S124 300 matikki. Kokemukset.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Noniin tuos vähä kattelllu ittelle käyttöautoa ja ja ja tuos yks 300 matikki olis 400k ajettuna.

Mitä tuollaanen vie pensaa suurinpiirtein 12l?/100km
Mimmonen tuo neliveto on että onko niis paljo ongelmia?
ylipäätäänsä tuollaanen auto?

:think:
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

TUUTTERO kirjoitti:Noniin tuos vähä kattelllu ittelle käyttöautoa ja ja ja tuos yks 300 matikki olis 400k ajettuna.

Mitä tuollaanen vie pensaa suurinpiirtein 12l?/100km
Mimmonen tuo neliveto on että onko niis paljo ongelmia?
ylipäätäänsä tuollaanen auto?

:think:

Ei niitä ainakaan pidä viritellä.
Vakiona toimivat molemmat polttoaine-vaihtoehdoilla hyvin.
Ei 4-Maticeissa ole mitään eritysongelmaa.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

käyttöautoksi pitäs saada joku laitos. jota ei viritetä vaan vähän laitetaan omaan tyyliin sopivaksi.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

TUUTTERO kirjoitti:käyttöautoksi pitäs saada joku laitos. jota ei viritetä vaan vähän laitetaan omaan tyyliin sopivaksi.

Kumpikaan bensa/diesel vaihtoehdot eivät välttämättä ole lakeuksien ajo-olosuhteisiin nappi peli.
Kuutos moottorit hörppää kasoliinia aika lailla, joten käyttiksenä ei ole niitä taloudellisimpia autoja.
Jos on vaikeat olosuhteet, niin sitten on W124 4-Matic paikkansa hakeva. Auto liikkuu suhteellisen maukkaasti mainituissa olosuhteissa. Erityisesti vetokykyä on mahtavasti. Mitään loppuun ajettua pyydystä ei välttämättä kannata hankkia, koska siihen voi tarvita kallistakin varaosaa.
Bensavehkeitä ja vaparidieseliä saa sopivasti, mutta turbodieselinä harvakseltaan ja ovat kalliimpia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nelivedon mukanaan tuomista ongelmista isompi / yleinen taitaa olla se että hydrauliikkaöljyä menee jakolaatikkoon:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 19#p663719" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole ongelmaan koskaan joutunut tarkemmin perehtymään mutta usein siitä kuulee mainittavan.
Pari autoa on sattunut kohdalle että huollossa todettu jakolaatikon olevan täynnä öljyä.
wiimax.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jakolaatikon hydrauliikalle ei ole enää mitään tarvetta, se voidaan ohittaa kokonaan.

Linkki kohteeseen;
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/759797" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

TUUTTERO kirjoitti:Noniin tuos vähä kattelllu ittelle käyttöautoa ja ja ja tuos yks 300 matikki olis 400k ajettuna.

Mitä tuollaanen vie pensaa suurinpiirtein 12l?/100km
Mimmonen tuo neliveto on että onko niis paljo ongelmia?
ylipäätäänsä tuollaanen auto?

:think:

Ei taida 12 edes riittää, varsinkin jos moottori ei ole aivan säädöissään.
Alle kympin ei automaatilla pääse matka-ajossakaan Mercefreakenin mukaan (alla).
Farkkukorinen vie varsinkin moottoritiellä enemmän kuin sedan.
Kulutus tietysti nousee, jos autolla vedetään jotain.

Vetoautona automaattivaiheinen 4matic on mainio, varsinkin alkuperäisellä koukulla.
Silloin vaihteistoöljylle on oma jäähdytin, kuten moottoriöljylle aina.

Ajolleen auto on mainio, suuntavakaa ja rauhallinen paksujen lumivallien ylityksissä.
Puskeminen kurveissa rauhoittaa menoa ja ajolinjat eivät ole urheilulliset.
Moottoritehoa ei leikata luistonestoilla, joten nelipyöräluistot ovat mahdollisia, mutta
silloin liikutaan jo varsin sähäkästi. Vähintään kolme pyörää vetää aina.

Nelivedossa ei ole juuri muuta teknistä ongelmaa kuin edellä mainittu hydrauliöljyn
tunkeutuminen jakolaatikon voiteluöljyyn (ATF). Omassa autossa ei ollut tätä vikaa. Jotkut
käyttävät hydrauliikassa automaattilaatikkoöljyä, jotta voitelu ei vaarantuisi vuodon takia.
Korjaus maksaa yli tonnin.

Jos nelivedon kytkee kiinteäksi, menettää ajonvakautusominaisuuden, ts. 4matic ei enää varoita
eikä korjaa ajovirheitä.

Varsinkin etupäässä 4maticin osat ovat koria myöten erilaiset kuin takavetoisen. Joidenkin varaosien
hinta voi olla jopa kymmenkertainen takavetoiseen verrattuna. Tästä syystä vanhan auton vikoja
ei välttämättä korjata lainkaan tai ei alkuperäisillä osillla. Esim. etuvetoakselin alkuperäiset suojakumit
maksavat n. 250 euroa, lähinnä sopiva muu kumi parikymppiä.

Nelivedossa on vikadiagnostiikka, jonka koodit voi helposti itse lukea. Usein viat ovat
jarruvalokytkimessä tai ylijännitereleessä, jotka ovat samat kuin takavetoisissa. Vikakoodi
voi silti väittää muutakin. Joskus harvoin painevaraaja vuotaa tms.

5/1991 lähtien nelivetoa on muutettu ja siinä on sähköinen päälle-kytkin hydraulisen sijasta.
Suosittelen tätä uudempaa. Erittäin seikkaperäisiä korjausohjeita on helposti saatavana ja
tämmöistä autoa kannattaa itse korjata eli harrastaa. Tavallinen korjaamo ei ymmärrä
siitä mitään ja Veho rahastaa surutta.

Hyvät turbodieselit alkavat olla niin harvinaisia, että niiden hinta nousee. Saksassakin on näkynyt
kymppitonnin ylittäviä pyyntöjä. Tavallista on, että halvalla myytävässä autossa on vikoja ja ruostetta.

Varsinkin turbodieselmatikki edustaa minusta Mersun teknistä huippua kautta aikojen. Vuosimallissa
1992 oli vielä kunnon maalaus ja tehdas ei säästellyt rahaa, kuten myöhemmin. Farkkukorisena
auto tarjoaa paljon kuljetuskykyä ja ominaisuuksia. Esim. turvallisuuden suhteen auto oli paljon
aikaansa edellä: suurlujuusteräkset, ABS, ajonvakautusominaisuus, turvatyynyt, kiristyvät turvavyöt
ja kattava kolaritestaus. Kolaritestauksesta kehitettiin NCAP, josta tosin jätettiin peräänajokokeet pois.

Uutena auto oli järkyttävän kallis, varsinkin devalvoinnin jälkeen. Suomeen tuotiin melkein pelkästään
pakettiautoksi muutettuja turbodieselfarkkumatikkeja, joiden paino oli verottajalle sopiva.

http://www.mercefreaken.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,90 liter
automat: 1,00 liter
-ved 120 km/t manuelt: 1,12 liter
automat: 1,23 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,54 liter
automat: 1,46 liter
Transmisjon 5-trinns manuelt gir, 4-trinns automatgir
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
joniq-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.03.2011 21:01

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja joniq- »

Kesän alussa hommasin tuon oman w124 4 matic 3 L. Ennen sitä oli audin diesel ja kulutus ~~5l pintaan. HIRVITTI tankata aluksi dieselin jälkeen ja hirvittää kyllä vieläkin. Tarkkaa kulutusta en ole katsellut , mutta veikkasin kaupungissa jopa 15l pintaan? Olenko aivan hakoteillä? Vikaa todennäkösesti löytyy kyllä ratin ja penkinkin välistä. Pitäisi malttaa ajella pintakaasulla. Kaikki kyllä menee mitä laittaa :wtf: Vielä ei ole nelivedon kanssa ollu ongelmia yhteiselon aikana. Toivonmukaan ei tulekkaan :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Komppaan edellisiä, älä osta halvinta ja pidä huolta että etupään osat ovat kunnossa. Minusta tuon systeemin hienous on juuri tuossa automaattisessa lukkojen kytkennässä. JM-Koneen systeemi voi olla huoleton toki. Sähköisessä kytkennässä kytkennän huomaa pienenä nykäyksenä, hydraulisessa ei niinkään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

No tuota eihän tuo kovin halpa olisi ajaa jos 15l sataselle menee ja kun eileen nesteellä käväsin niin näytti 98 olevan 1.799e/litra.

Pitää kattua jos löytyis dieseli neliveto. Talvi autoksihan se tulis jos tuolla tenavalla päristelis sitte kesät.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

itse myös aikani harkitsin 4-maticikkia, mutta pitkän harkinnan jälkeen totesin sen "luonnottomaksi" omiin tarpeisiin... eniten hirvitti ne etujouset :D niitä olis saanut varmaan olla vaihtamassa viikottain ja niiden hinta tais olla aika suolainen... olis ollut tarjolla yksi 300 TE 4-matic nahkoilla ja kaikilla sähköherkuilla alle 2000 € hintaan, mutta jätin ottamatta, kun hirvitti tosiaan tuollasen auton ylläpito (pääasiallinen ajo siis mettäteillä ja mun järkeen ei käy, kuinka ne etujouset siellä kestäis, kun ei meinaa normaali jousetkaan kestää...)

edit: tuossa on kuva siitä etujousituksesta, jos joku ei tiedä, miten se on toteutettu 124 4-maticissa...
Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:itse myös aikani harkitsin 4-maticikkia, mutta pitkän harkinnan jälkeen totesin sen "luonnottomaksi" omiin tarpeisiin... eniten hirvitti ne etujouset :D niitä olis saanut varmaan olla vaihtamassa viikottain ja niiden hinta tais olla aika suolainen... olis ollut tarjolla yksi 300 TE 4-matic nahkoilla ja kaikilla sähköherkuilla alle 2000 € hintaan, mutta jätin ottamatta, kun hirvitti tosiaan tuollasen auton ylläpito (pääasiallinen ajo siis mettäteillä ja mun järkeen ei käy, kuinka ne etujouset siellä kestäis, kun ei meinaa normaali jousetkaan kestää...)

edit: tuossa on kuva siitä etujousituksesta, jos joku ei tiedä, miten se on toteutettu 124 4-maticissa...
[ http://i284.photobucket.com/albums/ll4/pwogaman/1990%20Mercedes%20300TE/100_4139.jpg ]

:shock: :shock:
Mikä viritys......

.
Opel, "weird lieben autos"....
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti: (pääasiallinen ajo siis mettäteillä ja mun järkeen ei käy, kuinka ne etujouset siellä kestäis, kun ei meinaa normaali jousetkaan kestää...)

edit: tuossa on kuva siitä etujousituksesta, jos joku ei tiedä, miten se on toteutettu 124 4-maticissa...
[ http://i284.photobucket.com/albums/ll4/pwogaman/1990%20Mercedes%20300TE/100_4139.jpg ]

En ymmärrä miksi olet hylännyt hyvän ja toimivan auton alustan etujousien perusteella. Jokainen jousipaja kykenee tuollaisen jousen tekemään. Eikä noita etujousia varmaan mene poikki, jotta voitaisiin sanoa tyyppiviaksi.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:
napa kirjoitti: (pääasiallinen ajo siis mettäteillä ja mun järkeen ei käy, kuinka ne etujouset siellä kestäis, kun ei meinaa normaali jousetkaan kestää...)

edit: tuossa on kuva siitä etujousituksesta, jos joku ei tiedä, miten se on toteutettu 124 4-maticissa...
[ http://i284.photobucket.com/albums/ll4/pwogaman/1990%20Mercedes%20300TE/100_4139.jpg ]

En ymmärrä miksi olet hylännyt hyvän ja toimivan auton alustan etujousien perusteella. Jokainen jousipaja kykenee tuollaisen jousen tekemään. Eikä noita etujousia varmaan mene poikki, jotta voitaisiin sanoa tyyppiviaksi.
mun tuurilla tuollainen "hanhenjalka" ei kestä viikoakaan tuota mettäteillä hyppyyttämistä ja tunnun kyllä pärjäävän ihan hyvin näillä takavetoisillakin... normaali takavetoisestakin saa olla jousia uusimassa vähän välein, niin miten sitten tuollainen viritys kestäisi muka paremmin :think:

eikä ole siitä kiinni, että kykeneekö joku tuollaisia tekemään, mun "autoiluun" budjetoitu rahamäärä/vuosi vain ei taida oikein riittää edes tuollaiseen jouseenkaan :wink: mun elämän tarkoitus ei ole siis rikastuttaa varaosa myyjiä/autoliikkeitä...
Viimeksi muokannut napa, Su 02.09.2012 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ruosteiden kanssa kannattaa olla tarkkana kuten aina vanhaa autoa ostaessa.
Etupään kolinoita etsiessä huomattiin että jousi ottaa runkoon, no ei se poikkikaan ole, miksi se siis on kaarella, jahas - eipä juuri naurata:
Kuva
wiimax.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja S202 »

TUUTTERO kirjoitti:No tuota eihän tuo kovin halpa olisi ajaa jos 15l sataselle menee ja kun eileen nesteellä käväsin niin näytti 98 olevan 1.799e/litra.

Pitää kattua jos löytyis dieseli neliveto. Talvi autoksihan se tulis jos tuolla tenavalla päristelis sitte kesät.
Jos nelivedon haluat niin audi tai passatti jossa torseeni. Ei tarvita mitään lukkosysteemejä kun se toimii niinku ajatus. 1,9 dieselinä kulutuskin on maltillinen. Ja ne ei edes ruostu juurikaan.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:No tuota eihän tuo kovin halpa olisi ajaa jos 15l sataselle menee ja kun eileen nesteellä käväsin niin näytti 98 olevan 1.799e/litra.

Pitää kattua jos löytyis dieseli neliveto. Talvi autoksihan se tulis jos tuolla tenavalla päristelis sitte kesät.
Jos nelivedon haluat niin audi tai passatti jossa torseeni. Ei tarvita mitään lukkosysteemejä kun se toimii niinku ajatus. 1,9 dieselinä kulutuskin on maltillinen. Ja ne ei edes ruostu juurikaan.
vähän meinasin samaa jo ehdottaa, mutta kun tuo VAG konsernien autoista puhuminen (tai varsinkin niiden suositteleminen) on ainakin mulle pirun vaikeaa :silent: ) itse kyllä ottaisin 2.5 tdi koneella... audi A4 quattroa saa jo muutamalla tonnilla, sen kun vielä rekkaa pakuksi, niin ei ole hirvittävät käyttökustannukset...

joku tuollainenkin, niin ei ole paha ajaa, kun penkitkin on hieman eri luokkaa, kuin mersussa...
http://www.nettiauto.com/audi/a4/4812074
Viimeksi muokannut napa, Su 02.09.2012 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
S202 kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:No tuota eihän tuo kovin halpa olisi ajaa jos 15l sataselle menee ja kun eileen nesteellä käväsin niin näytti 98 olevan 1.799e/litra.

Pitää kattua jos löytyis dieseli neliveto. Talvi autoksihan se tulis jos tuolla tenavalla päristelis sitte kesät.
Jos nelivedon haluat niin audi tai passatti jossa torseeni. Ei tarvita mitään lukkosysteemejä kun se toimii niinku ajatus. 1,9 dieselinä kulutuskin on maltillinen. Ja ne ei edes ruostu juurikaan.
vähän meinasin samaa jo ehdottaa, mutta kun tuo VAG konsernien autoista puhuminen (tai varsinkin niiden suositteleminen) on ainakin mulle pirun vaikeaa :silent: ) itse kyllä ottaisin 2.5 tdi koneella... audi A4 quattroa saa jo muutamalla tonnilla, sen kun vielä rekkaa pakuksi, niin ei ole hirvittävät käyttökustannukset...
Just se 2,5tdi kannattaa kiertää kaukaa....nokat poksuu jne. Huonoin audin konevalikoimassa oleva moottori.

1,9 tdi on pommin varma ja 2.0tdi lähes pommin varma muutamaa lapsusta lukuunottamatta.
Parashan olisi kutosbensa ja Q:tro.

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Su 02.09.2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

LopenUupunut kirjoitti:
Just se 2,5tdi kannattaa kiertää kaukaa....nokat poksuu jne. Huonoin audin konevalikoimassa oleva moottori.

.
rivi 5 vai V6? ainakin nuo kaverien rivi 5, 2.5 koneet on kestäneet yli 700 000 km ajot :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Just se 2,5tdi kannattaa kiertää kaukaa....nokat poksuu jne. Huonoin audin konevalikoimassa oleva moottori.

.
rivi 5 vai V6? ainakin nuo kaverien rivi 5, 2.5 koneet on kestäneet yli 700 000 km ajot :shock:
V6.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

napa kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
Just se 2,5tdi kannattaa kiertää kaukaa....nokat poksuu jne. Huonoin audin konevalikoimassa oleva moottori.

.
rivi 5 vai V6? ainakin nuo kaverien rivi 5, 2.5 koneet on kestäneet yli 700 000 km ajot :shock:
V6 on niitä kierrettäviä koneita. Eikä nekään täysin susia ole.

E: Uupunut vähän nopeampi :D Tää menee jo täysin OT, mutta VAGinan 2,8 bensamyllyt kannattaa myös jättää ostamatta.
E350CDI&A180CDI
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

No johan alkas tulemaan Mersun W124 4-Maticille haastajia...... Volkkaria ja Audia 10-vuotta uudempaa tekniikkaa.
Itse en ole niinkään ihastunut mainittuihin ajopelehin. Mersusta löytyy sellaisia ajo-ominaisuuksia mihin kilpailijat eivät pysty.
Suorituskyvyssäkin on mitättömän pieni ero. Yksi ominaisuus Mersun 4-Maticissa on, ettei se ole ikinä jättänyt pulaan...... aina on nousut takaperin liejusta tai hangesta. Tähän kilpailijat eivät kykene.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Mesemies89 kirjoitti:Yksi ominaisuus Mersun 4-Maticissa on, ettei se ole ikinä jättänyt pulaan...... aina on nousut takaperin liejusta tai hangesta. Tähän kilpailijat eivät kykene.
Taikasana on tasauspyörästön lukko. Niitähän tossa 124 4maticissa on kaksi, keskellä ja takana. VAG niitä ei ole tykännyt käyttää Torseneissaan (no ehkä jossakin S ja RS-malleissa saattaa olla).
E350CDI&A180CDI
four-matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.07.2007 19:13
Paikkakunta: Tornio

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja four-matic »

No ei ainakaan etujousien takia kannata maticcia hylätä mulla on kuudes vuosi menossa samoilla jousilla,eikä kyllä muutenkaan ole nelivedosta johtuvia vikoja ollut.Diisseliä menee 10-13 litraa satkulle en tiä onko paljon vai vähän,mut kyyti on mukavaa,ja unohda ne dkv konsernin tuoteet heti alkuunsa... :crazy:
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

four-matic kirjoitti:No ei ainakaan etujousien takia kannata maticcia hylätä mulla on kuudes vuosi menossa samoilla jousilla,eikä kyllä muutenkaan ole nelivedosta johtuvia vikoja ollut.Diisseliä menee 10-13 litraa satkulle en tiä onko paljon vai vähän,mut kyyti on mukavaa,ja unohda ne dkv konsernin tuoteet heti alkuunsa... :crazy:

Eikä tuo 4-Maticin etujousi tee siitä yhtään heikompaa kuin tavallinenkaan jousi. Nerokas oivallus auton suunnittelijalta.
Auton geometria säilyy samanlaisena kuin 2-veto peleissäkin.
Samoin itse ajattelen, että Mersu polkee ihan omassa sarjassaan tässä tapauksessa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =3&t=77155" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on omat kokemukseni bensa-4Maticista kolmen vuoden ajalta. Olisihan sillä tietysti pienemmällä rahanmenollakin päässyt, mutta minä tykkään että suurin osa auton vioista korjataan kunnolla ja paikat eivät repsota :-). Omassa autossa juuri etupään osat olivat vaihtokunnossa. Jouset ovat kestäneet nyt sen kolme vuotta/45 000 km. Minusta tuo pitkä kierre ei ole sen heikompi kuin tavallinenkaan. Nuokin katkeavat sieltä puolentoista kierroksen kohdalta.

Diesel-4Maticista vasta kerätään kokemuksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

four-matic kirjoitti:No ei ainakaan etujousien takia kannata maticcia hylätä mulla on kuudes vuosi menossa samoilla jousilla,eikä kyllä muutenkaan ole nelivedosta johtuvia vikoja ollut.Diisseliä menee 10-13 litraa satkulle en tiä onko paljon vai vähän,mut kyyti on mukavaa,ja unohda ne dkv konsernin tuoteet heti alkuunsa... :crazy:
Ei ollut 6 vuoden aikana nelivedon vikoja eikä etujousia vaihdettu. Farkun kaasupallot taakse vaihdoin.
Perä alkaa helposti ääntämään vajaalla öljyllä ajosta, kuten takavetoisessakin.
Kulutus oli 9-10 ennen ja jälkeen säädön, en mitannut tarkasti. Vene koukussa meni 15.
Pumppua kannattaa säätää ja +20% voi ottaa lisätehoja ilman isoja riskejä. Auto nuortuu 10 vuotta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

JarkkoN kirjoitti:
four-matic kirjoitti:No ei ainakaan etujousien takia kannata maticcia hylätä mulla on kuudes vuosi menossa samoilla jousilla
Ei ollut 6 vuoden aikana nelivedon vikoja eikä etujousia vaihdettu.
minä uskon sitten vasta, että nuo 4-maticin etujouset kestää, kun joku nevamies tai mettäkone kuski niin kehuu... ei tunnu normaalinkaan w124 jouset kestävän kovin hyvin tuota mettäteillä ajelua (80-100 km/h)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

napa kirjoitti:ei tunnu normaalinkaan w124 jouset kestävän kovin hyvin tuota mettäteillä ajelua (80-100 km/h)


Minkä takia mettäteillä pitää noin kovaa ajaa jos normiliikenteessä ajaa max. 80km/h? Eihän mitään autoa ole suunniteltu ajettavaksi metsäautoteillä noin kovaa, ei pitäisi siis valittaakaan jos ei kestä.
E350CDI&A180CDI
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S124 300 matikki. Kokemukset.

Viesti Kirjoittaja napa »

ssuvik kirjoitti:
napa kirjoitti:ei tunnu normaalinkaan w124 jouset kestävän kovin hyvin tuota mettäteillä ajelua (80-100 km/h)


Minkä takia mettäteillä pitää noin kovaa ajaa jos normiliikenteessä ajaa max. 80km/h? Eihän mitään autoa ole suunniteltu ajettavaksi metsäautoteillä noin kovaa, ei pitäisi siis valittaakaan jos ei kestä.
jos sinne töihin meinaa ehtiä ennen pimeän tuloa, niin kannattaa pitää yllä hyvää matkavauhtia, myös sillä huonommalla osuudella... pitäishän sun tietää, kun offroad harrastaja olet :think:

siis eikö w124 mersu olekkaan suunniteltu ajettavaksi lujaa, myös huonommalla tieosuudella, sitten mua on huijattu/olen joutunut mainoksen uhriksi :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin