Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Lopettakaa jo isot miehet tuo riitely tämä oli mielenkiintoinen tredi luke ennen, kuin tuo toistensa morkkaaminen alkoi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
hyvä... koska itse olin sitä mieltä, että sillä paperilla sai pyyhkiä heti sen saatuaani enkä minä karehdi ketään, joskun tunne jotain, jota sanotaan kai säälintunteeksi, mutta en ole varma onko se sitä, koska psykopaatti ei kuulemma voi sellaista tuntea...veskola kirjoitti:Olen ihan samaa mieltä, että sillä 20 vuoden takaisella paperilla voi pyyhkiä hanuria ihan kuten sillä sinun autonasentajan paperilla. Nykyään vaikuttavat ja pätevät vain viimepäivien teot, ei pölyyntyneet paperit. Niin että ei sinunkaan tartte sitä kadehtia, kun se pitää näköjään aina aika ajoin kaivaa esiin
Hienoa että jatketaan tällä huumoriosiolla edelleen
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
minä en aikaan riitele tai ota näitä tosissani, toivottavasti ei kukaan muukaan (luotan myös veskolaan niin paljon, että ei sekään ota tosisaan... tai mistä sen tietää, toivottavasti ei ota...)arska10 kirjoitti:Lopettakaa jo isot miehet tuo riitely tämä oli mielenkiintoinen tredi luke ennen, kuin tuo toistensa morkkaaminen alkoi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin niitä hulluuden ensimmäisi oireitahan on pitää itseään viisaana
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sä et nyt pysynyt mukana... viisaus ja älykkyys on ihan eri asia... olen kyllä niin älykäs, että tunnistan olevani "hullu" (lähinnä sellaisessa positiivissa "kyllähullu" merkityksessä) viisaaksi en missään tapauksessa itseäni laske... ei viisas ihminen joudu sellaisiin tilanteisiin, mihin minä joskus itseni järjestänS202 kirjoitti:Niin niitä hulluuden ensimmäisi oireitahan on pitää itseään viisaana
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tätä aihetta voisi vähän siivota, vai mitä ? Vaikka jakaa nämä meidän ooteet toisaalle.
Tarpeeksi ottaa jo päähän se että joku %¤&¤&/#¤%¤ poisti kokonaan topikin jossa oli paljon paljon asiaa cdi virittämisestä, ettei tämäkin koe ajan myötä saman kohtalon
Tarpeeksi ottaa jo päähän se että joku %¤&¤&/#¤%¤ poisti kokonaan topikin jossa oli paljon paljon asiaa cdi virittämisestä, ettei tämäkin koe ajan myötä saman kohtalon
wiimax.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ainakin kaks viimestä sivua olis sama pyyhkästä menemään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
totta. niillä, kun ei ole mitään tekemistä pumpun säätämisen kanssa. jos keskityttäs taas aiheeseen. kinastelut ja väittelyt voidaan hoitaa sitten vaikka offtopikissa, tai jossain muualla.Siekkinen kirjoitti:Ainakin kaks viimestä sivua olis sama pyyhkästä menemään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Hyvin joutaa pois kun ei niitä ybersäätöohjeita julkaistukkaan, mistä tämä lässytys alkoi.....
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
onhan ne julkaistu... tai korjattu nuo veskolan alkuperäisen ohjeen virheet, mutta jos on niin älykääpiö, ettei niitä löydä, niin sille ei kukaan voi mitään...kasiässä kirjoitti:Hyvin joutaa pois kun ei niitä ybersäätöohjeita julkaistukkaan, mistä tämä lässytys alkoi.....
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Se tässä justiinsa oli minulla asiana alunperin, ettei tästä 20 sivun paskasta enää löydä yhtään mitään. Olisit nyt vain kirjoittanut ne hienot ohjeet puhtaaksi niin olisi editoinut ne paikoilleen tuonne ekan sivun kolmanteen viestiin, mutta kun ei niin ei sitten. Kyllähän noita dieselin säästäjiä ja 60 köröttelijöitä tuntuu tässä maassa riittävän, joten ohjeet olisi paikoillaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ai jaa, että tämä ei nyt sitten enää pädekkään...veskola kirjoitti:Ohjeet on tehty sillain, että se tosiaan onnistuu kotipihalla perusjampalta ilman, että siinä tuhrataan monta iltaa ja ajetaan kymmen testilenkkiä. Sen takia muihin ruuveihin ei saa kajota. Kansi auki, ruuvaus ja kansi kiinni, se on kuin keski-ikäisen sukupuoliyhdyntä ! Niin ja lähtökohta on normaali, tehtaan vireissä olava auto, ei mikään frikiti.
Jos ohjeisiin jotain tarttis lisätä on se kaasuvaijerin löysentäminen.
no, laitan tähän nyt jotain, josta jokainen voi poimia ne itselleen tarvittavat tiedot... heitä tämä vaikka tuonne etusivulle...
lontoonkieliset hyvät ohjeet pumpun säädöstä (ensin on MW pumpun ohjeet ja lopussa M pumpun ohjeet) http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/" onclick="window.open(this.href);return false;
ensin pumpun ruuvit ja niiden tarkoitus/vaikutus...
-tyhjäkäyntiruuvi (vaikuttaa nimensä mukaan tyhjäkäyntiin, kannattaa ruuvata niin ulos kuin tulee, yleensä joutuu myös lyhentämään, koska ottaa takakanteen kun on ruuvattu niin ulos kuin tulee)
-tyhjäkäynnin hienosäätö (joko alipaine kellolla tai ilman, tämän avulla säädetään tyhjäkäyntiä, ja tämän avulla ei saa yrittää pienentää tyhjäyntiä liikaa, eli ei saa ruuvata pohjaan, vaan yritetään pitää siinä säädön keskivaiheilla)
-tyhjäkäynnin kierrosten tasaus (tämän ja tyhjäkäynnin hienosäädön avulla säädetään tyhjäkäynti sellaiseksi, ettei kone stumppaa, kun tulee kuormaa, mutta tyhjäkäynti ei silti ylitä n. 650-700 rpm)
-max. kierrokset (tällä säädetään kuinka paljon kone ottaa kierroksia paikallaan ilman kuormaa, ns. ryntäytys kierrokset, eli ei kannata hullutella, ettei tule kansi/venttiiliremonttia, voimaa tällä ei käytännössä saa yhtään lisää, ainostaan moottorivaurion tai riskin saada sen kasvaa huomattavasti)
-torque capsul (ns. vetävät kierrokset, varsinainen säätö tehdään shimmaamalla jousta prikkojen avulla... normaali säätäjälle riittää se, että tämän löysäämisellä saadaan kierrokset laskemaan tyhjäkäynnille, jos ne jää huutamaan kaasun painalluksen jälkeen)
-syöttöruuvi (tällä määrätään max. syöttö, mitä pumppu antaa tuottoa, kun kaasu polkaistaan pohjaan, kun syöttöä lisätään riittävästi, myös tätä ruuvia joutuu lyhentämään, ettei ota takakanteen...)
-alppikello (jos sellainen on, toimii samoin kuin morkooli, sen avulla saadaan max. syöttöä rajattua helposti sen jälkeen, kun pumppu on ruuvattu max. säätöihin, enää ei siis tarvitse takakannen alle mennä, vaan kaikki syöttöön liittyvät säädöt hoituu jatkossa siitä yhdesta helposti käsillä olevasta ruuvista... tyhjäkäynti ym. pysyy ihan hyvinä riippumatta siitä otetaanko max. syöttö ulos, vai ajellaanko katsastus säädöillä...)
ruuvajille vinkiksi, että mitään kierrosmääriä ruuvien kierroksista ei voi antaa... "kaikki vaikuttaa kaikkeen" periaate on se mikä pitää muistaa, kun ylitetään ne perus 1 kierros syöttöä ja 1 kierros tyhjäkäyntiä aloittelijan ohjeet, jos et tiedä mitä haluat, niin älä edes aloita... lue nuo lontoonkieliset ohjeet ajatuksella, niin kyllä se siitä aukee... näillä tiedoilla saa yleensä myös tolkuttoman pilalle ruuvatun pumpun takaisin tähän maailmaan... säätäminen suoritetaan moottorin käydessä pumpun takakansi auki, koska ruuvien kierrokset on luokkaa 1/20 -2 kierrosta, riippuen ruuvista ja mitä sen halutaan tehdä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Lisään vielä tuohon että tyhjäkäynnin tasainta kannattaa säätää auto käynnissä ettei tyhjäkäynti mene kokonaan hukkaan. Eikä kannata säikähtää kun avaimen asettelee paikalleen niin kierrokset nousee säätöhän on niin että aukipäin laskee ja kiinni nousee (tietyssä vaiheessa alkaa tehdä vähän mitä sattuu mutta niin pitkälle tuskin tarvii ruuvata).
Torque capsulin säätö tapahtuu niin että avataan ensin se 22mm lukitusmutteri ja käännetään sormilla aukipäin ja kokeillaan ryntäyttämällä laskeeko kierrokset. Jos ei laske niin puoli kierrosta auki niin kauan että laskee ja lopulta vartti kiinnipäin ja jos edelleen laskee niin antaa olla siinä. Kannattaa huomioida että kun lukitusmutterin laittaa kiinni, säätö muuttuu ehkä jopa vartilla. Avaaminen laskee koko ajan tehollisia kierroksia alaspäin.
Edit. Olis pitänyt lukea huolella kun osa tuosta jo lukikin ylhäällä.
Torque capsulin säätö tapahtuu niin että avataan ensin se 22mm lukitusmutteri ja käännetään sormilla aukipäin ja kokeillaan ryntäyttämällä laskeeko kierrokset. Jos ei laske niin puoli kierrosta auki niin kauan että laskee ja lopulta vartti kiinnipäin ja jos edelleen laskee niin antaa olla siinä. Kannattaa huomioida että kun lukitusmutterin laittaa kiinni, säätö muuttuu ehkä jopa vartilla. Avaaminen laskee koko ajan tehollisia kierroksia alaspäin.
Edit. Olis pitänyt lukea huolella kun osa tuosta jo lukikin ylhäällä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Entäpä sitten, onko syöttöruuvia ruuvattu jo liikaa jos torque capsulia pitää avata? Meinaan että mitä hyötyä on enää lisätä syöttöä jos tuota ruuvia joutuu ruuvaamaan aukipäin jolloin syöttöä aletaan rajoittaa ainavaan aiemmin?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Saadaan lisää vääntöä alemmille kierroksille. Huipputehoja ei noin päin haeta jos halutaan että kierrokset vielä palautuu.S202 kirjoitti:Entäpä sitten, onko syöttöruuvia ruuvattu jo liikaa jos torque capsulia pitää avata? Meinaan että mitä hyötyä on enää lisätä syöttöä jos tuota ruuvia joutuu ruuvaamaan aukipäin jolloin syöttöä aletaan rajoittaa ainavaan aiemmin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jep, saadaan esim. automaatti vaparista paljon mukavempi käyttöauto, kun alakierroksilla on max. määrä voimaa, kukaan kuitenkaan yli 3000 rpm jatkuvasti huudata jotain 100 heppaista vaparia... tai en minä ainakaan... itse en kyllä törmännyt tuohon ilmiöön, etä syöttö leikautuisi liikaa tai liian alhaalta, konehan alkoi tukehtua polttoaineeseen jo 3000 rpm jälkeen, kun hain niitä rajoja max. syötölle... (vaparin ongelma) alppikellosta tein sitten hienosäädön max. syötölle...Siekkinen kirjoitti:Saadaan lisää vääntöä alemmille kierroksille. Huipputehoja ei noin päin haeta jos halutaan että kierrokset vielä palautuu.S202 kirjoitti:Entäpä sitten, onko syöttöruuvia ruuvattu jo liikaa jos torque capsulia pitää avata? Meinaan että mitä hyötyä on enää lisätä syöttöä jos tuota ruuvia joutuu ruuvaamaan aukipäin jolloin syöttöä aletaan rajoittaa ainavaan aiemmin?
ja kun syöttöä ruuvataan lisää, muuttuu myös torque capsulin toiminta, se liittyy siihen pumpun säätimen toimintaan...
eli jos syöttö alkaa leikkaantua sanotaan vaikka 3500 rpm vakio syötöllä, syötön lisäämisellä saadaan hinattua sitä pistettä ylemmäs vaikka 5000 rpm kohdalle, usein tietysti kierrokset jää huutamaan ja torque capsulia on avattava, ja sen säädön jälkeen, jos hyvin käy, syöttö alkaa leikkaantua vasta 4500 rpm jälkeen ja kierrokset ei jää huutamaan... kaikki vaikuttaa kaikkeen on periaate säätämisessä... sitten jos oikein tosissaan haluaa vaikuttaa vetäviin kierroksiin, otetaan torque capsul pois, puretaan se ja shimmataan jousipaine uusiksi (lisää vetäviä =jäykempi jousi, vähemmän vetäviä =lievempi jousi)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Hmm mitehän on, uskaltaako tuota alppikelloa säätää "kovemmalle" jospa tuo on säädetty katsastukseen nyt
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
sen ruuvaaminen on vaparissa 100% turvallista... sillä ei siis pumppua saa sekaisin, vaikka tekis mitä ja säätö, jos se jotain vaikuttaa, on hyvin hienovaraista, luultavasti et kuitenkaan saa kuin rajattua sillä syöttöä, yleensä se on jätetty siihen max. syöttöasentoon, vaikka pumppua muuten oliskin ruuvailtu...M4ketech kirjoitti:Hmm mitehän on, uskaltaako tuota alppikelloa säätää "kovemmalle" jospa tuo on säädetty katsastukseen nyt
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
eikö vois tehä topikin, missä lukis tästä topikista poimittuja ohjeita ja sitten topikki lukitaan niin että siellä ei päästä keskustelee paperien hanuriin tunkemisesta :D:D:D:D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuli tossa itekkin nyt sitten säädeltyä pumppua. Lähtökohtana ruuvaamaton vakio pumppu. Auto w124 300 turbo.
Tyhjäkäynnin otin niin ulos kuin tulee, syöttöä pistin n.5 kierrosta auki. max kierroksia 4 kierrosta kiinni.
Noissa säädöissä auto käyntiin ja kierrokset oli +3000 kierrosta kokoajan, sitten säätelin tyhjäkäynnin tasainta 1 kierroksen ulospäin ja auto käymään, hienosäädöllä säätelin loput ja tyhjäkäynti nyt n.800
Nyt kun tyhjäkäynti oli saatu kohdilleen niin kun kaasua antoi jäi kierrokset huutamaan, joten auto käymään ja otin tuota torque capsulea pikkuhiljaa ulospäin ja välillä kaasuttelin autoa, kaikkiaan jouduin ottamaan sitä vähän yli kierroksen verran auki. Jätin siihen asentoon että kierrokset laskee hiukan hitaammin kuin vakiona, mutta suht nopeasti kuitenkin.
Näillä toimenpiteillä sain itselleni ainakin pumpun säädeltyä aikas hyvin kohdalleen, käy nätisti ja mustaa tulee reippaasti.
Tyhjäkäynnin otin niin ulos kuin tulee, syöttöä pistin n.5 kierrosta auki. max kierroksia 4 kierrosta kiinni.
Noissa säädöissä auto käyntiin ja kierrokset oli +3000 kierrosta kokoajan, sitten säätelin tyhjäkäynnin tasainta 1 kierroksen ulospäin ja auto käymään, hienosäädöllä säätelin loput ja tyhjäkäynti nyt n.800
Nyt kun tyhjäkäynti oli saatu kohdilleen niin kun kaasua antoi jäi kierrokset huutamaan, joten auto käymään ja otin tuota torque capsulea pikkuhiljaa ulospäin ja välillä kaasuttelin autoa, kaikkiaan jouduin ottamaan sitä vähän yli kierroksen verran auki. Jätin siihen asentoon että kierrokset laskee hiukan hitaammin kuin vakiona, mutta suht nopeasti kuitenkin.
Näillä toimenpiteillä sain itselleni ainakin pumpun säädeltyä aikas hyvin kohdalleen, käy nätisti ja mustaa tulee reippaasti.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kävitkö jo koeajolla, että miltä ajossa vaikuttaa... pitääkö kierrokset esim. tasaisena tasakaasu ajossa, vai yrittääkö ryntäillä jne. että on sellainen miellyttävä ajaa myös matkaa...TS_W124 kirjoitti:
Näillä toimenpiteillä sain itselleni ainakin pumpun säädeltyä aikas hyvin kohdalleen, käy nätisti ja mustaa tulee reippaasti.
eihän se niin vaikeata ollut niin ja morkoolilla saat sitten sitä turhaa ahtamatonta syöttöä hienosäädettyä, ettei ihan turhaan savua...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kyllähän sillä tuli koeajot heitettyä ja ei ole mitään ongelmia kierrosten kanssa ja ihan kivasti tuli tehoa lisää.
Ei kyllä mikään paha homma tuota pumppua ole säädellä, aika helposti saa tyhjäkäynnin kohdalleen ja kierrokset tippumaan kun vaan pitää autoa käynnissä samalla kun säätelee.
Ei kyllä mikään paha homma tuota pumppua ole säädellä, aika helposti saa tyhjäkäynnin kohdalleen ja kierrokset tippumaan kun vaan pitää autoa käynnissä samalla kun säätelee.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Oisit vielä sellasen muutoksen voinu tehä että "hienosäätöä" vaan isommalle ja tasaimesta lisää pienemmälle niin pysyy tyhjäkäynnillä mukavasti kierrokset paikallaan vaikka tekis mitä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Kyllähän tuon pystyy vieläkin tekemään, mutta mitäs hyötyä siitä on?Siekkinen kirjoitti:Oisit vielä sellasen muutoksen voinu tehä että "hienosäätöä" vaan isommalle ja tasaimesta lisää pienemmälle niin pysyy tyhjäkäynnillä mukavasti kierrokset paikallaan vaikka tekis mitä
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
kai nyt joka jätkä haluu että oma auto käy nätistiTS_W124 kirjoitti:Kyllähän tuon pystyy vieläkin tekemään, mutta mitäs hyötyä siitä on?Siekkinen kirjoitti:Oisit vielä sellasen muutoksen voinu tehä että "hienosäätöä" vaan isommalle ja tasaimesta lisää pienemmälle niin pysyy tyhjäkäynnillä mukavasti kierrokset paikallaan vaikka tekis mitä
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
aivan, mutta pysyy ne kierrokset nyt jo koko ajan tasaisena vaikka mitä tekee. Ajattelin vaan että onko sitä jotain muutakin hyötyä kuin että käy nätisti tyhjäkäyntiä.killerimersu kirjoitti:kai nyt joka jätkä haluu että oma auto käy nätistiTS_W124 kirjoitti:Kyllähän tuon pystyy vieläkin tekemään, mutta mitäs hyötyä siitä on?Siekkinen kirjoitti:Oisit vielä sellasen muutoksen voinu tehä että "hienosäätöä" vaan isommalle ja tasaimesta lisää pienemmälle niin pysyy tyhjäkäynnillä mukavasti kierrokset paikallaan vaikka tekis mitä
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei siitä muuta ole mutta monesti tuo ruuvi on ruuvattu niin kiinni että kierrokset tipahtaa vaihe päällä tai kun rattia kääntää.TS_W124 kirjoitti:aivan, mutta pysyy ne kierrokset nyt jo koko ajan tasaisena vaikka mitä tekee. Ajattelin vaan että onko sitä jotain muutakin hyötyä kuin että käy nätisti tyhjäkäyntiä.killerimersu kirjoitti:kai nyt joka jätkä haluu että oma auto käy nätistiTS_W124 kirjoitti:Kyllähän tuon pystyy vieläkin tekemään, mutta mitäs hyötyä siitä on?Siekkinen kirjoitti:Oisit vielä sellasen muutoksen voinu tehä että "hienosäätöä" vaan isommalle ja tasaimesta lisää pienemmälle niin pysyy tyhjäkäynnillä mukavasti kierrokset paikallaan vaikka tekis mitä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Haloja!
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?
Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?
Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
alota ny ens alkuun vaikka ruuvaamalla parikierrosta. automaatti vehkeissä on se alipainehässäkkä ku menee vaihdelaatikolle. ja laatikon säätämisestä ohjeita voi saada vaikka käyttäjältä: Siekkinennäätä kirjoitti:Haloja!
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?
Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ok. Voiko automaatin pumppua laittaa manuaaliin?killerimersu kirjoitti:alota ny ens alkuun vaikka ruuvaamalla parikierrosta. automaatti vehkeissä on se alipainehässäkkä ku menee vaihdelaatikolle. ja laatikon säätämisestä ohjeita voi saada vaikka käyttäjältä: Siekkinennäätä kirjoitti:Haloja!
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?
Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd