veskola kirjoitti:Minkä ihmeen takia se sähköpumppu pitäisi korvata vaijeripumpulla, ei muuta kun 8mm tapit sähköpumppuun ja urku auki.
Voit sitten itse säädellä syöttöjä ja vetäviä tarpeen mukaan. Paitsi jos on sähköpumppu ja hommaa laitteet ohjelman muuttelemiseen. ja onhan se mekaaninen pumppu varma kapistus.
S202 kirjoitti:Lähes yhtä mekaaninen se sähkörivipumppukin on.
Paitsi siellä säätötankoa ohjataan sähkömagneetilla eikä mekaanisesti. Se pieni ero niitten pumppujen kesken on se että toista voi säätää itse ja toista ei.
Esimerkiksi syötön rajaaminen katsastuskelpoiseksi sähköpumpussa on vielä helpompaa kuin mekaanisessa. Kierroslukuasia on vähän vaikeampi mutta sillekin löytyy tarvittaessa helpotus jos haluaa helpot katsastukset.
Meinaan itse tehdä käyttiksen sähköpumpulla johonkin 90 luvun koriin...napista painamalla kajuutasta katsastuskelpoiseksi.
Esimerkiksi syötön rajaaminen katsastuskelpoiseksi sähköpumpussa on vielä helpompaa kuin mekaanisessa. Kierroslukuasia on vähän vaikeampi mutta sillekin löytyy tarvittaessa helpotus jos haluaa helpot katsastukset.
Meinaan itse tehdä käyttiksen sähköpumpulla johonkin 90 luvun koriin...napista painamalla kajuutasta katsastuskelpoiseksi.
Tuo sähkösesti ohjattu pumppu alkoi kiinnostamaan kyllä. Muutenkin on tullut pelattua pyörien kanssa erilaisten säädettävien ecujen ja piggy back ruisku yksiköiden kanssa, ja nykyisessäkin onnistuu kohtalaisen mukavasti vakio ecun muokkaaminen läppäriltä. Onko tuommoseen mersun ecuun kovinkin iso urakka (=€€€) päästä itse käsiksi käpälöimään sitä?
En vain tajua hölkäsen pöläystäkään dieselin säätämisestä, muuta kuin että lisää soppaa jos savu alkaa häviämään.
Bensa vekottimen kanssa hieman tarkempaan puuhaa, etenkin sytkien osalta jotta ei pääse detonoimaan 13.5:1 rutuilla oleva pata vaikka seokset olisikin kohdillaan.
Menisiköhän ihan läpihuutojuttuna tuo w210 606+8mm? Voimansiirron kesto tulisi varmasti ennemmin tai myöhemmin vastaan, mutta motivoisi hieman enemmän panostaa moneenkin asiaan autossa jos sieltä löytyisi edes oikea moottori.
Kyllä se säätö varmasti onnistuu. Halvin ja samalla huonoin tapa olis nostaa syöttöä tarvittaessa säätövastuksella. Noihin ecuihin ei pääse käsiks obd-portin kautta niin se vähän vaikeuttaa hommia. Kyllä se menee tuolla pumpulla ihan hyvin mutta äänessä alkaa olla sellasta eroa vakioon että sen kyllä inssi huomaa. En sitten tiiä puuttuuko se asiaan. Lootaks voit laittaa vanhemman 722.3 vahvistettuna tai sitten vaikka jonkun 270cdin manuaalilootan. Jos aiot sähköpumpun laittaa niin voit sitten käydä sen ohjelmoimassa ammattilaisella hyviin säätöihin ja veskolalla tuntui olevan joku keino millä syötöt saa katsastukseen alemmaksi. om606 vakioahdin ja pakosarja ei ole sitten mikään hyvä yhistelmä 8mm elementtien kanssa ja sen aiemmin mainitun coolerinkin joutuisit vaihtamaan isompaan että koneen saa kestämään ja lämmöt pysymään kurissa. Jos et sitten laita jotain vesiruiskua sinne.
Ei siinä mitään vastuksia tarvita kun se syöttömäärä nousee jo luonnostaan kun se pumppu tapitetaan. Eihän se ecu tiedä paljonko sieltä oikeasti lähtee ja isoilla tapeilla lähtee ihan riittävästi. Ainoa kikkailu on miten rajata sen syötön kotikonstein mutta sehän nyt on maailman helpoin temppu, ahtoletku irti eculta ja kaasupolkimen potikalle rajoitin, ettei mene kuin puolet jalan asennosta tietokoneelle.
Yleensä tapituksen yhteydessä ecu pitää softata uudelleen ja niin kannattaakin tehdä jos jotain kunnollista haluaa saada aikaan, ihan samalla tyylillä kuin suoraruiskuissa eli ohjelmaa purkkiin. Ainakin Karalalta löytyy tähän ammattitaito.
Muutenkin nuo vastusviritykset kuuluvat vähän semmoiseen amistuuning kategoriaan, jota en voi suositella.
Teoriassa alkaa kuullostamaan suht. kivuttomalta (lue=mahdolliselta) operaatiolta toteuttaa tuo swappi kaikkinee romuineen.
Käytännössä varmasti tulee mutkia matkaan, mutta voisihan sitäkin vielä viisastua entisestään jos kävisi ajatusta tarjoamassa paikalliselle konttorille vielä.
Isoin ongelma tulee kyllä olemaan jatkuvasti vapaana olevan tallipaikan löytäminen/ostaminen.
veskola kirjoitti:Ei siinä mitään vastuksia tarvita kun se syöttömäärä nousee jo luonnostaan kun se pumppu tapitetaan. Eihän se ecu tiedä paljonko sieltä oikeasti lähtee ja isoilla tapeilla lähtee ihan riittävästi. Ainoa kikkailu on miten rajata sen syötön kotikonstein mutta sehän nyt on maailman helpoin temppu, ahtoletku irti eculta ja kaasupolkimen potikalle rajoitin, ettei mene kuin puolet jalan asennosta tietokoneelle.
Yleensä tapituksen yhteydessä ecu pitää softata uudelleen ja niin kannattaakin tehdä jos jotain kunnollista haluaa saada aikaan, ihan samalla tyylillä kuin suoraruiskuissa eli ohjelmaa purkkiin. Ainakin Karalalta löytyy tähän ammattitaito.
Muutenkin nuo vastusviritykset kuuluvat vähän semmoiseen amistuuning kategoriaan, jota en voi suositella.
Jos ahtoletkun nykäsee irti niin auto ei jaksa kunnolla kiertää yli 3000 kierroksen. Ja mahtaako vielä tyrkätä vikatilan en muista. Jos nyt tarkotit sitä että map-anturilta otetaan letku irti?
ecusta kannattaa softata turhat valvonnat mäkeen niin voi ajaa katsastukseen vaparin säädöillä. Kannattaa kuitenkin kysyä mitä mieltä pumpun tapittaja on aiheesta, se kun on ennenkin tehnyt noita ja osaa suositella parhaat niksit.
mitenkäs tuommosen w202 korisen C-sarjalaisen viilaus. Tuossa olisi tarjolla 250td vm-96, siinähän taitaapi olla om605 kone, missähän vaiheessa tulee sähköinen pumppu vai onko tuossa jo semmonen. Mitenkäs onnistuu katsastus jos ahtimessa lukee scania ja keulalla onpi kuuleri. Kun tuohan on jo vähäpäästöinen vempeles.
ex 190E 2,5-16 rulez
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
Jasen698 kirjoitti:mitenkäs tuommosen w202 korisen C-sarjalaisen viilaus. Tuossa olisi tarjolla 250td vm-96, siinähän taitaapi olla om605 kone, missähän vaiheessa tulee sähköinen pumppu vai onko tuossa jo semmonen. Mitenkäs onnistuu katsastus jos ahtimessa lukee scania ja keulalla onpi kuuleri. Kun tuohan on jo vähäpäästöinen vempeles.
Sähköpumppu on w202 korisissa kaikissa. Eipä se katsastus niin onnistu. Näin tosin pari viikkoa sitten myynnissä w202 mersun om606 koneella jossa oli vaihettu turbo,pumppu ja asennettu cooleri ja ainakin ilmotuksessa luki että on muutoskatsastettu sen ei kyllä pitäis onnistua.
No. Sähköpumppu on ja sinne voi vaihdattaa elementit. Ei ne sitä turboa ala tutkia jos ei se nyt ihan mahdoton ole, ja cooleri löytyy C:n keulalta ja sen voi vaihtaa aika paljon parempaan ilman että sitä juuri edes huomaa.
Jasen698 kirjoitti:mitenkäs tuommosen w202 korisen C-sarjalaisen viilaus. Tuossa olisi tarjolla 250td vm-96, siinähän taitaapi olla om605 kone, missähän vaiheessa tulee sähköinen pumppu vai onko tuossa jo semmonen. Mitenkäs onnistuu katsastus jos ahtimessa lukee scania ja keulalla onpi kuuleri. Kun tuohan on jo vähäpäästöinen vempeles.
Sähköpumppu on w202 korisissa kaikissa. Eipä se katsastus niin onnistu. Näin tosin pari viikkoa sitten myynnissä w202 mersun om606 koneella jossa oli vaihettu turbo,pumppu ja asennettu cooleri ja ainakin ilmotuksessa luki että on muutoskatsastettu sen ei kyllä pitäis onnistua.
juu juu, mutta niitä siis silti kuitenkin viillaillaan .. Miten iso kustannus tuo sähköpumpun elementtien vaihto. Yritin tuolta lueskella, mutta ei valjennut tämmönen. Turbon, pakosarjan, putkiston ja coolerin, pystyn itsekkin asennella mutta tuo pumppu on sitten ihan hepreaa . Sähköpumppua varten pitää hommata sitten joku ohjelma millä sitä muokkaillaan leimalle sopivaksi, että saapi savut läpi??
ex 190E 2,5-16 rulez
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
jokkis kirjoitti:Miten totanii. w124 300tdt ei vähäpäästöinen.
Kävin konttorilla kyseleen, ku pitäis laittaa isompi turbo + välijäähy.
1. Teholappu
2. Vastaavuustodistus tehokkaimman mallisarjan alustatiedoista. Ja vaihtaa jarrut ym. vastaamaan niitä.
Tarvii tehä kuuleman ton kakkoskohanki vaikka ei ottaisi ku yhden kilovatin enemmän tehoja sanoivat.
Kyllähän noita on tehty laillisiksi ihan omilla jarruillakin. Mitä ne oikeen mahtovat tarkottaa tuolla raision k ykkösellä?
Katsurin täysi tietämättömyys laista syynä moiseen Teholappu ja vastaavuuspaperit vastaavan tehoisesta saman mallisarjan autosta riittävät AKE:n
ohjeistuksen mukaan.
Nyt tarvis muutoskatsastaa auto (300TDT-91). Teholappu on (123,1kW)
Tyssäsi vain, siihen kun vertailuauton (300TE) etujarrulevy on koivunen oy varaosaluettelon mukaan 284x22 ja tuohon omaan 300TDT 284x21,9 paksuuseroa 0,1mm. Ja tilausnumerokin on eri. Motonetin varaosaluettelo ei kelvannut. Täytyy näkyä mitat.
jotku paikat kyllä myyvät 300tdt ja 300te jarruja samalla tilausnumerolla, mutta mittoja ei ole näkyvissä, niin ei kelpaa konttorille.
Eikö tuolla teholukemalla saa muka katsastettua autoa omilla jarruilla?
Käy kyllä, sama taitaa olla itselläkin vertailumallina.
Örumnetin luettelosta tulostelin tarvittavat lippuset, kelpas katsurille! Kaikista osista sai kätevästi ajoneuvolistan missä malleissa ollut samaa ja jokaisen mallin perässä oli aina tehot merkittynä.
Edit: Tarkistin, niin samat levyt on 300te:ssäkin kuin 300tdt:ssä. Ne on vaan luettelokohtaisia eroja mitä ilmoitettu tosta paksuudesta. Osan tiedoissa luki 22mm ja osakuvassa oli taas 21,9mm.
Sultzi kirjoitti:Käy kyllä, sama taitaa olla itselläkin vertailumallina.
Örumnetin luettelosta tulostelin tarvittavat lippuset, kelpas katsurille! Kaikista osista sai kätevästi ajoneuvolistan missä malleissa ollut samaa ja jokaisen mallin perässä oli aina tehot merkittynä.
Edit: Tarkistin, niin samat levyt on 300te:ssäkin kuin 300tdt:ssä. Ne on vaan luettelokohtaisia eroja mitä ilmoitettu tosta paksuudesta. Osan tiedoissa luki 22mm ja osakuvassa oli taas 21,9mm.
No sitä minäkin. Säikähdin jo, että onko niissä muka eri jarrulevyt tosiaan. Mutta ei nyt sentään..
Pitää mennä varaosaliikkeeseen huomenna ja katella örumnetistä.
Jasen698 kirjoitti:mitenkäs tuommosen w202 korisen C-sarjalaisen viilaus. Tuossa olisi tarjolla 250td vm-96, siinähän taitaapi olla om605 kone, missähän vaiheessa tulee sähköinen pumppu vai onko tuossa jo semmonen. Mitenkäs onnistuu katsastus jos ahtimessa lukee scania ja keulalla onpi kuuleri. Kun tuohan on jo vähäpäästöinen vempeles.
Sähköpumppu on w202 korisissa kaikissa. Eipä se katsastus niin onnistu. Näin tosin pari viikkoa sitten myynnissä w202 mersun om606 koneella jossa oli vaihettu turbo,pumppu ja asennettu cooleri ja ainakin ilmotuksessa luki että on muutoskatsastettu sen ei kyllä pitäis onnistua.
Itse bongasin kanssa kyseisen pulkan nettiautosta ja ihmettelin samaa. Liekkö kellään tietoa, miten on onnistunu muutoskatsastuksessa?
Itsellä tuollainen turboton -93vuosimallia samalla kopalla ja kovasti huutaa turboa/turbokonetta pellin alle.
Ajattelin esimerkiksi tuota foorumilla myytävää 605 konetta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=123417" onclick="window.open(this.href);return false;
. Miten ja millainen homma tuo olisi ja kannattaako jättää vain haaveiluksi?
Elkää tulko lannistamaan heti että mahdotonta sillä tuo ylläällä oleva myynti ilmoitus kertoo toista...
Toki voisin soitella katsastuskonttoreihin mutta ajattelin ensin kysyä täältä, mikään kiirehän ei ole.
Tai sitten vaan tuokin on tekniikanvaihto ja papereissa lukee jotain tyyliin "vaihdettu OM605 turbomoottori välijäähdyttimellä", tämän jälkeen sitten viritetty ja harhaanjohtavasti mainostetaan että kaikki on otteella. Ilman VTT:n testiä noita kun ei saa mitenkään papereihin tuon ikäiseen autoon, ei edes tutun katsastusmiehen voimin koska muutoskatsastuksen paperit menevät trafille ja siellä viimeistään pomppaa ja tulee takaisinkutsua katsastukseen asian korjaamiseen.
olisi kait noita laittettuja vähäpäästöisiä enemmän jos jollain konstilla olisi mahdollista kiertääö nuo systeemit. siis ilman testejä.
onko sama päästö käytääntö myös ulkomailla?
Hei. Laitettiin paripäivää sitte uusi 8mm pummu (Herlevi) paikoilleen.
Mitenhän savutusmittauksesta pääsee läpi ton pumpun kans.
Laitoin sammutinvivustosta mihin rakennettu säätdöt niin pienelle, että pysyy käynnissä hädintuskin. Silti tulee mustaa pihan täydeltä, kun polkasee kaasua. Painekellolta on myös letku nyppästy pois, mikä on myös sammutinvivun yhteyteen rakennettu.
Pitääkö takakansi myös avata ja pinentää syöttö myös sieltä?
Morjesta. Mielessä ollu tuo 190 2.3l ja schwitzer parittaa, ku mega toimii vaparina hyvin ja nälkä on kasvanu syödessä Nii mietityttää se että onko yli 2.3 litraiset kaikki tehty jo abs-jarruilla? Kun omassani niitä valitettavasti ole. Ja käsittääkseni ne sinne olisi vaihettava. vai riittääkö isommat levyt, vakaajat ja jouset tehokkaammasta autosta?
periaattessa sulla pitäis olla jäähdytetyt levyt edessä jos on niin autosi vastaa 2.6 muuten paitsi etuvakaajan osalta. eli 2.6 jos vertaan niin saa olla 166hv +20% jos jostain löydät todistuksen että esim: cossua tai 2.6 on tullut ilman abs jarruja niin ei tarvitse laittaa. mut munkaan mielestä sellaisia ei ole missä ei abs oo
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.