseen...jos vähänkin epäilyttää niin linkin kaltaiseen firmaan jossa vuoto löydetään varmasti ja osataan korjata.
Rimpe kirjoitti:Vastoin vaistoja epäilin, että ei olisi vähissä kun edellinen omistaja sanoi, että on lisätty tänä vuonna. Mahtaakohan normaalissa ilmastoinnin huollossa tarkastaa/huomaa jos on vuotoja?
Voine sillä "jokamiehen" ilmastointihuoltolaitteella löytää sen vuodon jos on selkeä tykinreikä laihduttimessa....
Ei muuta kuin jonnekin autodenttiin tsekkaukseen...jos vähänkin epäilyttää niin linkin kaltaiseen firmaan jossa vuoto löydetään varmasti ja osataan korjata.
Jokamiehen ilmastointihuolto ei pelaa jos on vuotoja. Itse hain E420 huollosta ja systeemi oli jo tyhjentynyt kun auto luovutettiin minulle. Kuristin oli pettänyt ja aineet karanneet saman tien. Ei vaan huoltopoika osannut kokeilla että tuleeko sieltä kylmää vaikka oikea grammamäärä oli mennyt sisään.
Kun samassa paikassa vaihdettiin kuristin niin saivat tuulilasin rikki . Nyt se jo naurattaa mutta silloin ei.
Rimpe kirjoitti:Edellinen omistaja mainitsi, että ilmastoinninkuivain saattaa olla sökö (vetää huuruun sateella). Voiko se mahdollisesti aiheuttaa kyseisen käyttäytymisen?
Kuivain kuivaa sitä kylmäainetta, ei sisään puhallettavaa ja jäähdytetävää ilmaa. Jos kylmästöinti ei pelaa niin sisäänmenevästä ilmasta ei poistu kondenssivettä (tippuu maahan auton alla) ja siksi tuulilasi huurtuu. Kaksi eri asiaa kyseessä.
Ilmastointi kannattaa käyttää ensin sellaisessa paikassa jossa pystytään vuoto tarkastamaan (tehdään paineella) ennenkuin sinne laitetaan uudet kylmä-aineet. On meinaan yli 1400 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Auto menee huomenna paikalliseen Vianoriin ilmastointihuoltoon. Ihan pätevän oloinen kaveri sieltä vastaili ja pitäis olla välineet asian tarkistamiseksi. Noh, huomenna sen sitten näkee miten asiantuntevaa palvelua saa..
Mese kävi ilmastointihuollossa ja sanottiin, että oli hieman vajetta. Oletin, että vika olisi ollut siinä, mutta sama ongelma jatkuu edelleen. Huomasin, että käynnistämisen jälkeen paineet on normaalilla tasolla n. 10 (ei kylläkään nouse yli tuon) ja molempien kennojen arvot normaalit ja puhaltelee kivasti viileää. Noin viiden minuutin jälkeen sitten putoo paineet 5-7 ja kennojen arvot menee perseelleen. Osaako joku suoraan sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan seuraavaksi.
Rimpe kirjoitti:Mese kävi ilmastointihuollossa ja sanottiin, että oli hieman vajetta. Oletin, että vika olisi ollut siinä, mutta sama ongelma jatkuu edelleen. Huomasin, että käynnistämisen jälkeen paineet on normaalilla tasolla n. 10 (ei kylläkään nouse yli tuon) ja molempien kennojen arvot normaalit ja puhaltelee kivasti viileää. Noin viiden minuutin jälkeen sitten putoo paineet 5-7 ja kennojen arvot menee perseelleen. Osaako joku suoraan sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan seuraavaksi.
Kysyitkö paljonko vajetta oli ?
Ettei olisi jälleen vajetta........
Rimpe kirjoitti:Mese kävi ilmastointihuollossa ja sanottiin, että oli hieman vajetta. Oletin, että vika olisi ollut siinä, mutta sama ongelma jatkuu edelleen. Huomasin, että käynnistämisen jälkeen paineet on normaalilla tasolla n. 10 (ei kylläkään nouse yli tuon) ja molempien kennojen arvot normaalit ja puhaltelee kivasti viileää. Noin viiden minuutin jälkeen sitten putoo paineet 5-7 ja kennojen arvot menee perseelleen. Osaako joku suoraan sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan seuraavaksi.
Kysyitkö paljonko vajetta oli ?
Ettei olisi jälleen vajetta........
.
En kyllä kysynyt paljonko lisäilivät. Sanoin vielä, että saattaa vuotaa jostain, mutta eivät täyttäessä olleet huomanneet minkäänlaista vuotoa.
Jonze kirjoitti:Oletko katsonut, että keulalla olevat sähköflektit toimivat?
Tarvii tänään tarkistella vielä tarkemmin. Mut olisin huomannut jos lämmöt olisivat korkealla.
Jaahas, no ei sitä täyttäessä vielä pientä vuotoa huomaa.....jollei etsitä.
Näinhän tämäkin jälleen on että se vuotaa ja eivät osaa sitä paikantaa.
Tutki lauhdutin ja sen letkuliitännät fikkarilla ihan itse....99% sieltä se vuoto löytyy.
Jos flektit huutaa kokoajan, paine laskee...pyöriikö kokoajan?
Paineet pitää olla ja pyöriä 11-15 väliä.....15 kohdalla flektit käynnistyy ja 11 sammuu...
Omaan w210 tuli vähän samallaista vikaa.. ilmastointi ei pumppaa kylmää, kompura ei lähde pyöriin, ja flekti ei pyöri... mutta ihmettelin vaan sitä että kun moottorin lämmöt näin ~30asteen helteellä keskustassa nousee yli 100asteen nii flekti ei silti lähe pyöriin. Mittaako se pelkästään lämpötilan ilmastointi laitteen "paineesta".. kuulostaa erikoiselta. Lähinnä sitä mietin että korjaantuuko flektin toimimattomuuskin ilmastoinnin täytöllä...
Paineet pitää olla ja pyöriä 11-15 väliä.....15 kohdalla flektit käynnistyy ja 11 sammuu...
esaville kirjoitti:Omaan w210 tuli vähän samallaista vikaa.. ilmastointi ei pumppaa kylmää, kompura ei lähde pyöriin, ja flekti ei pyöri... mutta ihmettelin vaan sitä että kun moottorin lämmöt näin ~30asteen helteellä keskustassa nousee yli 100asteen nii flekti ei silti lähe pyöriin. Mittaako se pelkästään lämpötilan ilmastointi laitteen "paineesta".. kuulostaa erikoiselta. Lähinnä sitä mietin että korjaantuuko flektin toimimattomuuskin ilmastoinnin täytöllä...
Paineet pitää olla ja pyöriä 11-15 väliä.....15 kohdalla flektit käynnistyy ja 11 sammuu...
Flekti starttaa 103 astetta puoliteholle ja 110 (muistaakseni) täydelle.
Flektiä ohjaa oma boxi.
Kiitos selvennyksestä: D täytyy alkaa tuuletinta tutkimaan kun joku oli ainakin korvannut fiksusti alkuperäisen sulakkeen 70A sulakkeella... (säästäny sulake kuluissa ) näyttäs olevan tuuletin ja ohjausboksi hyvissä hinnoissa jos ne on käräytetty
Ilmastoinnin "vuototestaus" automaattihuoltokoneen alipainetestaustoiminnolla on turhin keksintö ikinä. Ilmastointijärjestelmässä on käytössä positiivinen paine eikä negatiivinen paine. Tiedän yhden Sprinterin, jonka ilmastoinnin kone kertoi olevan kunnossa ja tiivis. 20 sek myöhemmin kylmäaine tuli ulos KORVILLA kuultavan sihinän kera kennossa olevan reiän kautta... Se siitä testistä.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
mlowner kirjoitti:Ilmastoinnin "vuototestaus" automaattihuoltokoneen alipainetestaustoiminnolla on turhin keksintö ikinä. Ilmastointijärjestelmässä on käytössä positiivinen paine eikä negatiivinen paine. Tiedän yhden Sprinterin, jonka ilmastoinnin kone kertoi olevan kunnossa ja tiivis. 20 sek myöhemmin kylmäaine tuli ulos KORVILLA kuultavan sihinän kera kennossa olevan reiän kautta... Se siitä testistä.
juurikin näin, siellä pitää olla sormen mentävä reikä että tuosta testistä on hyötyä. Asiantunteva paja laittaa väriaineen kylmäaineen sekaan niin vuoto on helppo paikallistaa jälkikäteen, jos ei ole typpitestiä käytössä.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
mlowner kirjoitti:Ilmastoinnin "vuototestaus" automaattihuoltokoneen alipainetestaustoiminnolla on turhin keksintö ikinä. Ilmastointijärjestelmässä on käytössä positiivinen paine eikä negatiivinen paine. Tiedän yhden Sprinterin, jonka ilmastoinnin kone kertoi olevan kunnossa ja tiivis. 20 sek myöhemmin kylmäaine tuli ulos KORVILLA kuultavan sihinän kera kennossa olevan reiän kautta... Se siitä testistä.
juurikin näin, siellä pitää olla sormen mentävä reikä että tuosta testistä on hyötyä. Asiantunteva paja laittaa väriaineen kylmäaineen sekaan niin vuoto on helppo paikallistaa jälkikäteen, jos ei ole typpitestiä käytössä.
Ja lisätään vielä että jos kyseinen vuoto on esim. O-rengastiivisteissä, alipaine vetää sen O-renkaan tiiviiksi....mutta +merkkinen paine puhaltaa sen auki.
eli tässäkään ei alipainevuototesti ole mistään kotoisin.
Rimpe kirjoitti:Tarvii tänään tarkistella vielä tarkemmin. Mut olisin huomannut jos lämmöt olisivat korkealla.
mulla oli 3 viikkoa flekti kytkettynä pois päältä kokonaan. Ei lämpene kone siltikään yli 90 vaikka oli ulkona 30c. Ilmastointi puhalti silloin haaleaa. Kokeilin jopa seisottaa autoa tyhjäkäynnillä tuolla 30c lämmös ni lämmöt ei noussu edes 100c viivan yli.
Osottautui että flektissä oli kivi. otin kiven pois ja taas puhaltaa normaalisti. Oli ilmastointi kuitenkin mennyt "vikatilaan" eikä se lähtenyt toimimaan kunnolla ilman että se nollattiin starilla.
Asian selvittely on vähän jäänyt kun on auto ollut tehokäytössä, eikä ole ehtinyt rassailemaan tarkemmin. No.. testasin ainakin että suoraa kun antaa flektille virtaa niin toimii ihan hyvin. Mutta sellasen huomasin että paisuntasäiliön korkin juuresta vuotaa ilmaa/jäähdytysnestettä kuumalla ilmalla. Kone pääsee "keittämään" siis ilmeisesti koska jäähdytysnestejärjestelmässä ei pysy paine tarpeeksi korkeena..? jos olis painetta niin ehkä se nousis yli 100 asteeseen ja sitten flekti käynnistyis. Ilmastoinnin täyttöhuolto on varattu että sen tiiviyden näkee sitten: P