300d (om603) noussut kulutus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
300d (om603) noussut kulutus
Kyseessä siis n. 500tkm ajettu om603. En tiedä, mitä remontteja on tehty vai onko mitään. Lähtee hyvin käyntiin, jos hehkuttaa kylmällä n. 15 sekuntia (nappihehku)
Tämä on vähän erilainen projekti, kone kiinni n. 2000kg painavassa autossa. Keväällä tekniikan asennettuani kulutus pyöri luokassa 8,6-9,2 /100km. Nyt on n. 3 kuukauden aikana tapahtunut dramaattinen muutos, kun viimeisen tankkauksen kulutus 12 litraa satkulle, ja kokoajan samaa väliä ajelen.
Laatikko on 4-vaihteinen automaatti, perävälitys 2,73. Kultuksessa ei ole juurikaan eroa, ajeleeko sitten 80 vai 100 kmh.
Mikä aiheuttaa tällaisen?
Tämä on vähän erilainen projekti, kone kiinni n. 2000kg painavassa autossa. Keväällä tekniikan asennettuani kulutus pyöri luokassa 8,6-9,2 /100km. Nyt on n. 3 kuukauden aikana tapahtunut dramaattinen muutos, kun viimeisen tankkauksen kulutus 12 litraa satkulle, ja kokoajan samaa väliä ajelen.
Laatikko on 4-vaihteinen automaatti, perävälitys 2,73. Kultuksessa ei ole juurikaan eroa, ajeleeko sitten 80 vai 100 kmh.
Mikä aiheuttaa tällaisen?
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Mahdollisuuksia on varmaan paljon. Vuoto luulis näkyvän ja haisevan kun nuin suuresta muutoksesta on kyse. Aurauskulmat, jarrujen laahaus, ilmansaanti, pakopuolen tukkeuma siinä varmaan alkuun kannattaa pois sulkea? EI oikein uskoisi että moottoripuolen ongelmakaan olisi jos kerran käynti on samalla mallilla kuin alkuunkin? Vaparistahan vissiin oli kyse?
Joku pöllii ainetta tankista
Joku pöllii ainetta tankista

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Vaparikone on, ei vuoda pihalle mitään, linjasto sekä konetila kuiva... Jarrut ei laahaa, ja pakoputkisto on kauttaaltaan uusi.
Jotenkin voimattomalta tuntuu, ja oli pakokaasutestissä vähän vaikeuksia päästä läpi. Muuten on käynti normaalia.
Jotenkin voimattomalta tuntuu, ja oli pakokaasutestissä vähän vaikeuksia päästä läpi. Muuten on käynti normaalia.
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Ilmanputsari? Muistan kuinka w124 300D:ssä kun vaihtoi ilmanputsarin uuteen 30000km välein, kulutus tippui 8 litrasta 7 litraan.
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Onko pumppua ruuvattu?Turbo Hevonen kirjoitti:oli pakokaasutestissä vähän vaikeuksia päästä läpi.
Koneen ilmansaanti tai pakoputkisto siellä ahdistaa jos ruuvaamaton kone puskee savua sen verran ettei meinaa leimaa saada.
Ruiskutusennakko ja polttoainesuuttimien kunto vaikuttaa reippaasti kulutukseen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Vakiopumpulla uskoisin että on, ja ihan ruuvaamaton, kun ei savuta mustaa... Pakoputkisto on sisämitalta 60mm yhdellä vaimentimella, joka sekin on uusi.Mika.T kirjoitti:Onko pumppua ruuvattu?Turbo Hevonen kirjoitti:oli pakokaasutestissä vähän vaikeuksia päästä läpi.
Koneen ilmansaanti tai pakoputkisto siellä ahdistaa jos ruuvaamaton kone puskee savua sen verran ettei meinaa leimaa saada.
Ruiskutusennakko ja polttoainesuuttimien kunto vaikuttaa reippaasti kulutukseen.
Voiko huonosti sumuttava suutin vaikuttaa kulutukseen noin paljon? Nyt olis taas katsastus, täytyy kattoo, millaiset päästöarvot tulee.
Jotenkin tuo on voimattomamman oloinen kun keväällä kyllä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Putsari ei oo ollu paikallaan kun karvan alle 5000km, joten luulis olevan aika hyvä vielä? Voikos polttoainesuodattimien vaihto auttaa asiaan? Eipä kyllä kai?RikuK kirjoitti:Ilmanputsari? Muistan kuinka w124 300D:ssä kun vaihtoi ilmanputsarin uuteen 30000km välein, kulutus tippui 8 litrasta 7 litraan.
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Onkos imukanavassa heti putsarin jälkeen sitä "kuristusläppää"? (Liittyy pakokaasun kierrätysvehkeisiin.) Jos se on paikoillaan, hakauksissa ja ahdistaa ilmantuloa moottorille? Kaukaa haettu mutta mahdollista.
En oikein usko että yhden suuttimen kunto noin paljon vaikuttaisi tai sit pitäis kyllä kait oireilla muutenkin? Helppohan ne on tarkistaakkin.
En oikein usko että yhden suuttimen kunto noin paljon vaikuttaisi tai sit pitäis kyllä kait oireilla muutenkin? Helppohan ne on tarkistaakkin.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 49
- Liittynyt: La 05.05.2007 10:15
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Tunnustais, että ei siinä mitään läppää ole, kun pitäis kai pakosarjalta sillon tulla sinne joku putki/letku?
Taas tankkasin, ja näyttää että lisää on noussu kulutus... Jää kohta telakalle koko katiska
Taas tankkasin, ja näyttää että lisää on noussu kulutus... Jää kohta telakalle koko katiska

Re: 300d (om603) noussut kulutus
Voisko ennakko olla muuttunut? Ainakin nuissa leveekantisissa kutosissa ja vitosissa kulutukseen vaikuttaa ennakko suuresti.
Mutta ei kyllä pitäis nuin lyhyessä ajassa muuttua niin radikaalisti että kulutus pompsahtaa nuin paljon...
Mutta ei kyllä pitäis nuin lyhyessä ajassa muuttua niin radikaalisti että kulutus pompsahtaa nuin paljon...
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: 300d (om603) noussut kulutus
Kyllä kai ne kaikki kuluu aikalailla samaa tahtia...Jari Ke kirjoitti:
En oikein usko että yhden suuttimen kunto noin paljon vaikuttaisi tai sit pitäis kyllä kait oireilla muutenkin? Helppohan ne on tarkistaakkin.