s124 300TDT TEHOT HÄVISI [Toimii taas!]

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

-s124 300tdt -92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos vain paine alue riittää mutta onhan siinä tappiin asti vielä matkaa :D
Maximissaan olen mittaillut 22-24bar mutta sekin vaikuttaa monta kertaa otat sen puristuksen mittauksen.Nää on kyllä ollut suora suihkukoneita ja teollisuus moottoreita.
Itse olen ottanut 3kertaa ja sitten seis.Sekun joka kerta nousee ylemmäs ja ylemmäs.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jonte89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 15.12.2009 21:51
Paikkakunta: nokia

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja jonte89 »

ohivuotomittarikin olis yks vaihtoehtokin?
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

sain oman turbon kasaan ja takas paikoilleen. samanlailla toimii kun mitä kaverin turbolla noilla pumpun säädöillä.
kyllä se on nyt uskottava ettei vika ole ahtimessa.

painemittari on rakenteilla mutta puuttuu itse mittari... ei tältä kylältä löytyny yli 12barin mittareita...
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ei se 12bar mittari kyllä ahtomittariksi riitäkkään :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mgo- kirjoitti:
Mikähän ennakko tuolla 7mm mynällä pitäs olla? tällä hetkellä ennakko on n.17eykk. miten saan tarkastettua että onko ajoitus oikea kyseiselle pumpulle? entinen omistaja vaan arveli että 15-17eykk ois sopiva ajoitus.
?
Niin mitähän "generaatiota" se pumppu on? Mulla oli ohje laittaa 21 ja olikin se jonkin aikaa mutta muutin 19.5 EYKK. Käy pikkasen siistimmin. Vaikutti kyllä liikkeelle lähtöön valoista huonontavasti... pikkasen, mutta kulutus maantiellä ei muuttunu miksikään. Jos pitäis olla 21 ja nyt on 17 niin sen taatusti huomaa.

Niin soittmalla pumpun tekijälle saat sen selville luulisin? Tarttee se sun jokatapauksessa selvittää. Jos ennakkoa on liian vähän ja käsket niin voipi männät tykätä huonoa siitä. Mulla on aivan rajoilla. Ehkä pitäisi lisätä pikkasen mutta toisaalta ei tu käskettyä usein.
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Jari Ke kirjoitti:
Mgo- kirjoitti:
Mikähän ennakko tuolla 7mm mynällä pitäs olla? tällä hetkellä ennakko on n.17eykk. miten saan tarkastettua että onko ajoitus oikea kyseiselle pumpulle? entinen omistaja vaan arveli että 15-17eykk ois sopiva ajoitus.
?
Niin mitähän "generaatiota" se pumppu on? Mulla oli ohje laittaa 21 ja olikin se jonkin aikaa mutta muutin 19.5 EYKK. Käy pikkasen siistimmin. Vaikutti kyllä liikkeelle lähtöön valoista huonontavasti... pikkasen, mutta kulutus maantiellä ei muuttunu miksikään. Jos pitäis olla 21 ja nyt on 17 niin sen taatusti huomaa.

Niin soittmalla pumpun tekijälle saat sen selville luulisin? Tarttee se sun jokatapauksessa selvittää. Jos ennakkoa on liian vähän ja käsket niin voipi männät tykätä huonoa siitä. Mulla on aivan rajoilla. Ehkä pitäisi lisätä pikkasen mutta toisaalta ei tu käskettyä usein.
sitä ei kukaan tiedä mikä ennakko siellä on. mynänä se mulle myytiin. ilmeisesti aika vanhaa mallia.

Voiko olla nii väljä sylinteri ettei mittari värähäkkää? muista pytyistä meni reippaasti yli asteikon (loppuu 20 bar) mutta nelospytyssä ei mukamas mitään??? minusta tuo viittaisi siihen että venttiilit valskaa? voiko nostimet vaikuttaa tähän? tai sieltä on joku varastanu männän :roll:
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä kun sen pitäisi käydä aika lailla ravistaen jos kuudesta on 1 sylinteri lepotilassa.

Sehän selviäää kun ruuvaat sen kyseisen sylinterin polttoaineputken löysälle koneen käydessä.

Toki nostava voi olla "löysä", jolloin venttiili ei aukea kunnolla tai sitten "nalkissa", jolloin venttiili jää kantamaan, tai sitten siellä vain ei ole tiiviit venttiilit jonkin vamman vuoksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

veskola kirjoitti:En tiedä kun sen pitäisi käydä aika lailla ravistaen jos kuudesta on 1 sylinteri lepotilassa.

Sehän selviäää kun ruuvaat sen kyseisen sylinterin polttoaineputken löysälle koneen käydessä.

Toki nostava voi olla "löysä", jolloin venttiili ei aukea kunnolla tai sitten "nalkissa", jolloin venttiili jää kantamaan, tai sitten siellä vain ei ole tiiviit venttiilit jonkin vamman vuoksi.
olen miettiny kanssa että voisiko nostaja olla jumissa. ihan "normaalisti" se kävi, ei mitenkää ravistaen...
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alkaako se nostaja sitten toimimaan kierroksilla...mutta ei se tuota varsinaista ongelmaa selitä. Ei uskoisi että diesel syttyy, ja ei se kyllä sytykkään, jos puristuksia puuttuu.

Puristusmittaus tehtiin ilmeisesti startin voimalla, eli kohtuu pienet kierrokset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

veskola kirjoitti:Alkaako se nostaja sitten toimimaan kierroksilla...mutta ei se tuota varsinaista ongelmaa selitä. Ei uskoisi että diesel syttyy, ja ei se kyllä sytykkään, jos puristuksia puuttuu.

Puristusmittaus tehtiin ilmeisesti startin voimalla, eli kohtuu pienet kierrokset.
ihan startilla joo. pitäis varmaa nyt lyyä kasaan sitte tuo taas ja kokeilla löysätä konee käydessä se suutinputki. Sen jälkeen varmaa sit jos purkais nokan irti ja nostimien paikkaa vaihtelis.
-s124 300tdt -92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeile paineilmaa siihen sylinteriin jossa ei ole puristuksia, kuuntele mistä suhisee ... jos saat puristuspainemittarin tilalle paineilman.
wiimax.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

dealer kirjoitti:Kokeile paineilmaa siihen sylinteriin jossa ei ole puristuksia, kuuntele mistä suhisee ... jos saat puristuspainemittarin tilalle paineilman.
sain puhallettua mutta en saanu konetta semmosee asentoo että se nelosen imu ois ollu kiinni
täytyy huomenna paremmalla valolla kattoa ja ottaa vaikka venakopan pois ni näkee millo painaa ja millo ei
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Teitkö vanhasta suuttimesta adapterin siihen painemittariin vai miten toteutit helpolla? Meinasin että ois itellekkin tekassu..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:Teitkö vanhasta suuttimesta adapterin siihen painemittariin vai miten toteutit helpolla? Meinasin että ois itellekkin tekassu..
itseasiassa tein vanhastakin suuttimesta sellaisen adapterin muttaa kun se oli valmis ni huomasin että nuo suuttimet mitkä tuli tuon kannen mukana onkin erilaiset mitä edellisessä kannessa :thumbup: mittarissa tuli mukana toinen mittapää mikä vaan painetaa sitte esikammiota vasten ja toine tarttailee...
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pitääpä värkätä suutinrunkosta tuo adapteri niin voi itekseen värkkäillä :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Siekkinen kirjoitti:Pitääpä värkätä suutinrunkosta tuo adapteri niin voi itekseen värkkäillä :D
Jep! itse ei tarvinnu muute hitsailla ollenkaa ku sattu löytää sopivan kokosen lvi "jatkeen" minkä toine pää kävi suuttimen sisälle ja toine pää oli samankokone ku mittarissa :thumbup:
-s124 300tdt -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

villi veikkaus, että mäntä rikki. päälisin puolin ihan ehjän näkönen, mutta sitten kun repäsee sen männän pois sylinteristä, niin männän kyljet raapaleilla ja renkaat poikki. sylinterikin voi olla lähe virheettömän nökönen.

laita se kone sellaseen asentoon, että nelosen nokat sojottaa ylöspäin. sillon siellä on ainakin molemmat venttiilit kiinni. sitten vaan jostain reijästä painetta ko pyttyyn. jos öljykorkista suhisee vallan mahottomasti, niin mäntä rikki. ja jos taas ei suhise kampikammioon, niin kuuntelet suhisooko pakokanavasta, vai imukanavasta. jostakin se paine sieltä pois pääsee, jos mittarikaan ei värähdä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

njaahas. hyvällä tuurilla joutuu vielä jumppaamaan kannen irti... laitoin nokan "ylöspäin" nelosen kohalta ja imuvena jää selvästi raottaa.... huomasin samalla että muut nostajat (siis ne jota ei nokka-aksila painanut) pyöri sormilla helposti paitsi tuo nelosen imu. elikkä nostaja jumissa? kuinka helpolla tuo vena ottaa mäntää kiinni? näytti ihan kun ois kaksi minimaalista metallilastua ollut imukanavassa............. :evil:
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

En usko että se nostaja voisi olla niin "lujasti" jumissa, etteikö mäntä sitä saisi siististi tuuppastua tieltä, mutta sehän sitten selviää. Venttiili on onneksi samassa linjassa männän kanssa eli kosketus on hellä. Nappaa nokka ja nostaja pois ja ihmettele painuuko venttiili samalla voimalla alas ja ylös kuin viereinen. Voisihan siellä olla pettänyt sen venttiilin jousta pitävä lautanenkin...no se selviää sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja dealer »

imuvena jää selvästi raottaa.... huomasin samalla että muut nostajat (siis ne jota ei nokka-aksila painanut) pyöri sormilla helposti paitsi tuo nelosen imu. elikkä nostaja jumissa?
Olisi hyvin harvinaista, ettei ole venttiili niin syvällä kannessa että nostajan varat ei riitä ?
Voisihan siellä olla pettänyt sen venttiilin jousta pitävä lautanenkin...no se selviää sitten
Sittenhän venttiili olisi pudonnut, vai mitä meinaat ?
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meinasin, että se lautanen on vähän nalkissa siinä venttiilin päässä, ei kokonaan irti ja siten jousen voima ei vedä venttiiliä kiinni...mutta turha sen on enempiä spekluoida kun se pitää aukasta kuitenkin...pala kerrallaan kunnes selviää.

Seetin uppoaminen kanteen olisi luonnollinen selitys, mutta miksi vain yhden ja noin reilusti ja miksi vika olisi tullut kertaponnistuksella eikä pikkuhiljaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja dealer »

Seetin uppoaminen kanteen olisi luonnollinen selitys, mutta miksi vain yhden ja noin reilusti ja miksi vika olisi tullut kertaponnistuksella eikä pikkuhiljaa ?
Jos kaikki ovat uponneet mutta yksi reilummin. Kansihan on vaihdettu, ei tuo venttiilin ongelma alkuperäistä tehojen katoamista selitä ja muistaakseni tämä piti käydäkin tyhjäkäyntiä hyvin, eikä se sitä kyllä tee jos venttiili on auki ...
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

dealer kirjoitti:
Seetin uppoaminen kanteen olisi luonnollinen selitys, mutta miksi vain yhden ja noin reilusti ja miksi vika olisi tullut kertaponnistuksella eikä pikkuhiljaa ?
Jos kaikki ovat uponneet mutta yksi reilummin. Kansihan on vaihdettu, ei tuo venttiilin ongelma alkuperäistä tehojen katoamista selitä ja muistaakseni tämä piti käydäkin tyhjäkäyntiä hyvin, eikä se sitä kyllä tee jos venttiili on auki ...
sitä minäkin tässä ihmetelly, että kun on sanottu, että kone käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta muuten sekoilee. jos yks pytty on pois pelistä, niin se kyllä pitäis huomata aika selvästikkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mites se ohivirtaus mittaus? laitoitko sitä paineilmaa sinne sylinteriin? sillähän se selviäis kertalaakista, mikä noista on rikki, mäntä, venttiili, vai venttiili.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja eihän ne näissä kansissa uppoa niin pahasti kuin moniventtiili kannessa. Paljon ajettuna kuitenkin varmasti uppoaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

voiko sellasta kantta ollakkaan? kait se ennemmin halkee, kun että venttiilit painuu niin syvälle, ettei toimintavarat enää piisaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:voiko sellasta kantta ollakkaan? kait se ennemmin halkee, kun että venttiilit painuu niin syvälle, ettei toimintavarat enää piisaa.
Monivenassahan se on melko yleistä että 500 000 kilsan jälkeen ei enää imuventtiilit mene kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Siekkinen kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voiko sellasta kantta ollakkaan? kait se ennemmin halkee, kun että venttiilit painuu niin syvälle, ettei toimintavarat enää piisaa.
Monivenassahan se on melko yleistä että 500 000 kilsan jälkeen ei enää imuventtiilit mene kiinni.
mutta eikös tässä ollu ihan 2venttiiliä/sylinteri?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: s124 300TDT TEHOT HÄVISI [KANSIREMPPAA]

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
pera8x kirjoitti:voiko sellasta kantta ollakkaan? kait se ennemmin halkee, kun että venttiilit painuu niin syvälle, ettei toimintavarat enää piisaa.
Monivenassahan se on melko yleistä että 500 000 kilsan jälkeen ei enää imuventtiilit mene kiinni.
mutta eikös tässä ollu ihan 2venttiiliä/sylinteri?
On ja sen tuossa aiemmin mainihin että ei näissä ole niin yleistä :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin