Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Tervehdys!
Ensinnäkin... mikään mersumies en valitettavasti ole, mutta mersun kutosdieseleitä ihailen kyllä ja siksi kysymys.
Mistä löydän ensinnäkin pahimpaan tuskaani perustiedot kätevästi eri kutosdieseleiden eri variaatioista ja malleista?
Unelmana olisi löytää jostakin kolmilitrainen kutosdiesel, mieluiten moniventtiilinen, turbolla ja mekaanisella suoraruiskulla, mutta ei commomrailina eikä muutenkaan sähköisellä syöttöpumpulla.
Olen ymmärtänyt että sellaisia perusmekaanisia suoraruiskukutosia ei taida linjalta olla tullut koskaan. Huhuja vain olen kuullut, että johonkin sähköisellä syöttöpumpulla olevaan MB:n "TDI"-koneeseen jotenkin mekaanisia pumppuja olisi sovitettu. Eli onko se nyt sitten tuo 90-luvun TDT-kone johon näin olisi tehty?
Tuo 2,9 vitoskone ei ainakaan vielä innosta.
Taitaa olla aika idiootti kysymys, mutta jos joku pellepelottoman velipuoli jaksaisi vastailla.
TT
Ensinnäkin... mikään mersumies en valitettavasti ole, mutta mersun kutosdieseleitä ihailen kyllä ja siksi kysymys.
Mistä löydän ensinnäkin pahimpaan tuskaani perustiedot kätevästi eri kutosdieseleiden eri variaatioista ja malleista?
Unelmana olisi löytää jostakin kolmilitrainen kutosdiesel, mieluiten moniventtiilinen, turbolla ja mekaanisella suoraruiskulla, mutta ei commomrailina eikä muutenkaan sähköisellä syöttöpumpulla.
Olen ymmärtänyt että sellaisia perusmekaanisia suoraruiskukutosia ei taida linjalta olla tullut koskaan. Huhuja vain olen kuullut, että johonkin sähköisellä syöttöpumpulla olevaan MB:n "TDI"-koneeseen jotenkin mekaanisia pumppuja olisi sovitettu. Eli onko se nyt sitten tuo 90-luvun TDT-kone johon näin olisi tehty?
Tuo 2,9 vitoskone ei ainakaan vielä innosta.
Taitaa olla aika idiootti kysymys, mutta jos joku pellepelottoman velipuoli jaksaisi vastailla.
TT
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Täällä on Mersun moottorit. Dieselmoottorin tunnus on OM ja kuutosen I6 tai V6:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Me ... nz_engines" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Me ... nz_engines" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Mersun ainoa syöttöpumpullinen (sähköinen jakaja) suoraruisku moottori on tuo viispyttynen 2.9 jota on ollut väyrysessä ja ekassa sprintterissä.
Kuutoset on olleet aina esikammiomoottoreita ja uudempi 320CDI commonrail moottori tuli korvaamaan kammiokoneet kuutosdiiseleissä.
mm. -96-99 Väyrysestä löytyy kolmelitraista 24v turbodiiseliä. Sekin tosin on sähköohjatulla rivipumpulla
Vapaastihengittävää moniventtiili 300D:tä löytyy myös vanhemmista W124 korimallin vehkeistä. -93-96
Mekaanisella rivipumpulla.
Kuutoset on olleet aina esikammiomoottoreita ja uudempi 320CDI commonrail moottori tuli korvaamaan kammiokoneet kuutosdiiseleissä.
mm. -96-99 Väyrysestä löytyy kolmelitraista 24v turbodiiseliä. Sekin tosin on sähköohjatulla rivipumpulla
Vapaastihengittävää moniventtiili 300D:tä löytyy myös vanhemmista W124 korimallin vehkeistä. -93-96
Mekaanisella rivipumpulla.
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Jos joissakin on sähköinen pumppu voi sen vaihtaa mekaaniseksi ,se ei ole ongelma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Ei taida aivan pelkällä pumpun vaihdolla selvitä esim väyrysessä.
EGR ja ahtopaineen ohjaukset on myös sähköisiä. Jos orkkispumppu ei ole piuhoissa kiinni niin todennäköisesti moottoriohjaus menee vikatilaan eikä ohjaa noita edellämainittuja.
Toki turbolle voi vaihtaa ylipainetoimisen hukkaportin sun muuta mutta ei aivan "bolt on" juttuja kuitenkaan.
Ja sähköinen automaattilaatikko tuskin toimii oikein ko. toimenpiteen jälkeen...
EGR ja ahtopaineen ohjaukset on myös sähköisiä. Jos orkkispumppu ei ole piuhoissa kiinni niin todennäköisesti moottoriohjaus menee vikatilaan eikä ohjaa noita edellämainittuja.
Toki turbolle voi vaihtaa ylipainetoimisen hukkaportin sun muuta mutta ei aivan "bolt on" juttuja kuitenkaan.
Ja sähköinen automaattilaatikko tuskin toimii oikein ko. toimenpiteen jälkeen...
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Näistä kutosdieseleistä puheenollen voisin hieman lainata tätä topicia. Miten kannattaa tarkastaa Mersun dieselkone ostotilanteessa? Olen tässä hieman miettinyt tälläistä erästä Mersua OM603 turbokoneella, jolla on ajettu kuitenkin jo 800tkm. Myyjä ei tiedä muista remonteista kuin suutin- ja syöttöpumppu-remonteista, joten olisi hyvä ostotilanteessa sulkea pois mahdollisimman paljon mahdollisia vikoja tai tulevia remontteja.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Kannentiivisteen vuoto on aika tavanomainen vika jo 500.000 km:n kohdalla.Jupezki kirjoitti:Näistä kutosdieseleistä puheenollen voisin hieman lainata tätä topicia. Miten kannattaa tarkastaa Mersun dieselkone ostotilanteessa? Olen tässä hieman miettinyt tälläistä erästä Mersua OM603 turbokoneella, jolla on ajettu kuitenkin jo 800tkm. Myyjä ei tiedä muista remonteista kuin suutin- ja syöttöpumppu-remonteista, joten olisi hyvä ostotilanteessa sulkea pois mahdollisimman paljon mahdollisia vikoja tai tulevia remontteja.
Tyhjäkäynnillä öljynpainemittari väpättää ykköspytyn tahtiin ja venttiilit naputtavat, kun
öljynpaine laskee venttiilinnostajilla.
Kansivian tyypillisiä merkkejä ovat myös vesi öljyn seassa (harmaata vaahtoa
öljyntäyttökorkissa) tai veden seassa öljyä (paisuntasäiliössä harmaata).
Paisuntasäiliö saattaa kuplia pakokaasua auton käydessä ja haista pakokaasulle.
Jäähdytinnestettä voi kadota ajossa. Pakokaasussa voi olla tavallista enemmän
kosteutta (valkoista kaasua). Kylmäkäynnistyksessä voi kuulua tavallista enemmän
kalinaa, kun puristuspaine ei riitä kunnon palamiseen vuotavassa sylinterissä.
Moottorin väljyys tuntuu puhalluksena tyhjäkäynnillä, kun avaa öljyntäyttökorkin.
Tätä ei kannata tehdä parhaat vaatteet päällä. Pakokaasussa voi olla sinistä
savua, kun öljy palaa.
Laakerivika näkyy alhaisina öljynpaineina kuumalla moottorilla (alle 0,3 bar)
ja kuuluu kalinana, kun annetaan terävästi kaasua tyhjäkäynnillä.
Jos suuttimet ja pumppu ovat kunnossa, ehjän ja lämpimän moottorin tulisi käydä
tasaista tyhjäkäyntiä pehmeällä äänellä ja tasaisella 1,5 baarin öljynpaineella ilman
kalinoita. Jos pakokaasussa on mustaa, kaikki poilttoaine ei pala. Vika voi olla ilmansaannin
vähyydessä (ilmansuodatin, turbo) tai pumpun säädöissä.
Ehjä moottori käy siististi ja vetää hyvin. Vakiosäädöissä auto tuntuu laiskalta
verrattuna muihin autoihin, paitsi verrattuna muihin Mersun esikammiodieseleihin.
Ohivuototestillä voi selvittää vikoja purkamatta moottoria:
http://www.autotieto.net/Moottorin%20ku ... ittaus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Kannentiiviste voi usein vuotaa myös ulospäin ja se näkyy öljyvanana lohkon kyljessä pakosarjan alla. Tuo selostus oli muuten aikalailla kaiken kattava.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Katoppas vaan, vastauksia on tullut ja valaisua asiaan, kiitos!
Eli siis OM 606.96x - koneisiin voi hyvällä onnella laittaa vanhemman rivipumpun ja heittää EGR:t ja sähköiset hukkaportit romulavalle...
Olisiko siis kukaan tehnyt tällaista viritystä, että moiseen koneeseen olisi laittanut mekaanisen pumpun?
Tokihan samaan lopputulokseen pääsee OM 606.91x -koneilla kun ahtaa itse. Lienisikö helpompi nakki kaiken kaikkiaan?
TT
Eli siis OM 606.96x - koneisiin voi hyvällä onnella laittaa vanhemman rivipumpun ja heittää EGR:t ja sähköiset hukkaportit romulavalle...
Olisiko siis kukaan tehnyt tällaista viritystä, että moiseen koneeseen olisi laittanut mekaanisen pumpun?
Tokihan samaan lopputulokseen pääsee OM 606.91x -koneilla kun ahtaa itse. Lienisikö helpompi nakki kaiken kaikkiaan?
TT
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Järkevintä on laittaa tuo turbomoottori w124 koriin niin homma on täysin laillista eikä tarvii huolia katastuksesta. Toki voit laittaa mekaanisen pumpun väyryseen mutta siinä on kyllä hommaa ja säätämistä. Varsinkin kun noita turboja ei manuaalilla ole tehtaalta tullut ja automaatti vaatii sähköpumpun toimiakseen. Siihenkin voi teettää ohjainlaitteen mutta hintaa tulee taas lisää.solihull kirjoitti:Katoppas vaan, vastauksia on tullut ja valaisua asiaan, kiitos!
Eli siis OM 606.96x - koneisiin voi hyvällä onnella laittaa vanhemman rivipumpun ja heittää EGR:t ja sähköiset hukkaportit romulavalle...
Olisiko siis kukaan tehnyt tällaista viritystä, että moiseen koneeseen olisi laittanut mekaanisen pumpun?
Tokihan samaan lopputulokseen pääsee OM 606.91x -koneilla kun ahtaa itse. Lienisikö helpompi nakki kaiken kaikkiaan?
TT
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
En ole kiinnostunut laatikosta enkä w124-korista, kone tulisi vallan eri autoon. Minua kiinnostaa pelkästään kone ja sen toiminta mahdollisimman vähillä sähköillä.
TT
TT
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
No sehän helpottaa kummasti. Ainoat sähköt mitä nämä vanhat kammiokoneet tarvii käydäkseen on startin heräte, startin päävirta ja hehkutus. Tai ei nuitakaan käynnissä pysymiseen tarvitse, käynnistymiseen vain. Nuita 210-korin 606:ia mekaanisella pumpulla ilman sähköhärpäkkeitä on projekti osio pullollaan, yleinen "st-aihio". Jos on tarkoitus ottaa reilummin tehoa niin etsii originaali turbomoottorin, kestävyys on parempi kuin vapari koneella.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Taitaa johonki maastohärpäkkeeseen olla tuloillaan jos vaan nimimerkistä voi jotain päätellä 
Swamberihan laitto siihen patrolliin 606:n, sillähän saattaisi kanssa olla jotain mutua asiasta?

Swamberihan laitto siihen patrolliin 606:n, sillähän saattaisi kanssa olla jotain mutua asiasta?
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
hankit sen alkuperäsen ahdetun 606 koneen. siinä on jykevämmär osat, kun vastaavassa vapaastihengittävässä. sitten heität sen sähköpumpun myydään osastolle ja ostat mynädieselistä kunnon pumpun siihen. näin ollen sulla on kohtuullisen kestävä moottori mekaanisella pumpulla. ja jos tehoja haluaa, niin sitten vaan joku turbo sen alkuperäsen pienoismallin tilalle. ja coolerit yms kondikseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Kiitoksia tästä selostuksesta!JarkkoN kirjoitti:Kannentiivisteen vuoto on aika tavanomainen vika jo 500.000 km:n kohdalla.Jupezki kirjoitti:Näistä kutosdieseleistä puheenollen voisin hieman lainata tätä topicia. Miten kannattaa tarkastaa Mersun dieselkone ostotilanteessa? Olen tässä hieman miettinyt tälläistä erästä Mersua OM603 turbokoneella, jolla on ajettu kuitenkin jo 800tkm. Myyjä ei tiedä muista remonteista kuin suutin- ja syöttöpumppu-remonteista, joten olisi hyvä ostotilanteessa sulkea pois mahdollisimman paljon mahdollisia vikoja tai tulevia remontteja.
Tyhjäkäynnillä öljynpainemittari väpättää ykköspytyn...

Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Joo...tai ehkä tämä ei koskaan toteudu mutta on nykyisen projektin vaihe 2. sitten hamassa tulevaisuudessa ehkä.Pötky kirjoitti:Taitaa johonki maastohärpäkkeeseen olla tuloillaan jos vaan nimimerkistä voi jotain päätellä
Swamberihan laitto siihen patrolliin 606:n, sillähän saattaisi kanssa olla jotain mutua asiasta?
Oon käyny läpi Swamberin topicin jo aiemmin - hieno rojekti - väärä auto

Kiitos tiedoista ja tarkennuksista, eiköhän näillä pärjätä aika pitkälle.
Paljonko muuten tuommonen Mynädieselin mek. pumppu suunnilleen maksaa?
Ja ja,,,paljonko pitää olla budjetti, jos tuommosen koneen peruskunnostaa eli käy läpi ja remppaa kunnolla ennen asennusta? Vai ihan vaan bolt on jos alle 400 tkm mittarissa ja on näennäisesti kunnossa?
TT
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Sanotaan nyt että reilu 1500 euroa saat lyödä pöytään että 8mm elementit on paikallaan. Semmonen kunnostus kannattaa yli 400 tkm jälkeen tehdä että nappaat kannen pois ja viet pajalle jossa koneistetaan istukat, laitetaan seetit uusiksi, läpätään venttiilit ja koneistetaan tasopinta. Tahtoo nuo venttiilit upota ajan kanssa kanteen ja sitten ei enää käy kunnolla. Muuta sille ei oikeastaan kannata noilla kilometreillä tehä jos ei välttämättä halua laittaa laakereita uusiksi.solihull kirjoitti:Joo...tai ehkä tämä ei koskaan toteudu mutta on nykyisen projektin vaihe 2. sitten hamassa tulevaisuudessa ehkä.Pötky kirjoitti:Taitaa johonki maastohärpäkkeeseen olla tuloillaan jos vaan nimimerkistä voi jotain päätellä
Swamberihan laitto siihen patrolliin 606:n, sillähän saattaisi kanssa olla jotain mutua asiasta?
Oon käyny läpi Swamberin topicin jo aiemmin - hieno rojekti - väärä auto
Kiitos tiedoista ja tarkennuksista, eiköhän näillä pärjätä aika pitkälle.
Paljonko muuten tuommonen Mynädieselin mek. pumppu suunnilleen maksaa?
Ja ja,,,paljonko pitää olla budjetti, jos tuommosen koneen peruskunnostaa eli käy läpi ja remppaa kunnolla ennen asennusta? Vai ihan vaan bolt on jos alle 400 tkm mittarissa ja on näennäisesti kunnossa?
TT
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Tuli lopultakin ostettua oma Mese, ja nyt kysyisin että mitkä ovat lohkossa, syöttöpumpun alapuolella, kolme reikää, jossa on kierteet? Minulla ei näissä ole mitään, pitäisikö ne tulpata pultteilla vai?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
mikähän se moottori on?
Siellä on moottorijalkojen pulteille kierteet syöttöpumpun alapuolella...
Siellä on moottorijalkojen pulteille kierteet syöttöpumpun alapuolella...
Re: Kutosdieseliden perustietoa - noviisi kysyy
Katos joo, unohtu laittaa. Elikkä OM603 turbo.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89