Paernyn w124 300TE 24

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Kävin tuossa nyt ostamassa tällaisen perhefarkun, kun mersukuume yllätti. Se 280 W123:nen mersu odottelee jonkun näköistä autotallipaikkaa että sais siitä sitten rakennella kesäauton. :D

Mutta nyt tähän uuteen hankintaan.
Kuvia:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alla olevilla vanteilla on kitkat päällä. Näillä varmaan mennään loppukesä ja talvi. Katsotaan sitten ensi kesäksi vähän jotain tyylikkäämpiä vanteita ;)

Auto on koriltaan yllättävänkin hyvässä kunnossa. Molemmissa etulokareissa hieman ruostetta, toisessa hiukan enemmän.
Muuten koriltaan käytännössä katsoen ruosteeton. Tunkin reijät edessä täysin ruosteettomat ja takana pienessä pintaruosteessa. :D

Yksi vika kummastuttaa. Käynnistäessä(varsinkin lämpimällä koneella) lähtee heti käymään mutta ellei auta kaasulla hetken aikaa niin sammuu heti... Välillä kylmällä koneella tyhjäkäynti heittelee tonnin molemmin puolin. Tyhjäkäynninsäädin?
Tähän asiaan varsinkin olisi hyvä saada apua...

Öljynpainemittari näytti ostaessa aina 3Bar heti kun laittoi virrat päälle. Ostin sitten uuden anturinkin, jonka jälkeen rupesin tutkimaan asiaa ja huomasin että eihän siellä ole anturissa johto ollenkaan paikallaan. :D Johto paikalleen ja hyvin toimii.

Olisiko jollain toimivaa linkkiä johonkin dekooderiin että sais kaikki varusteet näkymään?

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi vastata noihin kahteen kysymykseen :)
Kirjoittelen tänne taas kun tulee lisää vikoja mieleen :D

Jos kuvalinkit eivät toimi niin täältä pääsee myös katsomaan: http://paerny.kuvat.fi/kuvat/W124+Perhemalli/
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Ompas siistissä kunnossa :thumbup:

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000" onclick="window.open(this.href);return false; <---- Tuonne VIN-numero niin saat varusteet ylös. Kaikille koodeille ei ole tuolla selosteita mutta niitä voi sitten selvitellä Googlen avulla :)
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

paint1 348

240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
412 Unknown (electric sliding roof with tilting device)
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
442 Unknown (airbag in steering wheel)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
524 PAINTWORK - PRESERVATION
531 AUTOMATIC ANTENNA
547 Unknown(double roller blind used as luggage and passenger guard, sun visor with vanity mirror, illuminated)
563 Unknown(front seat, left, reinforced. front seat, right, reinforced)
585 Unknown(air conditioner, electric window lifters (front doors))
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
751 Unknown(radio Grand Prix RDS)
348 AUTOM.TELEP.WITH INTEGR. DISTR.-CALL-SYST."ARTHUR"
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION


Tuollaista väittäis :) Kiitos linkistä, sain jopa googlen avulla etsittyä nuo loput.
http://www.amcon-luxled.com/mbcar/options.html Tuolta tuntui löytyvän todella hyvin :)
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Saakos tästä muuten minkäänlaisella vippaskonstilla luistonestoa pois päältä? Talvi tulossa ja pahoja kokemuksia luistonestosta...
Avatar
joniq-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.03.2011 21:01

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja joniq- »

Siisti peli :thumbup: Itsellä tekee aivan samaa (profiilin auto) eli lämpimällä kelillä sammuu käynnistyksen jälkeen. Nyt mitä tuossa oli pari päivää kylmempiä kelejä niin auto oli kuin uusi, reagoi kaasuun huomattavasti paremmin. Jäi se turha miettiminen pois sieltä. Toimii todennäkösesti talvella parhaiten! Sitä odotellessa.
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Virranjakajan tuossa tarkistelin ja ei miltään erikoisen hyvältä näyttänyt... Mistäs mahtais saada edullisimmin kannen ja pyörijän? Mielellään ei mitään harakiriä kumminkaan :)
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

KL-varaosista tai Merteililtä ainakin saa Boschin syttyosia. Molempia olen käyttänyt ja ei mitään pahaa sanottavaa :thumbup:
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Paerny kirjoitti:Saakos tästä muuten minkäänlaisella vippaskonstilla luistonestoa pois päältä? Talvi tulossa ja pahoja kokemuksia luistonestosta...
Lumiketjunapista mutta esto toimii vain n. 60 km/h saakka.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Ei ainakaan tunnu vaikuttavan tuo lumiketjunappi.. hiukan ehkä tuntuu lieventyvän luistonesto(Ehkä luulen vaan), mutta kokonaan ei ole missään vaiheessa pois päältä...

Kävin tuossa katsastamassa mersua ja ei muuta sanottavaa löytänyt kuin kuskinpuolen raidetangon pää täytyy vaihtaa :thumbup:

Ja sitten vielä yksi kysymys. Bensapumppu on ruvennut vähän ääntelemään. Ja tuli mieleen että pihallahan on yksi melkein kokonaan purettu 3litranen sedani w124. On vaan 12venttiilinen.
Olisikohan tässä samanlainen bensapumppu?
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Noniin, nyt on ruvennut vähän jakopää rallattelemaan... Mites mahtaa olla meneekö koko jakopää uusiksi vai riittäisikö laahain ja kiristin?
Ja kuinka paha tuota jakopääremonttia olisi tehdä itse? Lähinnä siltä pohjalta että hihnallisia jakopäitä on tullut remontoitua mutta ketjukoneeseen en ole ikinä koskenut.
Ja jos tuossa on jotain sellaisia kikkoja mitä olisi hyvä tietää, tai jos jostain löytyy valmiita ohjeita tuohon hommaan niin kaikki on tervetulleita :)

Kuinkas pitkäikäisiä nämä jakopäät yleisesti ottaen on? Mittarissa tällä hetkellä 290 tkm. Lähinnä sitä varten tietoa että pitääköhän kilometrit paikkansa :D

Koitin kl:n sivuilta katsella noita jakopään osia ja en löytänyt kuin kiristimen ja ketjun.. olisiko vinkkejä mistä kannattaisi osia kysellä?
Avatar
Jalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 01.11.2007 08:58

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Jalo »

Kyllä jakopään pitäis olla aika pitkä ikäinen, eikä noilla kilometreillä pitäisi vielä olla kovin kovaa hätää ketjun vaihtoon. Voihan toki olla että ketju on venynyt. Yleensä näissä bensa moottoreissa vahdetaan vain ketju. Itse olen vaihdellut jakopään osia (Ketju+muutama laahain) samalla kun tein tiivisterempan. Laahaimet ovat muovia, mutta harvemmin menevät hajalle, jos niitä rupeaa vaihtelemaan niin luonnollisesti täytyy käyttää koko jakopää auki. Laahaimia löytyy varmasti KL-varaosien kautta soittamalla. Pelkän ketjun vaihtoon riittää venttiilikopan ja ylimmän jakopään kannen irroitus. Ketju täytyy niitata, työkaluja siihen hommaan on joissain korjaamoissa. Kampiakselin hihnapyörä voi myös olla tiukassa, tilanpuutteen takia, jos ei sitten halua käyttää jäähdyttimiä irti. En ole toki varma pitikö sitä välttämättä irroittaa :oops: kun laahaimia vaihtaa, vaihoin itse kampuran etu stefan. Kiristin on sitten sellaista mallia, joka ei pääse löystymään, eli se on koottava aina uudelleen, jos sitä irti käyttää.
Jalo
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Paerny kirjoitti:Ei ainakaan tunnu vaikuttavan tuo lumiketjunappi.. hiukan ehkä tuntuu lieventyvän luistonesto(Ehkä luulen vaan), mutta kokonaan ei ole missään vaiheessa pois päältä...
Jep, se vaan antaa enemmä varaa. Mutta ei mee kokonaan pois.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Jalo kirjoitti:Kyllä jakopään pitäis olla aika pitkä ikäinen, eikä noilla kilometreillä pitäisi vielä olla kovin kovaa hätää ketjun vaihtoon. Voihan toki olla että ketju on venynyt. Yleensä näissä bensa moottoreissa vahdetaan vain ketju. Itse olen vaihdellut jakopään osia (Ketju+muutama laahain) samalla kun tein tiivisterempan. Laahaimet ovat muovia, mutta harvemmin menevät hajalle, jos niitä rupeaa vaihtelemaan niin luonnollisesti täytyy käyttää koko jakopää auki. Laahaimia löytyy varmasti KL-varaosien kautta soittamalla. Pelkän ketjun vaihtoon riittää venttiilikopan ja ylimmän jakopään kannen irroitus. Ketju täytyy niitata, työkaluja siihen hommaan on joissain korjaamoissa. Kampiakselin hihnapyörä voi myös olla tiukassa, tilanpuutteen takia, jos ei sitten halua käyttää jäähdyttimiä irti. En ole toki varma pitikö sitä välttämättä irroittaa :oops: kun laahaimia vaihtaa, vaihoin itse kampuran etu stefan. Kiristin on sitten sellaista mallia, joka ei pääse löystymään, eli se on koottava aina uudelleen, jos sitä irti käyttää.

Kiitoksia vastauksesta. :thumbup:
Täytyy tässä nyt pohdiskella että pitäisikö itse ruveta yrittämään, vai jättää suosiolla ammattilaiselle. :)
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Tossa rupesin tota jakopäätä ihmettelemään ja totesin että kiristin ainakin on aivan jumissa...
Tilasin sitten uuden, mutta...
Kuuluuko tuo koota paikallaan tuo kiristin? Yritin tossa pöydällä sitä koota ja se läsähti kokonaan auki ja kaikki ryjät ympäri lattiaa...
Sitä kun siinä tutkailin niin pakko se on paikallaan koota tai sitten tuo on jollain tavalla viallinen...
Olisiko apuja jollain?


Ja toinen asia. Kun tuossa on tuo tasonsäätö takapäässä.. Ja takapää on kauhean hyppiväinen. Onko iskarit valmiit vai onko siellä jotain muuta mikä voi tehdä tuon asian? Iskarit ei ainakaan ole vuotaneet.

Kiitoksia etukäteen jo...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bensakoneiden kiristin on paikalleen kasattavaa mallia. Siinä on siis sellainen räikkä toiminto jonka takia sitä ei voi kokonaisena pakettina ruuvata paikoilleen.

Tasonsäädön pomppiminen johtuu kuoleentuneista paineakuista (kaasupallot)
hen4
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 10.12.2011 17:19

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja hen4 »

Itse olen ainakin todennut että ketju on hyvä vaihtaa siinä noin 300 tuhannen kilometrin paikkeilla, samoissa kilometreissä tulee monissa bensa koneissa myös kansipahvin kilometrit täyteen. Jos meinaat itse tehdä niin joudut hommaamaan ketjun niittauskoneen joka tarvittavine sovituspalikoineen maksoi ainakin klannin valmistamana muistaakseni noin 600-1000euroa. Jolloin saat vaihdettua ketjun niin, että katkaiset vanhan ketjun ja liität siihen uuden ketjun ja pyörität uuden ketjun vanhan tilalle, irroitat vanhan ketjun ja niittaat uuden. Tällöin et pääse tarkastamaan laahainten kuntoa m117 koneessa ainakin on tyyppi vika että ne vanhetessaan saattavat katketa. Itse ainakin olen tilannut laahaimia veholta eikä ne ole pahan hintaisia, mutta myös febi valmistaa joihinkin moottoreihin tarvikkeena.
Toinen vaihtoehto on purkaa jakopää auki ja tällöin kannattaa ehdottomasti purkaa kaikki ylimääräinen pois edestä mm. syyläri sun muut, koska loppuenlopuksi se sujuvoittaa hommaa huomattavasti. Tällöin joudut kuitenkin irroittamaan joitakin laahaimia jotta saat uuden ketjun paikalleen, koska tällöin ketju täytyy käydä niittauttamassa valmiiksi kiinni, eikä sitä todennäköisesti saa paikalleen ilman laahaimien irroitusta. En kyllä ole täysin varma onnistuuko tähän moottoriin valmiiksi niitatun ketjun asentaminen, mutta ainakin joihinkin onnistuu. Ketjua ei sitten todellakaan kannata alkaa niittaamaan millään vasaralla naputtelemalla, siihen on ihan syystä tehty oma työkalunsa. Laahaimien irrotukseen saatat tarvita liukuvasaraa. Loppuenlopuksi homma on ihan peruskauraa, mutta ilman oikeanlaisia työkaluja aika työläs homma.
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Kiitos vastauksista. :thumbup:
Sain kiristimen vaihdettua, ja loppui krapiseminenkin kokonaan :)
Paerny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 24.08.2008 20:44
Paikkakunta: Laitila

Re: Paernyn w124 300TE 24

Viesti Kirjoittaja Paerny »

Rupesi sitten mersu vuotamaan jäähdytysnestettä..
Jostain vesipumpun läheltä näyttää tulevan, tarkkaa vuotokohtaa ei pääse näkemään. Onko siellä jotain mikä herkästi rupeaa vuotamaan?
Vai onko se sitten vaan se pumppu?
Millanen homma toi pumppu on ottaa irti? Kun sinne ei tosiaan oikein näe :D
Vastaa Viestiin