Vika on seuraavanlainen.
ABS valo syttyy lennosta maantienopeudessa. Samalla alkaa nopeuden humpaaminen. Tuntuu abbout samalta kuin painaisi kevyesti jarrua 5-10s välein. Nopeus putoaa muutaman kmh..
En ole kerennyt vielä tehdä mitään huoltotoimenpiteitä, koska auto on juuri hommattu jne.
Keksisikö kukaan mistä tämä voi johtua? Pitää jokatapauksessa alkaa huoltohommiin noiden jarrujen suhteen, mutta onko kyseessä joku radikaalimpi vika..
ABS murheita 1991 230 bensafarkku
Re: ABS murheita 1991 230 bensafarkku
Tervehdys,
no tää olis sellainen klassinen kohde, johon joku ihan varmasti ehdottaa, että ylijänniterele voisi olla syyllinen.
Mä nyt sitten ehdotan sitä tällä kertaa. Eli joko ylijännitereleen vaihto tai halvempi ratkaisu: rele pois, kuoret irti ja kaikkien juotosten tekeminen uusiksi.
Ylijänniterele löytyy samasta tilasta, jossa on akku. Ainakin tuommoinen isompikokoinen, luokkaa 90Ah, akku pitää ottaa pois, jotta pääsee käsiksi siihen releeseen. Se on ehkä noin 10cm korkea, vähän semmoinen tornimainen, peltirunkoinen rele, jonka yläosassa on yksi tai kaksi sulaketta kirkkaan muovisen kannen alla.
ABS:n virheitä aiheuttavat näissä useasti myös likaiset etupyörän anturien hammaskehät. Ne ovat siellä pyörännavoissa. Mutta tuo tuskin aiheuttaisi mitään nyykähdyksiä kulkupuolessa; häiriövalon syttymistä kylläkin.
Ja sitten vielä. Jos ABS-järjestelmä havaitsee, että auton yleinen jännitetaso on liian pieni, se hyppää pois päältä ja sytyttää häiriövalon. Eli ehkäpä raju, äkillinen pudotus jännitteessä voi kiusata ABS-systeemiä sekä lisäksi aiheuttaa käyntiongelmaa, joka pudottaa vauhtiakin hieman?
no tää olis sellainen klassinen kohde, johon joku ihan varmasti ehdottaa, että ylijänniterele voisi olla syyllinen.

Mä nyt sitten ehdotan sitä tällä kertaa. Eli joko ylijännitereleen vaihto tai halvempi ratkaisu: rele pois, kuoret irti ja kaikkien juotosten tekeminen uusiksi.
Ylijänniterele löytyy samasta tilasta, jossa on akku. Ainakin tuommoinen isompikokoinen, luokkaa 90Ah, akku pitää ottaa pois, jotta pääsee käsiksi siihen releeseen. Se on ehkä noin 10cm korkea, vähän semmoinen tornimainen, peltirunkoinen rele, jonka yläosassa on yksi tai kaksi sulaketta kirkkaan muovisen kannen alla.
ABS:n virheitä aiheuttavat näissä useasti myös likaiset etupyörän anturien hammaskehät. Ne ovat siellä pyörännavoissa. Mutta tuo tuskin aiheuttaisi mitään nyykähdyksiä kulkupuolessa; häiriövalon syttymistä kylläkin.
Ja sitten vielä. Jos ABS-järjestelmä havaitsee, että auton yleinen jännitetaso on liian pieni, se hyppää pois päältä ja sytyttää häiriövalon. Eli ehkäpä raju, äkillinen pudotus jännitteessä voi kiusata ABS-systeemiä sekä lisäksi aiheuttaa käyntiongelmaa, joka pudottaa vauhtiakin hieman?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: ABS murheita 1991 230 bensafarkku
Tuttu vika ja Nozki jo nuo vika kohteet kertoikin,mittaa yleismittarilla lataus jännite pitaisi olla noin 14v luokkaa jos tuo ok,niin vika on todenäköisesti yj releessä!Kuten edellä kerrottinkin,yj rele löytyy akun takana olevan mustan muovisuojuksen takaa jos tuo vielä on tallessa!Rele lähtee hiukan nitkuttelemalla vetäen ylöspäin irti,voi olla tosi tiukassakin...Lisää tietoa saat haulla yj releestä ja sen korjuksesta.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: ABS murheita 1991 230 bensafarkku
Hienoa, kiitos vastauksista..
Näyttää olevan myös käyntiongelmaa, eli tyhjäkäynnillä/moottorilla jarruttaessa heittelee kierroksia ja ravistelee.
Eli tutkitaanpa tuota ensiksi jos onkin kaksi kärpästä samalla pihvillä.
Näyttää olevan myös käyntiongelmaa, eli tyhjäkäynnillä/moottorilla jarruttaessa heittelee kierroksia ja ravistelee.
Eli tutkitaanpa tuota ensiksi jos onkin kaksi kärpästä samalla pihvillä.