SLK:n jarruremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

SLK:n jarruremontti

Viesti Kirjoittaja aukka »

Onkos kuinka hankala homma tuollaisen -98 slk:n jarruremppa, tarkoitus vaihtaa levyt ja palat eteen ja taakse. Itse aina nuo vanhemmat kulkuvälineet huoltanut ja jarrupalat vaihtanut, mutta ainahan noissa jotain merkkikohtaisia jippoja on tullut vastaan. Miten käsijarru toimii takana, olen ymmärtänyt että levyjen "sisärummussa" on käsijarrun kengät? Eli onnistuuko tee se itse -mieheltä vai vienkö suosiolla pajalle? Ja onko motonetin jarruosista kokemuksia?
tähdellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: SLK:n jarruremontti

Viesti Kirjoittaja tähdellinen »

Ei ole mitenkään haastava operaatio.Vanteet irti,jarrusatulat pois,ne ovat kiinni kahdella pultilla ja jarrulevyn kiinnityspultti auki.Seisontajarrun kengät ovat tosiaan jarrulevyn sisällä,levyt tulevat yleensä melko nätisti pois.Joskus toki voivat olla sen verran lähelle säädetyt käsijarrukengät,että on helpompi hieman löysätä kenkien asentoa,myös ajanmyötä sinne levyn sisäpintaan on varmasti muodostunut porrastus,johon kengät saattavat harata kovasti vastaan.Vasaralla paukuttamalla tulevat yleensä ilman kenkien löysäämistäkin.Muistaa vaan,ettei jätä jarrusatulaa roikkumaan jarruletkun varaan,vaan laittaa sen vaikka riippumaan rautalangalla taikka nippusiteellä.Mutta tuon varmasti kokeneena tiesitkin.

Motonetin rojuja suosittelen käyttämään verkonpainona,tämä on kokemukseen perustuva mielipide.Laatuvaihtelu on turhan suurta.Eikä niitä osia tarvitse mistään marmoritiskiltäkään hakea,vaan vaikka kl-varaosista,merteililtä,tms.
Tähti näyttäköön tien.
van_gils
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Eipä tuo nyt ole mikään kummoinen hommeli, eli ei muuta kun itse vaihtamaan vaan :thumbup: Käsijarrukengät ainakin minun mielestä kannattaa pyöritellä pyöränpultin reiästä sillein että saa levyn helpommin pois! Sit käsijarru vaijerit kannattaa vapauttaa helpottaa takaisin asennusta kummasti(ainakin minun E:ssä oli näin)Takapenkin alla oli luukku mistä vaijerit sai irti :D Niin ja tee ruuvimeisselistä niille kenkien jousille sopiva vekotin että saat ne kätevästi paikoilleen, eli katkaiset meisselistä pään ja teet loven rälläkällä(keskelle katkaistua meisseliä) Koitat vaikka uudella jousella että "rako" on tiukka niin pysyy jousi paikoillaan.
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???

EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
aukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja aukka »

Kiitokset vastauksista, täytyy alkaa remonttihommiin. Eli mitään erikoistyökaluja ei tarvita? Jarrusatulan männät menee ihan painamalla sisään? Onkos käsijarruissa automaattisäätö vai miten pelaa? Omassa joutuu nyt vetämään kahvan aivan ääri-yläasentoon että ottaa kiinni. Etupään remontti tässä varmasti meneekin "heittämällä" mutta toi takapään käsijarru eksotiikka tässä vaan mietitytti..
Vastaa Viestiin