Homma valmis: W124 jarrulevyn yksi mitta
Homma valmis: W124 jarrulevyn yksi mitta
Moro,
W124:n takajarruremontti menossa, ja homma ei etene.
Kun kiristän uuden levyn kiinnitysruuvin, levy ei enää pyöri. Se kyllä pyörii, jos sen painaa vain käsin paikalleen, joten kengät eivät ole liikaa pihalle säädettynä (säätö on ihan nollissa siitä ruuvista). Epäilin, että voisko levy ottaa käsijarrukenkien ulkoreunaan kiinni.
Olisko jollain tiedossa, minkä verran kuuluu olla etäisyys levyssä siitä pinnasta, joka tulee napaa vasten, siihen pintaan, jossa alkaa isompi sisähalkaisija, eli kenkien vastinpinta. Toisin sanoen, mikä on pienimmän sisähalkaisijan leveys? En tiedä, voisko noissa KL-Varaosista ostetuissa Zimmermannin levyissä olla tuommoinen vika, vai meneekö joku muu nyt pieleen.
W124:n takajarruremontti menossa, ja homma ei etene.
Kun kiristän uuden levyn kiinnitysruuvin, levy ei enää pyöri. Se kyllä pyörii, jos sen painaa vain käsin paikalleen, joten kengät eivät ole liikaa pihalle säädettynä (säätö on ihan nollissa siitä ruuvista). Epäilin, että voisko levy ottaa käsijarrukenkien ulkoreunaan kiinni.
Olisko jollain tiedossa, minkä verran kuuluu olla etäisyys levyssä siitä pinnasta, joka tulee napaa vasten, siihen pintaan, jossa alkaa isompi sisähalkaisija, eli kenkien vastinpinta. Toisin sanoen, mikä on pienimmän sisähalkaisijan leveys? En tiedä, voisko noissa KL-Varaosista ostetuissa Zimmermannin levyissä olla tuommoinen vika, vai meneekö joku muu nyt pieleen.
Viimeksi muokannut Nozki, Ti 24.07.2012 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Ei ole levyissä vikaa. Joko kilpi vääntynyt tai kengissä / jossain muualla ongelmaa. Viilaa kengän ulkolaidasta vähän pois.
wiimax.fi
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Kokeile laittaa pyörä paikalleen ja kiristä pultit kohtuullisesti. Silloin jarrulevy asettuu lopullisesti paikalleen. Jos levyn ja navan välissä on ruostetta, likaa, tms. ei lavy välttämättä istu hyvin. Teräsharja tai muu rassi voi auttaa asiaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Millä koneella?
no kumminki 250d
Halkaisija A: 258mm
Paksuus B: 9mm
Korkeus D: 53,5mm

Ei kettu. ei täs oo mitää hyödyllistä mittaa. no kumminki
no kumminki 250d
Halkaisija A: 258mm
Paksuus B: 9mm
Korkeus D: 53,5mm

Ei kettu. ei täs oo mitää hyödyllistä mittaa. no kumminki
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
No kylläpä tulikin nopeita vastauksia. Kiitos kaikille tähän mennessä! 
Mä meen nyt ruokatauon jälkeen jatkamaan.
Kenkien reunasta viilaamista kokeilinkin jo, samoin oon yrittänyt puhdistaa likaa ja ruostetta pois navan pinnasta, jotta se asettuisi suoraan. Taidanpa tosiaan seuraavaksi laittaa sen kunnolla kiinni niillä pyöränpulteilla.
Ja jos ei siltikään onnistu, niin kokeilen sitten, onko toisella puolella sama tilanne vai nou.
Niin tosiaan, -93 E300 Turbodiesel tuo on. Jarru lienee samanlainen kuin about kaikissa muissakin tavallisimmissa lankuissa, W201:ssä ja W202:ssa (ainakin sen levyn pakkaustekstien mukaan).

Mä meen nyt ruokatauon jälkeen jatkamaan.
Kenkien reunasta viilaamista kokeilinkin jo, samoin oon yrittänyt puhdistaa likaa ja ruostetta pois navan pinnasta, jotta se asettuisi suoraan. Taidanpa tosiaan seuraavaksi laittaa sen kunnolla kiinni niillä pyöränpulteilla.
Ja jos ei siltikään onnistu, niin kokeilen sitten, onko toisella puolella sama tilanne vai nou.
Niin tosiaan, -93 E300 Turbodiesel tuo on. Jarru lienee samanlainen kuin about kaikissa muissakin tavallisimmissa lankuissa, W201:ssä ja W202:ssa (ainakin sen levyn pakkaustekstien mukaan).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
no eihän se kiinnitysruuvi ole liian pitkä 

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Tilannepäivitys:
- Vieläkin laahaa johonkin; sain kuitenkin tarpeekseni hommista tälle yölle
- Kiinnitysruuvi ei ole liian pitkä, sitä ei saa niin pitkälle, että tulisi edes näkyviin yli omasta reiästään. (Kokeilin myös ilman sitä ruuvia laittaa pyörän kunnnolla kiinni
laahaa.)
- Kun pelkkä kiinnitysruuvi on kiinni, se laahaa jossain kohdassa enemmän kuin toisessa, kun on pyörä kiinni, laahaa tasaisesti joka paikassa
- Hinkkasin vielä aiempaa tarkemmin hiomakankaalla ja porakoneen teräsharjalla ruosteet navan otsapinnasta pois
ei vaikutusta
- Kokeilin, onko toisella puolella autoa sama tilanne
ei ollut, mutta vähän sekin tuntui laahaavan
- Varmistin, että levittäjän nivelet liikkuvat vapaasti
on ok
- Heiluttelin kenkiä levittäjän päissä, että varmasti asettuvat paikalleen
käsittääkseni on kunnossa. Kengät eivät suoraan nojaa siihen levittäjän kohdalla olevaan levyyn, vaan välystä on yhteensä ehkä vajaa 5mm.
- Varmistin, että vaijeria ei joku ole kiristänyt liikaa, löysiä oli sielläkin
- Viilailin vähän lisää pois kenkien (Bosch) reunoista
taisi auttaa jonkin verran
- Jäljistä päätelleen se laahaisi jotenkin vähän niin kuin useammasta kohdasta kitkapinnasta, vaikka säätöruuvissa oli kiristysvaraa vielä reippaasti, ennen kuin alkoi ottamaan tiukemmin kiinni.
Loppupäätelmäni: antaa sen laahata, ei se varmaan sitä kauaa tee, kun jostain kuluu jotakin pois. Laahaaminen on kuitenkin vain sellaista tasoa, että rengasta pystyy suht helposti käsin pyörittämään. Sen verran se ottaa tiukasti kiinni, että pelkkää levyä ei saa käsin liikkeelle ilman isompaa ponnistelua.
Harmillisesti nyt on niin, että en pääse tuota hommaa jatkamaan ennen kuin viikon kuluttua, mutta se auto nyt muutenkin olisi pitänyt jättää seisomaan tulevaksi viikoksi, joten siinä mielessä ei niin haittaa.
Yksi kysymys vielä:
Olihan se nyt niin, että siinä Boschin paketissa on neljä samanlaista seisontajarrukenkää? Eikä kahta paria? Kun en tullut tarkemmin katsoneeksi, enkä nyt heti muista, miten se viimeksi on näissä hommissa mennyt...
Kiitos vielä vastauksista!
- Vieläkin laahaa johonkin; sain kuitenkin tarpeekseni hommista tälle yölle
- Kiinnitysruuvi ei ole liian pitkä, sitä ei saa niin pitkälle, että tulisi edes näkyviin yli omasta reiästään. (Kokeilin myös ilman sitä ruuvia laittaa pyörän kunnnolla kiinni

- Kun pelkkä kiinnitysruuvi on kiinni, se laahaa jossain kohdassa enemmän kuin toisessa, kun on pyörä kiinni, laahaa tasaisesti joka paikassa
- Hinkkasin vielä aiempaa tarkemmin hiomakankaalla ja porakoneen teräsharjalla ruosteet navan otsapinnasta pois

- Kokeilin, onko toisella puolella autoa sama tilanne

- Varmistin, että levittäjän nivelet liikkuvat vapaasti

- Heiluttelin kenkiä levittäjän päissä, että varmasti asettuvat paikalleen

- Varmistin, että vaijeria ei joku ole kiristänyt liikaa, löysiä oli sielläkin
- Viilailin vähän lisää pois kenkien (Bosch) reunoista

- Jäljistä päätelleen se laahaisi jotenkin vähän niin kuin useammasta kohdasta kitkapinnasta, vaikka säätöruuvissa oli kiristysvaraa vielä reippaasti, ennen kuin alkoi ottamaan tiukemmin kiinni.


Harmillisesti nyt on niin, että en pääse tuota hommaa jatkamaan ennen kuin viikon kuluttua, mutta se auto nyt muutenkin olisi pitänyt jättää seisomaan tulevaksi viikoksi, joten siinä mielessä ei niin haittaa.
Yksi kysymys vielä:
Olihan se nyt niin, että siinä Boschin paketissa on neljä samanlaista seisontajarrukenkää? Eikä kahta paria? Kun en tullut tarkemmin katsoneeksi, enkä nyt heti muista, miten se viimeksi on näissä hommissa mennyt...
Kiitos vielä vastauksista!

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
yleensä on auttanut, kun pari kertaa lyö lekalla jarrurummun sivulle (kevyesti, eikä mitenkään hullun kiilto silmissä...) niin osat asettuu paremmin paikoilleen... myös käsijarrun käyttö auttaa asiaa, eli kun sitä käyttää parikertaa, niin osat hakee paikkansa paremmin...
omasta lankusta (useammastakin...) löytyi vanhoja katkenneita jarrukengän pidin jousia sieltä kenkien takaa ja ne väänsi kenkiä väärään asentoon, ei ne silti pahasti laahannut, vaikka kengät oli aika pahasti sivussa oikeasta paikastaan
omasta lankusta (useammastakin...) löytyi vanhoja katkenneita jarrukengän pidin jousia sieltä kenkien takaa ja ne väänsi kenkiä väärään asentoon, ei ne silti pahasti laahannut, vaikka kengät oli aika pahasti sivussa oikeasta paikastaan

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Tuota noininiin,aika tasan viikko sitten tuli tehtyä vm92 300td hen täsmälleen sama homma,juurikin Zimmermannin pinnoitetuilla levyillä ja kaikki linkkuja myöten laitettiin uusiksi eikä minkäänlaista asennus brobleemaa ollut.Tosin nuo käkkärin kengät tulivat alareunastaan aivan kiinni vaste rautaan,eli mitään rakoa ei jäänyt!
Kyllä ne jarruhihnat kaikki neljä ovat samanlaisia,eli pareja ei pitäisi olla!
Katso nyt kuitenkin onko ne käsijarrukengät samanlaiset eteenkin se linkuun tulevan alahahlon osalta,syvyys samanlainen?
Tosin tuossa omassa hommassa ei nuo kengät olleet Bochilaiset,vaan kavari haki kaikki osat Merteilistä!
Kyllä ne jarruhihnat kaikki neljä ovat samanlaisia,eli pareja ei pitäisi olla!
Katso nyt kuitenkin onko ne käsijarrukengät samanlaiset eteenkin se linkuun tulevan alahahlon osalta,syvyys samanlainen?
Tosin tuossa omassa hommassa ei nuo kengät olleet Bochilaiset,vaan kavari haki kaikki osat Merteilistä!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Jos tarkoitat, että tuohon nuolen kohtaan jää 5 mm rako niin kyllä sen raon pitäisi hävitä silloin kun jousen virittää paikalleen. Tuliko jouset oikein päin, vahvempi jousi alas ja ohkasempi ylös, vai olikos noissa vanhoissa samalla tavalla kuin kuvassa, 2 erilaista jousta. Katso myös että levittäjä on oikein ja asettunut koloihinsa juuri oikealla tavalla eikä ole esimerkiksi jotenkin hihnan takana.
Toisessa suunnassa taasen hihnojen tulee nojata kiinni noihin jarrukilven vastinpintoihin, niiden pienten kiinnitysjousten avulla.
Toisessa suunnassa taasen hihnojen tulee nojata kiinni noihin jarrukilven vastinpintoihin, niiden pienten kiinnitysjousten avulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Juuri noin kuin Veskolan textissä ja kuvassa,ja jouset ovat erilaiset,vahvempi alas ja ohkaisempi ylös siihen säätö pyörän alle.Jaa ja itse muuten kiristin vaijeria säädöstä hiukan jotta se ala välys istahti helpommin jousen asennuksen yhteydessä,tosin vain hiukan!jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuota noininiin,aika tasan viikko sitten tuli tehtyä vm92 300td hen täsmälleen sama homma,juurikin Zimmermannin pinnoitetuilla levyillä ja kaikki linkkuja myöten laitettiin uusiksi eikä minkäänlaista asennus brobleemaa ollut.Tosin nuo käkkärin kengät tulivat alareunastaan aivan kiinni vaste rautaan,eli mitään rakoa ei jäänyt!
Kyllä ne jarruhihnat kaikki neljä ovat samanlaisia,eli pareja ei pitäisi olla!
Katso nyt kuitenkin onko ne käsijarrukengät samanlaiset eteenkin se linkuun tulevan alahahlon osalta,syvyys samanlainen?
Tosin tuossa omassa hommassa ei nuo kengät olleet Bochilaiset,vaan kavari haki kaikki osat Merteilistä!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
250D


300DT




300DT


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
samaa ongelmaa kans ollu joskus oli kyl motonetin jarru kengät reilusti vain jarrukengistä pois rälläkällä niin johan rupes sopii oli jotenki liian leveä, ja vaan toisel puolel mut juu näin joskus aikoinaa itsel.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Jeps,
kyllä ne jouset olivat juuri noin kuin Veskolan laittamassa kuvassa, vahvempi alapuolella. Ja niin, että vahvempi on ulkopuolella ja ohuempi sisä- (eli jarrukilven) puolella. Ja kyllä, juuri siihen kohtaan, jossa on piirrettynä punainen nuoli, jäi välystä muutama milli. Jotenkin itsekin muistelin, että ei sen niin pitäis olla. Hyvin kummallista... Eikä se sen kummemmaksi muuttunut, vaikka kuinka heiluttelin niitä kenkiä, ja moneen kertaan katsoin, että ovat oikeat kohdat (eli ne kengän pään urat) asettuneet levittäjässä oikeaan paikkaan. Itse kengät eivät olleet jumissa, vaan sen välyksen pystyi kenkiä liikuttamalla painamaan kummalle puolelle tahansa tuota levittäjän kohdalla olevaa "lattarautaa" - välys siis on levittäjästä johtuvaa jollain tavalla.
Itse asiassa niissä vanhoissa kengissäkin oli molemmilla puolilla niin, että kitkapinta oli toisesta kengästä kulunut kokonaan pois noin puolelta matkalta sitä kenkää. Ja nimenomaan tuon levittäjän puolelta. Voiskohan siinä levittäjässä olla jotakin kummallista? Eivät taida niin paljoa maksaa, ettei kannattaisi kokeilla. Kun äkkiä katsomalla uudet kengät olivat samoilla mitoilla kuin vahnatkin aika lailla kaikkien mahdollisten mittojen osalta.
Edellisen tilannepäivitksen jälkeenhän en ole autolle ehtinyt tehdä mitään, ja nyt en ole ollenkaan samassa paikassakaan koko kärryn kanssa. Ens perjantaina pääsen jatkamaan, jos ei mitään kummallista tapahdu.
Kiitos kaikille avusta vielä - palaan uuden tilannepäivityksen muodossa joskus loppuviikosta, kun pääsen jatkamaan askartelua.
kyllä ne jouset olivat juuri noin kuin Veskolan laittamassa kuvassa, vahvempi alapuolella. Ja niin, että vahvempi on ulkopuolella ja ohuempi sisä- (eli jarrukilven) puolella. Ja kyllä, juuri siihen kohtaan, jossa on piirrettynä punainen nuoli, jäi välystä muutama milli. Jotenkin itsekin muistelin, että ei sen niin pitäis olla. Hyvin kummallista... Eikä se sen kummemmaksi muuttunut, vaikka kuinka heiluttelin niitä kenkiä, ja moneen kertaan katsoin, että ovat oikeat kohdat (eli ne kengän pään urat) asettuneet levittäjässä oikeaan paikkaan. Itse kengät eivät olleet jumissa, vaan sen välyksen pystyi kenkiä liikuttamalla painamaan kummalle puolelle tahansa tuota levittäjän kohdalla olevaa "lattarautaa" - välys siis on levittäjästä johtuvaa jollain tavalla.
Itse asiassa niissä vanhoissa kengissäkin oli molemmilla puolilla niin, että kitkapinta oli toisesta kengästä kulunut kokonaan pois noin puolelta matkalta sitä kenkää. Ja nimenomaan tuon levittäjän puolelta. Voiskohan siinä levittäjässä olla jotakin kummallista? Eivät taida niin paljoa maksaa, ettei kannattaisi kokeilla. Kun äkkiä katsomalla uudet kengät olivat samoilla mitoilla kuin vahnatkin aika lailla kaikkien mahdollisten mittojen osalta.
Edellisen tilannepäivitksen jälkeenhän en ole autolle ehtinyt tehdä mitään, ja nyt en ole ollenkaan samassa paikassakaan koko kärryn kanssa. Ens perjantaina pääsen jatkamaan, jos ei mitään kummallista tapahdu.
Kiitos kaikille avusta vielä - palaan uuden tilannepäivityksen muodossa joskus loppuviikosta, kun pääsen jatkamaan askartelua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Onkos se levittäjä otettu sieltä jo irti ja herkistelty ja muutenkin tutkittu. Ei se niin ihmeellinen osa ole, etteikö sen kunto selviäisi hypistelemällä... jokuhan sitä hihnaa nyt estää painumasta kasaan, jos jousi on jännityksellä ja hihna ei pääse lähtöruutuunsa ja ei kai siellä mitään muuta voi olla välissä kuin se levittäjä. Siellä on sitten se pikkutappi, joka tippuu ja hukkuu jos ei ole huolellinen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Herkistelty on ja tutkittu ja voideltu ja kaikkee... Liikkuu normaalin oloisesti, ja vaijeriin liittämistä varten oleva akselitappi pysyi paikallaan kyllä, vaikkakaan vaijerin ja levittäjän välinen liitos ei ole jumissa, eli toimii nivelenä.veskola kirjoitti:Onkos se levittäjä otettu sieltä jo irti ja herkistelty ja muutenkin tutkittu. Ei se niin ihmeellinen osa ole, etteikö sen kunto selviäisi hypistelemällä... jokuhan sitä hihnaa nyt estää painumasta kasaan, jos jousi on jännityksellä ja hihna ei pääse lähtöruutuunsa ja ei kai siellä mitään muuta voi olla välissä kuin se levittäjä. Siellä on sitten se pikkutappi, joka tippuu ja hukkuu jos ei ole huolellinen.
Tulee mieleen, että olisko sinne joku joskus laittanut jonkun harakirimallisen levittäjän, joka on valmistusvirheen tai muun takia väärän kokoinen - siis liian iso. Olen täysin samaa mieltä, ettei välissä tosiaan mitään muuta pitäisi olla kuin se levittäjä. Tai sitten mä olen onnistunut asentamaan jonkun asian jollain tavalla aivan päin seiniä. Eikä sellaistakaan ole näiden osien kanssa ennen tapahtunut, mutta eipä sekään mahdotonta olis...

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kaipais nopeaa vastausta: W124 jarrulevyn yksi mitta
Olisko tuo linkku 10-15€ kpl jos muistan oikein riippunee ostopaikasta..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Homma valmis: W124 jarrulevyn yksi mitta
No joo,
lupasin laitta tilannepäivityksen, kun pääsen jatkamaan hommaa - tässä sitä nyt on.
Ei se oikein ihan tullut selväksi lopultakaan, että missä ongelma oli.
Nimittäin:
- Vertasin vielä uusia ja vanhoja kenkiä
ei mittaeroja
- Vaihdoin levittäjät ja niiden kiinnitystapit (alkuperäiset, vissiin vajaa 25€ kaikki yhteensä)
uudet ja vanhat samankokoiset
ei muutosta toimintaan
- Löysäsin varmuuden vuoksi vaijeria ja voitelin vaijerin mekanismin kardaanin ja pohjan välistä
ei (ainakaan positiivista) vaikutusta
- Lopultakin välystä jäi molemmille puolille muutaman millin verran siihen kohtaan, jossa yllä Veskolan lähettämässä kuvassa punainen nuoli osoittaa.
Laitoin systeemin sitten vain kasaan, ja totesin, että se liikkuu kuitenkin ihan käsivoimin toisella puolella ja toisella puolella ihan normaalisti laahaamatta. Molemmat puolet kasaan uusilla osilla ja kenkien säätö lähemmäs rumpua säätöpyörästä. Seuraavaksi koeajo, jossa viimeiseen asti välttelin jarruttamista. Toinen takalevy (ja varsinkin rummun osalta) lämpeni suht kuumaksi, mutta ei laahaaminen ajaessa mitenkään tuntunut. Käryä tai palaneen hajua ei ollut havaittavissa kuitenkaan.
Seuraavana aamuna lämmittämään autoa katsastusta varten. Reilun kymmenen kilometrin jälkeen toinen levy on edelleen paljon toista levyä kuumempi, ja se on saanut rummun kohtaan kivan ruskehtavan lämpövärin... Matka jatkuu, ja seuraavan reilun kymmenen kilometrin jälkeen levy ei enää olekaan ollenkaan lämmin. Katsastuksessa sekä takajarrut että seisontajarrut antoivat aika tasaiset ja hyvät tulokset, eikä levy enää ajossa lämpene toista enempää, joten homma on kunnossa.
Olettaisin, ettei se enää lämpene siksi, että laahaaminen on kuluttanut sitä sopivista kohdista, eikä se enää laahaa. Mikä sen sitten alun perin aiheutti - en tiedä edelleenkään. No, oleellisinta on, että toimii.
Kiitokset vinkeistä kaikille keskusteluun osallistuneille!
lupasin laitta tilannepäivityksen, kun pääsen jatkamaan hommaa - tässä sitä nyt on.
Ei se oikein ihan tullut selväksi lopultakaan, että missä ongelma oli.
Nimittäin:
- Vertasin vielä uusia ja vanhoja kenkiä

- Vaihdoin levittäjät ja niiden kiinnitystapit (alkuperäiset, vissiin vajaa 25€ kaikki yhteensä)


- Löysäsin varmuuden vuoksi vaijeria ja voitelin vaijerin mekanismin kardaanin ja pohjan välistä

- Lopultakin välystä jäi molemmille puolille muutaman millin verran siihen kohtaan, jossa yllä Veskolan lähettämässä kuvassa punainen nuoli osoittaa.
Laitoin systeemin sitten vain kasaan, ja totesin, että se liikkuu kuitenkin ihan käsivoimin toisella puolella ja toisella puolella ihan normaalisti laahaamatta. Molemmat puolet kasaan uusilla osilla ja kenkien säätö lähemmäs rumpua säätöpyörästä. Seuraavaksi koeajo, jossa viimeiseen asti välttelin jarruttamista. Toinen takalevy (ja varsinkin rummun osalta) lämpeni suht kuumaksi, mutta ei laahaaminen ajaessa mitenkään tuntunut. Käryä tai palaneen hajua ei ollut havaittavissa kuitenkaan.
Seuraavana aamuna lämmittämään autoa katsastusta varten. Reilun kymmenen kilometrin jälkeen toinen levy on edelleen paljon toista levyä kuumempi, ja se on saanut rummun kohtaan kivan ruskehtavan lämpövärin... Matka jatkuu, ja seuraavan reilun kymmenen kilometrin jälkeen levy ei enää olekaan ollenkaan lämmin. Katsastuksessa sekä takajarrut että seisontajarrut antoivat aika tasaiset ja hyvät tulokset, eikä levy enää ajossa lämpene toista enempää, joten homma on kunnossa.
Olettaisin, ettei se enää lämpene siksi, että laahaaminen on kuluttanut sitä sopivista kohdista, eikä se enää laahaa. Mikä sen sitten alun perin aiheutti - en tiedä edelleenkään. No, oleellisinta on, että toimii.
Kiitokset vinkeistä kaikille keskusteluun osallistuneille!

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09