miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

En saanu vielä tänään vitoa "antautumaan" ,turbo edelleen kiinni yhdellä pultilla moottorikiinnikkeessä(tunteja mennyt sen kanssa tapellessa).Kansi lähes irti,heiluu jo pari milliä kun nykii sitä.
Laturin ja startin on edellinen uusinu joten mulle jää vain turbon ja kansipahvin vaihto,pikkuhomma helppo korjata :lol:

Taidan olla vähän hullu kun arvokkaita vapaita käytän viton ehjäämiseen,ja melkein nautin tästä ropaamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Muistelen että se oli helpoin pultti, mutta ehkä se ei sitten ole. Koititko ottaa sillain irti, että se kulmarauta jää siihen ahtimeen, mikäli siis se kuparimutteri tekee kiusaa, vai muistanko rakenteen ihan väärin (tein tuota joskus 2004 vuonna, niin aika taitaa kullata muistot).

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Kulmarauta? Joo se on tod.näk kuparimutteri ja apparinpuolella,laturin irrotin edestä pois ja turbon öljyn paluuputken.Irrotin takimmaisen moottorin kannakkeenkin lohkosta,turbo heiluu siinä samassa kiinni.
Mites se nyt menee,turbohan on jo pakosarjasta irti(ne kolme mutteria auki jo),ja pakosarja on kannessa kiinni,eli pitäskö kannen irrota jo tommosenaan?Väsyttää eikä osaa ajatella järkevästi.
Huomenna yritän taas uusilla voimilla tuota vaikeeta mutskua,jos sen täytää irrota ennen kantta.Kannen jos saa tieltä pois niin silloinhan turbon saa hyvin irti.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos menee vaikeaksi niin ota pakosarja irti kannesta niin on sitten helpompi aukoa paikkoja sen kiinnikkeen kanssa kun ei ole kansi enää edessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Kansi koneistamolla ja tyyppivika oli pahvissa,eli jakoketjun ja ykkösen väli auki.Turbo pitää alkaa nykertämään seuraavaksi.Kiitos avusta kaikille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahdin on siinä moottorinkannakkeessa kiinni tukiraudalla. Helpoin ottaa se rauta irti moottorinkannakkeesta. Kyllä se ahdin on sieltä ulos lähtenyt vaikka laturi ja moottorinkannake on jätetty paikalleen :twisted: Tukiraudan on saanut irti moottorinkannakkeesta alakautta.

Muistaakseni tuo punaisella nuolella merkitty pultti pois niin tukirauta lähtee ahtimen mukaan pois. Itse olen jättänyt moiset raudat ja suojapellit sittenmin pois ja hyvin on toiminut...tai no hyvin ja hyvin, mutta kuitenkin.

No mutta pääasia, että vaikeimmat on jo poijes.


P.S Tuommosia kuvan paluuletkuvirityksiä ei sitten saa tehdä :oops:



Nyt kun tai jos laitat sinne toisenlaisen ahtimen, niin hukkaportin kelloon valmiiksi tarpeeksi pitkä letku, joka sitten konetilaan ja sinne se ahtopaineen säädin. Pesät pitää vääntää juuri oikeaan asentoon, kannattaa olla tarkkana myös kompressoripesän kanssa, muuten jää ahtoletku luttuun ja myöhemmin kääntelyt on hankalia. Ahtoletkun ahtimen pää vaikka valmiiksi klemmarilla kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Sininen pultti on se joka hankalin koko hommassa.Vaihdan srintterin ahtimen tilalle.Sopiikohan 200d(124w)kansi suoraan tohon jos koneistamo ei saa kalua vanhasta kannesta enää.Puhuvat jotain esikammioista että saattavat olla tiukassa kiinni ja halkeaa tms.
Tiiviste paketti oli joku saksalainen victor heints jossa oli tuliprikat mukana suuttimien alle,toivottavasti on laadukas pahvi ettei tarvi ennen joulua taas aukoa.Suunnitelmissa on että pidän tätä vitoa pienenä harrastus/käyttis pelinä jonkin aikaa,että olis kiva jos tekniikan sais toimivaksi.

Ja nyt veneilemään et saadaan vito pois mielistä 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin jättäisi sinisen pultin paikalleen ja avaisi sen toisen mikä pitää rautaa moottorin kiinnikkeessä. Sitten rälläkällä sininen pois kun ahdin on kädessä. Eikös se ole sellainen 13 mm avaimella kääntää sen pultin pois, pystysuunnassa, eli sitä pultin kantaa ei näe sieltä alhaalta, mutta vääntämään kyllä pääsee.

mutta kyllä koneistamon pitää saada esikammiot pois vaikka periaatteessa siihen voisi myös 200d:n kannen sovittaa...en suosittele, eroja:
- esikammiot
- mahdollisesti suuttimet eli vanhat eivät ehkä käy
- öljykanava vielä heikomppi mitä vitossa, siellä on sellainen avonainen ura, joka ei ainakaan paranna tiivisteen kestoa.
- jotain pientä mitä en nyt muista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

veskola kirjoitti:Niin jättäisi sinisen pultin paikalleen ja avaisi sen toisen mikä pitää rautaa moottorin kiinnikkeessä. Sitten rälläkällä sininen pois kun ahdin on kädessä. Eikös se ole sellainen 13 mm avaimella kääntää sen pultin pois, pystysuunnassa, eli sitä pultin kantaa ei näe sieltä alhaalta, mutta vääntämään kyllä pääsee.

mutta kyllä koneistamon pitää saada esikammiot pois vaikka periaatteessa siihen voisi myös 200d:n kannen sovittaa...en suosittele, eroja:
- esikammiot
- mahdollisesti suuttimet eli vanhat eivät ehkä käy
- öljykanava vielä heikomppi mitä vitossa, siellä on sellainen avonainen ura, joka ei ainakaan paranna tiivisteen kestoa.
- jotain pientä mitä en nyt muista...

Kansi koneistamolla edelleen ja eipä lähde kammiot suosiolla,yksi vasta irti,loput voi kuulemma joutua halkaisemaan että saa pois.Saa nähdä tuleeko viotsta varaosapeli loppujen lopuksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuulostaa oudolta että kammioiden irrotuksen kanssa takkuaa.
En ole kuullutkaan moisesta ja aiiiika monta kantta on koneistamolla käytetty, samaten kaikki mitä olen itse irrotellut on lähteneet ongelmitta.
wiimax.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

dealer kirjoitti:Kuulostaa oudolta että kammioiden irrotuksen kanssa takkuaa.
En ole kuullutkaan moisesta ja aiiiika monta kantta on koneistamolla käytetty, samaten kaikki mitä olen itse irrotellut on lähteneet ongelmitta.


Kävin pajalla missä kaveri ropannu mersuja kymmeniä vuosia ja kerto samaa että ei irtoa kammiot välttämättä helpolla,eli halkaisu konsti ainut jos haluaa kannen ehjänä takasin koneistamolta.Veholta vaan joutuu ostamaan uudet tilalle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän niitä kiristysrenkaita pitäisi löytyä monen harrastajan hyllyiltä purkukoneista ja räjähtäneistä koneista ? Kaikista 90 tai uudempi koneista OM601/602/603 käy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Katselin ja tutkin kuvia hajonneista viton kansipahveista.Onko sillä mitään merkitystä että mun autosta oli hajonnu eri kohdasta pahvi kuin mitä se yleensä menee? Laittasin kuvan tänne jos vain osaisin.

Monilla hajonnu siitä kohtaa missä kansipahvissakin on pieni reikä,mutta mulla menny siitä kohtaan missä pahvissa ei ole reikää mutta kannessa on.(hyvin selitetty :shock: )
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sillä sikäli ole merkitystä kun kuitenkin se pitää korjata :D Kai se vähän on tuurista ja edellisestä asennuksesta kiinni mistä se hajoaa. Tiiviste on _kuulemma_ nykyään vahvistettu tuolta kohtaa ja sitten se hajoaa siitä vierestä...tai jos se ei ole ollut niin puhdas kun on viimeksi laitettu, tai jos/kun se ei olekkaan ihan niin tasainen jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

dealer kirjoitti:Kuulostaa oudolta että kammioiden irrotuksen kanssa takkuaa.
En ole kuullutkaan moisesta ja aiiiika monta kantta on koneistamolla käytetty, samaten kaikki mitä olen itse irrotellut on lähteneet ongelmitta.

Saa tulla kokeilemaan aukaisua,ei muuten ihan pienellä aukea.Kamasa anto periksi äsken,huomenna haettava kaupasta järeämpiä vehkeitä,eli 2metriä putkea ja voimahylsy.KL-osat myi hyvän esikammiomutterin aukaisu hylsyn.Kaveri katto mersun ohjeista ettei olis kiinni ku 130nm.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saa tulla kokeilemaan aukaisua,ei muuten ihan pienellä aukea.Kamasa anto periksi äsken,huomenna haettava kaupasta järeämpiä vehkeitä,eli 2metriä putkea ja voimahylsy.KL-osat myi hyvän esikammiomutterin aukaisu hylsyn.Kaveri katto mersun ohjeista ettei olis kiinni ku 130nm.
Kuten kerroin joka kannesta on lähteneet, ei ole koskaan koneistamolta peloteltu että voisi jäädä irrottamatta.
Eivät siis ole saaneet edes mutteria irti ... no, mitä tuohon sanoisi.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se kiinnipanomomentti kerro yhtään mitään aukaisumomentista :D mutta katkesiko sulta siis vääntövarsi ? Mulla katkesi viimeksi 3/4" -> 1/2" adapteri siitä välistä vaikka sekin oli muka pulttipyssylle tarkoitettu, tai sitten ei. 35€ adapteri kuitenkin.

Noita on joskus hehkuteltu punaiseksi ja sitten ottaa vaikka semmosen 2000Nm pulttipyssyn niin alkaa vääntymään vaikka moottori mukana, tosin yleensä ukko sitä ennen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

veskola kirjoitti:Ei se kiinnipanomomentti kerro yhtään mitään aukaisumomentista :D mutta katkesiko sulta siis vääntövarsi ? Mulla katkesi viimeksi 3/4" -> 1/2" adapteri siitä välistä vaikka sekin oli muka pulttipyssylle tarkoitettu, tai sitten ei. 35€ adapteri kuitenkin.

Noita on joskus hehkuteltu punaiseksi ja sitten ottaa vaikka semmosen 2000Nm pulttipyssyn niin alkaa vääntymään vaikka moottori mukana, tosin yleensä ukko sitä ennen.

Vääntövarsi hajos joo.Löytyy useita hyviä pulttipyssyjä,letkun koosta vaan kiinni et saa ilmaa kunnolla.Se on varmaa että lähteehän rinkulat pois mutta ei tänään kun muutakin ohjelmaa tiedossa.
jenkula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 04.11.2011 21:43

Re: miksi vito 110 sylkee öljyt joskus ulos moottorista

Viesti Kirjoittaja jenkula »

Toinen kansi paikallaan nyt ja sprintterin ahdin tungettu samalla sinne.Lähti hyvin käyntiin ja käytin lämpöseksi,mutta käynti on aikas karkeeta ja äänekästä,ei mersumaisen pehmeetä.Pitää tsekkaa ajotukset vielä uusiksi?
Vastaa Viestiin