E420 ESP ongelma - korjattu
E420 ESP ongelma - korjattu
1997 E420 T. Auto tähän asti toiminut hienosti. Katit ja toinen lambda vaihdettu kesällä. Nyt tuli yhtäkkiä käynnistäessä ESP teksti ruudulle ja ESP valo syttyi. Muistaakseni myös keltainen kolmio ja mahdolliseseti jokin muu varoitusvalo hetken päästä. Tyhjäkäynti pumppaa ylös alas noin 500 - 1300 eikä tunnu reagoivan kaasupolkimeen. Eli ei pysty ajamaan. Lähimpään *:iin on nelisenkymmentä kilometriä.
Latasin akun (kapasiteetti oli akkutesterin mukaan 55%), mutta ei auttanut. Kääntämällä ratin (vasen-oikea-keski) saa pois muut varoitusvalot hetkellisesti mutta ei ESP:tä. Carsoft on tilauksessa Dealextream:stä. En ole vielä ehtinyt käydä läpi kaikkia sulakkeita ja tarkistan vielä MAF:n ja ETA:n liittimet ja piuhat. Olisiko vinkkejä?
Latasin akun (kapasiteetti oli akkutesterin mukaan 55%), mutta ei auttanut. Kääntämällä ratin (vasen-oikea-keski) saa pois muut varoitusvalot hetkellisesti mutta ei ESP:tä. Carsoft on tilauksessa Dealextream:stä. En ole vielä ehtinyt käydä läpi kaikkia sulakkeita ja tarkistan vielä MAF:n ja ETA:n liittimet ja piuhat. Olisiko vinkkejä?
Viimeksi muokannut jukk, La 01.09.2012 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: E420 ESP ongelma
Ai sullakin on esp:n kanssa ongelmia. Mulla on samanlainen auto kun sulla, e420 w210 -97 ja ongelmat ollu päällä jo yli puoli vuotta. Mulla on vikakoodinluvussa antanut viaksi kääntökulmantunnistimen. Se onkin nyt tilattu saksasta ja ens viikolla on asennus. Vika vaihtoehdoiksi vois luetella juurikin tuo akku minkä kokeilit, jarruvalokatkaisin, esp-pumpun hiilet.
Sulla vaan kertomasi mukaan vieläkin pahempi ongelma kun mun autossa jos kerta ei pysty edes ajamaan. Mun autolla on sentään pystynyt ajamaan koko ajan. Toimiiko sulla abs-jarrut ja luistonesto? Mulla kun lyö vian päälle, niin abs, luistonesto eikä esp toimi...
Täältä löydät mun ongelmasta tarinaa 3 sivun verran: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=117312" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo kääntökulmantunnistin on pirun kallis osa, maksaa ainakin mun autoon 520€...
Kun sun autosta selviää mikä vikana, niin kertoile ihmeessä täällä foorumillakin. Mielenkiintoista tietää kun samanlainen auto kyseessä. Tuntuu olevan tän e420 version tyyppivika kai nää tälläset ongelmat.
Sulla vaan kertomasi mukaan vieläkin pahempi ongelma kun mun autossa jos kerta ei pysty edes ajamaan. Mun autolla on sentään pystynyt ajamaan koko ajan. Toimiiko sulla abs-jarrut ja luistonesto? Mulla kun lyö vian päälle, niin abs, luistonesto eikä esp toimi...
Täältä löydät mun ongelmasta tarinaa 3 sivun verran: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=117312" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo kääntökulmantunnistin on pirun kallis osa, maksaa ainakin mun autoon 520€...
Kun sun autosta selviää mikä vikana, niin kertoile ihmeessä täällä foorumillakin. Mielenkiintoista tietää kun samanlainen auto kyseessä. Tuntuu olevan tän e420 version tyyppivika kai nää tälläset ongelmat.
https://www.sarjat.org/
4 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (271tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (590tkm farkku)
W903 Sprinter -03 (624tkm) 10-paikkainen linja-auto
VW Golf Plus -06 (275tkm) bensa manuaali
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali pakettiauto)
Päivitetty 09.05.2025
Päivitetty 09.05.2025
Kerron toki kunhan selviää.
En uskalla ajaa mihinkään. Ei tottele kaasua, ei tuu kierroksia kun ehkä 1300, kaasuttaa itsestään koko ajan, niin että melkein sammuu välillä, nykii ja melkein paukkuu (bensa käry). Voi olla haitallista lambdalle ja katille. ESP palaa koko ajan, vaikka yritin kääntää rattia useampaan otteeseen nyt taas. Kun painaa jarrua, tuntuu että se yrittää itsestään jarruttaa jotenkin myös samalla kun kierrokset heiluu. Viittaisiko molemmat oireet ABS/ESP anturiongelmaan? Niin kuin yrittäisi säätää kierroksia ja jarruttaa? Nyt spekuloin kun en tiedä kuinka järjestelmä toimii.
Tänä iltana ei ainakaan tullut muita varoitusvaloja päälle, ainoastaan ESP. Akku tuntuu olevan kunnossa lataamisen jälkeen, vaikka ei nyt niin huppukunnossa enää ole. Auto käynnistyy kuitenkin heti. Kaikki sulakkeet on kunnossa, myös "ohjausboksissa". ABS:n liittimet on puhtaat, niin kuin myös muut liittimet mitä olen tarkastanut tähän asti. Ihmetyttää myös kun ei ole tähän asti ollut tuollaisia ongelmia, auto ollut meillä nyt vuoden. Katsastettu heinäkuussa. Onneksi tapahtui kotipihassa.
Olisikohan Vaasan seudulla *-miehiä (tai Carsoft)? Kestää kuitenkin ennen kun saan sen oman Carsoftin.
Niin joo, keväällä huomasin että toinen lambda oli rikki ja vaihdoin sen. Samalla huomattiin että toinen katti oli tyhjä ja hain Motonetistä uudet katit ja hitsasin kiinni. Meni läpi katsastuksessa vaikka CO oli tosi lähellä rajaarvoa korkeilla kierroksilla. Kuitenkun hyvät arvot tyhjäkäynnillä. Myöhemmin vaihdoin sen kampikammion huuhteluputken joka kulkee venttiilikopan takapäästä lohkon yli tuonne keskelle kaasuläppään. Putsasin samalla myös MAF:in. Ei kai se nyt vaikuttanut tähän ongelmaan?
En uskalla ajaa mihinkään. Ei tottele kaasua, ei tuu kierroksia kun ehkä 1300, kaasuttaa itsestään koko ajan, niin että melkein sammuu välillä, nykii ja melkein paukkuu (bensa käry). Voi olla haitallista lambdalle ja katille. ESP palaa koko ajan, vaikka yritin kääntää rattia useampaan otteeseen nyt taas. Kun painaa jarrua, tuntuu että se yrittää itsestään jarruttaa jotenkin myös samalla kun kierrokset heiluu. Viittaisiko molemmat oireet ABS/ESP anturiongelmaan? Niin kuin yrittäisi säätää kierroksia ja jarruttaa? Nyt spekuloin kun en tiedä kuinka järjestelmä toimii.
Tänä iltana ei ainakaan tullut muita varoitusvaloja päälle, ainoastaan ESP. Akku tuntuu olevan kunnossa lataamisen jälkeen, vaikka ei nyt niin huppukunnossa enää ole. Auto käynnistyy kuitenkin heti. Kaikki sulakkeet on kunnossa, myös "ohjausboksissa". ABS:n liittimet on puhtaat, niin kuin myös muut liittimet mitä olen tarkastanut tähän asti. Ihmetyttää myös kun ei ole tähän asti ollut tuollaisia ongelmia, auto ollut meillä nyt vuoden. Katsastettu heinäkuussa. Onneksi tapahtui kotipihassa.
Olisikohan Vaasan seudulla *-miehiä (tai Carsoft)? Kestää kuitenkin ennen kun saan sen oman Carsoftin.
Niin joo, keväällä huomasin että toinen lambda oli rikki ja vaihdoin sen. Samalla huomattiin että toinen katti oli tyhjä ja hain Motonetistä uudet katit ja hitsasin kiinni. Meni läpi katsastuksessa vaikka CO oli tosi lähellä rajaarvoa korkeilla kierroksilla. Kuitenkun hyvät arvot tyhjäkäynnillä. Myöhemmin vaihdoin sen kampikammion huuhteluputken joka kulkee venttiilikopan takapäästä lohkon yli tuonne keskelle kaasuläppään. Putsasin samalla myös MAF:in. Ei kai se nyt vaikuttanut tähän ongelmaan?
W210 E420 T V8 1997 (210.272, M119.985, 722.625)
On kyllä mielenkiintoinen vika. Ja minä kun luulin, että mun autossa on paha vika
On kyllä outoa, että ei tottele kaasua ja kierrokset menee tollai. Mullakaan ei mitään vaikutusta vaikkaa kääntää ratin vasen-oikea-keski.
Eräs tuttu luki joltain saksankieliseltä mersusivulta, että näissä olis yhtenä tyyppivikana esp-pumpun hiilien kuluminen. Omasta autostakin sitä mietittiin yhtenä vaihtoehtona mutta ei viitsitty alkaa purkamaan abs-keskusyksikkö irti kun siihen menee monta jarruputkeakin. Nää sähköviat on kyllä niin henkimaailman juttuja, että näistä ei ota pirukaan selvää
En nyt ihan ole perillä mitä tarkotat tolla kampikammion huuhteluputkella kun en ihan hirveesti ymmärrä autojen tekniikasta vaikka tämän e420 mesen kohdalla on tullut paljon uusia osia ja asioita tietoon kun on selvitellyt tätä vikaa. Oot ilmeisesti irrottanut koneesta venttiilikopan pois niin katoitko, oliko sulla se pystyasennossa oleva öljykanava tallessa? Mun autosta se meinaan puuttuu kun joskus hajonnut (nyt on uusi osa jo olemassa, odottaa asennusta) ja kone mun autossa naputtaa todella ikävästi kun venttiilinnostajat eivät saa kunnolla öljyä. Pitäis kaikki nostajat uusia. Nekin maksaa jo 550€ kun nostajia on 32kpl
Mutta tsemppiä auton kanssa. Kyllä se jossain vaiheessa selviää

Eräs tuttu luki joltain saksankieliseltä mersusivulta, että näissä olis yhtenä tyyppivikana esp-pumpun hiilien kuluminen. Omasta autostakin sitä mietittiin yhtenä vaihtoehtona mutta ei viitsitty alkaa purkamaan abs-keskusyksikkö irti kun siihen menee monta jarruputkeakin. Nää sähköviat on kyllä niin henkimaailman juttuja, että näistä ei ota pirukaan selvää

En nyt ihan ole perillä mitä tarkotat tolla kampikammion huuhteluputkella kun en ihan hirveesti ymmärrä autojen tekniikasta vaikka tämän e420 mesen kohdalla on tullut paljon uusia osia ja asioita tietoon kun on selvitellyt tätä vikaa. Oot ilmeisesti irrottanut koneesta venttiilikopan pois niin katoitko, oliko sulla se pystyasennossa oleva öljykanava tallessa? Mun autosta se meinaan puuttuu kun joskus hajonnut (nyt on uusi osa jo olemassa, odottaa asennusta) ja kone mun autossa naputtaa todella ikävästi kun venttiilinnostajat eivät saa kunnolla öljyä. Pitäis kaikki nostajat uusia. Nekin maksaa jo 550€ kun nostajia on 32kpl

Päivitetty 09.05.2025
Päivitetty 09.05.2025
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Kierrosten humppaaminen viittaisi ilmamassamittariin. Oletko koittanut ottaa johdon irti, vaikutusta käyntiin ?
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Tuo on muuten hyvä vinkki, kokeilen seuraavaksi.LopenUupunut kirjoitti:Kierrosten humppaaminen viittaisi ilmamassamittariin. Oletko koittanut ottaa johdon irti, vaikutusta käyntiin ?
.
Jos ei auta niin katsellaan sitten *.rilla täällä Vaasassajukk kirjoitti:Tuo on muuten hyvä vinkki, kokeilen seuraavaksi.LopenUupunut kirjoitti:Kierrosten humppaaminen viittaisi ilmamassamittariin. Oletko koittanut ottaa johdon irti, vaikutusta käyntiin ?
.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Tämä kone ei naputa yhtään, kuulostaa ompelukoneelta (250000 km). Olen lukenut että ne muoviset öljyputket (16 kpl) voi hajota. Tässä on hyvä kuvaus siitä: http://www.k6jrf.com/MB_lifter.html" onclick="window.open(this.href);return false; Vähän hurjalta kuulostaa että pitäisi vaihtaa kaikkia nostajia?toni20 kirjoitti: En nyt ihan ole perillä mitä tarkotat tolla kampikammion huuhteluputkella kun en ihan hirveesti ymmärrä autojen tekniikasta vaikka tämän e420 mesen kohdalla on tullut paljon uusia osia ja asioita tietoon kun on selvitellyt tätä vikaa. Oot ilmeisesti irrottanut koneesta venttiilikopan pois niin katoitko, oliko sulla se pystyasennossa oleva öljykanava tallessa? Mun autosta se meinaan puuttuu kun joskus hajonnut (nyt on uusi osa jo olemassa, odottaa asennusta) ja kone mun autossa naputtaa todella ikävästi kun venttiilinnostajat eivät saa kunnolla öljyä. Pitäis kaikki nostajat uusia. Nekin maksaa jo 550€ kun nostajia on 32kpl![]()
Kuulemma kannattaa myös tarkistaa näiden V8:n jakopään ketjun muoviset ohjurit. Päällimmäiset kannattaa aina vaihtaa kun venttiilikoppa on auki. Ne haurastuu ja jos putoaa... Ja on myös simppeli homma tarkistaa ketjun kuluneisuutta: kampi 45 asteeseen, nokkapyöriiin pitäisi sopia 6 mm:n tapit, 5 astetta yli - vaihda ketju, 7 astetta älä aja, 10 astetta - männät ja venttiilit kohtaavat (arvot M117-koneesta, kun M119:lle ei ole annettu). Löytyy enklanninkieliset ohjeet jos joku tarvitsee. En ole vielä irroittanut venttiilikoppia, se olisi ollut seuraava rojekti, jos tämä ei olisi tullut nyt väliin.
Kiitos samoin, eiköhän tämä tästä etene.
Kiitos, hyvä tietää että löytyy.arska10 kirjoitti:Jos ei auta niin katsellaan sitten *.rilla täällä Vaasassajukk kirjoitti:Tuo on muuten hyvä vinkki, kokeilen seuraavaksi.LopenUupunut kirjoitti:Kierrosten humppaaminen viittaisi ilmamassamittariin. Oletko koittanut ottaa johdon irti, vaikutusta käyntiin ?
.
Joo mun autoon just viikko pari sitten uusittiin noihin öljyputkiin kaikki o-renkaat kun ne olivat aika koppuraiset (32kpl). Ne tiivisteet ei maksanut kun 40€ mutta se työ vaihtaa ne oli aika iso. Ei siinä ainakaan huomattu vikoja noissa öljyputkissa. Tohon koneeseen on ensin uusittu 1kpl nostajia, sitten uusittiin 3kpl kun olivat taas sökönä ja kun vaihdettiin noi o-renkaat niin apukuskinpuolella on taas ainakin 2 nostajaa sökönä... Että kaippa ne kaikki pitäsi vaihtaa ja tietysti samalla laittaa tuo uus öljykanava.
Nyt mainitsitte tuon ilmamassamittarin, niin isän w210 e230 väykkyyn suihkutettiin tohon jotain puhdistus spraytä ja käynti tuli heti jonkin verran paremmaksi. Ei varmastikaan poista tuo sun autossa vikaa mutta kannattaa kuitenkin tuotakin laittaa, ei siitä haittaakaan ole.
Nyt mainitsitte tuon ilmamassamittarin, niin isän w210 e230 väykkyyn suihkutettiin tohon jotain puhdistus spraytä ja käynti tuli heti jonkin verran paremmaksi. Ei varmastikaan poista tuo sun autossa vikaa mutta kannattaa kuitenkin tuotakin laittaa, ei siitä haittaakaan ole.
Päivitetty 09.05.2025
Päivitetty 09.05.2025
Kuulostaa siltä että öljynpaine on ollut liian alhaalla. Kannattaisiko irrottaa öljypohjaa myös ja tarkistaa laakerit. Ehkä öljynpainemittari olisi hyvä investointi tällaiseen menopeliin. Joissakin vanhemmissa mersuissa taisi olla vakiona? Missä muuten se öljykanava sijaitsee?toni20 kirjoitti:Joo mun autoon just viikko pari sitten uusittiin noihin öljyputkiin kaikki o-renkaat kun ne olivat aika koppuraiset (32kpl). Ne tiivisteet ei maksanut kun 40€ mutta se työ vaihtaa ne oli aika iso. Ei siinä ainakaan huomattu vikoja noissa öljyputkissa. Tohon koneeseen on ensin uusittu 1kpl nostajia, sitten uusittiin 3kpl kun olivat taas sökönä ja kun vaihdettiin noi o-renkaat niin apukuskinpuolella on taas ainakin 2 nostajaa sökönä... Että kaippa ne kaikki pitäsi vaihtaa ja tietysti samalla laittaa tuo uus öljykanava.
Sen ilmamassamittarin (MAF:n) putsasin tässä pari viikkoa sitten (sille tarkoitetulla puhdistusaineella), olisiko se aiheuttanut jotain. Tutkiskellaan...
W124 mersussa vielä on öljynpainemittari mutta w210 ovat menneet poistamaan sen. Se olis kyllä hyvä olla. Se öljykanava on oikealla puolen moottoria ihan siellä takapäädyssä. Vasemmalla puolella taas ei ole sellasta
Mikähän idea tossa on, että vaan toisella puolella on sellanen...
Tässä vielä kuvaa johon merkkasin paikan missä se suunnilleen on:
http://img843.imageshack.us/img843/9928/dsc3263.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä vielä kuvaa johon merkkasin paikan missä se suunnilleen on:
http://img843.imageshack.us/img843/9928/dsc3263.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Päivitetty 09.05.2025
Päivitetty 09.05.2025
Re: E420 ESP ongelma - korjattu
Nyt saa vähän posket punaisina kertoa... Kun putsasin ilmamassamittarin pari viikkoa sitten, niin ilmeisesti klemmarin ruuvi oli jäänyt hieman liian likelle kaasuläpän vipua. Vipu oli sitten juuttunut. Pari sataa kilometriä tässä on ehditty ajaa. Ihme että se juuttui kotipihalla. Ehkä lämpövaihtelut aiheuttanut että klemmari on vähän päässyt pyörimään. Hassu juttu kuitenkin että se aiheutti tuollaisia oireita. Onpas helpottunut olo...
Re: E420 ESP ongelma - korjattu
No hyvä juttu kun selvis. Sulla kävi hyvä ''tuuri'' kun ei ollut monen sadan euron osa mennyt rikki

Päivitetty 09.05.2025
Päivitetty 09.05.2025