124 300(t?)dt vm 94

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

tuli tuollainen hankittua automaatti askilla... kori hyvä ja yleis ilmeeltään siisti mutta suurin miinus oli että ahdin on rassattu pois.
turpollinen tuo on ollut, löytyy lohkosta paluu letkun paikka ym.. mutta kun näistä saati näiden mallinumeroista ei ole mitään hajua.
joten googlella mutu tuntumalla selailu aiheuttaa lähinnä turhautumisen
eli kone ilmeisesti om606? ja alla olevassa kuvassa nykyhetki konehuoneesta.

http://suonsyrja.kuvat.fi/kuvat/Rojektit/IMG_2219.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

mitä tuolla on muutettu. turbo ja pakosarja tulossa, mutta tuo imusarja ihmetyttää, onko tuossa ollut välijäähdytin ? meinaan lähtee ihan vika suuntaan näin äkkiseltään äimättynä.
niin ja puuttuvista osista otetaan sopuhintasia tarjouksia vastaa.

ja kun joku kuitenkin kysyy miksi, niin kun halvalla sai eikä tarvii heppailla.
kulkee ja pelaa toki nuinkin, mutta kyllä se dieseli sen ahtimen melkein vaatii
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja napa »

ei ole ollut turbollinen, ainakaan tuolla koneella, koska w124 ei ole OM606 turbokoneella ikinä tehtaalta lähtenyt, turbolliset on aina olleet OM603 koneella...

kuvan perusteella kaikki näyttäis olevan ihan kuten kuuluukin, mitään ei puutu ja imusarja/ilmanotto on ihan tehtaan jäljiltä...

lisäksi kannattaa se jälkiturbotuskin unohtaa, ei näin uusiin enää saa mitään järkevää tehdä (kyllä, olen samaa mieltä, että turbon tuo vaatisi, mutta kun laki on mikä on :thumbdown: )
Viimeksi muokannut napa, Ke 12.09.2012 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OM 606 ei ole koskaan asennettu tehtaalla turbon kera 124-koriin. Kaikki ovat olleet vapareita. Minusta tuo väyttää ihan normaalin E 300 D:n konehuoneelta. Ilmankulkujärjestys on normaali, suodatin on tuossa oik. etukulmassa. Välijäähdytintä ei ole jos ei ole jälkiasennuksena laitettu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Lohkon kyljestä kun löydät koneistettuun pintaan stanssatun numerosarjan joka alkaa 6069*** niin selviää onko alunperin ollut turbo. Jos seuraava numero on 6=Turbo, 1=vapari :idea:

Autosi on vähäpäästöinen, joten et voi asentaa siihen turboa muussa tapauksessa kuin siinä, että pystyt osoittamaan moottorin olevan uudemmasta autosta ja alkuperäisellä turbolla.
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

kummalta puolelta lohko kuvetta pitäsi numero löytyä?
rekisteri otteessa tuo kyllä on 300td, joten konttorilla ei ahdin tuota ongelmia.


ja pakosarjan alla töröttää putki joka on tulpattu,kumin palasella ja klemmarilla kooltaan ja kohdaltaa passaisi öljyn paluu putkeksi.
mutta oliskos tuohon vaihdettu moniventiili kone?. ainua lisä merkintä on otteessa ulkomaan rekisteri tunnus kun on saksan roudaus auto.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!

Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!

Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
no sitten... perkule mielenkiintonen merkintä systeemi. autojen kanssa on kyllä päivätyökseenkin tullu puuhattua,mutta mersujen moottori tyypit ym. on jäänny jotenkin pimentoon.
täytyy käydä vielä tarkemmin kurkkimassa mitä on pakosarjan alla kumilla peitelty.

no sitten on nuin uuden ahtamisen saa unohtaa, ei onnistu. traktorien kanssa ollu helpompaa, ei kukaan kysele muutoskatastusten perään... vielä :roll:

jatketaas vielä hetki tyhmien kymysysten parissa.
mites nuissa dieseleissä, tuohon ei ainakaan rek. otteeseen ole vähä päästöisyydestä mitään tarinoitu. vai onko tuon ikäinen jo automaattisesti?
chevyistä on saannu katin muutoskatsastuksessa pois jos ei vähä päästöiseksi ole merkitty mutta nämä olleetkin alle vm 90
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Nykyään ei lue vähäpäästöisyydestä. Viimeiset ei-vähäpäästöiset on dieseleissä olleet ilmeisesti -93 vuotisia, mutta ilmeisesti jopa -91vuotisia on ollut vähäpäästöisinä.

Bensa-autoissa vuodesta -89.

Varmuuden saa vain kysymällä katsastuskonttorilta.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja amgenter »

suonsyrjä kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!

Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Oisko niin, että TD = Touring Diesel ja TDT = Touring Diesel Turbo.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

amgenter kirjoitti:
suonsyrjä kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:300 TD tarkoittaa vapaastihengittävää farmarikorimallin dieseliä!

Jos kyseessä olisi turbollinen, malli olisi 300 TDT.
Oisko niin, että TD = Touring Diesel ja TDT = Touring Diesel Turbo.
Tarkemmin ensimmäinen T farkun yhteydessä T on tarkoittanut "Transport und Touristikia".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

no niin joutu tuon oikeen pajaan ajamaan ja vielä lisäperehtymään asiaan... se töröttävä putken pää oli lohkolämppärin irroitettu johto joka oli hankautunut rikki, eli tästä syystä ilmeisesti peitetty. no se nyt vaihdettu ja sekin pelaa.. ei tuota kunnolla nähnyt kuin alta.
eli kyllä tuo on ihan tehtaan orkkis turboton, tuli tehtyä hätäsiä johtopäätöksiä. kun kotona keritty käymään lähinnä nukkumassa..mutta noo, ompahan aukot sivistyksessä paikattu.
foorumilla vastauksien nopeudesta ei ainakaan voi valittaa...


ahtimen laittoon taitaa tuon ikäsessä olla ainua tie väyrysen paperit koneen luovuttajaks, eli purku auto mistä voi ilmotttaa koneen olevan...
kun eikäs nuita käsitääkseni ole moniventiilisenä ahdettuna vai menikö taas hutiin?
olettaen että inssi ei ala kaivelemaan koneen numeroa, eli taitaa saada olla tuollaisenaan. toki 307,kaa konttorilla käyttäessä voi udella vähäpäästösyydestä.
meinaan tuli tuo ahdin mielikuvat td kirjaimista ja kaverin vanhasta 124 koppasesta, mutta soitin ja varmistin niin oli väyrysestä vaihtomoottori ja vanhempi koppa, tosin vaihettu tuota vastaava keulapala.
oli isolla ahtimella ja voimaa, tosin konekkin pari kertaa levällään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja napa »

jep, voit "turbottaa" tuon väyrysen OM606 turbokoneella ja kaikilla siihen liittyvillä osilla, eli turbo, välijäähy, pumppu jne. mutta mitään isompaa turboa ei laillisesti saa leimalle, eli kaikki koneen osat pitää olla vakio turboväyrysen kamaa... se ilo taas on aika kallis investointi muutamasta 10 hevosvoimasta :thumbdown: ruuvaamalla pitäis tuosta vapari OM606 lähteä ihan samat tehot, mitä vakio turbodiesel väyrysestä...

jos katsastusmies ei tarkista koneen numeroa, kun tekee muutoskatsastuksen, on se melkoisen tyhmä ja ottaa liian suuren riskin ammattinsa jatkumisen osalta, enkä usko, että kukaan ihan niin idiootti on nykyaikana... ei edes kukaan kaveri katsastusmies lähde tuolle linjalle :think: vaikka melkoisia ideoita sieltä suunalta välillä kuuluukin :D

se mitä sen jälkeen tekisit, kun olisit leimannut tuon vakio turboväyrysen osilla ei taas enää meille kuulu :wink: mutta sitten auto ei enää olisi ns. laillinen ja sillä ajaminen olisi riskaabeliä hommaa, jos jotain sattuisi :think: jos auto menis tarkempaan tutkimukseen ja sieltä löytyisi isompaa turboa, välijäähyä, parempaa pumppua jne. on ihan sama onko koko autoa edes katsastettu sille väykyn tekniikalle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?

taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?

taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
tehoja ei sinänsä pysty jälkikäteen oikein todistamaan mitä siellä on, mutta "väärät osat" kyllä... on näitä ollut tapauksia joissa on tullut sanomista... muistan erään tapauksen kokkolasta, jossa sierralla ajettiin jalankulkijan päälle ja pellin alta löytyi cossun tekniikka vakuutusyhtiön/poliisin tutkimuksissa... lopullisia seuraamuksia en muista, mutta hintoihin se tuli, jos nyt en väärin muista, niin yli 40 000 markasta puhuttiin siihen aikaan (-90 luvun loppua) jo pelkästään vakuutusyhtiön vaatimuksista ajoneuvon "väärentämisestä"...

vakuutusyhtiöt on erittäin hanakoita selvittämään olisko jotain keinoa luistaa korvauksista :wink: ei tarvitse paljoa olla poikkeamia papereissa ja todellisuuden välillä, niin jo alkaa tulla ongelmia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa?
Mut on kerran poliisit pysäyttänyt ja kahtonut onko holsetti ja välijäähytin muutoskatastettu. Ja samalla tekivät silmämääräsen pakokaasutestin. Onneks on turbon pumppu ja morkooli ei oo tapissaan niin ei tullu paikallaan pahasti savua. En tiiä minkä takia ne halus pysäyttää. Varmaan halusivat nähä pellin alle :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

kylläpähän tuo taitaa saada jäädä rauhaa, on tuo vähäpäästösyys sen verta kirosana.. hetkeen ei ole tullut mitään autoa muutos katsasteltua mutta mitä pari ladaa ja farkku chevyn olen käyttänyt niin pellin alle on kurkistus riittänyt ilman ihmeempiä numeron kaiveluita. chevyyn tuli oldsin 307 koneen tilalle chevyn 350, ainua mitä otteessa lukee on vaihdettu gm 350 moottori.
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja kimu »

Mut kertokaas joku tietävämpi, että eroaako toi vaapastihengittävä om606 sisuskaluiltaan kuinka paljon turbo mallisesta?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Emännät ja kiertokanget nyt tärkeimpänä.
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: 124 300(t?)dt vm 94

Viesti Kirjoittaja jolavi »

napa kirjoitti:
pera8x kirjoitti:noista kun on aina ollu puhetta, että jos laittaa isompaa holsettia yms yms ja sitten sattuu jotain, niin auto menee syyniin jne. niin tuli semmonen pieni kysymys mieleen, että syynääkö joku noita autoja oikeesti ja jos syynää, niin missä tapauksissa? jos ajelee normi kolarin ja oma auto + sitten jonkun toisen auto menee paskaks, mutta henkilövahiongoilta vältytään, niin ei ne ainakaan sillon mitään sen kummosempia syynäyksiä ala tekeen. entäs sitten, jos täräyttää jalankulkijan päälle ja se kuolee, alkaiskohan sillon joku sitä selvittään?

taikka sitten, että jos auto on leimattu isolle holsetille ja välijäähdyttimelle, mutta tehot on vaikka vaan 200 heppaa, mutta todellisuudessa tehoja onkin 400 heppaa ja sitten sattuu joku onnettomuus, niin alkaako sitä kukaan tutkiin paljonko autossa on ollu tehoja?`ulospäinhän ei muuta näy, muutakun, että oletettavasti tuossa paketissa on tehoo, jos isot ahtimet ja coolerit paistaa kilometrin päähän.
tehoja ei sinänsä pysty jälkikäteen oikein todistamaan mitä siellä on, mutta "väärät osat" kyllä... on näitä ollut tapauksia joissa on tullut sanomista... muistan erään tapauksen kokkolasta, jossa sierralla ajettiin jalankulkijan päälle ja pellin alta löytyi cossun tekniikka vakuutusyhtiön/poliisin tutkimuksissa... lopullisia seuraamuksia en muista, mutta hintoihin se tuli, jos nyt en väärin muista, niin yli 40 000 markasta puhuttiin siihen aikaan (-90 luvun loppua) jo pelkästään vakuutusyhtiön vaatimuksista ajoneuvon "väärentämisestä"...

vakuutusyhtiöt on erittäin hanakoita selvittämään olisko jotain keinoa luistaa korvauksista :wink: ei tarvitse paljoa olla poikkeamia papereissa ja todellisuuden välillä, niin jo alkaa tulla ongelmia...
Joo omalla vastuullaan saa mennä jos muuttaa. Mutta näistä levitetään niin paljon väärää tietoa. tai uskomuksia.

Tutkijalautakunta tutkii vain kuolemaan johtaneet onnettomuudet. muuten ei taida paljoa ketään kiinnostaa.
Ja ei pelkkä tehon lisääminen ole peruste vakuutusyhtiön irtisanoutumiselle. jos ei oikeasti ole hengenvaarallisia asennuksia.( esimerkiksi runkorakenteet poistettu että mahtuu isompia osia tai vastaavaa.) Jos näin olisi niin esimerkiksi jollakin renkaalla toimimaton jarru antaisi saman luvan olla korvaamatta mitään. tai sitten lastutus.
jos rakennat autosi järkevästi eli jarrut ja muut osat kehittyy mukana ja et omalla vastuuttomalla ajotyylillä tapa ketään niin ei näitä tarvi miettiä. siis sitä että sinut syyllistetään yksin jostakin onnettomuudesta vaikka et syyllinen olisikaan.
Mutta laki kieltää tälläiset ja sitä ei kannata alkaa rikkomaan.
Vastaa Viestiin