Outo sähkövika W124 300CE
Outo sähkövika W124 300CE
Mulla on outo sähkövika, joka ilmaantui viime talvena, kovalla pakkasella ensi kertaa.:
Valosummeri alko huutamaan, yksi mittarivalo hajosi, radiosta, turvavöiden ojentajista, sisävaloista, hätävilkusta ja keskuslukosta hävisi sähköt.
Seuraavana päivänä toimi taas. Talvella välillä pätki, jos laittoi esim takalasinlämmittimen päälle. Keväällä alkoi pätkimään enemmän, erityisesti kuumalla ilmalla ja nyt on käytännössä hävinnyt totaalisesti kyseiset toiminnot.
Välillä toimii hetken, jos vaikka irrottelee releitä tai sulakkeita. Eilen mittasin kun oli sähköt pois, ettei sulakkeille C, 9 ja 10 ainakaan tullut virtaa auton käydessä. Laturi toimii, antaa yli 12V ja akun jännitekin on yli 12V.
Joskus kun se esim. aamulla toimii, menee noin 2 min. kun taas häviää nuo laitteet toiminnasta. Tai jos pistää esim. hätävilkun päälle, katkeaa samantien.
Hätävilkku ei toimi ollenkaan, silti muut vilkut toimii normaalisti.
Yhdessä vaiheessa apukuskin jalkatilassa oleva joku Becker-boxi naksutteli ihmeellisesti.
Ja yksi "ominaisuus" vielä: Kun on valot päällä, mutta ei ovi auki ja ottaa avaimen pois, summeri pitää sellaisen "jousimaisen" ääneen ja vaimenee.
Voisiko virtalukon pohja olla sökö?
Onko kellään mitään ideaa, mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan??
Valosummeri alko huutamaan, yksi mittarivalo hajosi, radiosta, turvavöiden ojentajista, sisävaloista, hätävilkusta ja keskuslukosta hävisi sähköt.
Seuraavana päivänä toimi taas. Talvella välillä pätki, jos laittoi esim takalasinlämmittimen päälle. Keväällä alkoi pätkimään enemmän, erityisesti kuumalla ilmalla ja nyt on käytännössä hävinnyt totaalisesti kyseiset toiminnot.
Välillä toimii hetken, jos vaikka irrottelee releitä tai sulakkeita. Eilen mittasin kun oli sähköt pois, ettei sulakkeille C, 9 ja 10 ainakaan tullut virtaa auton käydessä. Laturi toimii, antaa yli 12V ja akun jännitekin on yli 12V.
Joskus kun se esim. aamulla toimii, menee noin 2 min. kun taas häviää nuo laitteet toiminnasta. Tai jos pistää esim. hätävilkun päälle, katkeaa samantien.
Hätävilkku ei toimi ollenkaan, silti muut vilkut toimii normaalisti.
Yhdessä vaiheessa apukuskin jalkatilassa oleva joku Becker-boxi naksutteli ihmeellisesti.
Ja yksi "ominaisuus" vielä: Kun on valot päällä, mutta ei ovi auki ja ottaa avaimen pois, summeri pitää sellaisen "jousimaisen" ääneen ja vaimenee.
Voisiko virtalukon pohja olla sökö?
Onko kellään mitään ideaa, mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan??
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Pääsee käsiksi alakautta.
Ensin pois oikealta ruuvi joka on "pahvissa" kiinni
sitten vasen puoli on kiinni punaisen konepellin keinuveivin alta ruuvilla.
Ajo valo nuppi pois vetämällä, sitten muovinen maski pois vasemmalta puolelta vetämällä, alta paljastuu ruuvit jolla paneeli kiinni. Virtalukon puolelta
suojamuovi pois joka on klipseilllä kiinni, alla on sitten ruuvit jotka aukaisemalla saa sitten koko ala paneelin vapaaksi. Sitten pääsee virtalukon kimppuun....
Ensin pois oikealta ruuvi joka on "pahvissa" kiinni
sitten vasen puoli on kiinni punaisen konepellin keinuveivin alta ruuvilla.
Ajo valo nuppi pois vetämällä, sitten muovinen maski pois vasemmalta puolelta vetämällä, alta paljastuu ruuvit jolla paneeli kiinni. Virtalukon puolelta
suojamuovi pois joka on klipseilllä kiinni, alla on sitten ruuvit jotka aukaisemalla saa sitten koko ala paneelin vapaaksi. Sitten pääsee virtalukon kimppuun....
Re: Outo sähkövika W124 300CE
Tuo C-9-10 -sulakeryhmä on "aina kuuma". Sille tulee punainen virtajohto siitä akun jaosta, josta lähtee kaksi punaista myös virtalukolle ja 8 neliön johto akulle.pepe69 kirjoitti: Välillä toimii hetken, jos vaikka irrottelee releitä tai sulakkeita. Eilen mittasin kun oli sähköt pois, ettei sulakkeille C, 9 ja 10 ainakaan tullut virtaa auton käydessä.
Jaon neljäs punainen johto menee valokytkimelle.
Oliskohan tuossa kosketushäiriö?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Outo sähkövika W124 300CE
Kiitos Jormalle vinkistä!! Vika löytyi!!!jorma-k kirjoitti:Tuo C-9-10 -sulakeryhmä on "aina kuuma". Sille tulee punainen virtajohto siitä akun jaosta, josta lähtee kaksi punaista myös virtalukolle ja 8 neliön johto akulle.pepe69 kirjoitti: Välillä toimii hetken, jos vaikka irrottelee releitä tai sulakkeita. Eilen mittasin kun oli sähköt pois, ettei sulakkeille C, 9 ja 10 ainakaan tullut virtaa auton käydessä.
Jaon neljäs punainen johto menee valokytkimelle.
Oliskohan tuossa kosketushäiriö?
Otin sulakerasian irti ja 10 sulakkeeseen tuleva johdon pää oli vähän sulanut ja ihan musta. Putsasin, laitoin uuden puhtaan prikan ja kaikki toimii.
Nyt vaan askarruttaa, että onko takalasin lämmitin viallinen, koska se on sen sulake. Ja silloin talvella se oli päällä kun vika ekan kerran ilmaantui.
Voike sen jotenkin tarkistaa? Mistä löytyy takalasin lämmittimen johdot siellä takana?
______________________________________
300 CE -90
300 CE -90
Re: Outo sähkövika W124 300CE
Todennäköisesti tl-lämppäri on kunnossa, mutta tuossa liitoksessa oli huono kosketus, joka kuumensi sen. Lämpöhän muodostuu aina siellä, missä on suurin vastus (=suurin jännite- ja tehohäviö).pepe69 kirjoitti:Nyt vaan askarruttaa, että onko takalasin lämmitin viallinen, koska se on sen sulake. Ja silloin talvella se oli päällä kun vika ekan kerran ilmaantui.
Viallinen tl-lämppäri olisi ilmeisesti polttanut sulakkeen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Onkos kellekkään tuttu seuraava vika: Tuossa 300 benziini mersussani nimittäin ilmaantuu aina kun on pidempi sadekeli tai pesen auton kunnolla, niin sellainen vika että se käy 5 mukilla. vikahan poistuu kun auto on aivan kuuma/kuiva. Sitten liittyy myös kuudes sylinderi työntekoon.
Eli miksi yksi laiskottelee kosteuden turvin? Korostan että näin tapahtuu esim. sateella kun auto seisoo kylmänä, eli ei vaadi moottoriin suihkuttelua jotta vika ilmenis.
Eli miksi yksi laiskottelee kosteuden turvin? Korostan että näin tapahtuu esim. sateella kun auto seisoo kylmänä, eli ei vaadi moottoriin suihkuttelua jotta vika ilmenis.
300 CE 24
500 123
500 123