henteri kirjoitti:elikkäs syöttö maksimiin auki,kierroksia lisää ja tyhjäkäyntiä saman verran ku syöttöä kiinni.ja sitten sammuttimeen säätökö?onko kokemuksia.innolla oottelen vastauksia.
On kokemuksia ja toimii kyllä. Muista sitten kun oot tyhjäkäynnit ja syötöt pyöritelly että vasta lämpimällä koneella näkee mihin kohti se tyhjäkäynti jää. Ja jos sulla säätää sähkömagneetilla tai alipaineella tyhjäkäyntiä niin sen pitää kokeiluvaiheessa olla paikallaan. Muuten nousee tyhjäkäynti ylemmäs kun laitat sen paikalleen.
Edit. Niin ja tyhjäkäynti laskee aukipäin pyörittäessä ja syötöt nousee aukipäin pyörittäessä. Kierrokset nousee kun pyörittää kiinni päin. Syöttöruuvi on ihan vasemmassa alanurkassa ja tyhjäkäyntiruuvi on siellä ylhäällä oikealla. Molemmissa on 10mm lukitusmutteri ja talttapäällä pyöritetään. Nuo tiedot löytyy kyllä muualtakin mutta kirjotin ne kuitenkin tähän.
Joo. Viimeiset 2 tankkia oon laskenu kulutusta. 8.15l ja 8.5l söi. Aika paljon kaasupohjassa kiihdytyksiä sisältäen, kun ei se muuton tosiaa mihinkää lähe.
Säädöt on 2 kierrosta syöttöä ja tyhjäkäynti mitä tuli n 2.5 kierrosta.
Silti tyhjäkäynti aika isolla. Ensin oli enemmän syöttä mutta piti tiputtaa, kun tyhjäkäynti, oli niin suurella. En tiedä miten sammuttimen säätö tapahtuu.
No herleviltä on 8mm. pumppu tulossa loppukesästä.
...niin älä sitten väännä syöttöruuvia kaakkoon...
Kyllä se noillakin lähtee eikä niistä pakopaineista tarvihe välittää niin kauan kun ne ei ala jarruttamaan menoa.
Sitä tyhjäkäyntiä saat alas lisää siitä hienosäätöruuvista mikä on siinä pumpun yläreunassa takapäässä. 13mm kannalla lukitusmutteri ja 6mm avaimella pyörität kiinnipäin niin laskee käynti. Itellä on nyt pumppu 7mm tapeilla ruuvattu täysille ja tyhjäkäynti on lämpimänä siinä 700 ja 800 kierroksen välissä.
Sammuttimensäädön teet niin että laitat sammutinkellon pultin alle peltilätkän tai latan jonka päähän teet reiän ja kierteytät sen tai hitsaat siihen mutterin. Sen latan/pellin pään jossa on nyt ne kierteet tai mutteri pitää osua sammutinvivun kohdalle. Sitten lyöt siitä mutterista/kierteistä pultin läpi joka painaa sammutinvipua. Sitten yksinkertaisesti sitä pulttia kiristämällä sammutinvipu painuu alaspäin ja syötöt laskee ja löysäämällä sammutinvipu nousee ja syötöt kasvaa.
...niin älä sitten väännä syöttöruuvia kaakkoon...
Kyllä se noillakin lähtee eikä niistä pakopaineista tarvihe välittää niin kauan kun ne ei ala jarruttamaan menoa.
Sitä tyhjäkäyntiä saat alas lisää siitä hienosäätöruuvista mikä on siinä pumpun yläreunassa takapäässä. 13mm kannalla lukitusmutteri ja 6mm avaimella pyörität kiinnipäin niin laskee käynti. Itellä on nyt pumppu 7mm tapeilla ruuvattu täysille ja tyhjäkäynti on lämpimänä siinä 700 ja 800 kierroksen välissä.
Sammuttimensäädön teet niin että laitat sammutinkellon pultin alle peltilätkän tai latan jonka päähän teet reiän ja kierteytät sen tai hitsaat siihen mutterin. Sen latan/pellin pään jossa on nyt ne kierteet tai mutteri pitää osua sammutinvivun kohdalle. Sitten lyöt siitä mutterista/kierteistä pultin läpi joka painaa sammutinvipua. Sitten yksinkertaisesti sitä pulttia kiristämällä sammutinvipu painuu alaspäin ja syötöt laskee ja löysäämällä sammutinvipu nousee ja syötöt kasvaa.
8mm. Pumppu odottaa asennusta. Tuli vaan hieman yllätyksenä, että kaasuvivuston liike jää n. 15mm. Vajaaksi. Vinkkejä kaasuvivoston muuttamiseen. Ois kiva vielä, jos sais automaatin myös toimimaan normaalissakin kaupunkiajossa kohtuullisesti.
Siekkinen kirjoitti:Miten se laatikko nyt siis toimii?
No jos lyhyesti yritän kertoa. Aluksikki se on tarkoitus vahvistaa heti, kun siihen löytyy rahat.
Nyt se vaihtaa aina hyvin, jos enemmän kaasua/pohjassa. Pienellä kaasulla töksäyttää ja välillä vaihtaa nätisti, ei mitään loogisuutta siinä pienellä kaasulla/tasaisella kaasulla vaihtamiseen.
Siekkinen kirjoitti:Miten se laatikko nyt siis toimii?
No jos lyhyesti yritän kertoa. Aluksikki se on tarkoitus vahvistaa heti, kun siihen löytyy rahat.
Nyt se vaihtaa aina hyvin, jos enemmän kaasua/pohjassa. Pienellä kaasulla töksäyttää ja välillä vaihtaa nätisti, ei mitään loogisuutta siinä pienellä kaasulla/tasaisella kaasulla vaihtamiseen.
Sitähän voi koittaa säädellä mutta se ei välttämättä toimi siltikään hyvin. Suosittelen sitä magneettiventtiili + painekytkin yhdistelmää. Esim. mersun pakokaasujärjestelmissä käytetään sellasia magneettiventtiileitä jotka on normaalisti auki ja menee 12 voltin jännitteellä kiinni tai ohjaa paineen/alipaineen "ilmaan". Laitat sellasen siihen lootan letkun väliin ja säädät siitä pumpun kylestä niin että vaihtaa nätisti normiajossa mutta ei kuitenkaan luista. Sitten ostat vaikka katuautolta painekytkimen ja laitat sen lyömään kiinni vaikka nyt 0.5 baarin paineella jolloin se ohjaa sähköt magneettiventtiilille joka lyö alipainelinjan kiinni tai "ohjaa alipaineet ilmaan". Nyt sulla on siis sellanen systeemi joka vaihtaa nätisti normiajelussa ja kun ahtopaineet nousee siihen puoleen baariin niin alipainelinja sulkeutuu ja vaihdot kovenee. Näin sen systeemin saa toimimaan mun mielestä parhaiten viritetyssä autossa. Osat tuohon maksaa 30-50 euroa riippuen kuinka halvalla saat sen magneettiventtiilin.
Hommasin tuossa muutama viikko sitten painekytkimen paikallisesta pneumatiikka- liikkeestä, 0-1bar säädettävä, vartin putkikierteellä kiinnitys.. Maksoi 45e, odottelee vielä asennusta..
Heleke kirjoitti:Hommasin tuossa muutama viikko sitten painekytkimen paikallisesta pneumatiikka- liikkeestä, 0-1bar säädettävä, vartin putkikierteellä kiinnitys.. Maksoi 45e, odottelee vielä asennusta..
toi on hyvä. joskus joku lootaexpertti sanokin, että jos tälläseen virikoneeseen haluaa laatikon kestävän, niin sieltä pitää jokatapauksessa saada se luisto isommilla tehoilla lähes kokonaan pois. muuten kuluu liian nopeesti korjauskuntoon.
Heleke kirjoitti:Hommasin tuossa muutama viikko sitten painekytkimen paikallisesta pneumatiikka- liikkeestä, 0-1bar säädettävä, vartin putkikierteellä kiinnitys.. Maksoi 45e, odottelee vielä asennusta..
Katuautolla maksaa alle 30 euroa säädettävä painekytkin. Siinä voi vielä valita onko se normaalisti auki vai kiinni. Ja säätö on 0.4-2bar ja on asteikko mistä näkee suunnilleen missä paineissa mennään.
Täytyy kyllä itsellekkin laittaa tuo painekkytkin. Mutta miten saa järkevästi kaasuvivuston liikettä kasvatettua n. 1,5 senttiä. Kun sen verran on enemmän kaasuvaraa uudessa pumpussa.
Viimeksi muokannut jokkis, To 16.08.2012 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En oo vielä tehny mitään. Pumppukin on tossa lattialla. Vähän koitan etukäteen ohjeita onkia. Pumpun tekijä (herlevi) jutteli puhelimessa, että vivustoa joutuu muuttamaan. Oli siinä hieman kiire, niin en tarkemmin vivustosta kerenny kysellä. Hyvä jos sen säätämällä sais pohjaamaan.
No ei ole kokemusta Herlevin pumpusta mutta 2 perusasiaa yleisellä tasolla:
- pitää saada löysää vaijeriin siten, ettei se ala kantamaan.
- jos tai kun siellä on säädettäsissä se piste mihin pumpun vipua työntävä tanko tule se niin lähelle akselia kuin mahdollista, jolloin se välitys auttaa. Katso tämä jo ennen kuin alat pumppua asentamaan paikalleen
Ei tuo mitään rakettitiedettä yleensä ole, pellinpaloja joista muodostuu vivusto, joten rälläkällä yleensä liikevarat kasvavat, jos sellainen tarve tulee. Varmista myös ettei se alipainemodulaattori tjms. rajoita liikettä, jos sellainen siellä on.
ja vakio morkooli rajottaa maksimi syöttöjä, jos semmonen on. yleensä noissa viripumpuissa sitä kyllä ei enää ole, taikka sit sitä on muutettu. mutta jos on pelkät elementit vaihdettu ja säädetty, niin morkooli saattaapi ahdistaa tietyissä säädöissään.
mulla oli 30 hepan tehoero, kun oli säädetty morkooli sillain, että ei savuttanut ahtamattomana kun pikkasen, kun taas toisessa säädössä oli morkooli tapissaa, eli savutti heti lähes täysiä. ja vakio peltipurkit siellä morkoolin sisällä. sittemmin räpläsin siitä sellasen kalvo/jousi toimisen, niin tuntu toimivan ihan kohtuu hyvin. oli penkissä kokeiltu ja säädelty.
Tuo morkoolin tappiin ruuvaamineen kuulostaa pahalle sen savun määrän takia mutta en ihmettelis jos se mullakin rajoittas huipputehoja. Pitäis teetättää uus tai vaikka koko pumppu
Siekkinen kirjoitti:Tuo morkoolin tappiin ruuvaamineen kuulostaa pahalle sen savun määrän takia mutta en ihmettelis jos se mullakin rajoittas huipputehoja. Pitäis teetättää uus tai vaikka koko pumppu
mikähä tuossa omasssa tdt:ssä on ku morkooli ruuvattu nii ulos ku tulee mutta ei työnnä mustaa oikeastaa yhtää kaveri kääns omasta kolme kiekkaa ja sieltä tulee usvaa
Siekkinen kirjoitti:Tuo morkoolin tappiin ruuvaamineen kuulostaa pahalle sen savun määrän takia mutta en ihmettelis jos se mullakin rajoittas huipputehoja. Pitäis teetättää uus tai vaikka koko pumppu
mikähä tuossa omasssa tdt:ssä on ku morkooli ruuvattu nii ulos ku tulee mutta ei työnnä mustaa oikeastaa yhtää kaveri kääns omasta kolme kiekkaa ja sieltä tulee usvaa
Jaa-a. Siellä ei vaan riitä aine. Pääseekö sammutinvipu ylös asti? Missä kohti ennakko on?
Jaa-a. Siellä ei vaan riitä aine. Pääseekö sammutinvipu ylös asti? Missä kohti ennakko on?
sammutinvipu on kyllä ihan ylhäällä ja ennakot 18jykk
Mikäs pumppu sulla olikaan? Vakiossa ennakko 13-15jykk, ppd 7 ja 7,5 tapeilla 20-24jykk ja mynädieselin isotappisilla pumpuilla ollaan eykk puolella riippuen pumpun iästä.
Jaa-a. Siellä ei vaan riitä aine. Pääseekö sammutinvipu ylös asti? Missä kohti ennakko on?
sammutinvipu on kyllä ihan ylhäällä ja ennakot 18jykk
Mikäs pumppu sulla olikaan? Vakiossa ennakko 13-15jykk, ppd 7 ja 7,5 tapeilla 20-24jykk ja mynädieselin isotappisilla pumpuilla ollaan eykk puolella riippuen pumpun iästä.
Nyt on asennettu se 8mm. Vetävät säädetty 155 ja ala 90. Savun määrä on muhkea ainakin näin pimellä puhaltimella ja pinellä paineella n 1.5
No on se muhkea kyllä vapaallakin kaasuteltaessa.
jokkis kirjoitti:Nyt on asennettu se 8mm. Vetävät säädetty 155 ja ala 90. Savun määrä on muhkea ainakin näin pimellä puhaltimella ja pinellä paineella n 1.5
No on se muhkea kyllä vapaallakin kaasuteltaessa.
No tietääpähän ainakin että riittää soppa. Alasyöttöä on kyllä vähän turhankin paljon tuolle setupille. Ja samoten tuota yläsyöttöäkin.
Hyvä tietää, niin ottaa hieman alas yläsyöttöäkin. Mutta nyt kellolta olenkin ottanut letkun irti, että laatikko kestäisi vahvistukseen asti. Alasyötön, kun saisi kuriin ja auton katsastuskuntoon.