Minä ihmettelen mistä väki löytää näitä vähän ajettuja yksilöitä. Ollut yleensä entisellä kansakoulun opettajalla joka on käyttänyt autoa vain kulkemiseen naapurikylässä olevaa shakkikerhoon ja kirkkokuoron harjoituksiin. Myyjänä Globaaliauto Ruuskanen Malmilta/Tuusulasta ja mukaan tulee kaikki huoltodokumentit. Dekra ja Adac esittävät tilastoissaan että keskim. e-mallilla on ekassa katsastuksessa vajaat 80 000 km:ä. Omassa autossa oli kahden omistajan jäljiltä 260 000 km:ä eli + 40000 km:ä/vuosi mikä tuntuu aika realistiselta. Toisaalta autolla joka seisoo niin sille pitäisi myös tehdä säännöllisiä huoltoja ja liikuttaa välillä vähäsen.
Silloin kun oman w211 ostin niin kävin kattomassa kanssa Saksasta Suomeen jonkun tuomaa tollasta otsikon mukaista "yksilöä", joka kuulemma ollu eläinlääkärillä kauppakassina. Vuosi oli 2008 ja auto tais olla -03 tai -04 270cdi (riippuen oliko myyjä vai ostaja). Silloin oli mittarissa 220tkm ja ainakin itelle olis menny läpi ruuvaamattomana. En kyllä enää nykyään 4v myöhemmin usko, että alle oikeesti alle 200tkm ajettua 10v vanhaa w211 mistään löytää, Suomesta eikä Saksassa. Yleensä kaikissa "kalliimmissa" dieseli mersuissa on ainakin ne 4 ekaa vuotta ajettu 40-120tkm. Suomessa ennen tätä vuotta todennäklsesti kaikki dieselin ostaneet on ajanu sen 20tkm vuodessa niinku laskennallisesti se aikanaan kannatti. Kyllähän niitä oikeesti tallissakin seisseitä varmaan on, mutta ei ne sellasen ostajat tänne kirjottele vuoden aikana tullutta 10te vikalistaa
Tosiaan itse varauduin että pahimmassa tapauksessa saattaa äkkiä palaa 5000 euroa jos auton teknisesti sellaiseen kuntoon että sillä ajetaan seuraavat 5 vuotta huolettomasti. Sellainen 1500 - 2000 meni perusjuttuihin.
Parhaiten Mersun todelliset ajetut kilometrit näkee auton pakosarjan kulumisesta,siis sen pinnasta.Tietysti sylinterien lukumäärä vaikuttaa ja se,onko bensa vai riisselikone.
Kokemus ja asiantuntevuus on myös tässä lajissa hyväksi
onhan se nyt ihan höpöä etteikö niitä oikeesti vähän ajettujakin olisi. yhden omistajan ajokit, varsinkin vanhusten ajokit, perheen kakkosautot jne, näillä kriteeteillä löytyy vähän ajettua...
ja vaikka olikisin "tarkistettu" oikeat kilsat niin muutaman kuukauden kun ajelee ja huoltelee sitä autoa niin tulee helposti esille pitääkö kilsat paikkansa, vai onko vain kosmeettisesti uudistettu kilometrin nielijä .
epk kirjoitti:onhan se nyt ihan höpöä etteikö niitä oikeesti vähän ajettujakin olisi.
Lähipiiristä meni hiljattain vaihtoon 3-vuotias V6-diisselimersu, jolla oli takuuvarmasti ajettu vähän yli 30tkm. Siis ei vuodessa, vaan kokonaisajomäärä.
Niin meilläkin meni vaihtoon 21 vuotias DIESELmersu jolla oli ajettu alle 350 tkm. Melkein uudesta asti oli meillä ja kilometrejä keskimäärin 16tkm vuodessa.
Tuohan ei pitäisi olla joidenkin viestien mukaan lainkaan mahdollista koska dieselit ja varsinkin mersut ostetaan pelkästään kovaan ajoon
Juu. Ja lisättäköön vielä, että itse olen mersuilun aloittanut aikanaan tuolloin 16-vuotiaalla W123 200D:llä, jossa ostohetkellä oli kilsoja takana 238tkm. Suomalaisellla perheellä uudesta asti ollut auto ja varmasti piti kilometrit paikkansa.
Ymmärrettävästi jännä ilmiö: Jos täysin merkkihuollettu mersu on täynnä vikoja sen täytyy olla tietenkin ruuvattu. Jotenkin ei vain hyväksytä sitä, että paskaa pukkaa mersultakin. Tämän auton saa viedä takaisin liikkeeseen jos kilometrit ei pidä paikkaansa. Glygoliongelman yhteydessä Vehokin vielä teki huoltohistorian tarkastuksen, joka piti paikkansa. Toki tietokoneaikaan on kaikki mahdollista ja varmasti väärentäminenkin onnistuu, mutta spekulaation sijaan: Kuka pystyisi osoittamaan ja todistamaan tämän auton kilometrit väärennetyksi? Voin vaikka maksaa siitä ilosta palkkion!
S202 kirjoitti:Sun autossa on sellasia vikoja ettei niitä tuu vähänajettuun oli se sitten mersu tai ooppeli.
Niin no. Minun autoon tuli glykolivika harvinaisen myöhään. Sillä pääsi jopa yli 120tkm - toisin kuin monilla laatumersuilla "korkkaus" näyttää tapahtunee reippaasti alle 100tkm lukemilla. Sikäli pääsin pikkasen pidemmälle sillä..
mikablo kirjoitti:Ymmärrettävästi jännä ilmiö: Jos täysin merkkihuollettu mersu on täynnä vikoja sen täytyy olla tietenkin ruuvattu. Jotenkin ei vain hyväksytä sitä, että paskaa pukkaa mersultakin. Tämän auton saa viedä takaisin liikkeeseen jos kilometrit ei pidä paikkaansa. Glygoliongelman yhteydessä Vehokin vielä teki huoltohistorian tarkastuksen, joka piti paikkansa. Toki tietokoneaikaan on kaikki mahdollista ja varmasti väärentäminenkin onnistuu, mutta spekulaation sijaan: Kuka pystyisi osoittamaan ja todistamaan tämän auton kilometrit väärennetyksi? Voin vaikka maksaa siitä ilosta palkkion!
Jokainen saa ajaa ihan sillä millä haluaa, ja uskoa noihin vehon huoltohistorian tarkistuksiin jos haluaa.
Eikä täällä kukaan ole sitä sinun autoasi arvostelemassa, monia taitaa vaan ihmetyttää miten yllättävästi remonttia 10 tkm matkalle mahtuu noinkin vähän ajetussa autossa.
Btw. täällä tuntuu olevan 2 eri koulukuntaa, tuontimersuilijat ja suomimersuilijat
mikablo kirjoitti:Ymmärrettävästi jännä ilmiö: Jos täysin merkkihuollettu mersu on täynnä vikoja sen täytyy olla tietenkin ruuvattu. Jotenkin ei vain hyväksytä sitä, että paskaa pukkaa mersultakin. Tämän auton saa viedä takaisin liikkeeseen jos kilometrit ei pidä paikkaansa. Glygoliongelman yhteydessä Vehokin vielä teki huoltohistorian tarkastuksen, joka piti paikkansa. Toki tietokoneaikaan on kaikki mahdollista ja varmasti väärentäminenkin onnistuu, mutta spekulaation sijaan: Kuka pystyisi osoittamaan ja todistamaan tämän auton kilometrit väärennetyksi? Voin vaikka maksaa siitä ilosta palkkion!
Jokainen saa ajaa ihan sillä millä haluaa, ja uskoa noihin vehon huoltohistorian tarkistuksiin jos haluaa.
Eikä täällä kukaan ole sitä sinun autoasi arvostelemassa, monia taitaa vaan ihmetyttää miten yllättävästi remonttia 10 tkm matkalle mahtuu noinkin vähän ajetussa autossa.
Btw. täällä tuntuu olevan 2 eri koulukuntaa, tuontimersuilijat ja suomimersuilijat
Ja huoletta saakin arvostella! Sen takia alunperin avasin aiheen, jossa kerron kokemuksiani. On varmasti mahdollista väärentää kilometrilukemia hyvinkin. Voihan aina vaihtaa kuluvat osatkin, kuten ratin, polkimet, lattiamatot jne samassa yhteydessä. Siksi olisikin hienoa jos tälläisen saisi selville jollain värkillä?
Minullekin sattui mikablo:n auton kaltainen murheenkryyni, e 280a prefacelift (bensa). 1 omistaja, alle 100 tkm mittarissa ja vehon huoltohistoria uudesta asti. Auto oli minulla vähän alle vuoden (n. 12 tkm) ja kävi korjaamolla 14 kertaa. Viat olivat kovasti samanlaisia kuin mikablo:n auton viat, suutinvaivoja tietysti lukuunottamatta. Autosta oli pakko luopua ennen takuun päättymistä, nykyinen uudempi cdi on pelannut moitteetta (kop kop). Veholle ja mobilolle on silti annettava kiitokset, hoitivat takuukorjaukset ja hinaukset takuun piikkiin kyselemättä.
Oletetaan että auton kilometrit pitää paikkansa ja sitä on seisotettu. Tuon ikäisessä jos on alkuperäiset akut niin mitä suurimmalla tn. ne ovat entiset. Ison akun tilalle 100 Ah:n normaali (ei AGM) akku ja tarvikkeena löytyy Faamin akun tilalle uusi. Vanhat voivat olla useammin kuin kerran purettu tyhjiksi, eikä niissä välttämättä pysy varaus. Sähkölaitteille tekee varsin gutaa jos tyttärenpoika aina akkujen tyhjennettyä käy sen jollain starttiboosterilla starttaamassa. Alustan nivelille ja pyörien laakereille ei tee hyvää jos autoa ei liikuteta. Samoin jarrut alkavat jumittua. Lisäksi moottorissa on liuta osia alkaen letkuista ja tiivisteistä jotka eivät siedä pidemmmän päälle sitä ettei nesteitä vaihdeta tai sitä moottoria käytetä. Ajoneuvon kilometreillä sen kunnon kannalta ei ole merkitystä, käyttäjän toimenpiteillä on merkitystä.
Jos minä uskoisin tämän palsta kaikkein parhaisiin Jani-Pettereihin auton kunnosta niin oma on väärää vuosimallia -05 (pitäisi olla korroosion hapattama) ellei peräti väärä korimalli 123 tai 124 jonka jälkeen eitten on unohdettu auton teko tai laatu, väärät jarrut sbc olisi pitänyt korkata 200 000 km:ä sitten, nuhapumppu jää jalkoihin 220 Cdi tautisella 5 V automaatilla. Varusteet ovat jostain Kirgiisian versioista kun ei ole orpedi-istuimia. Vakkari kiihdyttää ylämäkeen ja jarruttaa alamäessä. Ilmajouset takana meiltä pitäisi olla suora toimituslinja Bilsteinin vaimenninpajalle. Kuukaudessa auto seisoo enemmän päiviä käyttöauton pykäämön edessä kuin kotipihalla. Piikki auki kl-varaosilla ja lompakko kärpäslätkänä (no viimeinen kyllä pitää paikkansa) ja näillä kilometreillä sen pitäisi jo olla Kuusakosken (Viipurin lumpu ja romu V Kuusakoski) paalaamon jonossa.
Jos sinä olet ajatellut pitä sitä käyttöautona pidempään niin laita se kuntoon. Etsi ammattitaitoinen asentaja käymään alakerran läpi, mersun osat tarvikkeina ovat aika edullisia ja työn hinta putoaa kertoimella pii. Sama juttu moottorin osalta mutta silloin pitää olla star -käytössä. Muista että Vehon merkkihuolloissa on eroja, pk- seutu ei välttämättä loista muussa kuin valohoidossa. Jossain huolloissa on yksi todella ammattitaitoinen asentaja tai työnjohtaja jolle pitää soittaa kuukautta aikaisemmin ja varata audienssi, esim ammattiautoilijoilla joilla puskaradio pelaa saattaa isosta korjaamosta vain kelvata yksi asentaja.