Sähköjohtosarja MB115:een

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Sähköjohtosarja MB115:een

Viesti Kirjoittaja esarund »

Löytyykö joltain nurkista sähköjöhtosarjaa projektiini, joka on MB115 300D 5-pyttyinen autom. Pitäisi olla virta-avaimella tapahtuva käynnistys ja sammutus. Luulisin manu versionkin johtojen käyvän. Johdot palaneet mittaritaulun alta. Ei korjattavissa ,ovat senverran pahasti vaurioituneet. Voin itse käydä lrroittamassa. Liikun usein alueella Roi- Kuopio-Tre

Esa
Viimeksi muokannut esarund, Su 20.06.2004 10:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin Esa
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Manuaalilaatikon johtosarja ei välttämättä saatakaan käydä. Eikös siellä ole vaihdelaatikossa kytkin joka estää käynnistymisen, jos vaihde on päällä. Sellaista toimintoahan ei ole manuaaliaskeissa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Johdotus

Viesti Kirjoittaja esarund »

Voihan toki olla eroja manu ja autom johdotuksessa, mutta rakentelemalla semmoisestakin sais käypäsen. Niin nyt tuli mieleeni, autossani on lisäksi ilmastointikin... Olen noviisi nettihommissa ,mutta voiskohan joku näppärä naputtelija löyttää tai tietää firman , josta vois tilata vaikkapa uuden johtosarjan. Auto on -75, joten epäilemättä taitaa uusi sarja olla kiven alla tai pitäisikö sanoa lohkareen alla.... Auto ruosteeton ,ryhdikäs ja alkuperäinen myös maaleiltaan, joten olisin kyllä valmis satsaamaan sellaiseen ....
Terveisin Esa
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

240D 3.0 Hauptleitungssatz A1155404805 maksaa Saksan MB:llä n. 730 euroa. Veholta saanee n. 1000+ eurolla. :roll:
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja esarund »

Veholta löytyi viimekesänä ainoastaan hinta sarjalle (aivan oikein n. 1000€), itse tavaraa ei löydy. Nettiosoite Saksan vehoon????
Terveisin Esa
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

esarund kirjoitti:Veholta löytyi viimekesänä ainoastaan hinta sarjalle (aivan oikein n. 1000€), itse tavaraa ei löydy. Nettiosoite Saksan vehoon????
No eihän ne sitä hyllyssä pidäkään, mutta tilaus kestää parhaimmillaan pari päivää, kun se tulee pikana ilman lisähintaa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja esarund »

Tottakai YMMÄRRÄN, ettei sellaisia osia varastossa pidetä. Vehossa sanoivat tiedustelevansa Saksasta. Soittivat paripäivää tiedusteluni jälkeen. EI LÖYDY sanottiin... numerosarja ja hinta johdoille silloin löytyi, vaan tavaraa eivät silloin voineet toimittaa. Tiedä häntä ovatko tosissaan edes yrittäneet.
Terveisin Esa
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Yllä ilmoittamani tiedot ovat vuodelta 2002. Voi olla, että johtosarja ei ole enää saatavana uutena MB:ltä.
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja esarund »

Kovasti kiitoksia!
Kyllä minulle uuden puutteessa käytettykin kelpaisi. Eikö kenelläkään olis tiedossa 115W mallin avainkäynnistyksellä olevaa raatoa, jospa sellaisen johdotuksesta rakentelisin sopivan.
Terveisin Esa
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

esarund kirjoitti:Tottakai YMMÄRRÄN, ettei sellaisia osia varastossa pidetä. Vehossa sanoivat tiedustelevansa Saksasta. Soittivat paripäivää tiedusteluni jälkeen. EI LÖYDY sanottiin...
No ei nyt tarvi keuhkoamaan ruveta, sanotaan ne asiat niin kuin ne on, niin ei jää tulkinnanvaraa. :lol:

Saksassa on kyllä sellainen firma, joka tekee noita johtosarjoja tilauksesta. Tähdelliset-lehdessä oli joskus juttua, mutta en nyt ulkoa muista missä numerossa (Kalevi Karusuo osaisi ehkä sanoa paremmin?).

Nimimerkillä Tuti on käsittääkseni hallussaan avainkäynnistyksellä varustettu W115-diesel, jota parhaillaan puretaan.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

"The Mercedes-Benz Classic Center ensures worldwide supplies of replacement parts for Mercedes-Benz vintage cars. Thanks to a spacious parts warehouse and over 150 suppliers, almost every vintage car replacement part can de delivered. Should a part no longer be available, it can be completely rebuilt using the Classic Center's archived data. All replacement parts are subject to the same quality standards that new Mercedes-Benz parts must meet. Parts can be ordered from and supplied by the Mercedes-Benz sales organizations or directly through the Classic Center."
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mesedesi kirjoitti:Eikös siellä ole vaihdelaatikossa kytkin joka estää käynnistymisen, jos vaihde on päällä.
Onhan siellä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

sivonen kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Eikös siellä ole vaihdelaatikossa kytkin joka estää käynnistymisen, jos vaihde on päällä.
Onhan siellä.
Sen kytkimen liitin sijaitsee kuljettajan jalkatilassa, ja tarvittaessa kytkentä voidaan ohittaa ihan tavallisella hyppylangalla tai esimerkiksi tyhjällä liittimellä.
M.K kirjoitti:"The Mercedes-Benz Classic Center ensures worldwide supplies of replacement parts for Mercedes-Benz vintage cars."
No juu, mutta hinta voi olla jotain ihan astronomische. Tuo optio taitaa olla lähinnä noiden superkalliiden entisöintien tekijöille - tavallisille kuolevaisille tulee edullisemmaksi teettää osat käsityönä Suomessa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

esarund kirjoitti:Kovasti kiitoksia!
Kyllä minulle uuden puutteessa käytettykin kelpaisi. Eikö kenelläkään olis tiedossa 115W mallin avainkäynnistyksellä olevaa raatoa, jospa sellaisen johdotuksesta rakentelisin sopivan.
Kysele minulta juhannuksen jälkeen, mikäli et ole vielä saanut hankittua. Olen ostamassa varaosa-autoa. Tarjolla on yksi automaattilaatikkoinenkin. En vielä tiedä minkä varaosa-auton hankin ja mitä niissä on tallella. Pidän sinun tarpeesi mielessäni ja uskon saavani jonkin piuhasatsin sinulle. Ilmaiseksi ei lähde koska saatan tarvita sitä joskus itsekin.

kim
0400-125 903
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

Daaz kirjoitti: Nimimerkillä Tuti on käsittääkseni hallussaan avainkäynnistyksellä varustettu W115-diesel, jota parhaillaan puretaan.

-Daaz
Joo, purussa kyllä,mutta tässä kone 4-syl ja kovalla lootalla, eikä ole avainkäynnistystä... pitää nykäistä nupista.
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

SEV8 kirjoitti:240D 3.0 Hauptleitungssatz A1155404805 maksaa Saksan MB:llä n. 730 euroa. Veholta saanee n. 1000+ eurolla. :roll:
Tämä johtosarja on sama kaikissa 240D 3.0 -tyypin autoissa.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

SEV8 kirjoitti:Tämä johtosarja on sama kaikissa 240D 3.0 -tyypin autoissa.
Jos nyt muistan sitten oikein, niin manuaalin liittimessä on se "käynnistyksen esto" koko ajan oikosulussa, jolloin auto käynnistyy aina. Ainoa johto joka laatikolta tulee sinne kuskin jalkatilaan, on silloin peruutusvalon kytkin. Automaatissa samassa 6-liittimessä on sitten myös se vaihteen asentotieto.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Jos harkitset w123:n johtosarjaa, niin saat varautua pieneen tutkiskeluun. Laitoin pystäriin semmoisen ja aluksi kaikki vaikutti aika ruusuiselta. Liittimet ovat samanlaiset jne.. Mutta kun sitä alkoi niputtamaan, alkaa pikkuerot tulla esiin. Johtosarjan joutui kuorimaan ja teippailemaan uusis, pituudet eivät yllättäen täsmää. Sitten liittimissä on johdot eri järjästyksessä, eikun arpomaan johdot oikein päin. Tais siinä jokunen sulake kärähtää... :oops: Mutta kokonaisuudesta tuli hyvä, sulakerasia ois enää kiinnittämättä. Pitää tehdä kiinnitys kojelaudan alapuolelle.

Sinänsä hyvä että se sulla on '75, erot w123:een on pienet jos harkitset sen johtosarjaa. On se mahdollista, jos mielenkiinto vain riittää. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Johtosarja

Viesti Kirjoittaja esarund »

Kyllä viimekesänä sitäkin mahdollisuutta katselin (ajohalut oli aika moiset). Kaveri lupasi jo romutettavasta 123 johdot, mutta eipä sitä sitten tutkiskelujen jälkeen intoa moiseen löytynyt. Toiveissa on yhä ,että löydän jostain kutakuinkin käypäsen sarjan. Jos kesällä en löydä Suomesta tai Ruotsista, niin eipä se muu auta ,kuin 123:n sarjaa lähteä punomaan paikalleen. "Vanha ratti" keskustelussa nimim DAAZ 8.06 laittoi just samanlaisen auton sisäkuvan, keskikonsolissa alkuperäinen radio ja ilmastoinnin nappula..
Muuten netissä Ruotsin WWW/blocket.se on monesti mielenkiintoisia oldtimer autoja. Sieltä kun valitsee "bilar" ja äldre en 1981, niin johan on valikoimaa, ja vieläpä suht halpoja...
Terveisin Esa
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Sen avainmesta sammutuksen saa, kun vaihtaa w123:en virtalukon. Käy heittämällä paikalleen ja siinä on itsessään alipainesammutin. Ja automaattilaatikolle tuleva johto mahtaa käydä manuaalin johtosarjaan vaihtamalla, eli ottaa senkin vaikka w123:en johtosarjasta ja laittaa vanhempaan johtosarjaan. Toivottavasti näistä on apua.. 8)
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mitä helkattia sitä tuli kirjoiteltua ja satuiltua!! Sorry, siis tuota.. Aloitetaan w123:en virtalukosta, ei se taida sittenkään käydä pystäriin. Siinä se tamppi mikä menee rattipylvääseen on eripituinen.. :oops: Ja mitähän sitä tuli oikein yritettyä selittää, en oikein itsekkään saa tuosta selvää! Ainakin kun tuli luettua tarkemmin tuota sinun ongelmaa.. Pitäis olla minunkin vain hiljaa kun ei ole mitään järkevää sanottavaa.. :lol:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja esarund »

Kiitoksia vaan!
Ei sitä aina pysy ajatuksien mukana. Hyvä niin. Laitoin juuri viestiä Vaasaan suuntaan, siellä joku kauppaa kahta 115W koppasta ja 240d koneella olevaa pirssiä. Jos ovat alkuperäisiä , niin hyvällä tuurilla niistä vois löytää tarvittavat johdot. Sais sitte ensiviikolla kesäloma reissulla kokeilla muijan hermojen kestävyyttä, kun hän odottelis , että sais johdot irroitettua... Että silleen
Terveisin Esa
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

lammilta johtoja

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Markku Ahola 0400-710394. Hänellä on pihassa pystylyhty jossa automaattilaatikko, avainkäynnistys ja 2,3ltr bensakone. Lupasi myydä sen piuhan kun käyt itse irrottelemassa.

Jos tommonen bensakoneellinen sopii?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Vastaa Viestiin