
w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Samassa ajassa irrottaa suodatinjalan. En mä olisi ainakaan saanut millään ruuvattua vetäviä kierroksia irrottamatta öljynsuodatinta. Se oli joku iso hylsy (27-30mm) millä sen lukitusmutterin sai auki, lisäksi hylsyä piti sorvata että se mahtu sinne. Laiskahan se on vaikka ruuvaat sitä, mutta kun sun nyt pitää kuitenkin sillä ajaa nii aika pieni homma on pikku purkaminen ja ruuvien pyörittely. Rahaa ei periaatteessa mee euroakaan. No suodatinjalan tiivisteeseen tai tiivisteliimaan vähän. Ja kun polttoaineen kulutuskaan ei lisäänny. Laittaahan ne noihin 1,3-1,6 bensakinnereihinkin putkistoa/pörinäpönttöä ja vapaavirtaussuodatinta tehontoivossa. Teho ei lisäänny ja rahaakin palaa 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
öö?? mihin sä niin isoa hylsyä tarvit??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Mäkö jo meinasin ruuvata omaa, täähä menee sekavaks mitä sieltä pitää ja ei pidä ottaa irti ja kui isoi pulttei 

Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
mun mielestä ei tarvi mitää isoja pultteja avata. ja ainoo iso pultti siellä on huippu kierrosten lukitus mutteri ja siihen ei tarvi pidellä..
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&sa=X& ... 0,s:0,i:71" onclick="window.open(this.href);return false; näkeehän sen nyt jo tostakin
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&sa=X& ... 0,s:0,i:71" onclick="window.open(this.href);return false; näkeehän sen nyt jo tostakin
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
No se iso mutteri piti avata että sai pyöritettyä tota vetävien kierrosten ruuvia.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
ei se hyödytä juurikaan yhtään mitää että sitä pyörittelee jos vakio romppeet pumpussa.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Hyödytti tai ei, niin tuola pumpun säätöohje aiheessa käskettiin tehdä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
jaa vai oikee käsketään 

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
samallai toimii käännettiin sitä tai ei.. mun mielestä iha turhaa sen takia alkaa väsäämään mitään juhannustyökaluja kun sen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään vakio pumpussa.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
vaikuttaa se... sillä saa niitä kierroksia, joilla sitten on parempi mahdollisuus saada kone räjähtämään silmillekillerimersu kirjoitti:samallai toimii käännettiin sitä tai ei.. mun mielestä iha turhaa sen takia alkaa väsäämään mitään juhannustyökaluja kun sen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään vakio pumpussa.

itse en sitä ruuvaile, kun ei ole tosiaan dieseliä tapana yli 4000 rpm pyöritellä (oma lankku kiertää nyt 5500 rpm ja se riittää, oikeaa voimaa siellä ei kuitenkaan yhtään sen enempää olisi, vaikka sen ruuvaisi kiertämään 7000 rpm)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
niimpä, sitte on vähä aikaa kivaa pikatiellä kun dieseli kiertää 12tuhatta ja sieltä kampurasta kuuluu naps ku se menee poikki ja kajahtaa lohkon lämpi mäntien kera
:D

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Eikös vetäviä kierroksia säädetty siksi että saadaan syöttöä lisää tietyille kierroksille, Vaikka syöttöruuviin ei kosketa.
Eikös meken pumput säädä syöttöä kierrosten mukaan. vetäviä säädettiin siksi että saadaan parempi syöttö kierroksille johona siitä on hyötyä mutta jos pumppu antaa kiertää yli 5500rmp niin säätyyhän sekin sitte ratin ja penkinvälissä.
Esim jos paikalta lähdetään kaasupohjassa niin alhalta ei saa paljoa soppaa sitte keskikierroksilla saa paljon ja aivan ylhältä vähän vähemmän ja kun vetäviä säädetään niin saadaan soppaa puolivälistä aivan ylös asti. '
Näin sen joskus joku tarinoi mulle.
Kaikissa omissa mersuissa ollu kyllä tuo 5500rmp maksimi.
Eikös meken pumput säädä syöttöä kierrosten mukaan. vetäviä säädettiin siksi että saadaan parempi syöttö kierroksille johona siitä on hyötyä mutta jos pumppu antaa kiertää yli 5500rmp niin säätyyhän sekin sitte ratin ja penkinvälissä.
Esim jos paikalta lähdetään kaasupohjassa niin alhalta ei saa paljoa soppaa sitte keskikierroksilla saa paljon ja aivan ylhältä vähän vähemmän ja kun vetäviä säädetään niin saadaan soppaa puolivälistä aivan ylös asti. '
Näin sen joskus joku tarinoi mulle.
Kaikissa omissa mersuissa ollu kyllä tuo 5500rmp maksimi.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
kyse edelleen siis vakio pumpusta vakio 601:ssä




bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
vetävien kierrosten säätö ei vaikuta alakierroksille mitään ja keskialueellakin sen vaikutus on vähän niin ja näin... sillä vain nostetaan sitä pistettä, jolloin max. syöttöä aletaan rajoittaa yläkierroksilla asteittain... en nyt muista tähän hätään ihan tarkkoja rajoja, mutta jos 5500 rpm antava pumppu alkaa rajoittaa max. syöttöä 4500 rpm jälkeen, niin 6500 rpm rajoittava pumppu alkaa leikkaamaan syöttöä vasta 5500 rpm kohdalla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
sama pätee vakiopumpussakin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Niin ettäkö pumppua ei kannata säätää kun siitä ei ole hyötyä, ja jos kuitenkin kaikista varoituksista huolimatta säätää niin ei ainakaan kaikista ruuveista ?killerimersu kirjoitti:mun mielestä iha turhaa sen takia alkaa väsäämään mitään juhannustyökaluja kun sen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään vakio pumpussa.
Kyllähän pumppu noilla neuvoilla vakiona pysyykin

Minun mielestäni kannattaa ruuvata pumpusta kaikki irti syöttöjen osalta niin että kaasu vielä palautuu, ennakkoa 12-13 jykk, vetäviä kierroksia jonkin verran ylemmäs.


Kannattaa mittailla vaikkapa kolmosella lentävällä lähdöllä 60-90 km/h ennen ja jälkeen säätöjen niin voi kertoa minkä verran muutosta tuli.
Esimerkiksi 250:ssa aika paranee noin 8-9 sekunnista 6 sekunnin paikkeille.
Sammutinvipuun rajoitin jolla selviää katsastuksesta.
wiimax.fi
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
60 km/h nopeudessa vaihdetaan viimeistään nelosta ja tuolla 90 km/h pitäis olla jo 5 tuvassa, jos sellainen laatikosta löytyy... ainakin tuolla 200D:llä, mikä mulla oli viikko sitten, siinä kun oli 3 paskana laatikostadealer kirjoitti: Kannattaa mittailla vaikkapa kolmosella lentävällä lähdöllä 60-90 km/h ennen ja jälkeen säätöjen niin voi kertoa minkä verran muutosta tuli.
Esimerkiksi 250:ssa aika paranee noin 8-9 sekunnista 6 sekunnin paikkeille.
Sammutinvipuun rajoitin jolla selviää katsastuksesta.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Kylläkyllä, mittauksen voi jokainen tehdä millä nopeudella / vaihteella parhaaksi katsoo60 km/h nopeudessa vaihdetaan viimeistään nelosta ja tuolla 90 km/h pitäis olla jo 5 tuvassa, jos sellainen laatikosta löytyy... ainakin tuolla 200D:llä, mikä mulla oli viikko sitten, siinä kun oli 3 paskana laatikosta

Erityisesti jos pumpun laitattaa ihan ammattilaisella / penkissä voikin opetella erilaisen ajotavan. Ei tarvitse enää huudattaa että pääsee liikkumaan.
wiimax.fi
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
no vuppiduu kyllä kulkee makeesti ruuvauksen jälkeedealer kirjoitti:Niin ettäkö pumppua ei kannata säätää kun siitä ei ole hyötyä, ja jos kuitenkin kaikista varoituksista huolimatta säätää niin ei ainakaan kaikista ruuveista ?killerimersu kirjoitti:mun mielestä iha turhaa sen takia alkaa väsäämään mitään juhannustyökaluja kun sen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään vakio pumpussa.
Kyllähän pumppu noilla neuvoilla vakiona pysyykin![]()
Minun mielestäni kannattaa ruuvata pumpusta kaikki irti syöttöjen osalta niin että kaasu vielä palautuu, ennakkoa 12-13 jykk, vetäviä kierroksia jonkin verran ylemmäs.
![]()
Kannattaa mittailla vaikkapa kolmosella lentävällä lähdöllä 60-90 km/h ennen ja jälkeen säätöjen niin voi kertoa minkä verran muutosta tuli.
Esimerkiksi 250:ssa aika paranee noin 8-9 sekunnista 6 sekunnin paikkeille.
Sammutinvipuun rajoitin jolla selviää katsastuksesta.




bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Mene nyt jo muualle pätemään. Kampiakseli harvemmin katkeaa, kiertokanki kylläkin. Jokaisen oma asia ruuvako sitä kakssatasta, mulla on jääautona kakssatanen jota ruuvailin noitten ohjeitten mukaan ja vaikutus oli oikeinkin positiivinen. Mihinkäänhän se ei kulje vieläkään mutta eipä jääratakaan ole häävinen ja pitäis olla neliveto että olis pitoja. Turboa pellinalle tai sitten kattelen 250/300 koneen. Bensakonetta/autoa en laita, dieseliä kuluu puolet vähemmän eikä tarvi miettiä toimiiko se kuhan käyntiin saa. Mä voisin tästälähin kommentoida kaikkiin lastutus/turbotus aiheisiin että ei kannata, laiska mikä laiska. Kokeilkaa hayabusaa nii tuntuu ne ST:t ja amg:t etanoilta. Se pointtihan tässä asiassa on se että pumpun säätämisen kustannuksethan on lähemmäs nolla euroa JOS osaa hommansa, siitä on vain positiivisia kokemuksia ja polttoaineenkulutuskin voi laskea jos ajotapa pysyy samana.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
mä meen muualle pätemään niin vertailkaa te 200 ja 250 keskenää
nehän on sama asia ja kulkee samallai.. sylinteri määrätkin taitaa olla samat 


bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
jep, kun ei kulje OM605 koneinenkaan mihinkään vakiopumpulla (vaikka on tappiin ruuvattu), yllättävän mieto siis tuo monivena 250 on vaparina... tuntui se hetken, että siellä on hyvin voimaa, kun vakio 200D:stä sinne hyppäs, mutta aika nopeasti se tunne häviskillerimersu kirjoitti:
no vuppiduu kyllä kulkee makeesti ruuvauksen jälkeeedelleenkää mun mielestä ei mitää järkee yrittää saada 601:tä kulkee millää pumpun mukamas fiksuilla pikku säädöillä. kun ei kulje niin ei kulje. sama asia ku yrittää puolen litran tuoppiin saada mahtumaan 2litraa vettä, kun ei mahdu niin ei mahdu
![]()
![]()
ja kunnei 601 kulje ahtimellakaan mihinkää..

vertailukohtana mulla on mitsu L300 paku, joka oli saman painoinen ja samankokoisella koneella (2.5 ltr) tehoja siitäkään ei luvattu vakiona, kuin sen 57 kw (samaa sarjaa siis 200D:n kanssa), mutta sillä nyt sentään pääsi kulkemaan liikenteen mukana... ducato taas oli 2.5 ltr ja turbodiesel, vakiona 115 hp, ruuvauksen jälkeen ehkä reilu 130-140 hp

joko nämä mersujen koneiden hevosvoimat on huonompia tai sitten jossain muussa mättää... (siellä voi olla tietysti pumpussa 5 mm elementit, kun eikös näissä pitäisi olla 5.5 mm


oma 200E taas menee ihan eritahtiin tuohon 250 verrattuna (paperilla tehot pitäis olla hyvinkin samat...), kyllä bensassa vain voimaa eri tavalla, kuin dieselissä

kyllä se vain niin on, että jos vaparistakin jotain tehoja haluaa, niin ne 7 tapit sekin tarvitsee...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 200d syöttöjen nosto ja muu piristys?!?!
Lukijat ovat kyllä huomanneet jo ettei missään ole mielestäsi mitään järkeä, ei sinun kannata enää lyödä päätä seinään tämän aiheen parissakillerimersu kirjoitti:no vuppiduu kyllä kulkee makeesti ruuvauksen jälkeeedelleenkää mun mielestä ei mitää järkee yrittää saada 601:tä kulkee millää pumpun mukamas fiksuilla pikku säädöillä. kun ei kulje niin ei kulje. sama asia ku yrittää puolen litran tuoppiin saada mahtumaan 2litraa vettä, kun ei mahdu niin ei mahdu
![]()
![]()
ja kunnei 601 kulje ahtimellakaan mihinkää..

Kerrataan vielä viestiketjun aihe, kyse ei ole vertailusta mikä mitenkin kulkee tai ei kulje:
kakssataadee kirjoitti:Juu tuli tuossa hankittua mb 200d vm. 1987! Ongelmana on se, että auto ei lähe mihinkään! Eli tartteisin apua pieneen piristykseen!
Eli voitteko kertoa miten nuita syöttöjä saisi hieman ruuvattua ylöspäin ja mitä muuta voi nyt näin aluksi ite tehä että tehot lisääntys?! Kun en oikein näistä kiisseleistä perusta :/ Kiitos jo vastauksista näin etukäteen!
Lähtötilanne on siis se että kysyjällä on nimenomaan 200D johon hän kaipaa hieman lisää voimaa, tässä on yritetty kertoa että sitä on saatavissa ilman kustannuksia kohtuullisen vähällä työllä.kakssataadee kirjoitti:No ei varmasti rakettia saakaan, mutta kyllä siitä nyt tehokkaammaan saa.... että voisitteko te nyt jotaki ohjeita sanoa?
Paitsi jos on jo säädetty, ellei ole vertailukohtaa on vaikea sanoa varsinkin olemattomalla kokemuksella onko vakiokunnossa vai ei.
Tarkempia säätöohjeita löytynee foorumilta.
wiimax.fi