OM651 viritystä/kytkimen päivitystä
OM651 viritystä/kytkimen päivitystä
motorvolym: 2143
effekt: 100kW/136 hk vid 130 kW/177 hk
vridmoment: 360 Nm
480 Nm
Tuollaisia lukuja lupaa itsfun.fi. Vääntömomentti tuntuu hurjalta manuaalivaihteiseen malliin ainakin. Millainenkohan kytkin tuossa autossa on? Toisaalta automaatissa on tehdastekoisesti vain 330nm joten siinä olisi lisäys vielä suurempi. Karala kun karkasi kesälomalle juuri kun oli lupaillut ohjelmaa valmiiksi autoon.
effekt: 100kW/136 hk vid 130 kW/177 hk
vridmoment: 360 Nm
480 Nm
Tuollaisia lukuja lupaa itsfun.fi. Vääntömomentti tuntuu hurjalta manuaalivaihteiseen malliin ainakin. Millainenkohan kytkin tuossa autossa on? Toisaalta automaatissa on tehdastekoisesti vain 330nm joten siinä olisi lisäys vielä suurempi. Karala kun karkasi kesälomalle juuri kun oli lupaillut ohjelmaa valmiiksi autoon.
Viimeksi muokannut markoala, Ma 12.01.2015 10:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Ohjelma on testattu Ruotsissa ja penkitetty maksimit mitä voidaan ottaa kuulemma. Kytkin ja vaihteisto Kirkkonummen pajan mukaan sama 200/220cdi malleissa jolloin 200:ssa on voitu ottaa vääntöä noinkin reilusti. Elokuuhun asti jäi mietintä aikaa kun myös nämä ihmiset viettävät kesälomaa. No Tuikku jos saa tähän laitteet niin tehot nousee vielä ylöspäin 

W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
.
En halua sen kummemmin spekuloida tuota tekoa, kun en siitä tiedä.
Mutta oikeasti näissä "uudemmissa" suorasuihkareissa, merkistä riippumatta sellainen syöttömäärä, joka riittää ~500nm vääntöön, riittää ainaskin ~250hv tehoon, kunhan vaan sitä suurimman väännön antavaa syöttömäärää vaan jatketaan sinne vähän päälle neljään tonniin.
Se on fakta.
Jotenkin vaan tuntuu, että kovasti tuossa on syöttöjä kyllä haettu, mutta ohjelma puskee käytännössä koko ajan jotain rajoitinta vastaan, joka leikkaa tehon samaan, kun kaikissa muissakin delphi-ecuisissa mersuissa ...
Onko se pakolämpörajoitin, hiukkassuodattimen paine-ero, ahtolämpö, vai mikä ...
Joku kuitenkin rajoittaa.
Tuossahan on kuitenkin oikeasti erittäin hyvät osat.
Isot suuttimet ja hyvä ahdin.
Ilmeisesti tuo sama ahdin, IHI on jo takaveto vitoissa, joissa se käytännössä syvältä ahterista olevalla ohjauksella ja paljon pienemmillä suuttimilla antaa kuitenkin parikymmentä heppaa enemmän... savutta ...
Nämä, delphi-ecuiset harmittaa minua kovasti, kun ei käden taidot vaan yksinkertaisesti riitä siihen ohjelman ylös naplaamiseen sieltä ecusta.
Erittäin hyvistä osista kasattu moottori ja säälitävät tehothan noista lähtee, ei se oikeasti voi olla noin.
Mutta ilmeisesti kun noiden lastutus on niin riskialtista, niin ei kukaan taida haluta riskeerata ja kokeilla rauhassa.
Onhan se ohjelmakin erilainen, mutta ihmiset senkin on tehneet.
Kaapelinvalmistajat näyttää jättävän nuo mersun vanhemmat delphit välistä poikkeen, tuohon Markon autoon cmd,llä näyttäis pystyvän.
Joo, enköhän minäkin tässä kesän aikana hommaa sitten itselleni kaapelin tuohon ja noihin edc-17 ecuihin.
En halua sen kummemmin spekuloida tuota tekoa, kun en siitä tiedä.
Mutta oikeasti näissä "uudemmissa" suorasuihkareissa, merkistä riippumatta sellainen syöttömäärä, joka riittää ~500nm vääntöön, riittää ainaskin ~250hv tehoon, kunhan vaan sitä suurimman väännön antavaa syöttömäärää vaan jatketaan sinne vähän päälle neljään tonniin.
Se on fakta.
Jotenkin vaan tuntuu, että kovasti tuossa on syöttöjä kyllä haettu, mutta ohjelma puskee käytännössä koko ajan jotain rajoitinta vastaan, joka leikkaa tehon samaan, kun kaikissa muissakin delphi-ecuisissa mersuissa ...
Onko se pakolämpörajoitin, hiukkassuodattimen paine-ero, ahtolämpö, vai mikä ...
Joku kuitenkin rajoittaa.
Tuossahan on kuitenkin oikeasti erittäin hyvät osat.
Isot suuttimet ja hyvä ahdin.
Ilmeisesti tuo sama ahdin, IHI on jo takaveto vitoissa, joissa se käytännössä syvältä ahterista olevalla ohjauksella ja paljon pienemmillä suuttimilla antaa kuitenkin parikymmentä heppaa enemmän... savutta ...
Nämä, delphi-ecuiset harmittaa minua kovasti, kun ei käden taidot vaan yksinkertaisesti riitä siihen ohjelman ylös naplaamiseen sieltä ecusta.
Erittäin hyvistä osista kasattu moottori ja säälitävät tehothan noista lähtee, ei se oikeasti voi olla noin.
Mutta ilmeisesti kun noiden lastutus on niin riskialtista, niin ei kukaan taida haluta riskeerata ja kokeilla rauhassa.
Onhan se ohjelmakin erilainen, mutta ihmiset senkin on tehneet.
Kaapelinvalmistajat näyttää jättävän nuo mersun vanhemmat delphit välistä poikkeen, tuohon Markon autoon cmd,llä näyttäis pystyvän.
Joo, enköhän minäkin tässä kesän aikana hommaa sitten itselleni kaapelin tuohon ja noihin edc-17 ecuihin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Karalan tarjoamaa saatavilla: 200 CDI DELPHI 100 kW/136 hv 360 Nm 132 kW/180 hv 420 Nm 840.00 €
W213 220d +W242 electric drive
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Eikös noi ole samat tuolla ekassa +- 2
liekö ihan samat ohjelmat,
Mutta samaan tulokseen loppuminen vaikutta sieltä että siellä on joku rajoitin löytymättä
liekö ihan samat ohjelmat,
Mutta samaan tulokseen loppuminen vaikutta sieltä että siellä on joku rajoitin löytymättä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w212 OM651 200cdi viritys
Niin varmaan. Toisessa vain vääntöä otettu hieman hillitymmin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Ensi viikolla lisätietoa ja käyttökokemuksia 

W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Motorbitissä softaa muuteltu. Kierrätys jäi vielä päälle kommunikaatio häiriön vuoksi, mutta asia muuttuu vielä. Nyt veto jatkuu neljään tonniin saakka tasaisena eikä hyydy kolmen kohdalla
. Penkitetty ei vielä ole, ensi keväänä onnistuu motorbitissä. Pitäisi olla nyt se n. 175 hv ja n. 400nm. Jospa se CMD Tuikulle joskus saataisiin.

W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Kerrohan lisää käytännön kokemuksista, millä kierrosalueilla tuo tuntuu eniten verrattuna vakioon, kulutus, mitään ongelmia / jotain petrattavaa nykyisessä ohjelmassa, jne...
Re: w212 OM651 200cdi viritys
1500-4000rpm on voimaa enemmän selkeästi. Kierrätystä on pienennetty ja senkin osalta toimii hyvin nyt. Ensimmäinen versio kierrätyksen lähes poiston osalta ei ollut toimiva, auto nyki alhaisilla kierroksilla. Kulutus ei näyttäisi muuttuneen. Tarkkaa en osaa sanoa kun samoihin aikoihin vaihtui nastat alle kun ohjelmaa muuteltiin. Nyt se on sellainen normaalin tuntuinen eikä rajoitetun tuntuinen kuten tehdas vireessä kun voima loppui 3000rpm kohdalle. Muutenkin toimii nyt hyvin, voin suositella.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Suunilleen. Alhaalta ei herää varmaan yhtä hyvin kuin 220cdi joka kaksoisahdettu. Se on käytännön ero halvemman? ahtimen lisäksi, jos joskus joutuu vaihtamaan. Lisäksi 200cdi:ssä on delphin solenoidi suuttimet mitkä kuvittelen varmemmiksi kuin delphin pietsot. Ja ehkäpä ne pietsotkin on kalliimmat.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Eikös 250 ole kahdella turbolla. 200 ja 220 erot ohjelmassa.
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Kyllä siinä 220:ssä on kaksi ahdinta. Muistaakseni borg&warner kun 200:ssa on IHI:n ahdin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Starilla pikatesti: tallennettu vikakoodi. Moottorin vääntömomentti yli sallitun maksimiarvon.
W213 220d +W242 electric drive
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Minkäs yksikön alta se tuli? Olikos siinä paljonko meni ylimarkoala kirjoitti:Starilla pikatesti: tallennettu vikakoodi. Moottorin vääntömomentti yli sallitun maksimiarvon.
(lienee yksi rajaarvo mikä estää vetojen liisämistä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w212 OM651 200cdi viritys
Moottorin cdi osiosta. Ohjelman tekijä korjaa asian lähipäivinä. Homma oli tiedossa Motorbitissä, oli unohtunut tästä ohjelmasta... Star kertoi väännön olleen 500nm, no sehän ei ole totetunutta lukemaa valitettavasti tai onneksi.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Mitäs tälle tapaukselle kuuluu?
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Hyvää kuuluu. Homma hoituu kun vaan joutaa käymään cmd:n piuhan päässä.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Penkitetty. n. 139kw ja 460nm. Se starin kertoma 503nm oli siis oikeaa tietoa. Nyt uskaltanee kiskoa taakkaakin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Tosiaan kuten tuikku totesi paukkua tuntuu lähtevän koneesta vakio suuttimilla varsin hyvin kun vaan ohjelmoijat keksii millä teho nousee eikä vain vääntö. Autossahan oli toinen ohjelma versio jolla mitattiin 488nm ja 140kw. Tässä oli jo pudotettu vääntöä ensimmäiseen versioon verrattuna milloin vikakoodi kertoi väännön olleen 503nm. Tarkoituksella laskettiin syöttömäärää nykyiseen ohjelmaan jolloin teho laski vain 1 kw mutta vääntö n. 25nm.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Fysiikan lakien mukaan teho ja vääntö kulkevat käsikädessä: Vääntö on teho jaettuna kulmanopeudella. Jos tehoa nostaa jollekin kierrosluvulle, niin väkisin vääntökin nousee. Suurilla kierroksilla tehon lisäys nostaa suhteessa vähemmän vääntöä kuin pienillä kierroksilla.markoala kirjoitti:Tosiaan kuten tuikku totesi paukkua tuntuu lähtevän koneesta vakio suuttimilla varsin hyvin kun vaan ohjelmoijat keksii millä teho nousee eikä vain vääntö.
Esa
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Totta tietenkin nuo fysiikan lait (tuota suhteellista väännön nousua jouduin lukemaan pari kertaa, tarkoitit varmaan sitä jos joku absoluuttinen tehon nousu otetaan kahdella eri kierrosluvulla niin alemmalla kierrosluvulla se tarkoittaa suhteellisesti isompaa väännön nousua) mutta tulkitsin että yllä mainitut vääntö- ja teholukemat olivat huippuarvoja (kuten yleensä moottoreille ilmoitetaan) jolloin numerot voi muuttua vähän omaa tahtiaan.[ESA-77] kirjoitti: Fysiikan lakien mukaan teho ja vääntö kulkevat käsikädessä: Vääntö on teho jaettuna kulmanopeudella. Jos tehoa nostaa jollekin kierrosluvulle, niin väkisin vääntökin nousee. Suurilla kierroksilla tehon lisäys nostaa suhteessa vähemmän vääntöä kuin pienillä kierroksilla.
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Noinhan se menee. Täällä on selvitetty tarkemmin noita fysiikan kaavoja: http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6" onclick="window.open(this.href);return false;. Täältä löytyy alkuperäinen tehokäyrä (+jonkun virityksen käyrä): http://www.racechip.de/images/chiptunin ... 3381-2.png" onclick="window.open(this.href);return false;. Näyttäisi, että maksimi vääntöhuippu on aika matalilla kierroksilla, niin tehoa saisi lisättyä isoimmille kierroksille.DBFI kirjoitti:Totta tietenkin nuo fysiikan lait (tuota suhteellista väännön nousua jouduin lukemaan pari kertaa, tarkoitit varmaan sitä jos joku absoluuttinen tehon nousu otetaan kahdella eri kierrosluvulla niin alemmalla kierrosluvulla se tarkoittaa suhteellisesti isompaa väännön nousua) mutta tulkitsin että yllä mainitut vääntö- ja teholukemat olivat huippuarvoja (kuten yleensä moottoreille ilmoitetaan) jolloin numerot voi muuttua vähän omaa tahtiaan.[ESA-77] kirjoitti: Fysiikan lakien mukaan teho ja vääntö kulkevat käsikädessä: Vääntö on teho jaettuna kulmanopeudella. Jos tehoa nostaa jollekin kierrosluvulle, niin väkisin vääntökin nousee. Suurilla kierroksilla tehon lisäys nostaa suhteessa vähemmän vääntöä kuin pienillä kierroksilla.
Esa
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Kulutus vakiintunut 6.3 tasolle noilla tehoilla. Moottoritietä ylinopeutta ja taajamaa sisältävää ajoa. Ei paha, omamassa 1720kg. Vitosella menee jos ajaa kehitysalueille päin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Kävin penkissä oman 200D:n kanssa ja löytyi 212hv ja 521Nm
. Vääntöä oli tosi paha saada ulos kun turbiini ei lukitu ennen 2000rpm:n, mutta nuo väännöt saatiin ulos 2500rpm:lla. Nyt on pikkasen parempi softa sisässä ja tämän kuun lopussa penkkiin uudestaan! Ei vikakoodeja väännöistä.

ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Kuuulin sellaisen luotettavan huhun (vehon vanhemmalta asentajalta), että ne pietso suuttinet menee kaikki vaihtoon tehtaan takuuna.
Ovat kuulemma liian suuri riski moottori "tuhoutumiselle"
Tilalle tulee Boschin suuttimet, uusi johtosarja ja ohjausdoxi. Eli Vehon asentajien pakkolomat paloivat pois. Pk-seudulla noin 2000 autoa jonossa.
Syy on se, että ne pietso suuttimet alkavat suunnitteluvirheen takia kusta hallitsemattomasti ja kone HUUTAA itsensä kuoliaaksi noin 7000+ kiekkaa niin kauan, kun löpöä riittää, ellei joku muu paikka "pysäytä" sitä... mikä sitten ikinä mekaanisesti onkaan??
Saattaa olla haastava takuuta kysellä, jos hoksaavat "evoluution" moottorin ohjauksessa
Kuten Tuikku sanoi kapasiteettia on suuttimissa. Ei mitään syytä epäillä. Nyt on vaan epäselvää, kuinka kauan ne kestävät.
Eli pistäkää "näkymätön" softa sisälle ja käykää vaihdattamassa Boschin ruiskut...
Ja uudelleen asian osaavalle "koodaajalle"
Ovat kuulemma liian suuri riski moottori "tuhoutumiselle"

Tilalle tulee Boschin suuttimet, uusi johtosarja ja ohjausdoxi. Eli Vehon asentajien pakkolomat paloivat pois. Pk-seudulla noin 2000 autoa jonossa.
Syy on se, että ne pietso suuttimet alkavat suunnitteluvirheen takia kusta hallitsemattomasti ja kone HUUTAA itsensä kuoliaaksi noin 7000+ kiekkaa niin kauan, kun löpöä riittää, ellei joku muu paikka "pysäytä" sitä... mikä sitten ikinä mekaanisesti onkaan??

Saattaa olla haastava takuuta kysellä, jos hoksaavat "evoluution" moottorin ohjauksessa

Kuten Tuikku sanoi kapasiteettia on suuttimissa. Ei mitään syytä epäillä. Nyt on vaan epäselvää, kuinka kauan ne kestävät.
Eli pistäkää "näkymätön" softa sisälle ja käykää vaihdattamassa Boschin ruiskut...
Ja uudelleen asian osaavalle "koodaajalle"

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: w212 OM651 200cdi viritys
Jaa, loppuneeko jälleen Mersun taival Luukaksen diesel-maailmassa lyhyeen... (Lucasin dieselpuolihan kulkee nykyään nimellä Delphi)
S204
Re: w212 OM651 200cdi viritys
=pietsosuuttimetmarkoala kirjoitti:200:ssa onkin solenoidi suuttimet
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57