Narinanivelen hoitoa kotikonstein

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Narinanivelen hoitoa kotikonstein

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Taas rupesi narisemaan takapää ja katsastus edessä ( nyt takana )
Mutta eihän se nariseva nivel väljä olekaan vaan kuiva ja jäykäksi juuttunut.

Kokeilin kotikonstia kun ei sinne saa menemään perille asti ohuttakaan öljyä injektioruiskullakaan kun se on niin yhtä puuta.( ulompi alat. varren nivel )

Kaverin pajalla nostin auton ylös, löysäsin nivelen pultin , laskin autoa alas
tukien nariseván tukivarren alta kakkosnelosella ( milläkös muulla),niin paljon kuin uskalsin , ettie koko paska keikkaa nosturilta pois (jousi puristui huomattavsti kasaan ) kiristin pultin ja nostin taas vapaasti riipuksiin. ylhäällä taas avasin pultin jne..

Tein tämän noin kymmenen kertaa tarkoituksena saada nivelen keskihela
pyörähtämään nivelen sisällä ja näin öljy menisi paremmin perille.
Pyörähdys ei liene suuren suuri per joustokerta niinkun ei ajossakaan.
Ja temppu auttoi ...saa nähdä kauaksiko aikaa. :wink:
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ja kun se on tarpeeksi kulunut niin saa vaihtaa koko tukivarren! Ei kannata muutaman kymmeneuron osan kanssa leikkiä?
:wink: Vaihtamiseen menee aikaa 1/2 h kotikonstein! Ja pultti kannattaa kans ostaa uusi.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Kimmo L kirjoitti:Ja kun se on tarpeeksi kulunut niin saa vaihtaa koko tukivarren!
:shock: No jooopas...senverran tarkkaan olen tutkinut tuollaisen nari-
nanivelen (-helan ) rakennetta mm. leikkaamalla halki narisevan sellaisen ,että uskallan varmuudella sanoa , että sen herkistäminen liikkumaan siitä kohti mistä se on alunperin tarkoitettu , ei voi mitenkään vahingoittaa tukivartta.

Tämä oli vaan sellaista tutkimusta...aika moni MB omistaja on törmännyt samaan narinaan... .. olisiko tuolla jäykistyneellä helalla vaikutusta ajettavuuteen :?: ainakin ajon miellyttävyytten , kun ei kaikki mummot
käänny katsomaan , että mikä kirkkoreki se sieltä....

Ennenkúin tuo hela voi vahingoittaa tukivartta sen pitämän äänen luulisin olevan kolinaa... jos sittenkään, on se tuo ulkokuori senverran tuhtia tavaraa.
En ole ainakaan kuullut koskaan. ( 15 v ja toinen 124:nen , ei muita )
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No tosiaan se "pallukka" hiertää itsensä läpi siitä rungosta ja kaivaa sit itselleen montun tukivarteen! ( ei se narise! )
Ja aivan sama pyöriikö pultti vai ei. Itse yhden tukivarren vaihtanut 20 € osan takia?
:wink: Mitäpä tästä väittelemään jokainen päätelkööt itse!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mikäs siinä, vaikka löysäilee tukivartta ja pyörittelee vaikka joka päivä eri asentoon.
Uusi nivelhän todella maksaa sen 20€ ja aikaa menee 1/2H vaihtamiseen :lol:
Joku mersupurkaamo??
MIKAVON
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 21.04.2004 22:17

Viesti Kirjoittaja MIKAVON »

Hienoahan se on että joku viitsii tehdä Suomalais-Ugrilaista "metsäremonttia" ja kertoa niksin muillekin. :wink: se on vaan kummallista että jos jollakulla on viitseliäisyyttä rassata niin heti luullaan että kyse on nuukailusta,itse olisin tehnyt täysin samoin,pelkästä kokeilun halusta ja synnyttääpä tuollainen kokeilu onnistuessaan onnistumisen iloa josta ei pääse nauttimaan silloin kun asentaa sinne vaan sen uuden osan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, ei noita kalliita vikoja kannata heti kunnolla korjata muutenkaan, yrittää vaan viimeiseen asti kiertää korjaamoa.

Viime kevättalvella eräs taksikuski kävi vaihdattamassa kytkinsylinterin Väykkyyn, kertoi miten on ajellut kolme kuukautta taksia niin että aina nosti kytkinpolkimen varpaalla ylös.

Oli antanut periksi, että ei se taida alkaa toimimaan..

Ihailtavaa sinnikkyyttä, sanoo dealer.

Ja :lol: :lol: :lol: päälle.

Vaan ei tuo tapioh:n konsti huono ole, en minä sitä.
wiimax.fi
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

dealer kirjoitti:Ja :lol: :lol: :lol: päälle.
8) 8) 8) Ei hävetä yhtään. n. 50 egen säästö 10 minuutissa ja edelleen olen
vakuuttunut , että jumittuneen nivelen herkistäminen rasvaamalla liikkumaan
OIKEASTA kohti ei voi vahingoittaa alatukivartta, mutta voi jäykkänä aiheuttaa vahinkoa, kuten kuvailitte, saati ne narinat kaupan päälle.

Tutkimukseni alkoi jo aiemmin koskien vastaavanlaista helaa TASOSÄÄTÖ-
ISKARIN alapäässä, joka myös voi narista . Kyse suuremmista arvoista :
n. 300e +työt.
Kirjoitin 23.11.2003 . TASOSÄÄTÖISKARIN ALAPÄÄSTÄ:

Lämpöjä ei voi antaa, helan ulkokuori näyttää olevan jotain muovinsukuista
ainetta, yritän työpaikan kaluilla huomenna....kenties , koska:
Sain ideaan kokeilla helan voitelemista. 6 mm kierrereikä alumiiniseen helan kuoreen ja rasvanippa paikalle. Rasvaa ei tuntunut menevän juuri ollenkaan. Laitoin helapään tiukasti ruuvipenkkiiin ja nitkuttelin ja taas rasvapainallus.
Lopulta hela herkkeni . Löysäsin tiivisteiden lukkorenkaita ja pääsin ylim. rasvan pois... mustaa kittiä koko vanha rasva.
Eikun paikalleen .

Voisikohan sen varsinaisen narinahelan kupeesenkin istuttaa rasvanipan??

MIksiköhän tätä helaa ei myydä irrallaan , pienenetty kopio narinahelasta.

10.07.2004: ISKARI EDELLEEN KÄYTÖSSÄ JA VOI HYVIN.
Ne , jotka tuntevat taasosäätöiskarin , tietävät , että monta 300 e: iskaria on
joutunut romukoppaan pelkästään viallisen alapään takia, vaikka iskari sinänsä ehjä.

Vielä aiheeseen liittyen:
Aiemmassa 124 -89:ssä ,joka oli uudesta asti 14 v / yli 360tkm minulla ei ko. narinaongelmia ilmennyt. Nykyinen 124 , karkeasti n. puolet vähemmän ajet-
tu -93 Saksan tuonti omaa kaiki narinat.
Onko nivelet huonontuneet vai onko Saksanmaalla ilmasto-olosuhteet
niin erilaiset , että helat ja nivelet kuivaa ???

Aion kertoa jatkossakin havainnoistani, joista luulen olevan vinkkiä muille ja
luen vastaaasti muiden kokemuksista. Jokainenhan voi itse tehdä miten
haluaa oman harkintansa mukaan. 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei narinanivel alatukivartta vahingoita missään vaiheessa vaan jos se on VÄLJÄ, siis todella väljä, se syö ajan kanssa hajalle silmän jonka sisällä se on.
Eli vaihtoon menee se rustinki jossa tukivarret ja pyöränlaakeri ja jarrukilpi jne. on kiinni.

Nimim. " kahteen autoon vaihtanut"

tapioh tapauksessa tuota vaaraa ei ole, siis ainakaan vielä.

Ja tuo " :lol: :lol: :lol: " oli taksikuskille josta kerroin aiemmin. :wink:
wiimax.fi
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

niinhän se tuntuu olevan että ne jotka ei osaa korjata vanhoja niin ostaa uusia. Omasta autosta rasvasin narina helat ja hyvin toimii. Sillon onkin eri asia jos siinä on väljää mutta jos se on vaan kuiva ni miks vaihtaa?
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Juu, ei narisevaa niveltä todella kannata vaihtaa jos ei ole välystä. Omegassa koiranluut alkoi narisemaan lähes uutena, noin 10tkm jälkeen ja automaattiöljyllä lääkitsemällä narina loppui & nivelten elinaika tuplaantui!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jos tulee alatukivarren navan puoli päähän narina niveleen väljää niin kannataa vaihtaa heti ettei se syö sitä napaa väljäksi ja sitten kun yrittää laittaa uutta narinaniveltä niin on navasta reikä väljä ja joutuu asentaan pian vaikka koko navan uuden ja taatusti tulee kalliiksi joten turha säästellä 20eur osassa ja onnistuu vaihto koti olosuhteissa alle kahteen tuntiin kun vaan omistaa pari sopivaa holkkia ja ison lekan... :arrow: tuntuu aika turhalta noi öljyn kanssa läträykset...mutta jokainen tehkööt miten haluaa.... :lol:
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

kysymys, voiko syynä olla juuri tuo narinanivelet seuraavanlaisessa ongelmassa: Kun autoa pitää jarrulla paikallaan vaikkapa d-asennossa ja kun päästää jarrun niin jossakin päin narahtaa...takaa ikäänkuin kuuluisi tulevan. Olen myös huomannut että kun autoon nousee niin silloin tällöin kuuluu samantapainen ääni........

narinanivelkö vain huutaa kuivuuttaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joustoliikkeessä takaa kuuluva narina tulee 99 % juuri narinanivelestä.
Keulassa rattia kääntäessä kuuluva narina on lähtöisin alapallonivelestä.

(tosin täälläkin on tarjottu W124 äänen lähteeksi mm. iskarin ylälaakeria ) :shock:
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti: (tosin täälläkin on tarjottu W124 äänen lähteeksi mm. iskarin ylälaakeria ) :shock:
jaa mikä :lol:
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Senverran öljyllä läträämistä puolustaisin, että isä-pappa on joka autonsa kaikki nivelet käsitellyt injektioruiskun kanssa säännöllisin väliajoin. Sillä seurauksilla, että niveliä ei ole tarvinnut vaihdella. Ajoja silti 40-50 tkm vuodessa. Kivempaa hommaa se on huoltomontusta rasvaa ruiskutella, ku uutta osaa hampaat irvessä vaihtaa.
124.023
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MIKAVON kirjoitti:Hienoahan se on että joku viitsii tehdä Suomalais-Ugrilaista "metsäremonttia" ja kertoa niksin muillekin. :wink: se on vaan kummallista että jos jollakulla on viitseliäisyyttä rassata niin heti luullaan että kyse on nuukailusta,itse olisin tehnyt täysin samoin,pelkästä kokeilun halusta ja synnyttääpä tuollainen kokeilu onnistuessaan onnistumisen iloa josta ei pääse nauttimaan silloin kun asentaa sinne vaan sen uuden osan.
AIVAN!!! :D

ite olen tuota narina niveltä "hoitanut" ihan crc suihkauksella aika-ajoin... toistaiseksi on hiljaisena pysynyt kun laittaa sitä crc:tä aina kun alkaa narisemaan...
joku alkaa tästäkin tietenki sanomaan että miksi tuhlata crc:tä moiseen... mutta ei just nyt kiinnosta alkaa vaihtamaan ko. osaa joka ei ole edes väljä...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikös se niin ole että mitä enemmän rasvaa autoon tunkee niin sitä parempi? :lol: Sitten on vielä nämä ruosteen esto käsittelyt jotka tukkivat kaikki paikat ja sitten ihmetellään miksi kaikki mekanismit ovat jumissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersun alapalloniveliin kannattaisi laittaa rasvanipat - uskoisin että ne sitten jonkin aikaa kestäisivät.
Joissakin olen nähnytkin.

Tasonsäätöiskarin alapää kannattaa korjata jos hela on väljä, se on selvä - iskari on niin kallis.
Iskarin alapään väljyys kuuluu aina kolinana.

Narinahelan rasvauksessa ei ole mitään väärää - tosin minä en näe siinä suurta oivallusta tai sellaista niksiä jonka muille kertomisessa on jotakin erikoista.
Kysehän on siitä että kitisevään kohtaan laitetaan rasvaa.
Sellaisen korjaustavan keksiminen ei suuria vaadi.

Hela saattaa narista vaikkei se ole väljä, ja silloin rasvaaminen on oikea toimenpide.
Narinahela on sellainen osa jonka väljyys ei aiheuta kolinaa tai muuta sellaista, eikä tunnu rattaassa vaikka auton nostaa koholle.
Vaikka siitä kuinka kirjoitellaan ja kerrotaan, moni tämän lukijoista ei osaa tutkia narinahelan kuntoa.

Kolmekymmentä vuottakaan Mersun ratissa ei auta yhtään siinä asiassa.
Katsastusmiehiltä välys jää usein huomaamatta, ja nämä joilla Mersu on ollut pitkään, katsastavat autonsa useimmiten samassa paikassa - sitten ollaan tyytyväisiä että
"600000 on ajettu eikä ole tarvinnut niveliä vaihtaa"
ja ammattilainen kun käy autolla koeajolla niin heti huomaa että Mersu on raunioina alustan osalta.

Kaiken mahdollisen kun tekee itse eikä koskaan tutkituta autoaan asiantuntijalla niin Mersu on muutamalla sadallatuhannella kilometrillä huonossa kunnossa jos niikseen sattuu.

Toisaalta taas jos vaikka etujousesta katkeaa se tavallinen vajaa kierros, sen pään voi suoristaa ja lyhentää toistakin saman verran - turvallinen korjaus joka ei vaikuta ajettavuuteenkaan juuri mitään, ainakaan huonompaan suuntaan.
Kumeilla voi sitten säätää korkeuden.

Joskus taisin täällä ehdottaakin; vastaukset tulivat tyyliin
"Ei MERSUJEN kanssa kannata lähteä tuollaisia korjauksia tekemään..."

No niin, tulipas avauduttua heti aamutuimasellaan. :D
wiimax.fi
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

dealer:
Tasonsäätöiskarin alapää kannattaa korjata jos hela on väljä, se on selvä - iskari on niin kallis.
Iskarin alapään väljyys kuuluu aina kolinana.

Tämä huolto omatoimisesti kiinnostaisi.(kallis)
Jos on hyviä kuvia ,tai korjaus neuvoja miten täytyy tehdä,niin on varmaan yksi huollon parhaimmista ,itse tunaroituja kohteita. :shock: .
Voisitko kuvaulla työn kulun alusta /loppuun saakka, ettei mene kalliit nesteet isänmaan multiin.
Ja, nyt sen jälkeen kulkee ylväästi johtotähti !
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Valitettavasti ei ole edes neuvoja, kun en ole itse korjannut yhtään.
Muistaakseni työkaveri on ainakin yhdestä korjannut, pitää kysellä.
Mikäli löytyy helposti toteutettava korjauskonsti, kerron täällä.

Se on kuitenkin varmaa, että jos itsellä olisi omassa autossa tuollainen iskarin alapää väljä, niin sen korjaisin.

Alatukivarren kun ottaa pois niin eiköhän sen näe miten on helpoin korjata; kun konstit loppuu niin otetaan keinot käyttöön.

Vaikka sitten jostain muusta helasta tekee tiiviin helan väljän tilalle.
wiimax.fi
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

kaltio15 kirjoitti:dealer:
Tasonsäätöiskarin alapää kannattaa korjata jos hela on väljä, se on selvä - iskari on niin kallis.
Iskarin alapään väljyys kuuluu aina kolinana.
Ja kannattaa herkistää ja voidella jos narisee kuten tämän keskustelun alussa kirjoitin:

Tutkimukseni alkoi jo aiemmin koskien vastaavanlaista helaa TASOSÄÄTÖ-
ISKARIN alapäässä, joka myös voi narista . Kyse suuremmista arvoista :
n. 300e +työt.
Kirjoitin 23.11.2003 . TASOSÄÄTÖISKARIN ALAPÄÄSTÄ:

Lämpöjä ei voi antaa, helan ulkokuori näyttää olevan jotain muovinsukuista
ainetta, yritän työpaikan kaluilla huomenna....kenties , koska:

12.09.2004 lisäys : Jokuhan kirjoitti , että alapään kiinnityssilmän saa kiertämällä pois ja vaihdettua vaikka vakioiskarista uuden ...muttei onnistunut kiinnipito kovasta iskarinvarresta.

Sain ideaan kokeilla helan voitelemista. 6 mm kierrereikä alumiiniseen helan ( silmän )kuoreen ja rasvanippa paikalle. Rasvaa ei tuntunut menevän juuri ollenkaan. Laitoin helapään tiukasti ruuvipenkkiiin ( keskihelasta )ja nitkuttelin ja taas rasvapainallus.
Lopulta hela herkkeni . Löysäsin tiivisteiden lukkorenkaita ja pääsin ylim. rasvan pois... mustaa kittiä koko vanha rasva.
Eikun paikalleen .

Voisikohan sen varsinaisen narinahelan kupeesenkin istuttaa rasvanipan??

MIksiköhän tätä helaa ei myydä irrallaan , pienenetty kopio narinahelasta
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Aina nää korjausvinkit on mielenkiintoista luettavaa, ainakin itse luen kaikki korjaus vinkit ja yritän painaa mieleen. Korjaaminenhan on harrastus toimintaa parhaimmillaan. :)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin