124 300(t?)dt vm 94
124 300(t?)dt vm 94
tuli tuollainen hankittua automaatti askilla... kori hyvä ja yleis ilmeeltään siisti mutta suurin miinus oli että ahdin on rassattu pois.
turpollinen tuo on ollut, löytyy lohkosta paluu letkun paikka ym.. mutta kun näistä saati näiden mallinumeroista ei ole mitään hajua.
joten googlella mutu tuntumalla selailu aiheuttaa lähinnä turhautumisen
eli kone ilmeisesti om606? ja alla olevassa kuvassa nykyhetki konehuoneesta.
http://suonsyrja.kuvat.fi/kuvat/Rojektit/IMG_2219.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
mitä tuolla on muutettu. turbo ja pakosarja tulossa, mutta tuo imusarja ihmetyttää, onko tuossa ollut välijäähdytin ? meinaan lähtee ihan vika suuntaan näin äkkiseltään äimättynä.
niin ja puuttuvista osista otetaan sopuhintasia tarjouksia vastaa.
ja kun joku kuitenkin kysyy miksi, niin kun halvalla sai eikä tarvii heppailla.
kulkee ja pelaa toki nuinkin, mutta kyllä se dieseli sen ahtimen melkein vaatii
turpollinen tuo on ollut, löytyy lohkosta paluu letkun paikka ym.. mutta kun näistä saati näiden mallinumeroista ei ole mitään hajua.
joten googlella mutu tuntumalla selailu aiheuttaa lähinnä turhautumisen
eli kone ilmeisesti om606? ja alla olevassa kuvassa nykyhetki konehuoneesta.
http://suonsyrja.kuvat.fi/kuvat/Rojektit/IMG_2219.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
mitä tuolla on muutettu. turbo ja pakosarja tulossa, mutta tuo imusarja ihmetyttää, onko tuossa ollut välijäähdytin ? meinaan lähtee ihan vika suuntaan näin äkkiseltään äimättynä.
niin ja puuttuvista osista otetaan sopuhintasia tarjouksia vastaa.
ja kun joku kuitenkin kysyy miksi, niin kun halvalla sai eikä tarvii heppailla.
kulkee ja pelaa toki nuinkin, mutta kyllä se dieseli sen ahtimen melkein vaatii
Re: 124 300(t?)dt vm 94
ei ole ollut turbollinen, ainakaan tuolla koneella, koska w124 ei ole OM606 turbokoneella ikinä tehtaalta lähtenyt, turbolliset on aina olleet OM603 koneella...
kuvan perusteella kaikki näyttäis olevan ihan kuten kuuluukin, mitään ei puutu ja imusarja/ilmanotto on ihan tehtaan jäljiltä...
lisäksi kannattaa se jälkiturbotuskin unohtaa, ei näin uusiin enää saa mitään järkevää tehdä (kyllä, olen samaa mieltä, että turbon tuo vaatisi, mutta kun laki on mikä on
)
kuvan perusteella kaikki näyttäis olevan ihan kuten kuuluukin, mitään ei puutu ja imusarja/ilmanotto on ihan tehtaan jäljiltä...
lisäksi kannattaa se jälkiturbotuskin unohtaa, ei näin uusiin enää saa mitään järkevää tehdä (kyllä, olen samaa mieltä, että turbon tuo vaatisi, mutta kun laki on mikä on

Viimeksi muokannut napa, Ke 12.09.2012 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 300(t?)dt vm 94
OM 606 ei ole koskaan asennettu tehtaalla turbon kera 124-koriin. Kaikki ovat olleet vapareita. Minusta tuo väyttää ihan normaalin E 300 D:n konehuoneelta. Ilmankulkujärjestys on normaali, suodatin on tuossa oik. etukulmassa. Välijäähdytintä ei ole jos ei ole jälkiasennuksena laitettu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Lohkon kyljestä kun löydät koneistettuun pintaan stanssatun numerosarjan joka alkaa 6069*** niin selviää onko alunperin ollut turbo. Jos seuraava numero on 6=Turbo, 1=vapari 
Autosi on vähäpäästöinen, joten et voi asentaa siihen turboa muussa tapauksessa kuin siinä, että pystyt osoittamaan moottorin olevan uudemmasta autosta ja alkuperäisellä turbolla.

Autosi on vähäpäästöinen, joten et voi asentaa siihen turboa muussa tapauksessa kuin siinä, että pystyt osoittamaan moottorin olevan uudemmasta autosta ja alkuperäisellä turbolla.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
kummalta puolelta lohko kuvetta pitäsi numero löytyä?
rekisteri otteessa tuo kyllä on 300td, joten konttorilla ei ahdin tuota ongelmia.
ja pakosarjan alla töröttää putki joka on tulpattu,kumin palasella ja klemmarilla kooltaan ja kohdaltaa passaisi öljyn paluu putkeksi.
mutta oliskos tuohon vaihdettu moniventiili kone?. ainua lisä merkintä on otteessa ulkomaan rekisteri tunnus kun on saksan roudaus auto.
rekisteri otteessa tuo kyllä on 300td, joten konttorilla ei ahdin tuota ongelmia.
ja pakosarjan alla töröttää putki joka on tulpattu,kumin palasella ja klemmarilla kooltaan ja kohdaltaa passaisi öljyn paluu putkeksi.
mutta oliskos tuohon vaihdettu moniventiili kone?. ainua lisä merkintä on otteessa ulkomaan rekisteri tunnus kun on saksan roudaus auto.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!
Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
no sitten... perkule mielenkiintonen merkintä systeemi. autojen kanssa on kyllä päivätyökseenkin tullu puuhattua,mutta mersujen moottori tyypit ym. on jäänny jotenkin pimentoon.teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!
Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
täytyy käydä vielä tarkemmin kurkkimassa mitä on pakosarjan alla kumilla peitelty.
no sitten on nuin uuden ahtamisen saa unohtaa, ei onnistu. traktorien kanssa ollu helpompaa, ei kukaan kysele muutoskatastusten perään... vielä

jatketaas vielä hetki tyhmien kymysysten parissa.
mites nuissa dieseleissä, tuohon ei ainakaan rek. otteeseen ole vähä päästöisyydestä mitään tarinoitu. vai onko tuon ikäinen jo automaattisesti?
chevyistä on saannu katin muutoskatsastuksessa pois jos ei vähä päästöiseksi ole merkitty mutta nämä olleetkin alle vm 90
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Nykyään ei lue vähäpäästöisyydestä. Viimeiset ei-vähäpäästöiset on dieseleissä olleet ilmeisesti -93 vuotisia, mutta ilmeisesti jopa -91vuotisia on ollut vähäpäästöisinä.
Bensa-autoissa vuodesta -89.
Varmuuden saa vain kysymällä katsastuskonttorilta.
Bensa-autoissa vuodesta -89.
Varmuuden saa vain kysymällä katsastuskonttorilta.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Oisko niin, että TD = Touring Diesel ja TDT = Touring Diesel Turbo.suonsyrjä kirjoitti:teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!
Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Tarkemmin ensimmäinen T farkun yhteydessä T on tarkoittanut "Transport und Touristikia".amgenter kirjoitti:Oisko niin, että TD = Touring Diesel ja TDT = Touring Diesel Turbo.suonsyrjä kirjoitti:teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!
Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 124 300(t?)dt vm 94
no niin joutu tuon oikeen pajaan ajamaan ja vielä lisäperehtymään asiaan... se töröttävä putken pää oli lohkolämppärin irroitettu johto joka oli hankautunut rikki, eli tästä syystä ilmeisesti peitetty. no se nyt vaihdettu ja sekin pelaa.. ei tuota kunnolla nähnyt kuin alta.
eli kyllä tuo on ihan tehtaan orkkis turboton, tuli tehtyä hätäsiä johtopäätöksiä. kun kotona keritty käymään lähinnä nukkumassa..mutta noo, ompahan aukot sivistyksessä paikattu.
foorumilla vastauksien nopeudesta ei ainakaan voi valittaa...
ahtimen laittoon taitaa tuon ikäsessä olla ainua tie väyrysen paperit koneen luovuttajaks, eli purku auto mistä voi ilmotttaa koneen olevan...
kun eikäs nuita käsitääkseni ole moniventiilisenä ahdettuna vai menikö taas hutiin?
olettaen että inssi ei ala kaivelemaan koneen numeroa, eli taitaa saada olla tuollaisenaan. toki 307,kaa konttorilla käyttäessä voi udella vähäpäästösyydestä.
meinaan tuli tuo ahdin mielikuvat td kirjaimista ja kaverin vanhasta 124 koppasesta, mutta soitin ja varmistin niin oli väyrysestä vaihtomoottori ja vanhempi koppa, tosin vaihettu tuota vastaava keulapala.
oli isolla ahtimella ja voimaa, tosin konekkin pari kertaa levällään.
eli kyllä tuo on ihan tehtaan orkkis turboton, tuli tehtyä hätäsiä johtopäätöksiä. kun kotona keritty käymään lähinnä nukkumassa..mutta noo, ompahan aukot sivistyksessä paikattu.
foorumilla vastauksien nopeudesta ei ainakaan voi valittaa...
ahtimen laittoon taitaa tuon ikäsessä olla ainua tie väyrysen paperit koneen luovuttajaks, eli purku auto mistä voi ilmotttaa koneen olevan...
kun eikäs nuita käsitääkseni ole moniventiilisenä ahdettuna vai menikö taas hutiin?
olettaen että inssi ei ala kaivelemaan koneen numeroa, eli taitaa saada olla tuollaisenaan. toki 307,kaa konttorilla käyttäessä voi udella vähäpäästösyydestä.
meinaan tuli tuo ahdin mielikuvat td kirjaimista ja kaverin vanhasta 124 koppasesta, mutta soitin ja varmistin niin oli väyrysestä vaihtomoottori ja vanhempi koppa, tosin vaihettu tuota vastaava keulapala.
oli isolla ahtimella ja voimaa, tosin konekkin pari kertaa levällään.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
jep, voit "turbottaa" tuon väyrysen OM606 turbokoneella ja kaikilla siihen liittyvillä osilla, eli turbo, välijäähy, pumppu jne. mutta mitään isompaa turboa ei laillisesti saa leimalle, eli kaikki koneen osat pitää olla vakio turboväyrysen kamaa... se ilo taas on aika kallis investointi muutamasta 10 hevosvoimasta
ruuvaamalla pitäis tuosta vapari OM606 lähteä ihan samat tehot, mitä vakio turbodiesel väyrysestä...
jos katsastusmies ei tarkista koneen numeroa, kun tekee muutoskatsastuksen, on se melkoisen tyhmä ja ottaa liian suuren riskin ammattinsa jatkumisen osalta, enkä usko, että kukaan ihan niin idiootti on nykyaikana... ei edes kukaan kaveri katsastusmies lähde tuolle linjalle
vaikka melkoisia ideoita sieltä suunalta välillä kuuluukin
se mitä sen jälkeen tekisit, kun olisit leimannut tuon vakio turboväyrysen osilla ei taas enää meille kuulu
mutta sitten auto ei enää olisi ns. laillinen ja sillä ajaminen olisi riskaabeliä hommaa, jos jotain sattuisi
jos auto menis tarkempaan tutkimukseen ja sieltä löytyisi isompaa turboa, välijäähyä, parempaa pumppua jne. on ihan sama onko koko autoa edes katsastettu sille väykyn tekniikalle...

jos katsastusmies ei tarkista koneen numeroa, kun tekee muutoskatsastuksen, on se melkoisen tyhmä ja ottaa liian suuren riskin ammattinsa jatkumisen osalta, enkä usko, että kukaan ihan niin idiootti on nykyaikana... ei edes kukaan kaveri katsastusmies lähde tuolle linjalle


se mitä sen jälkeen tekisit, kun olisit leimannut tuon vakio turboväyrysen osilla ei taas enää meille kuulu


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 300(t?)dt vm 94
noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?
taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 124 300(t?)dt vm 94
tehoja ei sinänsä pysty jälkikäteen oikein todistamaan mitä siellä on, mutta "väärät osat" kyllä... on näitä ollut tapauksia joissa on tullut sanomista... muistan erään tapauksen kokkolasta, jossa sierralla ajettiin jalankulkijan päälle ja pellin alta löytyi cossun tekniikka vakuutusyhtiön/poliisin tutkimuksissa... lopullisia seuraamuksia en muista, mutta hintoihin se tuli, jos nyt en väärin muista, niin yli 40 000 markasta puhuttiin siihen aikaan (-90 luvun loppua) jo pelkästään vakuutusyhtiön vaatimuksista ajoneuvon "väärentämisestä"...pera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?
taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
vakuutusyhtiöt on erittäin hanakoita selvittämään olisko jotain keinoa luistaa korvauksista

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Mut on kerran poliisit pysäyttänyt ja kahtonut onko holsetti ja välijäähytin muutoskatastettu. Ja samalla tekivät silmämääräsen pakokaasutestin. Onneks on turbon pumppu ja morkooli ei oo tapissaan niin ei tullu paikallaan pahasti savua. En tiiä minkä takia ne halus pysäyttää. Varmaan halusivat nähä pellin allepera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 124 300(t?)dt vm 94
kylläpähän tuo taitaa saada jäädä rauhaa, on tuo vähäpäästösyys sen verta kirosana.. hetkeen ei ole tullut mitään autoa muutos katsasteltua mutta mitä pari ladaa ja farkku chevyn olen käyttänyt niin pellin alle on kurkistus riittänyt ilman ihmeempiä numeron kaiveluita. chevyyn tuli oldsin 307 koneen tilalle chevyn 350, ainua mitä otteessa lukee on vaihdettu gm 350 moottori.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Mut kertokaas joku tietävämpi, että eroaako toi vaapastihengittävä om606 sisuskaluiltaan kuinka paljon turbo mallisesta?
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Emännät ja kiertokanget nyt tärkeimpänä.
Re: 124 300(t?)dt vm 94
Joo omalla vastuullaan saa mennä jos muuttaa. Mutta näistä levitetään niin paljon väärää tietoa. tai uskomuksia.napa kirjoitti:tehoja ei sinänsä pysty jälkikäteen oikein todistamaan mitä siellä on, mutta "väärät osat" kyllä... on näitä ollut tapauksia joissa on tullut sanomista... muistan erään tapauksen kokkolasta, jossa sierralla ajettiin jalankulkijan päälle ja pellin alta löytyi cossun tekniikka vakuutusyhtiön/poliisin tutkimuksissa... lopullisia seuraamuksia en muista, mutta hintoihin se tuli, jos nyt en väärin muista, niin yli 40 000 markasta puhuttiin siihen aikaan (-90 luvun loppua) jo pelkästään vakuutusyhtiön vaatimuksista ajoneuvon "väärentämisestä"...pera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?
taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
vakuutusyhtiöt on erittäin hanakoita selvittämään olisko jotain keinoa luistaa korvauksistaei tarvitse paljoa olla poikkeamia papereissa ja todellisuuden välillä, niin jo alkaa tulla ongelmia...
Tutkijalautakunta tutkii vain kuolemaan johtaneet onnettomuudet. muuten ei taida paljoa ketään kiinnostaa.
Ja ei pelkkä tehon lisääminen ole peruste vakuutusyhtiön irtisanoutumiselle. jos ei oikeasti ole hengenvaarallisia asennuksia.( esimerkiksi runkorakenteet poistettu että mahtuu isompia osia tai vastaavaa.) Jos näin olisi niin esimerkiksi jollakin renkaalla toimimaton jarru antaisi saman luvan olla korvaamatta mitään. tai sitten lastutus.
jos rakennat autosi järkevästi eli jarrut ja muut osat kehittyy mukana ja et omalla vastuuttomalla ajotyylillä tapa ketään niin ei näitä tarvi miettiä. siis sitä että sinut syyllistetään yksin jostakin onnettomuudesta vaikka et syyllinen olisikaan.
Mutta laki kieltää tälläiset ja sitä ei kannata alkaa rikkomaan.