Kyl vain ja miten sitä autoa käytetään. Pääsääntö omissa ajeluissa sen superin kanssa oli, että alta 2500 kierroksen ei lusikkaa pohjaan ja kait se periaate jotensakin on mennyt oikein, kun kesti niin kuin pitikin. Alavääntö tappaa kytkimen ja laatikon. Ja arskan viestiin vastatakseni, se joka risteyksessä lakun poltossa ei getragikaan kauan kestä..johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?
Re: Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
2 massal on laatikot kestäny tkivasti ja kaasul tullu kumia poltettua, saatikka koval vauhtipyöräl pari tuhatta ja laatikko ;D
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
400nm on vaihteiston ja kytkimen kannalta sama millä kierroksilla se on siihen ei kierrokset vaikuta
jos taas on 300hv 2000rpm kierroksilla niin samalla teholla 300hv 4000rpm kohdalla vääntö on silloin puolet vähempi
jos taas on 300hv 2000rpm kierroksilla niin samalla teholla 300hv 4000rpm kohdalla vääntö on silloin puolet vähempi
Periaatteessa juuri näin. Mutta pienillä kierroksilla moottori käy epätasaisemmin ja voimansiirron kokemat kuormituspiikit kasvavat merkittäviksi ellei niitä suodateta pois momentinmuuntimella tai 2-massa vauhtipyörällä.xr kirjoitti:400nm on vaihteiston ja kytkimen kannalta sama millä kierroksilla se on siihen ei kierrokset vaikuta
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
niin tuntuu olevan monenlaista mielipidettä tästäkin asiasta. toisilla kestää, toisilla ei kestä ollenkaan.
noo, lisään tähän nyt vielä sen, että omassa autossani 250DT:ssä oli tehoa vasta siellä ylärekisterissä +3000rpm, eikä sitä tehoa liikaa ollu. reilu 400nm väännöillä meni eka loota. seuraaville lootille syötettiin ilmaa pari baaria ja soppaa tuntematon määrä. muuten ajelin nätisti, mutta kun kiihdytettiin, niin kiihdytettiin kunnolla. taikka miten sen nyt sanois. kyllä sillä revitettiin ja kiihdytettiin, mutta mitään turhia kumenpolttoja ei suoritettu. silti ne lootat ei vaan kestäny. ja niitä lootiakin oli monesta eri autosta ja monen kuntosia. yksikin oli uudenkarheesta 220D:stä. taikka eihän se uus ollu, mutta vähän ajettu. ja lootasta kyllä tunsi, ettei ollu väljä. silti sekin antautu muutaman tuhannen perästä. ja mikä erikoisinta, niin ne lootat morjesti aina kesken suoran kiihdytyksen. ei vaihteen vaihdon yhteydessä, tai muussakaan semmosessa, vaan kesken kiihdytyksen.
ei tähän kysymykseen voi antaa selkeetä vastausta. voi vaan sanoa, että täälä ei ole manuaalit kestäneet ja joillain toisilla on kestänyt. taikka sitten syynä oli se, että kotitekosestsa pumpusta tuli niin paljon tehoja, ettei siellä kestäny mikään! taikka sitten mulla oli vaan niin huono tuuri noiden vehkeitten kanssa. sitten, kun siirryin automaattiin, niin hajoshan mulla hetkenpäästä vetolevykin..
jokatapauksessa parhaiten saa asian selville, kun kokeilee itse ja kattoo, että hajooko, vaiko ei.
noo, lisään tähän nyt vielä sen, että omassa autossani 250DT:ssä oli tehoa vasta siellä ylärekisterissä +3000rpm, eikä sitä tehoa liikaa ollu. reilu 400nm väännöillä meni eka loota. seuraaville lootille syötettiin ilmaa pari baaria ja soppaa tuntematon määrä. muuten ajelin nätisti, mutta kun kiihdytettiin, niin kiihdytettiin kunnolla. taikka miten sen nyt sanois. kyllä sillä revitettiin ja kiihdytettiin, mutta mitään turhia kumenpolttoja ei suoritettu. silti ne lootat ei vaan kestäny. ja niitä lootiakin oli monesta eri autosta ja monen kuntosia. yksikin oli uudenkarheesta 220D:stä. taikka eihän se uus ollu, mutta vähän ajettu. ja lootasta kyllä tunsi, ettei ollu väljä. silti sekin antautu muutaman tuhannen perästä. ja mikä erikoisinta, niin ne lootat morjesti aina kesken suoran kiihdytyksen. ei vaihteen vaihdon yhteydessä, tai muussakaan semmosessa, vaan kesken kiihdytyksen.
ei tähän kysymykseen voi antaa selkeetä vastausta. voi vaan sanoa, että täälä ei ole manuaalit kestäneet ja joillain toisilla on kestänyt. taikka sitten syynä oli se, että kotitekosestsa pumpusta tuli niin paljon tehoja, ettei siellä kestäny mikään! taikka sitten mulla oli vaan niin huono tuuri noiden vehkeitten kanssa. sitten, kun siirryin automaattiin, niin hajoshan mulla hetkenpäästä vetolevykin..

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Hankala sanoo tähän mitään, sillä auto ei ole omani, vaan olen tuolta Nettiauton ihmeellisestä maailmasta tälläisen bongannut ja sillä kyselin.johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Olen tässä vähän etsiskellyt tietoa ja tullut siihen tulokseen, että automaattilaatikot kestävät tämmöiset tehot paremmin ja Siekkisen vahvistama laatikko kestää. Paljonko yleensäkkin maksaa valmiiksi vahvistetut laatikot tai vahvistaminen?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
JM-Koneella tais olla 1600e sis. peruskunnostuksen. Omasta vahvistetusta lootasta meni etupanta paskaks, siekkisen vahvistama.Jupezki kirjoitti:Hankala sanoo tähän mitään, sillä auto ei ole omani, vaan olen tuolta Nettiauton ihmeellisestä maailmasta tälläisen bongannut ja sillä kyselin.johani kirjoitti:sekin riippuu että onko se 400nm 2000rpm vaiko 4000rpm, vääntö sen rikkoo ja jos vääntö on puolet suuremmilla kierroksilla, laatikko rasittuu puolet vähemmän.
Olen tässä vähän etsiskellyt tietoa ja tullut siihen tulokseen, että automaattilaatikot kestävät tämmöiset tehot paremmin ja Siekkisen vahvistama laatikko kestää. Paljonko yleensäkkin maksaa valmiiksi vahvistetut laatikot tai vahvistaminen?
Ei oo vahvistajaa siitä syyttämään, kakkosvaihdetta vaan ei pysty vahvistamaan

w202 220
ex. w124 om606st
ex. w124 om606st
kestääköhän bmw m3 e36 ZF mitään aski on siis kiinteellä kytkin kopalla onko porukalla kokemusta?? om605 perään ois tulossa miten on nopeus mittareita toteutettu ?
Paljo kierroksia ja pumppu sellasiin säätöihin että väännöt pysyy kohtuullisina. Pystyykö sitä rivipumppua sitten säätämään niin tarkasti, en tiedä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
pystyyhän sitä säätämään ylös ja alas erimäärän syöttöä, alhaalta syöttöä pois ja korkialle sitte vasta reilummin, tosin se on turbon heräävyydestä pois jos alhaalla vähän syöttöä.
itselläni on om605 jossa +300hv ja +500nm vääntöä, ja mennyt neljä mersun omaa manuaali askia rikki ja on ollut vaikka minkä koneen perästä niitä ,mutta ei tunnu oikeen kestävän. ps, mersun getrakin kestosta ei ole tietoa mutta tuskin sekään hirveää voimaa kestää ?
Kyllä sen getrakin pitäis kestää tuon miten vaan.
Ok. Onko ne getrakit lyhyvellä akselilla ? Ku mulla tekniikka c kopassa ja 2massa pyörällä. Mulla oli semmonen käännetyllä kaaviolla oleva getrak pari vuotta sitten ylimääräisenä. Nyt jälkeen päin ketuttaa ku myin 

Juu ei Getrakin pitäis noilla tehoilla vielä antautua.jukkis. kirjoitti:Kyllä sen getrakin pitäis kestää tuon miten vaan.
E350CDI&A180CDI
pitkällä akselilla on se getrag. toinen mikä oli yhtä hyvä ja nopea käyttää oli 6-vaihteinen. mulla oli tuo 6 vaihteinen s202:ssa missä oli 350hv om605 ja annoin sille surutta kytkin potkuja ja muutenkin kovasti käsketty ja hyvin kesti.
eiköös mersun zf askissa ole lyhkänen kytkinaskeli ja lähelle menis getragin kestävyyttä
getraggiin ääni täältäkin, hyvin on kestänyt nuo minun autoni voimat 

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
ok, mielessä on kyllä käynyt automaatti ku se olis lepposampi ajellakki, vahvistettu 722,3 ? ja tehot tulee nousemaan kun luultavasti ahdinki vaihtuu isompaan.
Mä olen ajellu tolla 190 st yli 30 th vakiolootalla eikä se ole näyttäny vielä hajoamisen merkkejä
Moottori puolestaan sylkäsi kiertokangen pihalle
Tehoa mitattu 307hv
Autossa on automaatti loota..
Moottori puolestaan sylkäsi kiertokangen pihalle

Tehoa mitattu 307hv
Autossa on automaatti loota..
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Itse penkitin omasta mesestä vähän vajaa 500hv ja 700nm, Paikalla Joku mersun 5v loota ja vielä kestäny, tosin saa varmaan rikottua äkkiä jos haluaa... sportti getrakista lähti hampaat jo 

Mitäs toimenpiteitä se bemun zf vaatii että se sopis om603 perään? Ja onko siitä jollai lukuja laittaa mitä kestää. Vai laittaako sitten suoraan m5 6v lootan?
Ok, mites tuo kytkin akseli. Eli siis miten otetaan mitat että laatikko tulee oikeille paikoille?
Mersun loovasta otin mitat mihin kohtaan boori tulee suhteessa kytkinkopan kiinnityslaippaan. Vaikeesti selitetty vaa vanha pitkäakselinen lodju rinnalle ja mittomaan 
Vai tarkotitko keskitystä? Se tapahtuu tuolla aihioputkesta tehdyllä keskitystyökalulla joka pultataan runkolaakeripukkeihin kii....

Sit vaa lämpöö ja tinaamaan....

Vai tarkotitko keskitystä? Se tapahtuu tuolla aihioputkesta tehdyllä keskitystyökalulla joka pultataan runkolaakeripukkeihin kii....

Sit vaa lämpöö ja tinaamaan....
Millä konstilla tuo kytkin koppa on leikattu irti vanhasta laatikosta noin ns. tarkasti. Koneistuksesta en nääs ymmärrä yhtään mitään, eli mikä on se metodi jolla noiden laatikoiden leikkaukset tehdään. Tuossa kuvassakin näyttää että osien halkasiat passaa kuitenkin kohtuu hyvin.
Mersun koppa ihan vaa rälläkällä ja jyrsimellä vetästy suoraksi ja oikeeseen mittaan. Bemarin loota taas kerralla oikeeseen mittaan jyrsimellä isolla kiekkoterällä kiertäen...
No joo eiköhän tuo nyt auennu tyhmällekkin.
täytyypä kattoa mitä sitä keksii tehdä. Btw onko joku erityinen syy miks juuri m3/328 loota? Todettu vaan kestäväksi vai onko jotain muuta?

Itellä 606 perässä sportti getraggi ja aloin mietiskelemään, että onkohan manuaalilootassa vahvistus mahollisuutta? ja kuka sitä tekee jos on mahollista?
http://www.sk-koneistus.fi/autourheilu" onclick="window.open(this.href);return false;
Ralliautojen suorahampaiset suorakytkentälootat kestää hapaiden osalta vaikka mitä. Siviiliajoon vaan melko äänekäs.
Ralliautojen suorahampaiset suorakytkentälootat kestää hapaiden osalta vaikka mitä. Siviiliajoon vaan melko äänekäs.
no kyllä se aika vahvaa tekoa on m3 laatikko, m5 6v manuaali on kait vielä kesävämpi, ovat vaan hinnakkaampia, mk4 supran loota on kanssa hyvä. noita 328/ m3 laatikoita löytää ihan järkevään rahaan, taitaa alta 300€ välillä saada. itse meinasin kesällä kanssa laittaa tuollasen omaan mersuun...