90 asteen mutkat pitää olla, tai voithan tehdä putkestakin sen mutkan ja liittää silikoniletkulla, ihan kuinka haluaa. Kannattaa mallata sitten ne mutkat että on tarpeeksi pitkät, jotta yltää.santikko kirjoitti:pitääkö nuo silikonit olla 90 mutkalla, vai suorat? ei viittis pohjamuoveja purkaa kattoakseen.BTriker kirjoitti:Jep. Laitoin omaan väykkyyn 550x140x65 koolla olevan. Menee suoraan veistelemättä. 180 korkea ottaa ilmastoinnin lauhduttimessa oleviin korvakoihin kiinni, jotka kannattelee ilmastoinnin flektien kehikkoa. Ne jos näplää irti (popniiteillä kiinni) niin saa enemmän tilaa. Alkuperäisiin ahtoletkujen liitoksien päälle saa 2,5 tuumaiset silikonit venytettyä päälle(on aikas tiukat).
tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
tuli haettua tuo 550x140x65 cooleri myös, ei vaan ollut mätänetissä 2,25" silikooneja että olis päässyt asentamaan. hemmetti taas siirtyy parilla viikolla että pääsis tuikun ohjelmaa miettimään. tuntuu vakio cooleri vuotavan kun mustaa tuuppaa niin. onko vakioissa ahtoputkissa jotain liitosta joka vaatisi erityistä huomiota?
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ei kyllä pieni vuoto coolerissa pitäisi aiheuttaa mustaa savua..ne motonetin 70x70x125 mm. silikonimutkat on mersun ahtoputkiin just sopivat.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Motonetin mustat mutkat kesti jopa vuoden.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hmm,edellisessä 270 E:ssä oli motonetin siniset.Nykyiseen tuli mustat,mutta motonetin korkeahkon hinnan vuoksi tilattiin Englannista.Aika näyttää miten kestää cdi:n huimia 1,2 bar ahtoja.kasiässä kirjoitti:Motonetin mustat mutkat kesti jopa vuoden.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
en tiedä onko vuoto pieni vai iso mutta mustaa se lykkää. epäilen vaan että vuotaa kun tuntuu laiskemmalta kun tuo ohjelmoitu 200cdi, ja ahtimen vihellys kuuluu omaan korvaan ehkä normaalia paremmin. empä silti ole muita 320 ajanut.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Pitäskös alottaa uusi topikki vaikka 320cdi:hin jälkiasennus välijäähdytin?
Antaa tämän olla Tuikun ketju.
Antaa tämän olla Tuikun ketju.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=80690" onclick="window.open(this.href);return false;BTriker kirjoitti:Pitäskös alottaa uusi topikki vaikka 320cdi:hin jälkiasennus välijäähdytin?
Antaa tämän olla Tuikun ketju.
W163, S124
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Eilen ajelin vähän sikaa tien päällä - muka kiire ja huonot hermot ei ole häävi yhdistelmä.
No joo, taisi mennä jotain rikki, en vain vielä tiedä, mikä.
Kovimman väännön alueella jyrkässä vastasessa kaasupohjassa kuului poksahdus, vähän niinkuin ahtoputki, muttei se mahda nyt putkirikko olla.
Vedot ei hävinny, eikä savuta.
Jotain on kuitenkin tapahtunut, kun kaasupoljin tuntuu löysältä ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle herkemmin.
Oliskohan hukkaportille käynyt jotain, vähän niinkuin alavääntöä uupuisi, muttei osaa sanoa, kun se vaihteisto kompensoi sitä tilannetta heti.
Mistään ei tule öljyä, huohottaa niinkuin ennenkin, käy ihan siististi.
Täytyy vissiin odotella, että laukiaa kunnolla, niin sitten tietää.
Eilen ajelin vähän sikaa tien päällä - muka kiire ja huonot hermot ei ole häävi yhdistelmä.
No joo, taisi mennä jotain rikki, en vain vielä tiedä, mikä.
Kovimman väännön alueella jyrkässä vastasessa kaasupohjassa kuului poksahdus, vähän niinkuin ahtoputki, muttei se mahda nyt putkirikko olla.
Vedot ei hävinny, eikä savuta.
Jotain on kuitenkin tapahtunut, kun kaasupoljin tuntuu löysältä ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle herkemmin.
Oliskohan hukkaportille käynyt jotain, vähän niinkuin alavääntöä uupuisi, muttei osaa sanoa, kun se vaihteisto kompensoi sitä tilannetta heti.
Mistään ei tule öljyä, huohottaa niinkuin ennenkin, käy ihan siististi.
Täytyy vissiin odotella, että laukiaa kunnolla, niin sitten tietää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Onhan sinulla stari käytettävissä, jos sillä pystyis jotakin määrittämään näin alkuunsa.....vääntö....ahtopaineet yms. yms.tuikku kirjoitti:.
Eilen ajelin vähän sikaa tien päällä - muka kiire ja huonot hermot ei ole häävi yhdistelmä.
No joo, taisi mennä jotain rikki, en vain vielä tiedä, mikä.
Kovimman väännön alueella jyrkässä vastasessa kaasupohjassa kuului poksahdus, vähän niinkuin ahtoputki, muttei se mahda nyt putkirikko olla.
Vedot ei hävinny, eikä savuta.
Jotain on kuitenkin tapahtunut, kun kaasupoljin tuntuu löysältä ja vaihteisto vaihtaa pienemmälle herkemmin.
Oliskohan hukkaportille käynyt jotain, vähän niinkuin alavääntöä uupuisi, muttei osaa sanoa, kun se vaihteisto kompensoi sitä tilannetta heti.
Mistään ei tule öljyä, huohottaa niinkuin ennenkin, käy ihan siististi.
Täytyy vissiin odotella, että laukiaa kunnolla, niin sitten tietää.
Kaasupoljin tuntuu löysältä... ...
Olisiko mahdollisesti automaattilaatikosta joku poksahtanut....kyllä ne pitäis starilla selvitä, jos ei jotakin mekaniikkaa hajonnut.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kaasun löysyyntymistä oli itsellä suutinvuotojen kanssa. Varmaan oot sen jo tarkistanut.
Ei kai tuollaista ääntä nyt niin monesta paikasta voi tulla.
Onko sulla vielä vikatilansyötöt samat kuin ei vikatilan...?
Mahtaako tuossa enää olla edes koko vikatilaa...
Ei kai tuollaista ääntä nyt niin monesta paikasta voi tulla.
Onko sulla vielä vikatilansyötöt samat kuin ei vikatilan...?
Mahtaako tuossa enää olla edes koko vikatilaa...
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Joo, kyllä tätä vaikea on enää saada oikeaan vikatilaan - ja vaikka menisikkin, niin luulempa ettei sitä monikaan huomaisi.
Vikatila ei tässä rajoita syöttöjä.
Joo, kyllä tätä vaikea on enää saada oikeaan vikatilaan - ja vaikka menisikkin, niin luulempa ettei sitä monikaan huomaisi.
Vikatila ei tässä rajoita syöttöjä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Oisko turbosta hajonnut jotain? Raskaassa kalustossa joskus poksahti ja veto oheni ilman ulkoisia vammoja, kun turbosta lähti siipiä irti.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
JP74 kirjoitti:Oisko turbosta hajonnut jotain? Raskaassa kalustossa joskus poksahti ja veto oheni ilman ulkoisia vammoja, kun turbosta lähti siipiä irti.
Meinaatko, ettei sitä huomaisi, jos turbiinin tai ahtimen puolelta lähtisi siipiä irti ?
Siellä on melkoiset pyörimisnopeudet, josta aiheutuu muutakin kuin tuoton väheneminen. Mutta nehän on helposti starilla testattavissa, jos turboahtimessa on jotakin vauriota.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Huomaahan sen, veto heikkenee. Mutta ei välttämättä täysin, kuten oma kokemukseni raskaasta kalustosta on. Turbo ei särkynyt kokonaan, vaan siitä meni jokin esine läpi.Mesemies89 kirjoitti:JP74 kirjoitti:Oisko turbosta hajonnut jotain? Raskaassa kalustossa joskus poksahti ja veto oheni ilman ulkoisia vammoja, kun turbosta lähti siipiä irti.
Meinaatko, ettei sitä huomaisi, jos turbiinin tai ahtimen puolelta lähtisi siipiä irti ?
Siellä on melkoiset pyörimisnopeudet, josta aiheutuu muutakin kuin tuoton väheneminen. Mutta nehän on helposti starilla testattavissa, jos turboahtimessa on jotakin vauriota.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ja joskus käynnyt niinkin että ilaman joukoon päässe jotain likaaJP74 kirjoitti:Huomaahan sen, veto heikkenee. Mutta ei välttämättä täysin, kuten oma kokemukseni raskaasta kalustosta on. Turbo ei särkynyt kokonaan, vaan siitä meni jokin esine läpi.Mesemies89 kirjoitti:JP74 kirjoitti:Oisko turbosta hajonnut jotain? Raskaassa kalustossa joskus poksahti ja veto oheni ilman ulkoisia vammoja, kun turbosta lähti siipiä irti.
Meinaatko, ettei sitä huomaisi, jos turbiinin tai ahtimen puolelta lähtisi siipiä irti ?
Siellä on melkoiset pyörimisnopeudet, josta aiheutuu muutakin kuin tuoton väheneminen. Mutta nehän on helposti starilla testattavissa, jos turboahtimessa on jotakin vauriota.
Mikä hioo siipien reunata pikavauhdilla niin että ei tuota ilmaa enään vanhan mallin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Mulla kaasupoljin on ensimmäiset pari senttiä tunnoton samalla kun turpiinilukko ei toimi matalilla kierroksilla. Vetoja kuitenkin "normaalisti" ja lukko menee kiinni ennen neljää tonnia. Tunnottomuus häviää aina kun turpiinilukko jaksaa toimia +/- 2000rpm.tuikku kirjoitti:.
Joo, kyllä tätä vaikea on enää saada oikeaan vikatilaan - ja vaikka menisikkin, niin luulempa ettei sitä monikaan huomaisi.
Vikatila ei tässä rajoita syöttöjä.
En nyt mitenkään ymmärrä miten turpiinilukon toimimattomuus vaikuttaisi kierrosten nousuun/löysään kaasupolkimeen....
Mikä ohjelmassa muuttuu...? Minivikatila...
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Varmaankin ajokilometrit vaikuttaa nyt asiaan.
Varmaankin ajokilometrit vaikuttaa nyt asiaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Poksahdukseenko ?tuikku kirjoitti:.
Varmaankin ajokilometrit vaikuttaa nyt asiaan.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Mesemies89 kirjoitti:Poksahdukseenko ?tuikku kirjoitti:.
Varmaankin ajokilometrit vaikuttaa nyt asiaan.
Se oli Wallulle.
Taitaa jäädä selviämättä koko juttu, tai sitten selviää, kun lopulta jotain särkyy.
Ahdin ei mahda rikki olla, kun ei äännä mitenkään kummallisesti, eikä oikeastaan savuta.
On vielä niin kiirettäkin, ettei testerin kanssa ole mahdollisuutta aiheeseen tutustua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
tuikku kirjoitti:Mesemies89 kirjoitti:Poksahdukseenko ?tuikku kirjoitti:.
Varmaankin ajokilometrit vaikuttaa nyt asiaan.
Se oli Wallulle.
Taitaa jäädä selviämättä koko juttu, tai sitten selviää, kun lopulta jotain särkyy.
Ahdin ei mahda rikki olla, kun ei äännä mitenkään kummallisesti, eikä oikeastaan savuta.
On vielä niin kiirettäkin, ettei testerin kanssa ole mahdollisuutta aiheeseen tutustua.
Ota nyt hyvä mies vian paikallistaminen työn alle. Jos viivyttelee, voi se isompi poksahdus tapahtua milloin hyvänsä.
Testerillä ei kauaa aikaa vie, kun testaa tunnin verran starilla mahdollisia vian aiheuttamia paikkoja.
Jätä se metsässä juokseminen vähemmälle ja anna autollesi tunti aikaa vian selvittämiseksi.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Jos moottori on rakennettu puoliksi uusiksi niin mistä se staari tietää mikä sieltä on hajonnut (jos on)?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Miksei stari tietäisi ? Eihän starin tarvitse tietää kuin käytönvalvonnan osalta, mitä moottorissa tai muualla tapahtuu. Kyllä se käytönvalvonta taas paljastaa, jos jossakin on feelua....ainakin omat laitteeni kyllä sen kertoo.S202 kirjoitti:Jos moottori on rakennettu puoliksi uusiksi niin mistä se staari tietää mikä sieltä on hajonnut (jos on)?
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ei se staarikaan niin hieno vehje ole että sillä mahdollisesti mekaaninen vika löytyy.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Ei niin, jos mekaaninen vika ei aiheuta käytönaikaiseen tietokantaan mitään poikkeamia. Tässä tapauksessa on ilmeistä, että vian paikallistaa stari, kun alavääntö on hiukan kadoksissa. Tietysti täytyisi tietää vertailuarvot auton tekniikasta mihin vertaa tässä tapauksessa.Mika.T kirjoitti:Ei se staarikaan niin hieno vehje ole että sillä mahdollisesti mekaaninen vika löytyy.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
"Vaurio" ei ole vieläkään löytynyt.
Olen joutunut keulamuoveja käyttämään poikkeen muun syyn takia, en huomannut ahtoputkissa vaurioita.
Tämä mysteeri odotuttaa itseään...
Tähän Paawon rakenteluun liittyy jonkinlainen sivujuonne, joka on aiva toinen tarina - eikä siitä sen enempää.
Mutta liittyy aiheeseen ahtimen kautta.
Syyllisellä on Itävallassa paja, jossa nakertaa ahtimia, http://www.z-turbo.at/.
Hänellä on ilmeisesti ihan hyvät yhteydet oikeisiin paikkoihin.
No kuitenkin, hän on rakentanut omasta W210 320cdi,n ahtimestaan AMG,n pakosiivelle ja billett kompurasiivelle tehdyn hybridin, joka vieläpä hyvin toimii.
Lisäksi hän saa ostettua jostakin näitä AMG,n akseleita+pakosiipiä, eli pystyy "tekemään" kaikista tavan 320cdi,n ahtimista AMG,tä vastaavia, tai parempiakin, jos niin halutaan.
Minullakin on yksi sellainen, todella siisti työn jälki - ei myynnissä.
Hintaahan tuolle muutokselle/korjuulle varmaan tulee, hyvä tavara kun ei ole halpaa, mutta itse hinnasta en todellakaan tiedä.
Tämä pohjustuksena, sitten asiaan.
Hänellä on siis vanha Paawo myös, vanhoilla miehillä vanhat autot.
Suuttimet muutettuna AMGtä vastaaviksi, mappi vaihdettu,omatekemä ahdin, siinä ne tärkeimmät, tehoon oikeastaan vaikuttavat muutokset.
Ohjelmasta sitten kaikkea turhaa sieltä moottorin ympäriltä poistettu, mutta se ei varsinaisesti ole nyt se pääasia.
Cooleri vakio, ahtolämpöjä hirveästi liikaa jo nollakelissä.
Syöttöjä max 110mm^3, suurimman tehonkin kohdalla vielä 100milliä, eli tehoakin on noin kolmesataa, tai pikkuisen päälle.
Max ahdot 1,9bar.
Pakopaine pysyy kuitenkin koko ajan max 0,2bar ahtojen yläpuolella, eli hienosti vielä kartalla mennään.
Max ahdot saa nousemaan, miten äkkiä tarvitaan, ahdin helppo säätää.
AFR yli 17 koko ajan, eli lambda luokkaa 1,2, tai parempi koko ajan !!
Selkokielellä se merkitsee, että syötön/ilman suhde koko ajan sama, tai parempi kun vakiossa autossa, koko ajan.
Savua käytännössä vähemmän kuin vakiona.
Pakolämmöt max luokkaa 800 astetta, eli jo aika korkealla, mutta uskoisin että parempi cooleri auttaa asiaan.
Auto vieläpä kulkeekin hyvin, http://www.youtube.com/watch?v=qpaMysFS ... ata_player
Nollasta kahteensataan lurahtaa alle kahdenkymmenen sekunnin.
Tämän höpinän tarkoituksena on siis se, että myös näihin kohtukoisiin VNT-ahtimiin, jotka muutoksen jälkeenkin käy entiselle paikalleen ja edelleenkin näyttävät aivan vakioilta - on saatavana parannusta, tehonkesto oikeasti menee yli kolmensadan.
Lisäksi jos oikeasta AMG,stä menee ahdin rikki, niin on mahdollista korjuuttaa, teetättää tilalle, tai muutattaa paremmaksi.
Pelkän kompurasiiven vaihto tavan 320cdi,n ahtimeen ei oikein iske kipinää, kun siitä loppuu heti pakopuolen virtauskapasiteetti.
AMG,n pakosiipi on kaksi milliä suurempi ja paremman mallinen, virtaa paremmin - se antaa jo toimintatilaa tehokkaammalle kompurasiivelle.
Ja näkyy toimivan, hyvin.
"Vaurio" ei ole vieläkään löytynyt.
Olen joutunut keulamuoveja käyttämään poikkeen muun syyn takia, en huomannut ahtoputkissa vaurioita.
Tämä mysteeri odotuttaa itseään...
Tähän Paawon rakenteluun liittyy jonkinlainen sivujuonne, joka on aiva toinen tarina - eikä siitä sen enempää.
Mutta liittyy aiheeseen ahtimen kautta.
Syyllisellä on Itävallassa paja, jossa nakertaa ahtimia, http://www.z-turbo.at/.
Hänellä on ilmeisesti ihan hyvät yhteydet oikeisiin paikkoihin.
No kuitenkin, hän on rakentanut omasta W210 320cdi,n ahtimestaan AMG,n pakosiivelle ja billett kompurasiivelle tehdyn hybridin, joka vieläpä hyvin toimii.
Lisäksi hän saa ostettua jostakin näitä AMG,n akseleita+pakosiipiä, eli pystyy "tekemään" kaikista tavan 320cdi,n ahtimista AMG,tä vastaavia, tai parempiakin, jos niin halutaan.
Minullakin on yksi sellainen, todella siisti työn jälki - ei myynnissä.
Hintaahan tuolle muutokselle/korjuulle varmaan tulee, hyvä tavara kun ei ole halpaa, mutta itse hinnasta en todellakaan tiedä.
Tämä pohjustuksena, sitten asiaan.
Hänellä on siis vanha Paawo myös, vanhoilla miehillä vanhat autot.
Suuttimet muutettuna AMGtä vastaaviksi, mappi vaihdettu,omatekemä ahdin, siinä ne tärkeimmät, tehoon oikeastaan vaikuttavat muutokset.
Ohjelmasta sitten kaikkea turhaa sieltä moottorin ympäriltä poistettu, mutta se ei varsinaisesti ole nyt se pääasia.
Cooleri vakio, ahtolämpöjä hirveästi liikaa jo nollakelissä.
Syöttöjä max 110mm^3, suurimman tehonkin kohdalla vielä 100milliä, eli tehoakin on noin kolmesataa, tai pikkuisen päälle.
Max ahdot 1,9bar.
Pakopaine pysyy kuitenkin koko ajan max 0,2bar ahtojen yläpuolella, eli hienosti vielä kartalla mennään.
Max ahdot saa nousemaan, miten äkkiä tarvitaan, ahdin helppo säätää.
AFR yli 17 koko ajan, eli lambda luokkaa 1,2, tai parempi koko ajan !!
Selkokielellä se merkitsee, että syötön/ilman suhde koko ajan sama, tai parempi kun vakiossa autossa, koko ajan.
Savua käytännössä vähemmän kuin vakiona.
Pakolämmöt max luokkaa 800 astetta, eli jo aika korkealla, mutta uskoisin että parempi cooleri auttaa asiaan.
Auto vieläpä kulkeekin hyvin, http://www.youtube.com/watch?v=qpaMysFS ... ata_player
Nollasta kahteensataan lurahtaa alle kahdenkymmenen sekunnin.
Tämän höpinän tarkoituksena on siis se, että myös näihin kohtukoisiin VNT-ahtimiin, jotka muutoksen jälkeenkin käy entiselle paikalleen ja edelleenkin näyttävät aivan vakioilta - on saatavana parannusta, tehonkesto oikeasti menee yli kolmensadan.
Lisäksi jos oikeasta AMG,stä menee ahdin rikki, niin on mahdollista korjuuttaa, teetättää tilalle, tai muutattaa paremmaksi.
Pelkän kompurasiiven vaihto tavan 320cdi,n ahtimeen ei oikein iske kipinää, kun siitä loppuu heti pakopuolen virtauskapasiteetti.
AMG,n pakosiipi on kaksi milliä suurempi ja paremman mallinen, virtaa paremmin - se antaa jo toimintatilaa tehokkaammalle kompurasiivelle.
Ja näkyy toimivan, hyvin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Sehän vois olla itävallan ukko avain onneen omassakin tapauksessa?
Intterwebistä löytyy liikaa kaikenmaailman houkutuksia
Intterwebistä löytyy liikaa kaikenmaailman houkutuksia
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Jeps niihin pikku kuoriin uudet sisukset...Kumipää kirjoitti:Sehän vois olla itävallan ukko avain onneen omassakin tapauksessa?
Intterwebistä löytyy liikaa kaikenmaailman houkutuksia
Sitten jos vallan toisenlaiset niin LDS
amerikan suunalla on myös monenmoista
Houkutusta, niitä joskus linkitelin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hyvältä kuulostaa.
Mistäs tuon syötön ja ilman suhteen saa selville?
Mistäs tuon syötön ja ilman suhteen saa selville?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kannattaa kyllä kysyä ihan aluksi myös mitä suomalaiset ahtimien modaajat (eli LDS) pystyy tarjoamaan. Täällä alkaa olla ymmärtääkseni 20-30 vuotta tietotaitoa alalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi