m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Moi,

Talven jälkeen ilmeni käyntiongelmaa: Tyhjäkäynti rynkytti ja ajaessakin nyki, jäi ihan ilmeisesti syttyjä välistä. Virranjakajan putsauksen jälkeen tilanne parani huomattavasti. Kuitenkin tyhjäkäynti on edelleen hiukan epätasainen. Käyttöautossa tuo jo menettelisi ok, mutta tämän kasinhan kuuluu käydä tosi pehmeästi. :)

Lueskelin netistä, että kaasuläpän kytkin (throttle switch) olisi yksi tsekattava juttu ja että testaaminen käy niin, että virrat päälle, autoa ei käynnistetä ja pitäisi kuulua 20 naksausta kun kaasua hiljalleen painetaan. Nythän on niin, että mulla kuuluu vain 1 naksaus. Onko kellään mitään vihjettä tähän? Olenko löytänyt ongelman? Ja saa vihjata, mitä muutakin kannattaisi tsekata :geek:
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Luonnollisesti syksyllä laitoit bensiininsäilytysainetta tankkiin ja linjoihin ennen seisontaan jättämistä?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

:oops:
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Jos auto seisoo pitkään esim kylmässä, kosteassa, vajaalla tankilla, tankissa oleva kosteus/vesi painuu tankin pohjalle, ja vesi ja bensa ei sekoitu keskenään. Jos lämpimässä niin ei ehkä siinä vika, mutta muuten bensa voi olla vanhentunutta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Lämpimässä seisoi talven. Tuli itse asiassa jossain vaiheessa mieleen tämä bensa-asiakin ja tankkasin sitten uutta päälle. Nyt tankissa seos, jossa n. puolet viimevuotista ja loput tuoretta. Voisiko tämä vanha bensa edelleen haitata? Laitoin juuri uuden bensansuodattimen, että sen ei ainakaan pitäisi olla tukkeessa.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Rocky Kemp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:39

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja Rocky Kemp »

Kyllä voi. Ainakin itselläni sekä D että K.Jetronickin käynti / käynnyistys ongelmat johtuivat keväällä viinabensasta (E5). K. Jetronickki lähti vasta 3 akulla käyntiin ja kävi n30min surkeasti. mutta nyt ei enää ongelmia.
Viina bensahan hartsiintuu ja on aika myrkkyä näille vanhoille vehkeille.
D.Jetronic oli puhditon ja käyntii sekavaa. Nyt sekin toimii kun on uutta viina bensa ajettu pari tankkia.
SLC 350
SLC 280
SLC 230.6
508D
OM 508D
Daimler Phoenix
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Itellä lähti ihan heti käyntiin ja ajelemaankin pystyi, mutta tosiaan kyllä sen huomasi, ettei kaikki ole kunnossa. Olen käyttänyt aina Shellin V-poweria; voi olla, että se säilyy paremmin, kuin normi 98?
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Rocky Kemp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:39

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja Rocky Kemp »

ei säily... Samaa e5 kuraa vaikka potkua vähän enemmän.
SLC 350
SLC 280
SLC 230.6
508D
OM 508D
Daimler Phoenix
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Tutkin kaasuläpän kytkintä lisää, mielessä kysyä uuden hintaa, kun tosiaan ei testatessa anna niille suuttimille lisäbensakäskyä. Kun purin sen, niin huomasin jotain kummallista. Tuosta akselilta kun lähtee nuo kaksi metalliliuskaa tuossa bakeliittilätkässä, niin näiden liuskojen väliin on kiilattu/kiilaantunut tuollainen muovinen, irtonainen tappi, joka painaa molemmat liuskat noita messinginvärisiä tappikontakteja vasten. Minusta tämä ei näytä valmistajn alkuperäiselle ratkaisulle. En löytänyt muovikotelosta sellaista kohtaa, josta tällainen tappi olisi voinut vahingossa irrota. Oma johtopäätökseni ja arvaukseni on, että joku edellinen omistaja ja arjen sankari on tällä tehnyt jonkun virityksen, kun ei ole saanut autoa muuten pelaamaan.

Mitä mieltä foorumin asiantuntijat ovat?

Ohessa kuva, jossa liuskojen välissä oleva tappi näkyy hyvin.

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=26123" onclick="window.open(this.href);return false;
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Hommaa edistetty. Putsasin nyt jo toiseen kertaan kaasuläpän kytkimen, nyt huomasin, että myös pistokkeelle menevät "langat" ovat ikäänkuin jousipainotteisesti kiinni tuossa piirilevyssä. Putsasin ne pinnat myös vesihiomapaperilla, löin osat kiinni ja kappas kummaa, nyt alkoi suuttimet naksumaan, kun lisää kaasua. Mainittakoon vielä, että jätin tuon edellisessä viestissä mainitsemani muovipötikän pois kontaktipintoja painattamasta.

Äkkiä rojut kasaan - ja siinä yhteydessä tietysti tippui imusarjan ja lohkon väliin kaasuläpän ja vivuston kiinnityspultti. Reilun puolen tunnin ähräämisen jälkeen (yritin mm. lasten Geomag'eilla), sain pultin kaivettua lohkon päältä esiin. Sitten baanalle, ja hyvin pelaa. Kiihtyvyyttä on tullut selvästi lisää, vaikka pärjäsihän tuolla cruisailumielessä ennestäänkin.

Voittajaolo :D
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Eip ole voittajaolo enää. Ajeltuani lisää ilmaantui myös satunnaista nyhtämistä tasakaasulla ajettaessa, katkoo selkeästi bensansyöttöä aika ajoin. Tuota kytkintä ei saa myöskään enää Mersulta, eikä Boschilta. Alkaa mennä sormi suuhun. Täytynee soittaa Venetmäelle ja koettaa onneaan. Olisin kyllä paljon mieluummin laittanut uuden osan, kun kyllähän tuon voinee kuluvaksi osaksi laskea.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve, oletko varma, ettei kyseessä ole virranjakajan akselilla olevat ruiskun kärjet? Ainakin -74ssa 450.ssä ne piti putsata melko hyvin ennen kunnollista käyntiä. Piti siinä kyllä putsata kaikki muutkin liittimet ja vaihtaa säätövastus siihen aivolaatikkoon. Netistä löytyy kyllä ihan hyvät ohjeet kaikkien anturien ja osien testaukseen, niin pääsee eliminoimaan vikoja yksi kerrallaan.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Homma meni siten, että putsasin ruiskun kärjet. Ne näyttivät hyvälle, olivat tosin minusta vähän liian öljyiset auto toimi ihan ok. Sitten huomasin jostain semmoisen jutyun, että virrat päällä auto sammuksissa pitäisi kaasupoljinta painettaessa kuulua suuttimien naksuntaa. Tätä ei kuulunut laisinkaan, kyyseessä siis toiminta, jonka pitäisi antaa lisää bensaa koneelle ja antaa siis lisätehoa kiihdytykseen. Putsasin sitten kitkapintoja tästä kaasuläpän tunnistimesta, joka kertoo eculle, että ollaan kiihdyttämässä. Sainkin tämän toiminnon heräämään, kiihtyy paremmin, mutta toi sitten mukanaa tasakaasulla nyhtämisen. Joten erittäin ilmeisesti se ongelma on tuolla kaasuläpän tunnistimessa. Ja netissäkin löytyi tukea tälle, että juuri tuota se ongelmainen kaasuläpän tunnistin tekee.

Soitin Venetmäelle, heillä ei ole mitään D-Jetronicin osia. Taitavat olla siis D-jetin osat jo aika tiukassa....
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Homma kunnossa. Forumin kautta löytyi käytetty kaasuläpän asentotunnistin, joka on muuten peräisin Porsche 914:stä. Osana kuitenkin identtinen pl. osanumero.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: m117 d-jet kaasuläpän kytkin?

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

pekkak kirjoitti:Terve, oletko varma, ettei kyseessä ole virranjakajan akselilla olevat ruiskun kärjet? Ainakin -74ssa 450.ssä ne piti putsata melko hyvin ennen kunnollista käyntiä. Piti siinä kyllä putsata kaikki muutkin liittimet ja vaihtaa säätövastus siihen aivolaatikkoon. Netistä löytyy kyllä ihan hyvät ohjeet kaikkien anturien ja osien testaukseen, niin pääsee eliminoimaan vikoja yksi kerrallaan.
Mikä säätövastus? Oisko sulla linkkiä noihin ohjeisiin?
Vastaa Viestiin