s124 300TDT TEHOT HÄVISI [Toimii taas!]
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa

- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Niitä kannen hitsauksia on ihan yhtä monen laisia kuin hitsareitakin. Mulla on 603: sen päällä hitsattu kansi (en ole itse hitsannut) ja maksimissaan 2,8 kiloa ahtoja, välissä tietenkin vesicooleri. Hyvin on kestänyt jo useamman vuoden pientä kiusausta, sen vaan muistaa että ei nyt revittele ihan sairaan kauan kerrallaan. Kaasupolkimessa on muitakin asentoja kuin on ja off, ja että kylmää konetta ei revitä ja kuuman koneen annetaan jäähtyä ennen sammutusta.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
jep aina on tullu seurailtua lämpömittaria ja jälkikäytetty riittävästi. luulis nyt vähä helpottavan lämpöjen suhteen kun tulee iso välijäähy keulalle ja kunnon sähköne flekti viskon tilalle.
Tuossa muute kuva kannesta:

Tuossa muute kuva kannesta:

-s124 300tdt -92
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa

- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Yleensähän tuo kansi halkeaa venttileiden välistä tai venttiilistä esikammioon. Ei se visko tuuletinkaan huono ole, tuulitunneli pitäisi olla joka tapauksessa kunnollinen, oli flektin käyttövoima ja sijoitus sitten mikä hyvänsä. Monissa virivehkeissä näkee että suoraan turbon imukaulaan on vedetty jonkinlainen power filtteri klemmarilla, ei varmasti ole paljoa imuvastusta mutta siitä punahehkuisen pakosarjan päällä kun hengittelee jäähdyttimen läpi tullutta 100 asteista ilmaa sisälle niin lämpökuorma on aian turhaan koholla. Raitista ilmaa pitäisi ottaa konehuoneen ulkopuolelta, jos on alkuperäinen turbo niin kyljen imusäleiköstä tai putkella jostain puskurin takaa tms paikasta, näin ahtoilman lämpötila ennen cooleria saattaa pudota reilusti yli 50 astetta.
Näissä maastoautoissa joiden kanssa itse pääasiassa pelaan, homma ei aiheuta juurikaan ongelmia koska ulkonäkö ei ole ensisijainen tekijä ja konehuoneessakin on hiukan paremmin tilaa.
Näissä maastoautoissa joiden kanssa itse pääasiassa pelaan, homma ei aiheuta juurikaan ongelmia koska ulkonäkö ei ole ensisijainen tekijä ja konehuoneessakin on hiukan paremmin tilaa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
itsekkin ihmettelin että aika ihmeellisistä paikoista haljennut tuo kans kun tuosta hitsattu. tai ei ainakaa yleinen paikka. Täytyy nyt todellakin alkaa panostamaan tuohon että kone saa viileämpää ilmaa. Vapaavirtaus on ollu jo jokin aikaa, tosin ei suoraan turbon päässä mutta ei ihan lokarin reiän luonakaan. Siksi ajattelin päätyä johonkin sähkötoimiseen flektiin kun tuo visko on mulla rikki ja halvemmalla saa siihen jonkun imevän sähköfletkin. ja sen saa pyörimään sillon kun haluaa 
E: kaveri joka on kansien kanssa ollu tekemisissä ni sanoi tuon kuvan perusteella ettei tuota olisi hitsattu. mielipiteitä?
E: kaveri joka on kansien kanssa ollu tekemisissä ni sanoi tuon kuvan perusteella ettei tuota olisi hitsattu. mielipiteitä?
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
nonnii remppa valmis mutta sama käytös jatkuu. noh, huomenna haen postista mynän pumpun, katotaa rupeeko vetämää 
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
kahtoikko oliko ne kiertokanget mutkalla? käykö se kuitenkin kaikilla pytyillä tyhjäkäyntiä/kierroksilla?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
silmämääräisesti katottuna ei ollu kanget mutkalla. ja eikös tehottomuus esiintyisi koko kierrosalueella jos olisi kanki mutkalla? nyt siis kolmeen tonniin asti on hyvin laiskaa menoa mutta sitte lähtee vetää normaalisti. tyhjäkäyntiä käy ihan hyvin.
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Kyllä se vaan taitaa se vika olla ahtopuolella. En oikein jaksais uskoa että pumpusta johtuu. Voihan se ongelma "korjautua" 7mm elementeillä kun sitten ahtopaine nousee oli hukkaportti sitten auki tai kiinni yms.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Eikö tässä ole ahtopainemittaria ? 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
noh, tulee kyllä sitten se ahtopuolikin korjattua kun saan tuon hx40 ja st pakosarjan kiinniSiekkinen kirjoitti:Kyllä se vaan taitaa se vika olla ahtopuolella. En oikein jaksais uskoa että pumpusta johtuu. Voihan se ongelma "korjautua" 7mm elementeillä kun sitten ahtopaine nousee oli hukkaportti sitten auki tai kiinni yms.
Löytyy.veskola kirjoitti:Eikö tässä ole ahtopainemittaria ?
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
No siis, jos kulkuja ei löydy vaikka ahtopainemittari näyttää +1 niin pumpun puolelle menee vika, ja jos kulkuja ei löydy mittarin näyttäessä nolla niin sitten puuttuu paine jostakin syystä. Pääasia että kaikki tulee kohta kuntoon.
superi40:n toivottavasti.
superi40:n toivottavasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Tässä tapauksessa ne ahdot alkaa nousemaan vasta 4000 kierroksen jälkeen.veskola kirjoitti:No siis, jos kulkuja ei löydy vaikka ahtopainemittari näyttää +1 niin pumpun puolelle menee vika, ja jos kulkuja ei löydy mittarin näyttäessä nolla niin sitten puuttuu paine jostakin syystä. Pääasia että kaikki tulee kohta kuntoon.
superi40:n toivottavasti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Pumpun vaihdolla ei ollu muuta vaikutusta kun että yläältä laulo nätisti ja tyhjäkäynnillä hirveä kalkatus
seuraavaks sit kokeillaan kaverin turbolla ja jossei sillä rupee toimii ni sit lopuu ymmärrys
Viimeksi muokannut Mgo-, Ti 25.09.2012 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Eihän se autakkaan kun vika on hengityspuolellaMgo- kirjoitti:Pumpun vaihdolla ei ollu muuta vaikutusta kun että yläältä laulo nätisti ja tyhjäkäynnillä hirveä kalkatusseuraavaks sit kokeillaan kaverin turbolla ja jossei sillä rupee toimii ni sit lopuu ymmärrys
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Ilman putkea kåytetty koko ajan nytSiekkinen kirjoitti:Eihän se autakkaan kun vika on hengityspuolellaMgo- kirjoitti:Pumpun vaihdolla ei ollu muuta vaikutusta kun että yläältä laulo nätisti ja tyhjäkäynnillä hirveä kalkatusseuraavaks sit kokeillaan kaverin turbolla ja jossei sillä rupee toimii ni sit lopuu ymmärrys
olitko jo kokeillu että onko putki tukossa?
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Kyllä mää uskon että se vika korjaantuu eri turbolla. Siellä on joko hukkaportti jämähtäny auki tai pahimmillaan pakopesä halki 
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
tai unohtunut pätkä ahtoputkea välistä 
Pistä nyt se pakopainemittari niin ei käy hassusti.
Pistä nyt se pakopainemittari niin ei käy hassusti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
pakopaine ja -lämpö mittarit tulee samalla kun laitetaan holsetti kiinni. Meneee varmaan viikonloppuun ennenkun kerkiää kokeilla kaverin vakio turboa...veskola kirjoitti:tai unohtunut pätkä ahtoputkea välistä
Pistä nyt se pakopainemittari niin ei käy hassusti.
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Mgo- kirjoitti:pakopaine ja -lämpö mittarit tulee samalla kun laitetaan holsetti kiinni. Meneee varmaan viikonloppuun ennenkun kerkiää kokeilla kaverin vakio turboa...veskola kirjoitti:tai unohtunut pätkä ahtoputkea välistä
Pistä nyt se pakopainemittari niin ei käy hassusti.
Varmaan tiedät mitä teet mutta pakko varoittaa vielä munkin. Tuo on varmin tapa räjäyttää kone
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
tiedän vaarat mutta ei se ny mene siitä rikki kun kokeilee kerran käyntii ja polkasee kerran kaasua... tai paska mäihä saa ollaJari Ke kirjoitti:Mgo- kirjoitti:pakopaine ja -lämpö mittarit tulee samalla kun laitetaan holsetti kiinni. Meneee varmaan viikonloppuun ennenkun kerkiää kokeilla kaverin vakio turboa...veskola kirjoitti:tai unohtunut pätkä ahtoputkea välistä
Pistä nyt se pakopainemittari niin ei käy hassusti.
Varmaan tiedät mitä teet mutta pakko varoittaa vielä munkin. Tuo on varmin tapa räjäyttää koneVakioahtimen hukkaportti ei tahdo riittää edes 5.5mm tapeille kun ne on säädetty kaakkoon puhumattakaan sitte kun paikallaan on 7mm. Pakopaineet nousee taivaisiin kun käsket
Ymmärsin että laitoit "viripumpun"?
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
mitäs jos siitä ottais sen turbon ihan vallan pois ja kattelis silmämääräsesti, että miltä näyttää? jos siivet on hangannu pesiin, siivistä puuttuu palasia, tai on karseet välykset, niin kyllähän sen sitten tietää, että turbo on entinen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
oon tuota silmäillyt pariinkin otteeseen mutta en näe mitään normaalista poikkeavaa sekä välykset minusta normaalit (samat kun kaverin turbossa)pera8x kirjoitti:mitäs jos siitä ottais sen turbon ihan vallan pois ja kattelis silmämääräsesti, että miltä näyttää? jos siivet on hangannu pesiin, siivistä puuttuu palasia, tai on karseet välykset, niin kyllähän sen sitten tietää, että turbo on entinen.
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
No jos sinne on tulossa se uusi ahdin jokatapauksessa niin mitäs niitä vanhoja enempää ihmettelemään. Vaparillakin kun pääsee tarpeeksi kovaa, kuulemma 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
totta!veskola kirjoitti:No jos sinne on tulossa se uusi ahdin jokatapauksessa niin mitäs niitä vanhoja enempää ihmettelemään. Vaparillakin kun pääsee tarpeeksi kovaa, kuulemma
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Äänet voi olla aika kamalat jos nykäset ahtimen pois ja annat puhaltaa suoraan pakosarjasta konehuoneeseenMgo- kirjoitti:totta!veskola kirjoitti:No jos sinne on tulossa se uusi ahdin jokatapauksessa niin mitäs niitä vanhoja enempää ihmettelemään. Vaparillakin kun pääsee tarpeeksi kovaa, kuulemma
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Siekkinen kirjoitti:Äänet voi olla aika kamalat jos nykäset ahtimen pois ja annat puhaltaa suoraan pakosarjasta konehuoneeseenMgo- kirjoitti:totta!veskola kirjoitti:No jos sinne on tulossa se uusi ahdin jokatapauksessa niin mitäs niitä vanhoja enempää ihmettelemään. Vaparillakin kun pääsee tarpeeksi kovaa, kuulemma
joo, mutta kyllähän sinne nyt joku pakoputki tarvii laittaa. edes downdpipe, jos ei muuta. ja jos oikein innostuu, niin laittaa vielä ahtimen pakosarjan jatkeeks ja sen perään sen downpipen, niin ahdistin kyllä vaimentaa jonkun verran soundeja.
aika mysteeri toi koko ongelma. pitäisköhän sitten seuraavaks tehdä puristuspaine mittaukset, niin selviää, että onko kone oikeesti kondiksessa. ja jos on, niin jäljelle ei enää niin montaa vaihtoehtoa jää. jos kerran kone, pumppu, ahdin, pakari ja imupuoli on kondiksessa, niin missä vika?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Katsotaan ensin auttaako ahtimen vaihto asiaan ennen kuin spekuloidaan lisääpera8x kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:Äänet voi olla aika kamalat jos nykäset ahtimen pois ja annat puhaltaa suoraan pakosarjasta konehuoneeseenMgo- kirjoitti:totta!veskola kirjoitti:No jos sinne on tulossa se uusi ahdin jokatapauksessa niin mitäs niitä vanhoja enempää ihmettelemään. Vaparillakin kun pääsee tarpeeksi kovaa, kuulemma
joo, mutta kyllähän sinne nyt joku pakoputki tarvii laittaa. edes downdpipe, jos ei muuta. ja jos oikein innostuu, niin laittaa vielä ahtimen pakosarjan jatkeeks ja sen perään sen downpipen, niin ahdistin kyllä vaimentaa jonkun verran soundeja.
aika mysteeri toi koko ongelma. pitäisköhän sitten seuraavaks tehdä puristuspaine mittaukset, niin selviää, että onko kone oikeesti kondiksessa. ja jos on, niin jäljelle ei enää niin montaa vaihtoehtoa jää. jos kerran kone, pumppu, ahdin, pakari ja imupuoli on kondiksessa, niin missä vika?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Puristuksia on ihan tarpeeksi turbokyttöön jos se lähtee käyntiin 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
nojjjoo. saatii vaihettua eilen turboja ja ensin ei ollu mitään vaikutusta mutta sitte ruuvattii pumpusta ahtamaton syöttö isommalle ni alko toimimaan jo vähän paremmin. alkoi ahtamaan siinä n.2100 rpm kohalla. Vieläkään ei silti ole tuo kone entisensä, ei ole niin kierrosherkkä.
Mikähän ennakko tuolla 7mm mynällä pitäs olla? tällä hetkellä ennakko on n.17eykk. miten saan tarkastettua että onko ajoitus oikea kyseiselle pumpulle? entinen omistaja vaan arveli että 15-17eykk ois sopiva ajoitus.
vielä vois tietysti kokeilla laittaa oma vakio turbo kiinni ja kokeilla noilla samoilla säädöillä ni saa varmuuden onko vika ahtimessa.
Osaisko joku kertoa mitenkä teen puristusten mittaukseen mittarin?
Mikähän ennakko tuolla 7mm mynällä pitäs olla? tällä hetkellä ennakko on n.17eykk. miten saan tarkastettua että onko ajoitus oikea kyseiselle pumpulle? entinen omistaja vaan arveli että 15-17eykk ois sopiva ajoitus.
vielä vois tietysti kokeilla laittaa oma vakio turbo kiinni ja kokeilla noilla samoilla säädöillä ni saa varmuuden onko vika ahtimessa.
Osaisko joku kertoa mitenkä teen puristusten mittaukseen mittarin?
-s124 300tdt -92
Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]
Pura vanha suihku tyhjäksi ja katso tartteeko porata reikää isommaksi ja sitten ihan normi puriste paine mittari päähän ja testiä.
Pieni suutin reikä ei anna hyvää tulosta.
Voi myös ihan tavallisella painemittarilla tehdä mutta paine lukema ei jää talteen.
Itse muuten tein suuttimen testaus laitteen ihan tavallisesta esim.korin oikaisu pumpusta ja miksei sitä saisi hallitunkistakin tehtyä kun laittaa löpöä säiliöön ja paineen ulostulo liittimestä hitsaten pumpun ja suuttimen osia yhteen saa adapterin ja mittari väliin niiin tulee hyvä.
Pieni suutin reikä ei anna hyvää tulosta.
Voi myös ihan tavallisella painemittarilla tehdä mutta paine lukema ei jää talteen.
Itse muuten tein suuttimen testaus laitteen ihan tavallisesta esim.korin oikaisu pumpusta ja miksei sitä saisi hallitunkistakin tehtyä kun laittaa löpöä säiliöön ja paineen ulostulo liittimestä hitsaten pumpun ja suuttimen osia yhteen saa adapterin ja mittari väliin niiin tulee hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-




