Perämurikan välityslukeman sijainti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Perämurikan välityslukeman sijainti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tästä oli muistaakseni ihmetystä ja kyselyä Suomi24:nkin aikaan. Moni varmaan tietää, mutta laitetaan esille:

Vanhempien Mersujen tasauspyörästöistä löytyy merkintä välityslukemasta. Tämä lukema löytyy -kun katsoo perää takaapäin- vasemmasta alanurkasta. Siinä pitäisi olla sellainen "viistetty kulma", tasainen alue, johon lukema on kaiverrettu. Siis öljyntäyttöaukko kun on (kuvaannollisesti) oik. ylänurkassa, niin lukema on sitä vastapäätä vas. alanurkassa.

Itse havaitsin tämän OM617:llä dieselöidyssä W126:ssa olleesta perästä. Sen varaosanro alkoi 115......, ja välityssuhde oli 3,92. Samalla reissulla selvisi myös se, että OM 615:n öljypohja käy heittämällä OM617:n alle.
Viimeksi muokannut Timo L., Ke 25.08.2004 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Olivat lyöneet sitten 200D:n perän tuohon Ässään.. Ei varmaan kierrä kone riittävästi jo 100km/h vauhdissa?..

Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin se on alempi öljypohja, joka käy keskenään OM 615- 617:hin. :wink: Niin no, OM617:ssa on OM615:n kierokanget, OM 616:n venttiilit ja öljypumpusta löytyi yhdestä osasta 115... nro. :roll: Saattaa sieltä löytyä enemmänkin "valittujapaloja", mutta nuo nyt tuli eka mieleen.
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:Olivat lyöneet sitten 200D:n perän tuohon Ässään.. Ei varmaan kierrä kone riittävästi jo 100km/h vauhdissa?..

Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin se on alempi öljypohja, joka käy keskenään OM 615- 617:hin. :wink: Niin no, OM617:ssa on OM615:n kierokanget, OM 616:n venttiilit ja öljypumpusta löytyi yhdestä osasta 115... nro. :roll: Saattaa sieltä löytyä enemmänkin "valittujapaloja", mutta nuo nyt tuli eka mieleen.
Kun niitä asiantuntijan arvonimiä pohdittiin tuossa jaettavaksi, niin tuossapa oiva muistutus siitä, että on se tämä jarskikin melkoinen tietopankki.

Tuosta peräasiasta vielä: onkos 200D:n ja 240D:n perässä (W123 siis kyseessä) vakiona sama välitys? Jos on, niin sitten siinä meikäläisenkin tietämässä "väkisindiiselöidyssä" W126:ssa tuo hiukan tiuhempi vetopyörästö. Jos kiertää kone - kuten epäilet - maantielä riittävästi, niin kyllä näkyy huippunopeuksissakin: auton omistaja oli eilen kokeillut senkin puolen ja mittarin mukaan oli tasamaalla päässyt 150 km/h. Sitten oli meno loppunut kertakaikkiaan....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
Kun niitä asiantuntijan arvonimiä pohdittiin tuossa jaettavaksi, niin tuossapa oiva muistutus siitä, että on se tämä jarskikin melkoinen tietopankki.
Kiitos! :oops:


Tuosta peräasiasta vielä: onkos 200D:n ja 240D:n perässä (W123 siis kyseessä) vakiona sama välitys? Jos on, niin sitten siinä meikäläisenkin tietämässä "väkisindiiselöidyssä" W126:ssa tuo hiukan tiuhempi vetopyörästö. Jos kiertää kone - kuten epäilet - maantielä riittävästi, niin kyllä näkyy huippunopeuksissakin: auton omistaja oli eilen kokeillut senkin puolen ja mittarin mukaan oli tasamaalla päässyt 150 km/h. Sitten oli meno loppunut kertakaikkiaan....
200- ja 220D:ssä on välitys 3.92
240D:ssä 3.69
ja 300D:ssä 3.46. Näin yleensä "kansanmallin" w123:ssa. Eli 240D:ssä on harvempi perä kuin 200D:ssä
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli se "lankomiehen kanssa dieselöity" W126+200D:n perä -yhdistelmä on sitten tätä minunkin tuntemaani autoa hupaisampi (?) ajettava. Huh.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Harvempi välitys

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa? Itselläni on MB W115 vm -74. Alunperin ollut 220D, joskus historiassa vaihdettu M115
2,3 l bensakone ja välitys tuntuu turhan tiheältä, i=3.92, eli kone käy melko suurilla kierroksilla jo normaalinopeuksilla. Vetopyörästöhän on sama myös W123-korisissa. Jos jollakin olisi hyvä ja halpa ja harvavälityksinen perämurikka myytävänä niin olisin kiinnostunut. Mieluiten max. 150 km Lappeenrannasta.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Harvempi välitys

Viesti Kirjoittaja jarski »

timoxi kirjoitti:Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa?
Tietääkseni w115 diesel-malleissa on käytetty periä samaan tyyliin kuin w123:ssa. Mutta kannattaa tarkistaa se välitys jos ostat perän jostain purkuautosta. Voi olla perä vaihdettu joskus erilaiseen.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Harvempi välitys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

timoxi kirjoitti:Mitä perävälityksiä Mersussa on käytetty W115-korisissa? Itselläni on MB W115 vm -74. Alunperin ollut 220D, joskus historiassa vaihdettu M115
2,3 l bensakone ja välitys tuntuu turhan tiheältä, i=3.92, eli kone käy melko suurilla kierroksilla jo normaalinopeuksilla. Vetopyörästöhän on sama myös W123-korisissa. Jos jollakin olisi hyvä ja halpa ja harvavälityksinen perämurikka myytävänä niin olisin kiinnostunut. Mieluiten max. 150 km Lappeenrannasta.
Omassa 200D:ssä oli 3.92 ja ilmeisesti se on yleisin välitys niin w115 kuin w123sissakin.(ainakin siis pienimmissä dieseleissä) Yhdestä romulasta löysin melkoisella etsimisellä 3.69 perän joka oli bensavehkeestä joka tosin oli saatettu muuttaa 240D 3.0:sta bensaksi. Mittaristo viittaisi jälkimmäiseen. Olisiko 3.0:ssakin ollut jo tuo (w123 300D:n) 3.46 välitys. (?)

Tässä siis (oma) arvio käytetyistä peristä:
- W115: 3.92 (200D-240D) ja 3.69(240D 3.0 + bensat). Ehkä 3.46 (?)
- W123: 3.92 (200D-220D), 3.46(240D-300D + bensat), 3.07 (300D Turbodiesel))

Esittäköön joku asiantuntija paremmat arviot näistä sinänsä hyvistä, mutta ehkä liian tiukoista, ups :oops: siis TIUHOISTA peristä. :lol:


Ps. 3.69 perä saattaa jäädä kesän kuluessa ylimääräiseksi. Jos kaupat syntyvät niin laitan w123 300D Turbodieselin 3.07 perän tilalle... Ainakin toinen saattaisi (joko 3.69 tai 3.07) olla kesän jälkeen siis myynnissä jos ostaja löytyy. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin