w123 300TD "uljas ratsu"
w123 300TD "uljas ratsu"
Aihiona vielä käyttöauton virkaa toimittava vm-84 w123 300TD alkuperäsellä om617 moottorilla ja 4vaihteisella manuaalilla.
Osia ois kovasti hankittuna että sais päivitettyä kyseisen kulkuneuvon tekniikan ees -90luvulle.
Moottoriksi ois om606 joka on alkujaan vapari mutta lievää ahdistusta tuottamaan ois switserin s2b ja pumpun virkaa hoitaa ppd.n 7mm pumppu. Tehoja ois tarkotus saada noin 220hp, että kaikki saa paperille. Joskus sit enemmä eikä varmaankaa vaparikoneesta.
Laatikoks 722.3 iha orkinaali ilma mitää vahvistuksia, luulis kestävän moisis tehois iha jees.
Perä o kotosin w124 E420 mersust 2.65 välityksellä ja siihen liittyen tarvittais mielipiteitä.
Kattelin et sen perän saattas jopa aikalailla pienillä muutoksilla sopimaan alkuperäseen w123 takakelkkaan, vaan sitte täytyy teettää vetarit ku tarvis ol lyhemmät, mut ei sekää oo ongelma.
Mut mimmone toi w123 takakelkka mahtaa olla jos sattus joskus käymää nii et kone vaihtus oikeesee turpokonneesee ja siäl ois hiuka tehhooki et ajjaako sillä ennää kukkaa?
Ku sen w124 mersun takakelkka ois kans olemas ja siihen ainaki saa uretaanipuslii yms. härveleitä et siitä varmaa sais ajettavamman jos sen kelkan sinne jumppais. Onko kukaa tehny moista homma tai oisko jollain jotain mielipiteitä??
Samaten etenki moottorin laakereiden vaihdon tarpeellisuudesta/kannattavuudesta saa esittää mielipiteitä, en oo viä keksiny et vaihdanko vai en..
-kooäss-
Osia ois kovasti hankittuna että sais päivitettyä kyseisen kulkuneuvon tekniikan ees -90luvulle.
Moottoriksi ois om606 joka on alkujaan vapari mutta lievää ahdistusta tuottamaan ois switserin s2b ja pumpun virkaa hoitaa ppd.n 7mm pumppu. Tehoja ois tarkotus saada noin 220hp, että kaikki saa paperille. Joskus sit enemmä eikä varmaankaa vaparikoneesta.
Laatikoks 722.3 iha orkinaali ilma mitää vahvistuksia, luulis kestävän moisis tehois iha jees.
Perä o kotosin w124 E420 mersust 2.65 välityksellä ja siihen liittyen tarvittais mielipiteitä.
Kattelin et sen perän saattas jopa aikalailla pienillä muutoksilla sopimaan alkuperäseen w123 takakelkkaan, vaan sitte täytyy teettää vetarit ku tarvis ol lyhemmät, mut ei sekää oo ongelma.
Mut mimmone toi w123 takakelkka mahtaa olla jos sattus joskus käymää nii et kone vaihtus oikeesee turpokonneesee ja siäl ois hiuka tehhooki et ajjaako sillä ennää kukkaa?
Ku sen w124 mersun takakelkka ois kans olemas ja siihen ainaki saa uretaanipuslii yms. härveleitä et siitä varmaa sais ajettavamman jos sen kelkan sinne jumppais. Onko kukaa tehny moista homma tai oisko jollain jotain mielipiteitä??
Samaten etenki moottorin laakereiden vaihdon tarpeellisuudesta/kannattavuudesta saa esittää mielipiteitä, en oo viä keksiny et vaihdanko vai en..
-kooäss-
Viimeksi muokannut kooäss, Su 17.06.2012 03:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Sun pitäis hankkia samanlainen perä, mitä minä olen metsästänyt omaani. Eli vanhemman mallin (-85 ja aiempi) 126:n perä 2.47 välityksellä. Menee heittämällä 123:n apurunkoon ja vetaritkin käy 123:n omat. Kasikoneisissa noita on ollu, joten kestää tehojakin varmaan ihan riittävästi ainakin alkuun.
Ongelmahan on vaan siinä, ettei niitä ihan joka torpasta löydy, olen hakenut kyseisenlaista perää pari kuukautta, eikä vielä toiveitakaan löytymisestä.
Ongelmahan on vaan siinä, ettei niitä ihan joka torpasta löydy, olen hakenut kyseisenlaista perää pari kuukautta, eikä vielä toiveitakaan löytymisestä.

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Kai siin sit vaa pääsis liia helpol jos laittas semmosen w126 perän.. Ja on tos peräs ainaki kokkoo!!
Mitäs kaikkee joutuu purkaa et saa noi laakerit vaihdettua? Otin öljypohjan pois ni saisko laakerit vaihdettuu jos ottaa öljypumpun pois ja ton suajapellin? Suuttimet/hehkut varmaa kannataa kans poistaa et kone pyärii kelvemmi?
Onkos noi semmoset laakerit ku soppii suaraan vanhojen laakerien tilalle?http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28276/942
Pakosarja o muutamaa saumaa ja hukkaportin putkia vaille valmis. Eikös ollu nii et tarttis saada molemmista nialuista putket hukkaportin venttiilille asti vai onko kui paljo merkitystä?
Viäl fiilistelykuva ilta-auringon paistees.
-kooäss-
Mitäs kaikkee joutuu purkaa et saa noi laakerit vaihdettua? Otin öljypohjan pois ni saisko laakerit vaihdettuu jos ottaa öljypumpun pois ja ton suajapellin? Suuttimet/hehkut varmaa kannataa kans poistaa et kone pyärii kelvemmi?
Onkos noi semmoset laakerit ku soppii suaraan vanhojen laakerien tilalle?http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28276/942
Pakosarja o muutamaa saumaa ja hukkaportin putkia vaille valmis. Eikös ollu nii et tarttis saada molemmista nialuista putket hukkaportin venttiilille asti vai onko kui paljo merkitystä?
Viäl fiilistelykuva ilta-auringon paistees.
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Nyt ois auto poistettu liikennekäytöstä ja ko vaa aikaa löytyy ni pikkuhiljaa ruvettas nyppii reeraan päin.
Ensi alkuu ois tarkotus ottaa takakelkka pois ja kattel et laittasko ton murikan w123 omaan kelkkaan kii vai taikosko sen w124 kelkan paikallee.
Vanteiks hain tänää projektikuntoset remotecin klassikkovanteet 16x9 kokosina ja piräis sopiman ympäri auton!
Hiuka isot on kumit joten näyttää hiukkasen hölmöltä korkeena ja korkeilla kummeilla mut eiköhän se siitä ku saa auton sopivaan korkeuteen ja matalammat renkaat alle!
-kooäss-
Ensi alkuu ois tarkotus ottaa takakelkka pois ja kattel et laittasko ton murikan w123 omaan kelkkaan kii vai taikosko sen w124 kelkan paikallee.
Vanteiks hain tänää projektikuntoset remotecin klassikkovanteet 16x9 kokosina ja piräis sopiman ympäri auton!
Hiuka isot on kumit joten näyttää hiukkasen hölmöltä korkeena ja korkeilla kummeilla mut eiköhän se siitä ku saa auton sopivaan korkeuteen ja matalammat renkaat alle!
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Pikkuhiljaa o kaikkia hääräilty ja ny ois kk-laakerit vaihdettu ja oljynpaluu tehty lohkoo, pakosarja on hehkutusuunis et jos kävis nii ettei se vaik halkeis...
Nyt o kone keulil mut vaa "huulil".
Nyt sais kertoo kokemuksia/näkemyksiä moottorikorvista/kumeista. Noillaki korvilla sopii jos ois jokku 5-7c? m kumit mut mikkä siihe ois hyvät?
Ainaki KO. autoja on samalla tekniikalla et millai o toteutettu?
Kuvia tulee ku kerkiää...
-kooäss-
Nyt o kone keulil mut vaa "huulil".
Nyt sais kertoo kokemuksia/näkemyksiä moottorikorvista/kumeista. Noillaki korvilla sopii jos ois jokku 5-7c? m kumit mut mikkä siihe ois hyvät?
Ainaki KO. autoja on samalla tekniikalla et millai o toteutettu?
Kuvia tulee ku kerkiää...
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Nonii nyt on saatu kone paikalleen konehuoneeseen. Moottorikumit on om617turbokoneen joihin tehty hianot sovitepalat.
Kokonaisuus näyttää tältä.
Laatikon kannakkeen ois kai saanu kyl alkuperäsenäki mut kerkesin ensi itte ja säästin, lopputulos näyttää tämmöseltä.
Öljynpaluulle tein R1/2 kierteen lohkon kylkeen ja siihen 90asteen nippa. Öljynpaluu siis putkella.
Öljysuadatin jalka om603 koneesta, täytyis vaa tehä siihen kylkeen muutospalaset et sais vaik pualentuuman putkikierteel letkun kiinni.
Öljynjäähdyttimet täytyis viäl jostain järjestää. Tilaa ois noin 200x700 ja siihen ois tietty kiva ko ois samanlaiset jäähyt laatikolle ja moottorille. Kannattaako laatikon öljy kierrättää syylärin kautta mahdollista talviajoo ajatellen?
-kooäss-
Kokonaisuus näyttää tältä.
Laatikon kannakkeen ois kai saanu kyl alkuperäsenäki mut kerkesin ensi itte ja säästin, lopputulos näyttää tämmöseltä.
Öljynpaluulle tein R1/2 kierteen lohkon kylkeen ja siihen 90asteen nippa. Öljynpaluu siis putkella.
Öljysuadatin jalka om603 koneesta, täytyis vaa tehä siihen kylkeen muutospalaset et sais vaik pualentuuman putkikierteel letkun kiinni.
Öljynjäähdyttimet täytyis viäl jostain järjestää. Tilaa ois noin 200x700 ja siihen ois tietty kiva ko ois samanlaiset jäähyt laatikolle ja moottorille. Kannattaako laatikon öljy kierrättää syylärin kautta mahdollista talviajoo ajatellen?
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
jäätävän kokonen pakopesä
siistiä jälkeä... ookko teettäny nuo välilaipat vai ite tehty noin hyvännäkösesti?

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
"Muut tekkee nitä ossaa ja metallimiäs mitä tahtoo"- eiks se sillai mee?
Plasmal töis noi laipat poltettii, niinku kaikki muukki laipat, ja sit kairailin sätkäril noi reiät.
Yllätyin tosin ittekki et sopi noinki hyvin. Saa vaa nähä et millai noi kumit tual menestyy.
Tarttis oikei loppuviikol koittaa ottaa savut ku perjantain on oikei Uljaan nimipäivä!!!
-kooäss-
Plasmal töis noi laipat poltettii, niinku kaikki muukki laipat, ja sit kairailin sätkäril noi reiät.
Yllätyin tosin ittekki et sopi noinki hyvin. Saa vaa nähä et millai noi kumit tual menestyy.
Tarttis oikei loppuviikol koittaa ottaa savut ku perjantain on oikei Uljaan nimipäivä!!!
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Tuli tos väännettyy öljysuadatinjalkaan muutosnipat et saa jäähdytinlähdöt letkulla.
Ja tommonen kokonaisuudesta sit tuli!!
Jäähyttäjät viä puuttuu et tarttee vetää vaa letku "lenkille toho nippojen väliin jos sen tykkää käymään panna joku päivä...
Tonne lohkon ja suadatinjalan väliinkö vois tehä ihan normi tiivistepaperista tiivisteen?
-kooäss-
Ja tommonen kokonaisuudesta sit tuli!!
Jäähyttäjät viä puuttuu et tarttee vetää vaa letku "lenkille toho nippojen väliin jos sen tykkää käymään panna joku päivä...
Tonne lohkon ja suadatinjalan väliinkö vois tehä ihan normi tiivistepaperista tiivisteen?
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Aikalai hiljaiseloa on vietelty mut jotain pientä on saatu aikasekski.
Hantinpuoleisen ahtoputken toteutus on loppusuoralla, tarvis vaa tilailla hiuka silikooni letkuja et sais paremmi soviteltua.
Kuvasta näkyy myös upee pellilevy jonka tarkotuksen ois pitää cooleri/syyläri pakettia paikallaan.

Koriin tein kohtalaisen suuren läven mistä ahtoputki kulkee läpi ja samasesta lävestä ois tarkotus ottaa raitista ilmaa ilmansuadattimelle.

Onkos muuten mimmostakaan mielipidettä kellään ku moottoriöljylle on 19rivinen jäähy ja jos hommais samanlaisen laatikolle ni kannattasko laatikon öljy kierrättää syylarin kautta? Ja jos kyllä ni millais päin ko. letkut kuulus olla? Mulla puuttuu meinaan kaikki letkut laatikolta ni jos sen kierrättää syylarista ni kumpi ja kumpaan ekaks?
Kyseinen auto muuten esiintyy uudessa Vuonna 85 elokuvan loppukohtauksessa!!!
Päästiin kattoon elokuva ennakkoon ko siäl kerra oltii notkumas ja täytyy sanoo et auto on nimensä veronen "ULJAS RATSU"!!
Samasessa kohtauksessa monta muutakin mersua!!
-kooäss-
Hantinpuoleisen ahtoputken toteutus on loppusuoralla, tarvis vaa tilailla hiuka silikooni letkuja et sais paremmi soviteltua.
Kuvasta näkyy myös upee pellilevy jonka tarkotuksen ois pitää cooleri/syyläri pakettia paikallaan.
Koriin tein kohtalaisen suuren läven mistä ahtoputki kulkee läpi ja samasesta lävestä ois tarkotus ottaa raitista ilmaa ilmansuadattimelle.
Onkos muuten mimmostakaan mielipidettä kellään ku moottoriöljylle on 19rivinen jäähy ja jos hommais samanlaisen laatikolle ni kannattasko laatikon öljy kierrättää syylarin kautta? Ja jos kyllä ni millais päin ko. letkut kuulus olla? Mulla puuttuu meinaan kaikki letkut laatikolta ni jos sen kierrättää syylarista ni kumpi ja kumpaan ekaks?
Kyseinen auto muuten esiintyy uudessa Vuonna 85 elokuvan loppukohtauksessa!!!
Päästiin kattoon elokuva ennakkoon ko siäl kerra oltii notkumas ja täytyy sanoo et auto on nimensä veronen "ULJAS RATSU"!!
Samasessa kohtauksessa monta muutakin mersua!!
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Nyt tuli viikon mittaan puuhailtua pakosarjakin lopulta valmiiks, taikka ni, puuttuu pari saumaa ja painemittarin lähtö.
Hukkikseks tuli 60mm portti KKD:ltä. Pitäs ainaki piisata.
Siittä kuvaa hukkiksesta putkineen.

Sit ois valmis pakosarja.

Ja koko hökötys paikallaan.

Tälläsin sen tonne aikalailla "piiloon", vaik tietty haittais vaikka näkyski mut on ny ainaki lyhkäne matka tyäntää se downpipen kylkeen...
Täytys ny sit ruvet tekee downpipee ja öljylinjoja ahtimelle ja jäähyille.
Perä asia vaan mietityttää... Tekis kyl toisenkautta mieli vaihtaa jäykkään taka-akseliin et sais hiukan paremmin eri välityksiä ja lukkoja tasauspyärästöön. Et voi ol et niputtelen ny täks kesäks tolla vakio murikalla, kestää sen ku kestää!!
Taikka ni, mikä sen rikkos, hyvän perän!!
-kooäss-
Hukkikseks tuli 60mm portti KKD:ltä. Pitäs ainaki piisata.
Siittä kuvaa hukkiksesta putkineen.
Sit ois valmis pakosarja.
Ja koko hökötys paikallaan.
Tälläsin sen tonne aikalailla "piiloon", vaik tietty haittais vaikka näkyski mut on ny ainaki lyhkäne matka tyäntää se downpipen kylkeen...
Täytys ny sit ruvet tekee downpipee ja öljylinjoja ahtimelle ja jäähyille.
Perä asia vaan mietityttää... Tekis kyl toisenkautta mieli vaihtaa jäykkään taka-akseliin et sais hiukan paremmin eri välityksiä ja lukkoja tasauspyärästöön. Et voi ol et niputtelen ny täks kesäks tolla vakio murikalla, kestää sen ku kestää!!
Taikka ni, mikä sen rikkos, hyvän perän!!
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Re: w123 300TD "uljas ratsu"
Kyllä se vaparikin kestää ottaa niin paljon hönkää kuin nuilla palikoilla irtoaa.kooäss kirjoitti:
Osia ois kovasti hankittuna että sais päivitettyä kyseisen kulkuneuvon tekniikan ees -90luvulle.
Moottoriksi ois om606 joka on alkujaan vapari mutta lievää ahdistusta tuottamaan ois switserin s2b ja pumpun virkaa hoitaa ppd.n 7mm pumppu. Tehoja ois tarkotus saada noin 220hp, että kaikki saa paperille. Joskus sit enemmä eikä varmaankaa vaparikoneesta.
-kooäss-
Oma on ainakin kestänyt jo yli 100000km ilman isompia murheita. ja 420hv/777nm penkattu marraskuussa.
Eli ei muutaku laatikko vahvistamoon ja kaikki voima pihalle.

Asiallinen projekti sulla, suuri kunniotus täältä. itelläkin vain haaveissa s123 606 sella.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v