Tähän taas auttaa keskipakopainojen kevennys mutta sitä nyt en ainakaan suosittele jokaisen kokeilemaanxr kirjoitti:pumpun keskipako painot toimivat tavallaan kaks vaiheisesti torque ruuvin takana oleva heikko jousi säätää vetävien kierrosten alueen kun kierosten noustessa korkealle keskipako painot kyykyttävät tämän jousen jolloin ei enää syöttö lisäänny yhä kierrosten noustessa keskipako painot nojaavat nyt maksimi kierros säätöruuvin alla olevaa vahvaa jousta vasten jousen antautuessa syöttö putoaa nopeasti
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei se torque capsulin jousi kovin löysäkään oleSiekkinen kirjoitti:Tähän taas auttaa keskipakopainojen kevennys mutta sitä nyt en ainakaan suosittele jokaisen kokeilemaanxr kirjoitti:pumpun keskipako painot toimivat tavallaan kaks vaiheisesti torque ruuvin takana oleva heikko jousi säätää vetävien kierrosten alueen kun kierosten noustessa korkealle keskipako painot kyykyttävät tämän jousen jolloin ei enää syöttö lisäänny yhä kierrosten noustessa keskipako painot nojaavat nyt maksimi kierros säätöruuvin alla olevaa vahvaa jousta vasten jousen antautuessa syöttö putoaa nopeastise on sitten kivasti epätasapainossa. Tiiä sitten onko sinne kuinka helposti saatavilla jäykempää jousta. Siis sinne "vääntöruuvin" taakse. No rikkahan sitä vähän helpottais..
ja nuo keskipakopainojen kevennykset ei ole enää niin helposti peruttavissa oleva toimenpide, mitä nuo ruuvien säätelyt
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mietiskelin tossa et paljonko kärsii nostaa w123 300d syöttöä savutus arvo oli nyt leimalla 0.96 muistaakseni. Keskelläkö o isoruuvvi mistä maksimi kierroksia sitä vois vähä pyöräyttää kummis päi tyhjäkäynti pieneni. Pitäs huomenna säätää syöttöö jos sais vähä enempi eloo toho. Kiitoksia jo etukäteen.
			
			
									
						
							W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316,  2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
			
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Aukipäin.++++++ kirjoitti:Mietiskelin tossa et paljonko kärsii nostaa w123 300d syöttöä savutus arvo oli nyt leimalla 0.96 muistaakseni. Keskelläkö o isoruuvvi mistä maksimi kierroksia sitä vois vähä pyöräyttää kummis päi tyhjäkäynti pieneni. Pitäs huomenna säätää syöttöö jos sais vähä enempi eloo toho. Kiitoksia jo etukäteen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
joo elikkä leijaamisella tarkotin että jää huutamaan juurikin 3000rpm hetkeksi mutta laskee kuitenkin (hitaasti).. ite ruuvasin pumppua, muttei oo kumminkaan ensimmäinen kerta.. koitellaan säädellä näillä ohjeilla 
			
			
									
						
										
						- killerimersu
 - Mersumies

 - Viestit: 835
 - Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
 - Paikkakunta: pori
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kannattaa katsoa kun ruuvaile noita mekaanisesti toimivia pumppuja, että kun säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle että se vivusto pumpun ulkopuolella liikkuu sen mitä ruuvista vääntää.. ite huomannut että aika monta kertaa se vivusto jää jumiin eikä liiku sitä tahtia kun tyhjäkäyntiä säädetään pienemmälle.. omassa mersussa sain vääntää syöttöä varmaa 6-8kertaa auki ja tyhjäkäynnin sai vielä hyväksi kun väänsi sitä vivustoa kädellä ja samalla ruuvaa tyhjäkäynti ruuvia.
			
			
									
						
							bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
			
						124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
250 monivenassa ei ole ainakaan tuota ongelmaa, kun vivusto ja imusarja on pakko purkaa pois, että pääsee pumppuun käsiksi...killerimersu kirjoitti:kannattaa katsoa kun ruuvaile noita mekaanisesti toimivia pumppuja, että kun säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle että se vivusto pumpun ulkopuolella liikkuu sen mitä ruuvista vääntää.. ite huomannut että aika monta kertaa se vivusto jää jumiin eikä liiku sitä tahtia kun tyhjäkäyntiä säädetään pienemmälle.. omassa mersussa sain vääntää syöttöä varmaa 6-8kertaa auki ja tyhjäkäynnin sai vielä hyväksi kun väänsi sitä vivustoa kädellä ja samalla ruuvaa tyhjäkäynti ruuvia.
omista säädöistä pieni väliraportti... kulutus ei mielestäni ole ainakaan kovin paljoa lisääntynyt, voi olla että se on jopa vähentynytkin
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- killerimersu
 - Mersumies

 - Viestit: 835
 - Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
 - Paikkakunta: pori
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
tuntuu että itellä sama homma et puoletankkia menee tosi äkkii tyhjäksnapa kirjoitti:250 monivenassa ei ole ainakaan tuota ongelmaa, kun vivusto ja imusarja on pakko purkaa pois, että pääsee pumppuun käsiksi...killerimersu kirjoitti:kannattaa katsoa kun ruuvaile noita mekaanisesti toimivia pumppuja, että kun säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle että se vivusto pumpun ulkopuolella liikkuu sen mitä ruuvista vääntää.. ite huomannut että aika monta kertaa se vivusto jää jumiin eikä liiku sitä tahtia kun tyhjäkäyntiä säädetään pienemmälle.. omassa mersussa sain vääntää syöttöä varmaa 6-8kertaa auki ja tyhjäkäynnin sai vielä hyväksi kun väänsi sitä vivustoa kädellä ja samalla ruuvaa tyhjäkäynti ruuvia.
omista säädöistä pieni väliraportti... kulutus ei mielestäni ole ainakaan kovin paljoa lisääntynyt, voi olla että se on jopa vähentynytkinen ole ikinä niin tarkasti katsellut, paljonko on kilometrejä kertynyt, ennen kuin tankki on puolessa välissä, nyt on tripissä 470 km ja mittari näyttää vielä reilusti yli puolta tankkia... siinä jossain 1/2 ja 3/4 välissä... tuossa mittarissa on kyllä se ominaisuus, että kun sen menee alle 1/2 tankin, niin sitten se kyllä laskee tosi äkkiä sinne nollille, ehkä 200-250 km pääsee sillä lopulla 1/2 tankilla...
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
			
						124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Saat vielä hiukka lisävoimaa ja vääntöä, ja eniten taloudellisuutta sillä että muutat pumpun ennakon siihen 13 asteeseen. mutta samallahan se rupiaa "roklattamaan" eli tämä diisselin ominaisääni korostuu!napa kirjoitti:250 monivenassa ei ole ainakaan tuota ongelmaa, kun vivusto ja imusarja on pakko purkaa pois, että pääsee pumppuun käsiksi...killerimersu kirjoitti:kannattaa katsoa kun ruuvaile noita mekaanisesti toimivia pumppuja, että kun säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle että se vivusto pumpun ulkopuolella liikkuu sen mitä ruuvista vääntää.. ite huomannut että aika monta kertaa se vivusto jää jumiin eikä liiku sitä tahtia kun tyhjäkäyntiä säädetään pienemmälle.. omassa mersussa sain vääntää syöttöä varmaa 6-8kertaa auki ja tyhjäkäynnin sai vielä hyväksi kun väänsi sitä vivustoa kädellä ja samalla ruuvaa tyhjäkäynti ruuvia.
omista säädöistä pieni väliraportti... kulutus ei mielestäni ole ainakaan kovin paljoa lisääntynyt, voi olla että se on jopa vähentynytkinen ole ikinä niin tarkasti katsellut, paljonko on kilometrejä kertynyt, ennen kuin tankki on puolessa välissä, nyt on tripissä 470 km ja mittari näyttää vielä reilusti yli puolta tankkia... siinä jossain 1/2 ja 3/4 välissä... tuossa mittarissa on kyllä se ominaisuus, että kun sen menee alle 1/2 tankin, niin sitten se kyllä laskee tosi äkkiä sinne nollille, ehkä 200-250 km pääsee sillä lopulla 1/2 tankilla...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tänään pumppu saapui matkahuollon kautta ja ainakin sammutin vipu liikkuu paljon enemmän, ku tossa mikä on paikallaan... no viikonloppuna ehtii asentelee ja ilmoittelen sit miten liikkuuescortmk2 kirjoitti:Taidan antaa olla ja katsotaan miten liikkuu,ku saan toisen pumpun mikä on säädetty ja huollettu pp- dieselissä.pera8x kirjoitti:morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun. silmällä kattoo liikkuuko tappi. 5 minuutin homma, jos on työkalut valmiudessa.
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
nyt on syöttöä joku 5 rinkiä about ja pelaa muuten hyvin, mutta pienen mustan pilven pöläyttää ainoastaan aika korkeilla kierroksilla??
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mua ei kyllä yhtään huvita lisätä ennakkoja tuohon koneeseen... se käy nyt nimittäin niin siististi tyhjäkäyntiä, eikä ajossakaan se "dieselin ääni" häiritse, ainut missä sitä "kälä kälä" ääntä (eli se sepelimyllyn ääni) vielä hieman ilmenee, on tuossa 1200-1700 rpm alueella, mutta sitä nyt ei ajossa enää oikeastaan kuule, ainoastaan paikallaan käytellessä...johani kirjoitti:
Saat vielä hiukka lisävoimaa ja vääntöä, ja eniten taloudellisuutta sillä että muutat pumpun ennakon siihen 13 asteeseen. mutta samallahan se rupiaa "roklattamaan" eli tämä diisselin ominaisääni korostuu!
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mitä teit? siellä on voinut joku aikoinaan pienentää syöttöä siinä uskossa, että vähän naftaa = pieni kulutus...Paskahousu kirjoitti:nyt on syöttöä joku 5 rinkiä about ja pelaa muuten hyvin, mutta pienen mustan pilven pöläyttää ainoastaan aika korkeilla kierroksilla??
omassa jouduin lisäämään varmaan 7-8 kierrosta syöttöä kaikkineen, että alkoi jotain tapahtumaan (syöttöruuvia joutui lyhentämään aika rajusti, samoin, kuin tyhjäkäynti ruuvia) mutta sitten kun pääsi tuohon alueelle, että mustaa alkaa tulemaan, niin sitten jo 1/2-1 kierroksen muutos syöttöruuviin tuntuu heti... mulla taitaa olla syöttöruuvi nyt aika lailla max. asennossa mitä sen saa ulos, säätelen alppikellolla sitten max. syötön...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- killerimersu
 - Mersumies

 - Viestit: 835
 - Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
 - Paikkakunta: pori
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mulla pölläyttää ihan alakierroksilla ja sit melkein max kierroksilla alkaa tulee mustaa iha tuutin täydeltä, ahdin saattaa vaikuttaa siihen savutukseen..
			
			
									
						
							bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
			
						124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
syöttöruuvia ei oo katkaastu ja se ottaa nyt melkein kanteen. tyhjäkäyntiruuvi on niin ulkona kun saa ja tyhäkäynnin tasainta avasin ringin tai kaks, ja sitä torque capsulia avasin sitä mukaa että kierrokset laski hyvin. Mutta tuota torque capsul ruuvia ku avasi tarpeeksi niin sen vaikutus olevana lakkas? rupes kierrokset jäämään niin pirun korkealle:D
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kokeile säätää vielä siitä tyhjäkäynnin tasausruuvista lisää (suuntaan tai toiseen) se säätö on aika herkkä (1/10 kierroksella pitäis olla jo selvä vaikutus) ja myös sillä saa kierrokset jäämään korkealle, jos on väärin "kohdistettu"... ja tietysti tyhjäkäynnin hienosäätö vaikuttaa missä tyhjäkäynti menee, ei ole vaikea saada tyhjäkäyntiä + 1500 rpm, kun syöttöä lisää...Paskahousu kirjoitti:syöttöruuvia ei oo katkaastu ja se ottaa nyt melkein kanteen. tyhjäkäyntiruuvi on niin ulkona kun saa ja tyhäkäynnin tasainta avasin ringin tai kaks, ja sitä torque capsulia avasin sitä mukaa että kierrokset laski hyvin. Mutta tuota torque capsul ruuvia ku avasi tarpeeksi niin sen vaikutus olevana lakkas? rupes kierrokset jäämään niin pirun korkealle:D
säätö järjestys menee suunnilleen näin... ensin syöttöä lisää, sitten tyhjäkäynti kuriin tyhjäkäynnin tasainruuvin ja tyhjäkäynnin hienosäädön avulla ja lopuksi torque capsulin avulla säädetään se, ettei kierrokset jää makaamaan sinne ylös kaasua paineltaessa... jos ei voimasavua tule vieläkään riittävästi sama kierros alusta alkaen, eli taas syöttöä lisää, tyhjäkäynnin säätö jos tarvetta ja tarkistus, ettei kierrokset jää huutamaan kaasuteltaessa...
torque capsulia ei ole syytä avata liikaa, koska sillä poistaa vain koneesta ne vetävät kierrokset, se riittää, että kierrokset laskee hyvin tai ehkä vähän enemmän (1/2-1 kierros), mutta jos haluaa että ei ole vetoja yläkierroksilla, niin sitten vain rohkeasti aukipäin (että tehot lähtee laskemaan jo 3500-4000 rpm jälkeen)
jos sulla ei vielä ota syöttöruuvi takakanteen, niin olet n. 6 kierrosta vielä jäljessä sen osalta omia säätöjä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei niin ei.. syöttöä lisää, tyhjäkäynti on hyvä, mutta kun kosketkin kaasuun niin kierrokset alkaa nousta ittestään ja nousee sinne tappiin asti? vaikka kuinka ruuvaa sitä torque capsulia.. kun laittaa kiinnippäin niin pahenee ja auki niin sama juttu.. sitten kun vähentää syöttöä vähän niin se korjaantuu.. ja se tyjäkäynnin tasain (ainakin mulla) niin löysää niin tyhjäkäynti pienenee, eikä muihin tartte sattua tyhjäkäynnin korjaamiseksi??
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
onko sulla nyt varmasti tyhjäkäynti ruuvi ruuvattu niin ulos kuin tulee... käsittääkseni myös sen asento vaikuttaa tuohon, että jää kierrokset makaamaan... omasta jouduin lyhentämään myös sitä n. 6 mm. että sai takakannen kiinni...Paskahousu kirjoitti:ei niin ei.. syöttöä lisää, tyhjäkäynti on hyvä, mutta kun kosketkin kaasuun niin kierrokset alkaa nousta ittestään ja nousee sinne tappiin asti? vaikka kuinka ruuvaa sitä torque capsulia.. kun laittaa kiinnippäin niin pahenee ja auki niin sama juttu.. sitten kun vähentää syöttöä vähän niin se korjaantuu.. ja se tyjäkäynnin tasain (ainakin mulla) niin löysää niin tyhjäkäynti pienenee, eikä muihin tartte sattua tyhjäkäynnin korjaamiseksi??
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jos tarkootat sitä ylintä nii kyllä on.. mutta ei sen ruuvaaminen mitään vaikuttanu vaikka ruuvasin sen pohojaanki? ja se tyhjäkäynnin tasainki on niin löyhällä että sitä saa pyörittää käsin jos sitä vähäkin löysää vielä.. mutta sitä ihimettelen ku nyt se käy hyvin ja jos puali kierrosta laittaa lisää syöttöä, nii tyhjäkäynnille palautuu hitaasti, eikä saa korjattua torque capsulilla. Siitä 1/4 rinki lisää syöttöä nii se nostaa itte kierrokset tappiin asti, niinku painaasit hiliaa kaasun pohojaan? ja tuata tyhjäkäynnin ruuvia rupesin kans ihimettelemään että kun senkään ruvaaminen ei vaikuta mitään.. vai johtuuko se siitä kun se tyhjäkäynnin tasain on niin löysällä..
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
luulen että ongelma löytyy nyt sieltä tyhjäkäynnin tasain ruuvista... kuten tuolla jossain aikaisemmin kirjoitin, niin ne ruuvit ei aina anna loogista vastinetta säätötoimenpiteisiin... varsinkin tuon tyhjäkäynnin tasain ruuvin haarukoiminen siihen oikeaan asentoon tuottaa päänvaivaa, kierros tai 2 suuntaan tai toiseen ei tunnu vaikuttavan välillä mitään ja sitten kun se on "alueella", niin pienikin liike tekee paljon asioihin...Paskahousu kirjoitti:jos tarkootat sitä ylintä nii kyllä on.. mutta ei sen ruuvaaminen mitään vaikuttanu vaikka ruuvasin sen pohojaanki? ja se tyhjäkäynnin tasainki on niin löyhällä että sitä saa pyörittää käsin jos sitä vähäkin löysää vielä.. mutta sitä ihimettelen ku nyt se käy hyvin ja jos puali kierrosta laittaa lisää syöttöä, nii tyhjäkäynnille palautuu hitaasti, eikä saa korjattua torque capsulilla. Siitä 1/4 rinki lisää syöttöä nii se nostaa itte kierrokset tappiin asti, niinku painaasit hiliaa kaasun pohojaan? ja tuata tyhjäkäynnin ruuvia rupesin kans ihimettelemään että kun senkään ruvaaminen ei vaikuta mitään.. vai johtuuko se siitä kun se tyhjäkäynnin tasain on niin löysällä..
onko sun tyhjäkäynti nyt sellainen, että se ei muutu vaikka tekis mitä liikkeitä ohjaamossa, eli tyhjäkäynti on n. 700 rpm ilman mitään lisärasitusta koneelle ja saman 700 rpm (tai mihin sen nyt olet säätänyt tuossa n. 550-700 rpm välissä, missä tyhjäkäynti pitäis suunnilleen olla...), vaikka olis ratti linkussa, valot päällä, takalasinlämmitin päällä, automaattissa vaihde päällä jne. ja manuaalilla voi pikkuisen kokeilla rasittaa vielä lisää kevyesti luistattamalla kytkintä vaihde päällä, koneen ääni pitäis tietysti muuttua ja ehkä hieman savuttaa tai ainakin pölläyttää hieman, mutta kierrokset ei saa laskea (manuaalilla tietysti saa koneen sammumaan antamalla kytkinpommin tyhjäkäynnillä suurin vaihde päällä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mäki epäälen tuata tyhjäkäynnin tasainta.. joo tyhjäkäynti ei muutu.. mutta tuota tyhjäkäynnin tasainta ei voi oikiastaan enää löysätä, ja kun kiristää niin tyhjäkäynti nousee..
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
niin... tyhjäkäynti nousee sitä kiristettäessä, mutta lähtee taas laskemaan jossain vaiheessa, sehän siitä niin epäloogisen tekeekinPaskahousu kirjoitti:mäki epäälen tuata tyhjäkäynnin tasainta.. joo tyhjäkäynti ei muutu.. mutta tuota tyhjäkäynnin tasainta ei voi oikiastaan enää löysätä, ja kun kiristää niin tyhjäkäynti nousee..
minäkin olin jo luovuttamassa, että ei tästä ikinä saa mitään irti tästä pumpusta ja sitten kun vielä vastoin kaikkea loogisuutta ruuvasin vain kireämmälle sitä tyhjäkäynnin tasainta, niin yhtäkkiä oltiinkin ihan omituisessa tilanteessa, syöttöä sai lisätä aivan tolkuttomasti ja tyhjäkäynti ym. oli ihan ok.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- 
				Paskahousu
 - Sisäänajossa

 - Viestit: 40
 - Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
 
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
no justiin 
 minä ku sain sen nyt vaan käymään ja löin hanskat tiskiin, mutta pitää koittaa huomenna uudella innolla 
 kun se nyt käy hyvin ja muuten, mutta voiko sielä olla jokin säätö pielessä niin (mitä ei päälle päin näe) että se hajottaas?
			
			
									
						
										
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tänään sain pumpun asennettua ja nyt 0-100km/h 9.5s. kun vanhalla sain ajaksi 11,5s. Täytyy vielä sekkarilla varmistaa, ku en ihan sata luota siihen kännykkäohjelmaan.escortmk2 kirjoitti:Tänään pumppu saapui matkahuollon kautta ja ainakin sammutin vipu liikkuu paljon enemmän, ku tossa mikä on paikallaan... no viikonloppuna ehtii asentelee ja ilmoittelen sit miten liikkuuescortmk2 kirjoitti:Taidan antaa olla ja katsotaan miten liikkuu,ku saan toisen pumpun mikä on säädetty ja huollettu pp- dieselissä.pera8x kirjoitti:morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun. silmällä kattoo liikkuuko tappi. 5 minuutin homma, jos on työkalut valmiudessa.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
napa kirjoitti:... ja siksi ei voi antaa mitään yleispätevää ohjetta, että <<plaa plaa>>
...ja kuitenkin pitää sitten siellä paukuttaa henkeliä, että nykyinen ohje on huono ja että kirjoitanpas tässä paremman ohjeen (mitä ei vieläkään ole tullut suomenkielellä, selkokoelellä
Lisää tietoa: www.skg.fi
			
						Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kyllä mä sitä yritin tuoda esille, että nuo mun (ja monen muunkin...) lisävinkit/ohjeet on tarkoitettu sellaisille, joiden pumppu ei joko tottele tuota "1 kierros syöttöä ja saman verran tyhjäkäyntiä ohjetta" tai sitten haluavat muuten vain kokeilla ottaa enemmän irti niillä vakio elementeillä... tai päästä eroon siitä tyhjäkäynti ongelmasta... onhan tässä ilmennyt muillakin, kuin mulla tuota ongelmaa, että savua ei tule putkesta, vaikka kuinka ruuvais syöttöä, ilman että tyhjäkäynti menee pahimmillaan + 2000 rpm paremmalle puolelle ja/tai silti kone stumppaa, kun se saa vähänkin rasitusta...veskola kirjoitti:napa kirjoitti:... ja siksi ei voi antaa mitään yleispätevää ohjetta, että <<plaa plaa>>
...ja kuitenkin pitää sitten siellä paukuttaa henkeliä, että nykyinen ohje on huono ja että kirjoitanpas tässä paremman ohjeen (mitä ei vieläkään ole tullut suomenkielellä, selkokoelellä). Tosiasia on, että oikeita tehoja haettaessa ne haetaan pumppupenkissä, eikä missään kirkonkylän parkkipaikkalla, se on tosiasia, kuten on todettu jo 10 vuotta sitten. Pahimmillaan ne vain hajottavat sen moottorin...
niin ja tulihan tuossa korjattua muutama ihan asia virhekkin tuosta alkuperäisestä ohjeesta, kenen sitten lieneekin tekemä... (vetäviä kierroksia ei todellakaan säädetä siitä max. rpm säädöstä jne. ja ne ylikierrosten ruuvaamiset nyt on ihan idioottimaista toimintaa muutenkin dieselille... ja mitään "käsikopelolla" ennakon säätö ohjeita en ainakaan menisi antamaan
ja nytkö sen ohjeen sitten kuitenkin sais kirjoittaa puhtaaksi asti, vaikka aikaisemmin kerroit, että ainoastaan jostain kaasuvivuston liikevaran tms. tarkistuksesta vois ohjeisiin lisätä... koita nyt päättää, mitä tehdään... kyllä minä voin noista jonkun "ongelma pumpun" ohjeet yrittää väsätä
ja sitten yksi ihan henk.koht. kysymys... oletko ikinä ollut edes vierestä katsomassa, kun pumppua säädetään penkissä, saati että olisit sitä itse tehnyt
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tänään pistin ruuvaten ja ruuvailin vähän (puoli-3/4 kiekkaa) vetäviä, pari kiekkaa tyhjäkäyntirikastusta isommalle, puoli kiekkaa syöttöä ja tyhjäkäynnin pyöräytin hyväksi tyhjäkäynnintasaimesta. Ei voi muuta sanoa kuin että hyviä ovat  
 kierrokset tietenkin jää huutamaan siinä 3000-3500 jälkeen mutta eipä se auttanut vaikka 2 kiekkaa pyöräytti vääntöruuvia pienemmälle joten pyöräytin sitten vaan isommalle.  
  Eli joku vika siellä täytyy olla mutta eipähän oo ikinä ollu tarvetta polkea paikallaan kaasua.  Tuosta on kyllä tosissaan todella hankala kirjottaa mitään ohjetta kun niitä ruuveja joutuu pyörittelemään vähän suuntaan ja toiseen kunnes on hyvä. En todellakaan laskenu paljonko tasainta pyöritin mutta en ainakaan kokonaista kierrosta  
 
On muuten vähän tympeät nuo torxi ruuvit takakannessa ja siihen ku vielä lisätään nuo automaatin vivustot jotka on pumpun ja suodattimen välissä niin purkaminen ei ole ollenkaan nopeaa. Ja tuossa omassa joutuu vielä imusarjan ottamaan kokonaan pois kun painekotelo estää paikallaan ruuvaamisen.
Onko kellään muuten varmaa tietoa stanssaako ppd mihinkään merkkejä siitä että on sen tekemä pumppu? Mietin vaan kun joskus muistelen kuulleeni että pasi laittaa tyyppikilpeen merkin mutta eipä tuossa mitään näkyny. Varmaan 5,5 tapit pumpussa niin ei ihme että huutaa kierrokset
 mutta eipä haittaa vaikka oliskin kun tuskin moni repii 350 heppaa vakiotapeilla  
			
			
									
						
							On muuten vähän tympeät nuo torxi ruuvit takakannessa ja siihen ku vielä lisätään nuo automaatin vivustot jotka on pumpun ja suodattimen välissä niin purkaminen ei ole ollenkaan nopeaa. Ja tuossa omassa joutuu vielä imusarjan ottamaan kokonaan pois kun painekotelo estää paikallaan ruuvaamisen.
Onko kellään muuten varmaa tietoa stanssaako ppd mihinkään merkkejä siitä että on sen tekemä pumppu? Mietin vaan kun joskus muistelen kuulleeni että pasi laittaa tyyppikilpeen merkin mutta eipä tuossa mitään näkyny. Varmaan 5,5 tapit pumpussa niin ei ihme että huutaa kierrokset
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mulla ei kyllä ole tuota ongelmaa, että jäis kierrokset huutamaan siellä +3000 rpm, vaikka syötön ruuvais niin suurelle, että "palamatonta naftaa valuu putkesta"  
 kokeilin siis sitä, että syöttö on max. ja kaikki pelaa ihan ok. paitsi että tukehtuu polttoaineeseen...
			
			
									
						
							W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Mulla on ja se oli jo kun pumppu tuli pajalta. Syöttöruuvi on pari milliä pumpun ulkopuolella ja oon jo joutunu muokkaamaan vähän takakantta että mahtuu paikalleen. Nyt oon noin 3,5 kiekkaa pyöräyttäny siitä lisää kun ppd:ltä pumppu tuli. Tyhjäkäyntiruuvi on niin pihalla kun tulee ja oon sen jälkeen säätänyt vaan tasaimella. Ei tuo voi syötöstä johtua kun vika oli jo valmiina eikä tosissaan auta torque ruuvin aukipäin pöyrittäminenkään.napa kirjoitti:mulla ei kyllä ole tuota ongelmaa, että jäis kierrokset huutamaan siellä +3000 rpm, vaikka syötön ruuvais niin suurelle, että "palamatonta naftaa valuu putkesta"kokeilin siis sitä, että syöttö on max. ja kaikki pelaa ihan ok. paitsi että tukehtuu polttoaineeseen...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
			
						W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
on tuo monivena 250 sitten omituinen... kulutus oli 8.2 ltr/100 km  
 (pienin kulutus mihin olen päässyt oli 7.25 ltr/100 km, mutta kulkupuoli oli silloin kyllä täysin vakio 200D:tä vastaava...) kyllä nuo dieselit vain on perseestä, mihinkään ne ei kulje, mutta ruoka kyllä kelpaa (lähinnä siis vaparien ongelma  
 ) toki mulla on siinä vielä pari ongelmakohtaa tiedossa/korjaamatta, eli laatikko ei ole taatusti ole ihan kuosissa ja peränkin on joku valopää täyttänyt ihan piripintaan, luultavasti vielä jollakin sae 250 peräoljyllä  
 varmaan ollut hyvä myyntikikka, että ei perä vollaa... tuo perä voi hyvinkin lisätä kulutusta sen 0.5-1 ltr  
tehoja en kyllä pudota yhtään alemmas, nyt tuo muuten ihan vaivaton ajella ja uskaltaa lähteä liittymästäkin tielle, vaikka alle kilometrin päässä tuliskin rekka...
tänään sitten päätin ottaa oman ajotyylin käyttöön, eli kaikki turhat ohitukset pois ja max. nopeus muutenkin sen 80 km/h, katsotaan paljonko se vaikuttaa kulutukseen, nyt olen yrittänyt ajaa rajoitusten mukaan (siis myös sitä 100 km/h) ja muutenkin ajellut kuin reikäpää (eli tehnyt niitä turhia ohituksia, vaikka ihan hyvin olisin ehtinyt perille hieman hitaamminkin...)
			
			
									
						
							tehoja en kyllä pudota yhtään alemmas, nyt tuo muuten ihan vaivaton ajella ja uskaltaa lähteä liittymästäkin tielle, vaikka alle kilometrin päässä tuliskin rekka...
tänään sitten päätin ottaa oman ajotyylin käyttöön, eli kaikki turhat ohitukset pois ja max. nopeus muutenkin sen 80 km/h, katsotaan paljonko se vaikuttaa kulutukseen, nyt olen yrittänyt ajaa rajoitusten mukaan (siis myös sitä 100 km/h) ja muutenkin ajellut kuin reikäpää (eli tehnyt niitä turhia ohituksia, vaikka ihan hyvin olisin ehtinyt perille hieman hitaamminkin...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
			
						"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."




