

EDIT: Otsikkoa päivitetty.
ei siinä mitään poikkeslupaa käsittääkseni tarvitaonre kirjoitti:Tehoista ottaa kiinni, M110:n ruiskuversiossa on 185hv joten 216hv olisi yläraja. Haluamassasi koneessa on 220hv... Eli poikkeuslupaa saisi hakea.
Samaa mieltä, mulle sanottiin ainaskin asemalla että kaikki vaihtokoneet penkitetään ja sillä mennään mitä se lappu sanoo ei mitä tehtaan lapussa lukee. Ei muutakun kone vaihtoonnapa kirjoitti:ei siinä mitään poikkeslupaa käsittääkseni tarvitaonre kirjoitti:Tehoista ottaa kiinni, M110:n ruiskuversiossa on 185hv joten 216hv olisi yläraja. Haluamassasi koneessa on 220hv... Eli poikkeuslupaa saisi hakea.todistaa penkkilapolla, että tehot pysyy sen rajan alla, minkä laki sallii...
joop79, missä kyseisiä asennuksia olisi nähtävissä, tai tarinaa luettavissa?joop79 kirjoitti:Ruottin puolela noita toteutuksia olen joskus kuvissa nähnyt. Olishan siinä vähän enemmän "eksotiikkaa" kuin vakio moottorissa
Minkä vuosimallin autosta toi sun E320 kone on? Ymmärtääkseni -94 lähtien uudistettu moottorinohjaus käyttää alempia kierroksia sekä max. väännön, että hp:n suhteen. Täten myös alhaisempi kulutus.joop79 kirjoitti:Mulla samat visiot. Eli jos penkittää esim. megaskruutalla ohjattuna hieman alitehoiseksi tuon E320 myllyn niin sen sais leimaan? Toinen vaihtoehto olis E280 mosa. Mulla olis molempia moottoreita kaksin kappalein hyllyssä...... Odottavat visioita
Sergey kirjoitti:jep megasquirt ja penkityslappuun sallitut prosentit ni tulee mahti vehjes. ja sitten toisella kartalla ajelee jollai 250hv
napa kirjoitti:todistaa penkkilapolla, että tehot pysyy sen rajan alla, minkä laki sallii...
sevverra kaljoissa nyt ettei varmaksi osaa sanoo mut jos 185hv:hen lisätään 20 pinnaa ni eiks lopputulos ole 222hv..?onre kirjoitti:Säännöt tiivistettynä:
- teho saa nousta 20%
- paino saa nousta 20%
- iskutilavuus saa nousta 25%
Otetaan vertailumalliksi 280CE. Painon suhteen M104 on uskoakseni kevyempi kuin M110, ja iskutilavuutta saa M110:een verraten olla 3432 kuutiosenttimetriä. Tehoista ottaa kiinni, M110:n ruiskuversiossa on 185hv joten 216hv olisi yläraja. Haluamassasi koneessa on 220hv... Eli poikkeuslupaa saisi hakea.
En nyt haluaisi pilata tätä hienoa mekakruutta-keskustelua sarkastisella kommentilla, mutta jos silti opeteltaisiin laskemaan, ennen kuin aletaan niitä koneita vaihdella. Mielestäni 185 x 1,2 = 222.onre kirjoitti:Säännöt tiivistettynä:
- teho saa nousta 20%
Otetaan vertailumalliksi 280CE. [- -] Tehoista ottaa kiinni, M110:n ruiskuversiossa on 185hv joten 216hv olisi yläraja. Haluamassasi koneessa on 220hv... Eli poikkeuslupaa saisi hakea.
Ja lisäksi 3005 cm3 x 1,25 = 3756 cm3 (vrt. 240 D 3.0).onre kirjoitti:iskutilavuutta saa M110:een verraten olla 3432 kuutiosenttimetriä.
Pohdin tätä asiaa aikanaan ihan tosissani. Itse asiassa ongelma on juurikin tuossa sopivuudessa (eikä katulaillisuudessa, kuten yllä tuli todettua). W114:ssä on varsin kapeat runkoaisat, joten M104:n sovittaminen alkuperäisillä pakosarjoilla on se suurin haaste. Periaatteessa W107 on sama auto, ja siinä on ollut M103-moottori, joka taas yksinkertaistaen on kannesta alaspäin sama kone kuin M104. Tuon W107/M103:n (300 SL) sovitteilla myös tämän W114/M104-yhdistelmän pitäisi onnistua parhaiten, mutta en ole varma, oliko myöhemmissä W107-malleissa levennetty konehuone. Pitäisi mitata.hismajestics kirjoitti:kaikkihan saa sopimaan, mutta miten katulailliseksi kyseisen asennuksen saisi tehtyä?
Eipä ole kuulunut että olisi vaadittu penkkilappua yhdestäkään jos vaihdetaan esim. 250D tilalle 300D tai jotain vastaavaa.Samaa mieltä, mulle sanottiin ainaskin asemalla että kaikki vaihtokoneet penkitetään ja sillä mennään mitä se lappu sanoo ei mitä tehtaan lapussa lukee.
Olen tehnyt selvitystyötä ja kaikki viittaa siihen, että nuo ajatuksesi pitävät paikkansa. Ahdasta tulee olemaan ja muokkaamaan joutuu. Custom peltipakosarja voisi ratkaista tilanteen, mutta niin pitkälle en vielä ole päässyt selvittämään. Yksi M104 konversio on webissä tullut vastaan, mutta tarkempaa tietoa muokkauskohteista ei siinäkään selvinnyt. Alkuperäinen pakosarja siellä kyllä näyttäisi olevan...Daaz kirjoitti: Pohdin tätä asiaa aikanaan ihan tosissani. Itse asiassa ongelma on juurikin tuossa sopivuudessa (eikä katulaillisuudessa, kuten yllä tuli todettua). W114:ssä on varsin kapeat runkoaisat, joten M104:n sovittaminen alkuperäisillä pakosarjoilla on se suurin haaste. Periaatteessa W107 on sama auto, ja siinä on ollut M103-moottori, joka taas yksinkertaistaen on kannesta alaspäin sama kone kuin M104. Tuon W107/M103:n (300 SL) sovitteilla myös tämän W114/M104-yhdistelmän pitäisi onnistua parhaiten, mutta en ole varma, oliko myöhemmissä W107-malleissa levennetty konehuone. Pitäisi mitata.
Kyllä jotain olen tekemässä, ehdottomasti. Mutta alkuperäisyyden säilyttäen. Mulla on tämä sleeper-ajatus elänyt vahvana sitten Thunderbird -56 aikojeni ja mielestäni W114 Coupe (Silbergrau) olisi siihen perfect.Daaz kirjoitti:Jos meinaat ihan tosissasi alkaa askarrella (mitä en tosin autosi tapauksessa erityisesti suosittele), niin voin konsultoida parhaan kykyni mukaan. Asiassa on pari muutakin muttaa näiden lisäksi.
-Daaz
Niin, jotain kommentteja tästäkin olen lukenut. Puolesta ja vastaan.Sergey kirjoitti:Tällaisessa projektissa ei ole mitään järkeä käyttää mitään m104 moottorin ohjauslaitteita kun ne on surkeita.. Simppeli, ei käynnistyksenestoa, ei surkeata moottorin johtosarjaa tai haljenneita pakosarjoja, tms. Vähäpäästöisen auton turhia härpäkkeitä ym ym ym lista on pitkä minkä takia Mega tai vastaava on parempi ohjaamaan koko roskaa
Se vaaditaan silleen hämäävästi siinä tapauksessa kun on ilmeistä että tehot voi olla yli sallitun. Näin kävi kun tuttava iski w123 keulalle samanmoisen moottorin. katsastusmies epäili että olisi megasquirtilla varustettuna ollut tehokaampi kuin tehtaan ilmoittama 220hv.dealer kirjoitti:Eipä ole kuulunut että olisi vaadittu penkkilappua yhdestäkään jos vaihdetaan esim. 250D tilalle 300D tai jotain vastaavaa.
Ilmaisin itseni hieman kömpelösti. Ei polttoaineen säästö sinällään vaan nuo hienot ratkaisut moottorinohjauksessa. En hetkeäkään epäile, etteikö MS ole parempi systeemi. Itse vaan en lainkaan osaa sellaisen kanssa pelata mutta uskon mitä sanot.Sergey kirjoitti:Kyllä se alkuperäisen ohjausjärjestelmän toimimaan saaminen on sata kertaa vaikeampi homma kuin megan asennus ja käyttö. varsinkin kun kaikki orgis osat on 20 vuotta vanhoja ja armottoman kuuluisia huonosta laadustaan. Meinaatko ihan tosissasi että 1-2 desilitran polttoaineen säästö per 100km olisi tärkeysasteella ihan merkitsevällä tasolla kun tällaisia projekteja miettii? Veikkaan (en tiedä) että moderni jälkiasenteinen moottorinohjaus säästää polttoainetta varmasti paljon enemmän.
Jag fattar.Sergey kirjoitti:Kyllä se johtosarja on huono koko M104 elinkaaren aikana ollut ja parannuksia ei ole tehty. Siitä löytynee esim. tältäkin foorumilta minun serkun W140 surullisen kuuluisa tapaus ja pari muuta joissa autot ovat mallia 98-99.
Juuri peltityöt. Moottorit ja ahtimet saa aina pois, mutta peltitöiden "alkuperäiseksi" saattaaminen onkin isompi juttu.Sergey kirjoitti:Mikä siinä muuttaisi auton niin paljon että alkuperäisyys häviäisi sen kummemmin kuin että laittaisi uuden moottorin tai ahtimen vanhaan? peltityöt?
36 AMG tiedossa mutta eikö se pelkästään jo tilavuudeltaan mene "rajan" yli?Sergey kirjoitti:Itsehän tätä samaa asiaa mietin silloin aikoinaan kun minulla oli w115 ja myöhemmin W108 mutta se tyssäsi lähinnä siihen että ei ollut rahaa ostaa sitä 320 tai 36amg moottoria.
Tähän tuli vastaus Sergeylta Tekniikka -topicissa:hismajestics kirjoitti:36 AMG tiedossa mutta eikö se pelkästään jo tilavuudeltaan mene "rajan" yli?Sergey kirjoitti:Itsehän tätä samaa asiaa mietin silloin aikoinaan kun minulla oli w115 ja myöhemmin W108 mutta se tyssäsi lähinnä siihen että ei ollut rahaa ostaa sitä 320 tai 36amg moottoria.
Valaisepas Sergey vielä pikkasen; kuten kerroit, tilavuudeltaan AMG 36 menisi sallituissa spekseissä, mutta miten tehot? Nehän ovat kuitenkin huomattavasti korkeammat kuin M104 E320.Sergey kirjoitti:Kyllä, 2,1 mm ja om603 kampi tuo 18 mm lisää iskunpituteen
Tehoa on lähtökohtaisesti liikaa (265-280 hv), joka pitäisi jonnekin kadottaa ainakin tehomittauksen ajaksi. Riippuu tietysti, että miten vapaasti pykäliä haluaa tulkita.hismajestics kirjoitti:Valaisepas Sergey vielä pikkasen; kuten kerroit, tilavuudeltaan AMG 36 menisi sallituissa spekseissä, mutta miten tehot? Nehän ovat kuitenkin huomattavasti korkeammat kuin M104 E320.Sergey kirjoitti:Kyllä, 2,1 mm ja om603 kampi tuo 18 mm lisää iskunpituteen
Okei, näitä juttuja tässä juuri opiskellaanjoop79 kirjoitti:Muuttaa syttökartat ja bensakartat niin saapi aika lailla semmoset tehot ko haluaa.