Terve, ensimmäinen viesti foorumille ja heti ongelma tietysti. Eli meillä on vuoden 2006 Vito, ajettu 70000 ja viimeisen vuoden aikana moottorivalo syttyi ja sammui satunnaisesti ja välillä kone vikatilassa eli ei antanut kierroksia. Parin huoltokeikan jälkeen ongelma lopulta löytyi, eli ahtimen hukkaportin kellon vipu jumissa. Kuulemma koko ahdin pitäisi vaihtaa ja merkkihuollossa kustannusarvio 3000e...
Ensinnäkin uskaltaako autolla ajaa lainkaan, portti siis jumittunut kiinni ja antaa siis täydet tehot koko ajan, kunnes menee vikatilaan jos paineet ylittyy ja sitten körötellään muutama päivä. Eli kuinka suuria paineita normaaliajossa tulee, onko vaara että koko kone menee remppaan?
Jos tuo merkkihuollon hinta ei houkuta, kannattaako tilata orkkisahdin, joita löysin n. 600e hintaan ja vielä jonnekin pajalle vaihdettavaksi?
Hankkia jokin toinen toivottavasti kestävämpi ahdin ja laittaa se tilalle?
Ja sitten mihin pajaan kannattaisi viedä, jossa työ tehdään kohtuuhinnalla mutta kunnolla? Etelä-Suomessa siis.
Kiitoksia ja anteeksi.
Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
orkkis ahdin tilata jostai.. tuleee NÄIN PALJON halvemmaks
aivan turhaa maksaa tollasia hintoja

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
.
Tuossa autossa ei ole hukkaportillista ahdinta, vaan säätyväsiipinen, VNT.
Vie auto johonkin asiansa oikeasti osaavaan ahdinpajaan, ihan ensimmäiseksi.
Siellä selviää, onko se alipainekello, rikki vai onko tanko jumissa.
Jos vika on ahtimen alipainesäätimessä, tai ahtimen alipainekellossa, niin molemmat on vaihdettavissa, tai vaan letku on irti.
Niiden takia ei uutta ahdinta tarvi ostaa.
Jos tanko on oikeasti jumissa, voi silloin ahtimen sisällä oleva pakokaasuja ohjaava siivikko olla rikki, jolloin ahdin on mitätön.
Vakio ahdin on noissa hyvä, ei ole mitään tarvetta päivittää.
Autolla voi rauhallisesti ajaa, siis ei "nilkka suorana".
Tulosta tämä muistilapuksi, tai anna vaikka pajalla suoraan asentajalle.
Tuossa autossa ei ole hukkaportillista ahdinta, vaan säätyväsiipinen, VNT.
Vie auto johonkin asiansa oikeasti osaavaan ahdinpajaan, ihan ensimmäiseksi.
Siellä selviää, onko se alipainekello, rikki vai onko tanko jumissa.
Jos vika on ahtimen alipainesäätimessä, tai ahtimen alipainekellossa, niin molemmat on vaihdettavissa, tai vaan letku on irti.
Niiden takia ei uutta ahdinta tarvi ostaa.
Jos tanko on oikeasti jumissa, voi silloin ahtimen sisällä oleva pakokaasuja ohjaava siivikko olla rikki, jolloin ahdin on mitätön.
Vakio ahdin on noissa hyvä, ei ole mitään tarvetta päivittää.
Autolla voi rauhallisesti ajaa, siis ei "nilkka suorana".
Tulosta tämä muistilapuksi, tai anna vaikka pajalla suoraan asentajalle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
Sama vika just korjattiin. Alipainekellon vipu jumissa joka herkistettiin irrotusöljyllä ja edestakas renaamalla. Toimii!
W211 320 cdi -03
Ex w203 C30 cdi coupe -03
Ex w203 C30 cdi coupe -03
Re: Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
Suosituksia Kirkkonummi-Espoo-Helsinki -alueelta asiantuntevasta pajasta, joka hoitaisi asian kerralla kuntoon? Nyt jo parissa paikassa missattu koko ongelma ja viimeisimmässä väärää infoa.... 

Re: Vito 115 CDI uusi ahdin ja sen vaihto
Kaikki korjaamot, joihin tähän mennessä soittanut, sanovat etteivät koske VNT-ahtimiin vaan se pitäisi vaihtaa kokonaan. Kai nyt joku firma PK-seudulla osaa kokeilla, onko se oikeasti tarpeellista vai olisko vika vain jumittavassa vivussa? 
