tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
onko joku korjannut tehdas kiilloitettuja vanteita ? tarkoitan naamapinnan uudelleen hiontaa ja lakkausta..
linkkiä , vinkkiä ?
päässyt lakan alta hapettumaan, onko oikea tie seuraava : lakkaus pois, koko naamapinnan hionta bout 1000:lla ja siihen kevyt kiilto päälle, tämän jälkeen lakat niskaan. Tarviiko lakka olla jotain spessua alumiinille tarkoitettua ?
linkkiä , vinkkiä ?
päässyt lakan alta hapettumaan, onko oikea tie seuraava : lakkaus pois, koko naamapinnan hionta bout 1000:lla ja siihen kevyt kiilto päälle, tämän jälkeen lakat niskaan. Tarviiko lakka olla jotain spessua alumiinille tarkoitettua ?
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
itseasias ne pitäs sorvata että olis sama pinta. Sorvauksen jälkeen tavallinenkin lakka pysyy hyvin. vaikka jättäis kiillotuksen ihan ekaan karkeimpaan, ni se heikentää lakan tartuntakykyä oleellisesti. se vaha kun jää alumiinin huokosiin.
Itte vedin rälläkän hiomalaikalla karkeus 1000 ja ilman välittäjäaineita ja siihen lakka päälle, ihan perus autolakka. golffin vanteet pari vuotta sitten ja viel o ku uudet.
Itte vedin rälläkän hiomalaikalla karkeus 1000 ja ilman välittäjäaineita ja siihen lakka päälle, ihan perus autolakka. golffin vanteet pari vuotta sitten ja viel o ku uudet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
sehän se ongelma onkin , sorvaus siis. Koska noistakin pitäis reuna kynnöt ja hapettumat ajaa pois -> sorvilta jäljeltä olevat urat poistuu. Sitten pitääkin koko pinta vetää kiiltoon että tulee samanlaista pintaa.
Tehdasmaista sorvin pintaa noihin ei saa syntymään, tai saa mutta tarttis olla cnc sorvi jolla vetäis lastun naamasta.
Siihen en kyllä jaksa uskoa etteikö lakka pysyisi kiilloituksen jäljiltä, jos kunnolla tekee rasvanpoiston ?
Täytyypi miettiä saako vastaavaa pintaa mitenkään muuten jälkikäteen, nuot tekemäsi vanteet ei kelpaisi, liian matat ja harmaat pinnaltaan kun taas noit tehtaan jäljiltä olevat on erittäin kirkkaat ja hopeiset.
Tehdasmaista sorvin pintaa noihin ei saa syntymään, tai saa mutta tarttis olla cnc sorvi jolla vetäis lastun naamasta.
Siihen en kyllä jaksa uskoa etteikö lakka pysyisi kiilloituksen jäljiltä, jos kunnolla tekee rasvanpoiston ?
Täytyypi miettiä saako vastaavaa pintaa mitenkään muuten jälkikäteen, nuot tekemäsi vanteet ei kelpaisi, liian matat ja harmaat pinnaltaan kun taas noit tehtaan jäljiltä olevat on erittäin kirkkaat ja hopeiset.
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
tuossa aiheesta videokin, jostain suorapintaisesta vanteesta tekis helpolla uudet. Tuommoiset kun mulla tarttis sen cnc sorvin.
http://www.youtube.com/watch?v=l8OUnn4u8Hg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=l8OUnn4u8Hg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
jooo sitä ei kotikonstein tuosta kirkkaammaksi saa. Mutta lakka pysyy hyvin
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Kannattaa laittaa tippa tai kaks sinistä akryyliä sinne lakkaan niin ei näytä kellastuneelta. Tulee kirkkaampi vaikutelma... Eikä kannata säikähtää ku lakka on pps-kupissa aivan sinistä, ei sitä vanteen päältä enää huomaa ku on niin ohut kerros...
W638 2.3B '98
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
W123 300TDT '84
W123 300D '78
W203 270CDI '01
W963 316CDI '01
EX: W209, W202 x 2, W201 x 3, W123 x 3 + muun merkkiset
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Tee Läpileikkauksen muotoinen kappale esim vanerista ja liimaa siihen hiomapaperi. Sitten perus sorviin ja painamalla hiot pinnan, ei siihen oikein muutakaan tapaa ole ellei saa tietokoneella ohjelmoitua tuota terän liikettä.
lakka pysyy kiillotetussa jos nurkat ei kulu puhki, tollasessa terävä särmäisessähän ne kuluu! eli R:ää pitää saada kulmiin niin onnistuu!
lakka pysyy kiillotetussa jos nurkat ei kulu puhki, tollasessa terävä särmäisessähän ne kuluu! eli R:ää pitää saada kulmiin niin onnistuu!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Mua kiinnostaa tämä aihe kans.
Omat 17" talvivanteet (MB Sador) kaipais hapettumien poistoa, kiillotusta ja uutta lakkaa. Mut hyvä ois tietää, miten tämä mennee.
Omat 17" talvivanteet (MB Sador) kaipais hapettumien poistoa, kiillotusta ja uutta lakkaa. Mut hyvä ois tietää, miten tämä mennee.
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
tai sitten koittaa vaan tätä peruskikkaa että lakkaa sen kiillotetun pinnan. Kesärenkais se toimii kuitenkin vuosia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Talvipyörissä kesti kiillotetulla pinnalla pulverilakka tasan yhden talven. Koottavissa vanteissa olleiden reikien ympäriltä suola kulutti lakan eli sen terävän särmän ja pääsi sieltä alumiinin ja lakan väliin.. Mobitive myy erikoislakkaa nimeltä Glisten PC, sen luvataan kestävän kellastumattomana suurinpiirtein meriolosuhteissa. Olen itse meinannut kokeilla ainetta muttei ole ikään tullut ostettua.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
se oli muistaakseni jonku parisataa sellanen parin litran pönttö. Olikoha 4l jopa. En ostanut. Litran purkki ja kovete olis ollu jotai 80e rahteineen suomee ebaystä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=283" onclick="window.open(this.href);return false;
63€ / 9,5dl, tolla nyt lakkaa jos useemmatkin naamat..
63€ / 9,5dl, tolla nyt lakkaa jos useemmatkin naamat..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
pätevälle koneistamolle vaan sorviin ja lakka päälle, ite sorvuutin cegnius vanteet ja lakat päälle hyvä tuli eikä ollu ees ylihintanen lysti.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Nuo epk:n vanteet näyttää siltä ettei tuossa naamapinnassa ole yhtään suoraa pintaa pikemminkin et olis pelkää pyöristystä vain?
Jos näin on ongelma sorvauksen kanssa tulee siinä et tarvittais jo ihan alkuperäinen piirustus josta sais näpyteltyä jokaisen pyöristyksen X,Z ja R säteen pisteen muuten ei oo toivoakaan päästä seuraamaan tuota alkuperäistä muotoa
Jos taas kuva vääristää sen verran et on kumminkin suoraa pintaa kaikkialta nii ei kait siinä sitten ongelmaa pitäis olla
Jos näin on ongelma sorvauksen kanssa tulee siinä et tarvittais jo ihan alkuperäinen piirustus josta sais näpyteltyä jokaisen pyöristyksen X,Z ja R säteen pisteen muuten ei oo toivoakaan päästä seuraamaan tuota alkuperäistä muotoa
Jos taas kuva vääristää sen verran et on kumminkin suoraa pintaa kaikkialta nii ei kait siinä sitten ongelmaa pitäis olla
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Minulla on kunnostuksen alla Lorinser RS 90 vanteet jotka on pinnaltaan juurikin tällaiset tehdas kiilloitetut ja ne on muuten tosi hyväkuntoiset mutta lakkapinnassa pientä hiertymä jälkeä. Mitä porukka on mieltä, et kannattaisiko lakkapinta vaan hioa hienolla paperilla kevyesti ja lakata nämä vaan uudelleen sillä lakkapinta ei ole puhki mistään eikä vanteet ole yhtään hapettuneet vaan ainoat vauriot on pientä naarmua lakkapinnoissa.
Minkälainen hiomapaperi olisi paras tällaiseen hommaan jossa olisi tarkoituksena saada uudelle lakkapinnalle tartuntaa..?
Minkälainen hiomapaperi olisi paras tällaiseen hommaan jossa olisi tarkoituksena saada uudelle lakkapinnalle tartuntaa..?
S205 200d Om651 -17
S211 220cdi -10
W201 200b -88
S211 220cdi -10
W201 200b -88
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
pieni hiertymä, siihen riittää pelkkä puleeraus.
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
Oisko laittaa jotain hyvää ainetta vinkiksi jolla tuo puleeraus tehtäisiin..? Ja saisko muutenkin homman jotain neuvoa?
S205 200d Om651 -17
S211 220cdi -10
W201 200b -88
S211 220cdi -10
W201 200b -88
Re: tehdas kiilloitetun vanteen restaurointi ?
laitappa vaikka kuvaa ensin niin osaa sanoa lähteekö puleeraten vai ei, tartte turhaa aineita hankkia.