Tätä olen monelle yrittänyt selittää että siitä saadaan tyhjäkäynnille lisää säätövaraa. Mutta se on tosiaan paljon herkempi kuin nuo muut "laillisetnapa kirjoitti:tämä on yksi lainaus heti tuolta ekalta sivulta ja vois päivittää näitä säätöohjeita niin, että se nyt on se tärkein ruuvi, mitä PITÄÄ ruuvata, jos aikoo saada pumpusta jotain järkevää ulos... eli tehoa ja kunnollisen tyhjäkäynnin...keef kirjoitti:TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.
Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Re:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
halutaanko tänne nyt kunnon säätöohjeet vai eiveskola kirjoitti:Ohjeet on tehty sillain, että se tosiaan onnistuu kotipihalla perusjampalta ilman, että siinä tuhrataan monta iltaa ja ajetaan kymmen testilenkkiä. Sen takia muihin ruuveihin ei saa kajota. Kansi auki, ruuvaus ja kansi kiinni, se on kuin keski-ikäisen sukupuoliyhdyntä ! Niin ja lähtökohta on normaali, tehtaan vireissä olava auto, ei mikään frikiti.
Jos ohjeisiin jotain tarttis lisätä on se kaasuvaijerin löysentäminen.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Re:
tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestäSiekkinen kirjoitti:Tätä olen monelle yrittänyt selittää että siitä saadaan tyhjäkäynnille lisää säätövaraa. Mutta se on tosiaan paljon herkempi kuin nuo muut "laillisetnapa kirjoitti:tämä on yksi lainaus heti tuolta ekalta sivulta ja vois päivittää näitä säätöohjeita niin, että se nyt on se tärkein ruuvi, mitä PITÄÄ ruuvata, jos aikoo saada pumpusta jotain järkevää ulos... eli tehoa ja kunnollisen tyhjäkäynnin...keef kirjoitti:TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.
Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee." ruuvit.
enkä minä ole ainoa joka tälläkin foorumilla tietää, kuinka mersun rivipumppu säädetään kotioloissa hyväksi, minäkin tiedän heti luetella varmaan 10 tyyppiä... siekkinen nyt on yksi ja...
mutta kyllä mä tässä jossain vaiheessa yritän saada ne 2.0 säätöohjeet järkevään muotoon ja yleiseen jakoon, jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Re:
No vähän huonosti oli kyllä muotoiltu mutta siis sillä ruuvilla voidaan säätää lisää ja kunnolla sitä tyhjäkäyntiä. Eli kun toisesta ruuvista loppuu vara niin tuosta sitten voi säätää. Niin monelle oon jo joutunu ruuvailemaan pumppua että on ollu pakko kokeilla muitakin ruuveja josko niistä sais sääjöt kohilleennapa kirjoitti:tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestä
Edit. Tänään viimeks tuossa puolisen tuntia sitten ruuvailin yhen om602 pumpun katsastuskuntoon kun siitä puuttui alppikello niin joku vajaa vartin homma tuo oli
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- Pakardinen
 - Mersumies

 - Viestit: 3168
 - Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
 - Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
 
Re: Re:
Siitä tuloo bannia vielä...napa kirjoitti:jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi
Lähetä nyt mulle ainakin yv:nä ennen sitä
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
			
						Re: Re:
tuossa on nuo lontoon kieliset ohjeet, jotka eilen löysin, näillä pääsee jo pitkälle (ainakin pidemmälle, kuin veskolan ohjeillaPakardinen kirjoitti:Siitä tuloo bannia vielä...napa kirjoitti:jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi![]()
Lähetä nyt mulle ainakin yv:nä ennen sitä![]()
http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/
tuossa on ensin vanhemman MW pumpun ohjeita ja sitten sivun puolivälissä alkaa uudemman M pumpun ohjeet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Re:
tyhjäkäyntihän pitää säätää näissä pumpuissa niin, että se säätyy pumpun tyhjäkäynti säätimen säätämänä siihen mitä halutaan, eli vähän samaan tapaan, kuin cumminsin koneessa säädetään niitä korotettuja kierroksia, kun käytetään vaikka hiabia... eli rajakierros säädöllä, jos kierrokset meinaa nousta yli määrätyn, pumppu rajoittaa syöttöä ja jos kierrokset laskee säädetyn alle, niin pumppu vastaavasti lisää syöttöä, hyvin yksinkertaista... silloin jos tyhjäkäynti kierrokset ei ole oikein säädetty, kone ei käy kylmänä/rasituksen alla kunnolla ja kuumana taas huutaa yli 1000 rpm. onko se siten hyvä, ehkä veskolan mielestä näin onSiekkinen kirjoitti:No vähän huonosti oli kyllä muotoiltu mutta siis sillä ruuvilla voidaan säätää lisää ja kunnolla sitä tyhjäkäyntiä. Eli kun toisesta ruuvista loppuu vara niin tuosta sitten voi säätää. Niin monelle oon jo joutunu ruuvailemaan pumppua että on ollu pakko kokeilla muitakin ruuveja josko niistä sais sääjöt kohilleennapa kirjoitti:tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestä
Edit. Tänään viimeks tuossa puolisen tuntia sitten ruuvailin yhen om602 pumpun katsastuskuntoon kun siitä puuttui alppikello niin joku vajaa vartin homma tuo oli
tyhjäkäynnin siis saa säädettyä pumpusta niin, että se on kuin tehtaan jäljiltä, vaikka syöttöruuvi olisi missä asennossa, siksi ne hiton ruuvit sinne pumppuun on ylipäätään laitettukin
tuossa kun kävin "iltalenkillä" kurikassa, niin kokeilin ottaa alppikellosta vielä 2 kierrosta pois (lisätä syöttöä...) ja nyt voimaa alkaa kyllä olemaan täyskaasulla jo ihan liikaa tuolle vanhalle ja väsyneelle 722.4 laatikolle
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Siihen "torque capsul" ruuviin en ole vielä koskenut mutta kokeilitko tai ymmärsitkö paremmin tuosta lontoon kielestä että miten se käytännössä vaikuttaa? Tajusin että auki ruuvaamalla tyhjäkäyntikierrokset laskee mukavasti mutta mikä haitta sillä oli? Ja vastaavasti mitä tapahtu kun sitä ruuvas kiinni päin?
			
			
									
						
							W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sillähän sitä voimaa saa, eli se on se oikea vetävien kierroksien ruuvi, (torque = vääntö) eikä se max. kierrosten ruuvi, mistä täällä on hölistySiekkinen kirjoitti:Siihen "torque capsul" ruuviin en ole vielä koskenut mutta kokeilitko tai ymmärsitkö paremmin tuosta lontoon kielestä että miten se käytännössä vaikuttaa? Tajusin että auki ruuvaamalla tyhjäkäyntikierrokset laskee mukavasti mutta mikä haitta sillä oli? Ja vastaavasti mitä tapahtu kun sitä ruuvas kiinni päin?
eli aukipäin ruuvaus leikkaa syöttöä jo alemmilta kierroksilta alkaen ja kierrokset laskee todella nopeasti kuin "veitsellä leikaten" kaasua höllätessä (saattaa olla myös yksi osasyy siihen bonanzaan manuaalien kanssa
					Viimeksi muokannut napa, Ma 24.09.2012 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
									
			
						
							W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
No pittääpä iteltä pyöräytellä tuota suuntaan ja toiseen kun kerkiää niin näkee käytännössä miten se vaikuttaa.
			
			
									
						
							W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
se on onneksi helppo homma, lukitusmutteri vain auki ja varovasti kiristää kierros kerrallaan (pyörii ihan sormin...) ja aina välillä kokeilee, kuinka kierrokset palautuu, kone saa käydä koko ajan, niin ei mene koko päivää siihen hommaan... sitten kun kierrokset alkaa laskemaan hitaammin, niin sitten varovasti, 1/4 kierrosta kerrallaan on varmaan hyvä säätö tahti...Siekkinen kirjoitti:No pittääpä iteltä pyöräytellä tuota suuntaan ja toiseen kun kerkiää niin näkee käytännössä miten se vaikuttaa.
löysäämisestä ei ole mielestäni mitään hyötyä, pumppu muuttuu sillä vain entistä enemmän on/off tyyppiseksi ja syöttökin leikautuu aina vain alempaa, paitsi tietysti jos kierrokset jää makaamaan, se on paras asento voiman kannalta, että ollaan hyvin lähellä sitä pistettä...
muistat varmaan, kun mulla oli perjantaina se ongelma, että kone ei jaksanut ottaa ajossa yli 3000 rpm kierroksia, silloin se tais olla aika ulkona se torque capsul ruuvi ja yhdessä onnettoman syötön kanssa ne vei täysin voimat moottorista 3000 rpm jälkeen... paikallaan kyllä kierti, mutta ajossa ei tosiaan teho riittänyt edes 100 km/h nopeuteen kunnolla...
ja veskolalle vielä terveisiä, että mitään ei opi, jos ei kokeile
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tuossa yksi aiheesen liittyvä video... itse säädin tuon torque capsulin 1 mm... shimmasin siis niillä prikoilla, eli puristetaan kasaan ruuvipenkissä, sokka pois, välilevyjä pois sokan alta riittävä määrä, jos ei ole tuossa 0.5 mm - 1.5 mm haarukassa parasta alavääntöä ajatellen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI[/youtube]
veskolan ei luultavasti kannata katsoa koko videota, ettei tule paha mieli
   
edit: sama video olikin näemmä laitettu jo parisivua sitten johanin toimesta, että kai veskola on voinut tuon jo epähuomiossa katsoa...
			
			
									
						
							[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI[/youtube]
veskolan ei luultavasti kannata katsoa koko videota, ettei tule paha mieli
edit: sama video olikin näemmä laitettu jo parisivua sitten johanin toimesta, että kai veskola on voinut tuon jo epähuomiossa katsoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pistä vain niitä ohjeita, minä kun en harrasta noita vapareiden ruuvvausta. On se niin aneemista touhua  
 napa on taas väärässä paikassa väärään aikaan: Etusivu » MB-Keskustelut » Turbot  » Ruiskutuspumpun säätäminen
			
			
									
						
							Lisää tietoa: www.skg.fi
			
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia, mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille
S124 300TE
W124 300D
			
						W124 300D
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
S202 kirjoitti:Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia
kyllä... no, vaikuttaa se välillisesti tietysti niihin vetäviinkin, mutta pääasiallinen vaikutus on max. kierrokset...
torque capsul on syöttöruuvin ja max. kierrosten ruuvin välissä oleva, eli toinen alhaalta lukien... niin sitä on luullut moni muukin näköjäänS202 kirjoitti:mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jos nyt ei puututa tuohon epäolennaiseen asiaan, että juuri mun autossa turboa ei satu olla (ainakaan nyt... tai edes remmiä, mutta porissa kuulemma saa katsastettua näitä vähäpäästöisiäkin nykyään "ST kamoilla"veskola kirjoitti:Pistä vain niitä ohjeita, minä kun en harrasta noita vapareiden ruuvvausta. On se niin aneemista touhuanapa on taas väärässä paikassa väärään aikaan: Etusivu » MB-Keskustelut » Turbot » Ruiskutuspumpun säätäminen
aamulla löysäsin alppikelloa vielä 1 kierroksen, kun oli tiedossa tuollainen n. 100 km ajelu ja ajattelin sen käyttää hyödyksi tässä säätö asiassa... tehot lähti taas laskuun ja savun määrä täyskaasu kiihdytyksessä oli aika runsaan puoleista
suurin este kotisäätäjälle on ollut tuo tyhjäkäynnin menetys, joko alakierros voiman osalta tai tyhjäkäynti kierrosten karkaminen omille tuhatluvuille tai molemmat samalla kertaa... sen ongelman poistamiseen tässä nyt enemmän keskitytään ja nuo muut säätämis mahdollisuudet tulee ikään kuin bonuksena, kun opitaan säätämään se tyhjäkäynti oikeaksi... se on ihan sama, onko autossa turbo vai ei, tyhjäkäynnin ongelmat koskee molempia konetyyppejä ihan samalla tavoin... ja vaikuttaahan se aina turbon heräämiseenkin, kun saadaan myös alas sitä syöttöä kunnolla...
aikuisten oikeasti, mä haluan ihan tosissani auttaa/tuoda näitä ihan perusasioita paremmin tiedoksi harrastajien keskuuteen... ja ainahan sitä pitää pieni pilke silmäkulmassa olla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Joo, paska kun tosta 200:sesta joutuu ottamaan suodatinjalan pois nii ei voi käyttää kun säätelee. Minkähän verran tota torque capsulia suurinpiirtein ruuvais? Syöttöä on n. pari kierrosta ja mustaa tulee polkaistessa jonkun verran ja vedossa aivan vähän. Aika tukkoinen se on yläkierroksilla että jos sitä vielä vähän säätelis 
			
			
									
						
							S124 300TE
W124 300D
			
						W124 300D
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mistäs se sitten johtuu kun me säädettiin 601:n pumppu jonnekkin 150 - 170 hp välimaastoon ilman tyhjäkäyntiongelmia, eli sullako on vaparissa jo kovemmat tehot 
			
			
									
						
							Lisää tietoa: www.skg.fi
			
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...veskola kirjoitti:Mistäs se sitten johtuu kun me säädettiin 601:n pumppu jonnekkin 150 - 170 hp välimaastoon ilman tyhjäkäyntiongelmia, eli sullako on vaparissa jo kovemmat tehot
monihan on valitellut, että halausi vieläkin enemmän lisätä syöttöä, mutta kun se tyhjäkäynti...
ja tuon monivenan pumppu antaa nyt kyllä niin paljon soppaa, että jos olis se turbo ja sais poltettua kaiken syötetyn polttoaineen, niin taatusti olis enemmän hevosia, kuin tuo 150-170 hp... (yhden lisäsylinterin ja monivena kertoimen kanssa se tarkoittais varmaan jotain 190-220 hp
voihan tuossa ollakin jo se 150 hp vaparina, mistäs sen tietää... vakionahan näissä on se 113 hp
enemmän tuo savua lykkää putkesta tyhjäkäynniltä polkaistessa, kuin moni 7 elementeillä ja morkoolilla rajoitetut turbon pumput, sitä mustaa tuubaa tulee siis putken täydeltä, jos ruuvaan alppikellosta rajoituksen pois...
					Viimeksi muokannut napa, Ti 25.09.2012 14:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
									
			
						
							W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sitä ei summissa oikein voi ruuvaillaS202 kirjoitti:Joo, paska kun tosta 200:sesta joutuu ottamaan suodatinjalan pois nii ei voi käyttää kun säätelee. Minkähän verran tota torque capsulia suurinpiirtein ruuvais? Syöttöä on n. pari kierrosta ja mustaa tulee polkaistessa jonkun verran ja vedossa aivan vähän. Aika tukkoinen se on yläkierroksilla että jos sitä vielä vähän säätelis
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei tartte ottaa 200D:stä suodatinjalkaa pois. Ahdastahan siellä on mutta onnistuu kyllä.
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Etkös tiedä että seura tekee kaltaisekseennapa kirjoitti:älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...
300hp vapari nelonen on nyt nähty
Lisää tietoa: www.skg.fi
			
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mistä sä nyt höyritveskola kirjoitti:300hp vapari nelonen on nyt nähtynapa kirjoitti:älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kyllä isosta ruuvista ruuvataan maksimi kierrokset mitä esim. auto kiertää paikallaan tällä säädöllä ei ole mitään tekemistä vetävien kierrosten kierroslukuun jos ennen säätöä on vetävät kierrokset alkaneet leikkautua esim. 4500rpm niin se pysyy samana vaikka tuon ruuvin ruuvais pohjaanS202 kirjoitti:[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg ]
Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia, mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille
torque ruuvi taas vaikuttaa syöttön määrään tilanteessa jossa kaasua painetaan lisää vetävällä kierrosluku alueella kaasun vaste muuttuu samalla vetävien kierrosten maksimi alue muuttuu
en suosittele tämän ruuvin säätöä vakioa kokoonpanolla oleviin autoihin oli turpo tai ei
navan autossa tuota ruuvia on joku varmaan aiemmin pyöritellyt
jos pumppu on vakio säädössä niin kyllä puolitoista viiva kaks kierrosta pitää riittää syötön lisäykseksi siitä alanurkan ruuvista
pumpun keskipako painot toimivat tavallaan kaks vaiheisesti torque ruuvin takana oleva heikko jousi säätää vetävien kierrosten alueen kun kierosten noustessa korkealle keskipako painot kyykyttävät tämän jousen jolloin ei enää syöttö lisäänny yhä kierrosten noustessa keskipako painot nojaavat nyt maksimi kierros säätöruuvin alla olevaa vahvaa jousta vasten jousen antautuessa syöttö putoaa nopeasti
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
No aika ahdasta on joo jos meinaa ruuvata sitä max kierrosruuvia, ei taida edes se ~30mm lukitusmutterin hylsy mahtua väliin. Tosi sitä ei näköjään tarvi ruuvata, aattelin että ruuvais vähä takas ettei kierrä liikaa. Kyllähän tuota torqueruuvia vois kierroksen ruuvata ja samalla kierros syöttöä, tällä autolla kun ajetaan pääasiassa kaasu pohjassa(viisainta toki olis ettiä pitempi kone ton nuhapumpun tilalle)AM kirjoitti:Ei tartte ottaa 200D:stä suodatinjalkaa pois. Ahdastahan siellä on mutta onnistuu kyllä.
S124 300TE
W124 300D
			
						W124 300D
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mikäs ruuvi tuo toiseksi ylin on? Siis tyhjäkäyntiruuvin ja max kierrosten välissä.
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
se on se paljon puhetta aiheuttanut "kielletty ruuvi"TS_W124 kirjoitti:Mikäs ruuvi tuo toiseksi ylin on? Siis tyhjäkäyntiruuvin ja max kierrosten välissä.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Auto 300D -87, syöttöä 2, kierros max rinkiä, tyhäkäynti ruuvi niin ulos kun sai. Mustaa ei tule kuin nimeksi ja tarvis syöttöä lisää.. Mutta kun ruuvaa pikkuusenki lisää syöttöä nii jää ne kierrokset leijaamaan.. Mitä ruuvia mihin päin? Järkeviä vastauksia ,kiitos!
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
leijaamaanPaskahousu kirjoitti:kun ruuvaa pikkuusenki lisää syöttöä nii jää ne kierrokset leijaamaan.. Mitä ruuvia mihin päin? Järkeviä vastauksia ,kiitos!
jos jäävät tuonne 3000 rpm paikkeille, niin sitten tuota torque capsulia (toinen alhaalta, syöttöruuvin ja max. kierrosten välissä) aukipäin kierros tai enemmän (riippuu myös siitä ruuvaatko vielä lisää sitä syöttöruuvia), nyt se yrittää pitää vetävillä kierroksilla niitä kierroksia koneessa, missä se on korkeimmillaan käynyt...
jos taas tuo leijaaminen tarkoittaa sitä, että tyhjäkäynti jää liian suureksi, mutta kierrokset kyllä laskee nopeasti, niin sitten tyhjäkäynnin tasausruuvin ja tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvin yhteispelillä... näihin ei voi antaa mitään yleisohjetta, että kuinka monta kierrosta mihinkin suuntaan, vaan homma on tehtävä kokeilemalla (alle 1/2 kierroksen kertasäädöillä tyhjäkäynnin tasausruuviin...)
muuten tuo sun pumppus kuulostaa käytökseltään sellaiselta, millainen tuo omakin oli... mustaa ei mitenkään, eikä voimaa, mutta jos yritti vielä lisää syöttöä, niin tyhjäkäynti vituiksi (mulla tuo torque capsul oli varmaan niin kaukana hyvästä, että ei jääneet sentään kierrokset "päälle", mutta liian kaukana ollessaan leikkas myös sitä syöttöä jo varmaan siinä 3000 rpm kohdalta alkaen)
oletko itse jo aikaisemmin yrittänyt säätää syöttöä, vai onko sekin pumppu jonkun muun jäliltä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mä oon 250D:stä ruuvannu noin 2kierrosta lisää syöttöä ja max kierroksia 1-2kierrosta, enenpää ei voinu laittaa syöttöä kun kierrokset ei laskenu tarpeeks nopeesti alas. En noihi muihi ruuveihin viittiny koskee lainkaa. Eipä tost kovin tehokasta saa niin oon jo "uutta" autoo varten säästäny rahaa. Saattaa olla että merkki vaihtuu kun talveks oon vähä nelivetoista bensaturbo autoo katellu. Audi s4/s6 2.2t olis ainaki yks vaihtoehto. Mersun voin jättää sit kakkosautoks, kulutukses saattaa olla vähän eroa mut onha noi iha erillaisii autojakin 
			
			
									
						
										
						




