Kone laukesi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Kone laukesi?

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Huomenta

Nyt tuli ongelma...

Eilen palaillessani kotiinpäin alkoi yllättäen kuulua nakutusta koneesta (w124 200d ajettu 625000) ääni ei ollut häiritsevä / mitään ylimääräistä ei näkynyt, ei savua tai öljyä....

Noin 10km ajon jälkeen ääni voimistui ja veto hävisi hetkieksi, joten tiensyrjään ... öljyä oli nesteet OK ulospäin ei mitään syytä ja nakutus jatkui ...

ajoin lisää noin 20km jolloin kuului metallinen "kahnutus" jostakin koneen sisältä ja aivan kuin olisi jokin raapinut ... kone seis.

Kaikki näyttää olevan päällisinpuolin Ok ja venttiilit näyttävät olevan kunnossa, joten olisiko nyt käynyt niin että jokin laakeri voisi olla vioittunut?

siis öljynpaine OK, Lämmöt OK, Nesteet OK, öljyt OK. kokeilin laittaa käyntiin ja kone ravistaa todella voimakkaasti ja metallinen kahnutus kuuluu jostakin.
Koneen purkaminen lienee edessä?

T: Marko

Ps. "autotietokone" toimii hyvin ja vieläkin hanskalokerossa :)
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Niinpä.. vaikee sanoa, kun täytyis kuulla, millainen "kahnaus" koneesta kuuluu. Mutta ohje: ÄLÄ AJA, ennenkuin joku moottori guru kuulee äänen. Konetta voi pyöritellä käsin, ja kokeilla:

- pyöriikö kone helposti
- tuntuuko puristukset joka sylinterillä normaalisti

Todennäköisesti irroituttaa kannen pois, jolloin näkee, onko jälkiä sylinterin seinämissä, tuntuuko kiertokangenlaakerissa väljää jne
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos ei savuta, niin vois epäillä kk-laakeria.

Öljypohja pois ja tarkistus.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Oireet viittaa laakerivikaan.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

en usko että kk laakerit.. nehän kolisee hajottuaan kun mäntä liikkuu ylösalas... kahiseva ääni voi myös tulla nokkaketjusta...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin no.

voihan se olla runkolaakerikin.

Helppo tehdä tiaknooseja täällä foorumilla :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

agip kirjoitti: voihan se olla runkolaakerikin.
Runkolaakeri antaa raskaan jyskytyksen, ihan kuin lyijylekalla kolkutettaisiin.
Tuo kahnuttava ja hetkellinen "jumittuminen" (kiinnileikkaus?) panee epäilemään katkennutta männänrengasta: kiilautunut männän ja sylinterin väliin ja mäntä leikannut hetkellisesti kiinni.
Selvinnee, kun avaa kannen. Laakeriviatkin huomaa männän pysähtymisestä ylä- ja alkuolokohdissa ja välyksen suuruus selviää, kun männän lähtiessä kampiakselilta kiertämällä alaspäin tönäisee puutapilla mänttä alaspäin.

Jos ylhäältä näyttää kaikki olevan kunnossa, niin tutkitaan alakerta.
Ei tuo kuvaus oireista ole terveen koneen merkki.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Lisää tietoa

Yläkerta purettu ja kansi enään 2 pultilla kiinni... varmaan oli yritetty joskus avata tai sitten kiristetty liikaa, koska yhdestä pultista oli (torx) sisusta sökönä.

2kpl 80mm pulttia oli 85mm joten ainakin pultit menevät vaihtoon.
vedet ja öljyt kaikki OK ja oljyn seasta ei löytynyt ylimääräistä, joten toivoa on ettei sieltä metallipalasia löytyisi.

joten hyviä vinkkejä korjaamoista joissa voi tarvittaessa kannen käyttää / porauttaa yms. Tai mahdollisesti vaihto konetta ? lienevät samoissa hinnoissa? Niin alueelta Porvoo - Helsinki

T Marko
steelman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 27.06.2004 09:22

kansikoneistamo

Viesti Kirjoittaja steelman »

Käytin 2 autoni kannen GT-Motorsissa pitskussa,tais olla takkatiellä.Nopea palvelu ja ei mikään hirveen kallis.
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

No niin lisää tietoa

Kone irti ja yläkerta purettu... 1-3 kaikki kunnossa , mutta 4:ssa öljyä jonkin verran, lisäksi mäntä "pyörii" noin 10 astetta ja liikkuu ylös/alas noin 5-10mm kevyesti... joten ainakin renkaan menneet ja pahimmillaan kiertokanki sekä laakerit... mitä muuta ...

nyt varmaan vain arvailuja mitä alhaalta löytyy... purkaminen jatkuu ja ehkäpä saan kuviakin :)

T MArko
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos veivin laakerit on pahasti paskana ja kampiakselia pitää hio, kannattaa harkita toisen moottorin tai ainakin kampiakselin hommaamista. Jos kaula on päässyt kuumenemaan siniseksi asti, niin se on huomattavasti heikompi, kuin alunperin. Jos kaulan hioo alikokoon, kampiakseli voi katketa herkästi, jolloin seurauksena on pahimmillaan täystuho. Kokemusta aiheesta on, tosin ei MB:n kanssa. Menee koneistukset ja työt hukkaan, jos joutuu tekeen kahteen kertaan...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kampiakelin laakerikaulojen reunat ovat mersun dieselissä siniset, koska kampiakseli on induktiokarkaistu. Jos lohko on ehjä sen voi kunnostaakkin. 200D:n kampiakseli ei maksa juuri mitään, joten minkäänlainen koneistus ei tule kyseeseen. Eli jos aksleli on huono, niin ei muuta kuin käytetty tilalle. Kiertokangelle sama homma.
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

Kampi laakerin liuskat kannattaa tarkistaa!Meitin kylässä ainakin pariin 200d:en on vaihettu samoissa km:ssa.Kuulemma samanlaisia oireita ja öljynpaineet katoaa....aika simppeli vaihtaa. :roll:
Pirssi w210
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Loppukommentti...

No niin kone on purettu ja kampiakseli sekä kiertokanki menisi uusisksi.4 sylinteristä. :( joten R.I.P

Mielenkiintoisia ajatuksia tuo koneen kunnostaminen kuitenkin herättää... uusi kone noin 1000€ - korjattu 2500€ vaihteluvälillä. korjaus kunnolla alkaen 800€ riippuen kuinka osia jaksaisi metsästää... Kesä aika kaikki pajat kiinni...
Korjaaminen / vaihtokone ei siis ole kannattava ratkaisu ainakaan tässä vaiheessa.

Eli saattaapi tulla myyntiin osia W124 200d -86.

T Marko
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

Löytyskö 5 vaihteista manuaali laatikkoo tai olisko kellää muulla myytävänä?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tänään just irroitin automaatin tieltä, enkä tuota meinaa säästellä nurkissa. Ollut 250D:n perässä. Ajettu 600 tuhatta. Synkronoinnit pelaa hyvin. Lähtee 450 Eurolla, jos noutaa tallilta. Paikkakunta on Elimäki Kymenlaaksossa
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kone laukesi?

Viesti Kirjoittaja illinois »

Itellä oli muutama vuosi takaperin sama juttu 250 D:ssa ja kiertokanki oli murtunut ja tyhjäkäynnillä tuli lohkosta ulos....ei ollu halpa juttu siihen aikaan...
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

No Niin

Tutkiskelin tuossa papereita ja huomasin että koneeseen oli tehty remontti -95
kilometrit hieman alle 300.000... silloin oli maksanut 7500mk ... joten 300 kesti tuo remontti. Nyt kori siirtynee eteenpäin henkilölle jolla on samanlainen kulkupeli mutta vain hieman yli 1.000.000 mittarissa... kone jäänee jos joskus keksisi jotakin :)

siispä hetken ilman autoa ja uutta metsästämään :)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

mpjp7 kirjoitti:No Niin

Tutkiskelin tuossa papereita ja huomasin että koneeseen oli tehty remontti -95
kilometrit hieman alle 300.000... silloin oli maksanut 7500mk ... joten 300 kesti tuo remontti. Nyt kori siirtynee eteenpäin henkilölle jolla on samanlainen kulkupeli mutta vain hieman yli 1.000.000 mittarissa... kone jäänee jos joskus keksisi jotakin :)

siispä hetken ilman autoa ja uutta metsästämään :)
Hiukan epäilyttää noi kilometrilukemat. Saksassa löytyy taksikuskeja joiden koneilla on parhaimmillaan ajettu puolitoistamiljoonaa ilman avausta. Oma 200D nähnyt jo 895000 Km ilman avausta.

. Parhaimmilaan nuo taksit kelaa 300000 Km vuodessa pääkaupunkiseudulla.
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

ajattelin samaa kilometreistä, mutta kuiti löytyy ja näyttävät pitävän paikkansa.

Kaikki huollot 289000 asti merkkiliikkeissä ja sitten kone remontti... tämän jälkeen kuitteja jonkin verran , mutta ei enään niin säännöllisesti.

Sukulaisella on yli 1milj ajettu ja konetta ei ole avattu (alakertaa).

Jostakin kuulin että jos kone avataan niin max 250 - 350tkm kestää.... urbaani legenda?

T Marko
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

mpjp7 kirjoitti: Jostakin kuulin että jos kone avataan niin max 250 - 350tkm kestää.... urbaani legenda?

T Marko
Niitä availijoitakin on niin monenlaisia... siitä varmaan saanut alkunsa tuokin legenda.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Petri K kirjoitti:Niitä availijoitakin on niin monenlaisia... siitä varmaan saanut alkunsa tuokin legenda.
Tarkoitat ilmeisesti kuitenkin kasaajia?
Kuplan kone on tunnetuin noista tarkastikasattavista. Nk. "alan miehen" kasaamana kestää yleensä vajaat 1000 km.
Varmin konsti epäonnistumiseen on "kunhan kiinni on" -momenttiin vedetyt ruuvit, puhuttiinpa Kuplan tai minkä tahansa muun koneesta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin