
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ylin ruuvi pumpun takaosassa joka on aina näkyvillä. 13mm kantasella mutterilla se on lukittu ja 6mm avaimella säädetään. Ei oo nyt kuvaa niin pitää koittaa tarkasti selittää 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pumpun sisällä vai ulkopuolella?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ihan ulkopuolella. Sen alipaineisen/sähkösen tyhjäkäynnintasaimen yläpuolella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Tuon vasemmanpuoleisen pumpun ylin ruuvi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Aa. Mulla on molemmis pumpuis tuo kello. onkohan se silti samalla jengalla. No otan mukaan huomenna ja mittaan töis sen.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kyllä tuo samalle näyttää mikäli tuo pultti on 8mm kierteellä. Hämää tuo kuva 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kyllä tuo isompi on. Sulla on periaattees M8 ruuvia mutta nousu on joku aiva ufo?Siekkinen kirjoitti:Kyllä tuo samalle näyttää mikäli tuo pultti on 8mm kierteellä. Hämää tuo kuva
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin just.TUUTTERO kirjoitti:Kyllä tuo isompi on. Sulla on periaattees M8 ruuvia mutta nousu on joku aiva ufo?Siekkinen kirjoitti:Kyllä tuo samalle näyttää mikäli tuo pultti on 8mm kierteellä. Hämää tuo kuva
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Säätämiseen ei ihan liity mutta pyörinyt mielessä että leikkautuuko syöttö täysin esim om603 kun moottorijarruttaa, eli kulutus nolla vai syöttääkö sen mitä se syö tyhjäkäynnillä moottorijarrutettaessa, uusissa sähkösissä kyllä leikkautuu ja kulutus nolla mutta entäs täysin mekaanisessa ?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei se varmasti millään pysty nollaan säätymään, mekaaninen pumppu kun on ja alipainetta sinne ei päästetä/ohjata millään. Syöttää saman minkä tyhjäkäynnillä, paitsi se (sähköinen)tyhjäkäyntisäädin vähän pienentää syöttöä kun moottori pyörii liian nopeaan, mutta vaikka tuokin menee minimiin niin silti moottori pyörii jotain 500-600 rpm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Osaako joku kertoa 0m 603 pumpun ruuvien originaali asentoja on nimttäin sekaisin väännetty pumppu paikoillaan nyt ja oikeiden arvojen hakeminen tuntuu aika työläältä.kone vetää hienosti mutta pumppu ei kestä kuormaa. edes syöttöruuvin tieto riittäs
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kolmanneksi ylintä ruuvia keskellä kun pyörittää pitäisi alkaa kestämään kuormaa, se ruuvi missä ei lue mitään. Tuo ruuvi on todella herkkä, oliskohan kiinnippäin kuorman kesto paranee. En muista aivan tarkkaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Siis ei kestä kuormaa tyhjäkäynnillä vai muuten?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sitäkin on kokeilu mutta ei ala toimii tyhjäkäynti hirnuu korkealla.olis hyvä kun joku kertos noi lähtökohdat mistä vois aloittaa. saan kyllä ens viikolla pumpun penkkiin mutta vois kokeilla jos sais ilman irroitusta toimii.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin mutta eikö se kestä kuormaa tyhjäkäynnillä vai kierroksilla ja miten se ilmenee?jmo2204 kirjoitti:sitäkin on kokeilu mutta ei ala toimii tyhjäkäynti hirnuu korkealla.olis hyvä kun joku kertos noi lähtökohdat mistä vois aloittaa. saan kyllä ens viikolla pumpun penkkiin mutta vois kokeilla jos sais ilman irroitusta toimii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tyhjäkäynnillä ei kestä kuormaa
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Sitten pyörität siitä ihan ylimmästä pumpun ulkopuolella olevasta ruuvista vastapäivään kunnolla ja pumpun sisältä lasket tyhjäkäyntiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
minä nyt viimmeisen kerran sanon että se ylin säätöruuvi ei ole mikään tyhjäkäynnin säätö ruuvi josta säädetään tyhjäkäynnin kierrosluku vaikkakin sillä on nimi tyhjäkäynnin hieno säätöjmo2204 kirjoitti:tyhjäkäynnillä ei kestä kuormaa
kyllä siitä voi pienen korjauksen tehdä tyhjäkäyntiin apout 100rpm
sillä säädetään ensi sijaisesti kyky pitää säädetty tyhjäkäynti kierrosluku yllä kun moottoriin kohdistuu kuormitusta tyhjäkäynnillä esim. ratti ääriasennossa tai automaatissa vaihde päällä tai
kaasutuksen jälkeen kun kierrokset laskee alle tyhjäkäynnin niin ruuvin väärä säätö estää kirroksien nousun säädettyyn tyhjäkäyntiin
toisin sanoen ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin kuormitus rikastus
omas autos automaatti (ite tyhty pumppu) kun kääntää ratin ääriasentoon veilä vaihde päällä niin putkesta alkaa tulla mustaa savua mutta tyhjäkäynti pysyy ei sammu eikä laske kierrokset
oikea asento sille ruuville on noin. 9MM RUUVIN PÄÄSTÄ 13MM LUKITUS MUTTERIIN.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ehkäpä juuri sen takia kehotin kääntämään sitä ruuvia aukipäin ja sitten laskemaan sitä tyhjäkäyntiä pumpun sisältä jos nousee tuon ruuvin pyörittämisen takia liikaaxr kirjoitti:sillä säädetään ensi sijaisesti kyky pitää säädetty tyhjäkäynti kierrosluku yllä kun moottoriin kohdistuu kuormitusta tyhjäkäynnillä


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
juu tiedossa on kyllä mitä ruuvit tekee mutta jotenkin pummppu ei toimi niin kuin pitäs jos näillää konsteilla ei alaa toimii tempasen pumpun pois ja tiputan hyllystä uuden
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tuli tuossa omassa farkussakin (250 monivena vapari) säädeltyä pumppua ja vetää se nyt kyllä ihan eri malliin, kuin aikaisemmin, vähän siihen jäi kyllä näköjään paranneltavaa vielä (tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja lämpimänä sitä on liikaa
) yllättävän paljonkin tuohon tuli sitä voimaa, kun tänään maltoin oikein kunnolla tuota polkea, eli ihan riittävästi omiin tarpeisiin, normaali ohitukset sujuu jo ns. turvallisesti, eikä 200D tyyliin
uskaltaa siis lähteä rekan perästä ohittamaan siitä n. 80 km/h vauhdista ja saa jo hellätä kaasuakin kesken ohituksen, ettei mennä laittomille nopeuksille...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
juu kyllä sillä huomattavan eron saa... tuo meidän s124 300D ei jaksanut vuosi sitte vetää 5 vaihteella ollenkaa suuremmissa nopeuksissa (useasti yritettiin pitkään huuattaa nelosella ja heti ku vaihto vitoselle niin hyyty), mustaa tuli putken täydeltä polettaessa, oletin syyksi raskaamman perävälityksen (100km/h mittarinopeutta = 109km/h oikeata), noh tuossa pari päivää sitte ajeleskelin ja tajusin että kohta on muuten edessä piiiiiiitkä suora ja aattelin kokeilla jotta josko se nyt jaksas, vitosta ku pykälsin ja viisari lähti nousemaan (ja kohtuu "ripiästikki") niin hymy nous samaa tahtia, ~172km/h mittariin joka tuossa vauhdissa kusee niin että se on jotain ~185km/h oikeata??
ainoa muutos on vakioilmanputsarikopan sisälle muokattu PLENUM imusarja. (tarkotus saada sama määrä ilmaa jokaiseen sylinteriin) ja jotain positiivista kertoo sekin tosiseikka että samalla syöttömäärällä savua ei tule enää juurikaan.
http://www.moottorit.net/galleria/kuva10178/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta voi käydä ihmettelemässä ilmanputsarikopan modifikaatiota. tuossa farkussa ei ole suppiloa keulalla vaan alkuperäinen ilmanotto.

http://www.moottorit.net/galleria/kuva10178/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta voi käydä ihmettelemässä ilmanputsarikopan modifikaatiota. tuossa farkussa ei ole suppiloa keulalla vaan alkuperäinen ilmanotto.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Millon Johani otetaan rojektiksi säätää pumppua tuosta mun E250D monivenasta? 

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
juu taas säätelin ja kyllä se parempaan suuntaan menee mutta syöttö taitaa olla ihan liian suurella kun pöllyttelee ahtopaineellakin savua ja sen takia joutokäynti on sekasin. mootorinahan on 606 jossa vakioturbo kikkareet kiinni
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei kait syöttöä voi olla liikaa, liina vähän ilmaa siella on 

w201 om605
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niihän se onjekku90 kirjoitti:ei kait syöttöä voi olla liikaa, liina vähän ilmaa siella on


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
joo enää ei tule ilmaa pikku kkk räppänästä joten pistetään paineet maltilliseksi ja syötöt sen mukaan. ei vakio osilla voi hullutella kun vain kävis kunnolla se riittää



Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ongelma ratkes heitin toisen pumpun om 606 vaparin säätimellä olevan jonka säädin sitten ja se tuntuu tottelevan säätöjä ihan eri malliin. pitää tutkia tuota sekoilevaa mikä sitä vaivaa
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tuossa tuli lueskeltua topikki aika hyvin läpi mutta heräs kuitenkin yks kysymys.
"syötöt täysille ja sammutinvivulla rajotus"
Siis käännetäänkö sieltä kannen alta todellaki nii paljon syöttöruuvia auki kun se vaan tulee? Vai niin paljon kun tyhjäkäynti ruuvi tulee ja saman verran syöttäruuvia sitten?
"syötöt täysille ja sammutinvivulla rajotus"
Siis käännetäänkö sieltä kannen alta todellaki nii paljon syöttöruuvia auki kun se vaan tulee? Vai niin paljon kun tyhjäkäynti ruuvi tulee ja saman verran syöttäruuvia sitten?

-s124 300tdt -92