Vakionopeussäädin ja vikatila!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tähtiensota
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 18.08.2012 07:08

Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja Tähtiensota »

Hei viisaat, vihjeitä kaipaisin ongelman ratkaisuun.
Auto on S320 CDI vm 2004. Erikoinen ongelma: jos käytän vakionopeussäädintä pidempään (20min) moottori menettää tehot jai menee vikatilaan. Varoitusvalot eivät pala ja auton uudelleen käynnistys kuittaa vian. Vikakoodin luku näyttää:tuntematon vika . Ongelmaa ei tule ilman vakionopeussäätimen käyttöä. Ohjainlaitevika? Kenelläkään kokemusta mistä ongelmaa voisi hakea, uusimatta elektroniikkaa asteittain ja kalliisti!
Kiitos etukäteen ajatuksista.
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Eiköhän ensimmäinen vaihtoehto ole ottaa se vakkarin ohjainboxi pöydälle auki ja tarkistaa kaikki juotokset sisältä. Ja samalla katsella, että kondensaattorit on terveen näköisiä.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tämä oli siis 2004-mallinen auto, luulisi konkkien olevan vielä kunnossa. Ja se vakkarin ohjainboksihan on se CDI-moottorinohjainboksi.

Mikähän se testeri oli jolla luettiin tuntematon vika? Onnea vaan sotaan ainakin tämän yhden tähden kanssa.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Tähtiensota kirjoitti: Vikakoodin luku näyttää:tuntematon vika .
Stari on hyvä laite vikatilojen tutkimiseksi.
Mainitulla laitteistolla pääsee kaikkiin ohjainlaitteisiin käsiksi. :wink:
Jos ajelet Turun seudulla, niin katsotaan mikä se " tuntematon vika " on.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tähtiensota kirjoitti:Hei viisaat, vihjeitä kaipaisin ongelman ratkaisuun.
Auto on S320 CDI vm 2004. Erikoinen ongelma: jos käytän vakionopeussäädintä pidempään (20min) moottori menettää tehot jai menee vikatilaan. Varoitusvalot eivät pala ja auton uudelleen käynnistys kuittaa vian. Vikakoodin luku näyttää:tuntematon vika . Ongelmaa ei tule ilman vakionopeussäätimen käyttöä. Ohjainlaitevika? Kenelläkään kokemusta mistä ongelmaa voisi hakea, uusimatta elektroniikkaa asteittain ja kalliisti!
Kiitos etukäteen ajatuksista.
Ensimäisenä tarkista renkaat kuluneisuus (koko pitää olla edessä ja takan sama) myös paineet,
tuntuuko välyksiä jossain nivileissä, jos ei noissa mittään niin
*:rin piuhan päähän jonnekin
(jos etelä suomessa ajelet niin kurvaa kuusen alle ;) tutkaillan mikä sitä vaivaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Varmaan jotain muutakin vikaa kuin nuo perusjutut vakkarin pois kytkeytymisestä (renkaat, paineet, laakerien/nivelien väljyys ja anturiongelmat siitä) kun auto menee vikatilaan ja tehot putoaa. Mutta samalla nekin selviää kuusen alla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:Varmaan jotain muutakin vikaa kuin nuo perusjutut vakkarin pois kytkeytymisestä (renkaat, paineet, laakerien/nivelien väljyys ja anturiongelmat siitä) kun auto menee vikatilaan ja tehot putoaa. Mutta samalla nekin selviää kuusen alla.
Jep melkovarmasti jotain muutakin vikaa kuin perusrenkaan koko ja muutmainitut perus tarkistukset,
Perus jutut mitä voi tarkistella helposti vaan tuntuu monilta "paniikissa" unohtuvan tarkistella kun pelko on pahemasta,
Edellä mainitut väljät/anturit pääsee vaikutamaan tehoihin/vikatilaan ecp:en kautta

Tiedä sitten varmasta seliviääkö tutkailla ensin, mutta ehkö edes jotain suuntaa sataa kuusenalta löytyä :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Tähtiensota
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 18.08.2012 07:08

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja Tähtiensota »

Kiitos kovasti vastauksista. Autoa remontoitiin usealla tuhannella ja sekä etu, että takapään nivelet pääosin vaihdettu, samoin 1 ilmajousi, jonka osan hinta pelkästään 1280 Eur. Renkaat aivan uudet samoin vanteet suoraan pakasta, joten mekaanisesta syystä tuskin kyse.
Itse epäilen ohjaiyksikköä tai vaihtoehtoisesti voiko pakokaasujen kierrätysjärjestelmä tehdä tuon tyyppistä ongelmaa. Alipaineongelma tuskin kyseessä, koska ongelma esiintyy vain vakkarin käytön yhteydessä ja silloinkin vain pitkää vakkaria käytettäessä.
Kerron, kun olen saanut auton mersun oman piuhan jatkeeksi.
Avatar
CountZero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 30.11.2009 00:15
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CountZero »

Voisiko kyseessä olla vaihdelaatikon johdinlevyssä oleva nopeusanturi? Omassa vuotta vanhemmassa CDI AMG:ssa oli jokin aika sitten murheita ensin juurikin vakionopeudensäätimen kanssa, kunnes ongelma paheni niin, että lopulta loota herkesi vaihtamasta kokonaan. Uudelleenkäynnistys auttoi jonkin aikaa kunnes (ilmeisesti?) vikamuisti täyttyi, eikä enää auttanut muuta kuin ajaa yhdellä vaihteella pajalle.

Tässä nyt tällainen arvaus, kun on vielä tuoreessa muistissa.

Edit: Ja vika siis korjaantui tuon johdinlevyn vaihdolla. Ei ole vakionopeudensäädinkään nikotellut sen jälkeen.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos laatiko/turbin/sen lukitus
temppuilee niin vakkari ei toim,
Toisin siitä ei tule tuntematonta vikaa ainakaan *:rilla
Kertoilee melko selvästi mikä on samoin johdin levy tapauksessa,
Myös ECU:n ja TCU:kin välisistä yhteys onklmistakin koodi

Tekee siis vain vakkarilla ei jos ajelee kaasupoljin samassa asenossa saman matkan?
Vaiva sopii oikeestaan tasa kaasulla ajelun jälkeinen vika tila,
ahtopainen alitus, putkitukossa
Nuokin tosin näkyy *:rilla ja monnella muulakin teserillä/konstilla

Eli mikä olikaansysteemi mikä koodin antoi?
(*:riikin joskus ilmoitelee tuntemattomatomasta viasta esim jos vika on jarruihin liityvä ja näkyy vaihtamisen alla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
RamiL
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 17.07.2012 02:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja RamiL »

Terve, täällä uusi käyttäjä kyselee vähän samasta aiheesta. Vaihdoin kesällä merkkiä pitkän Chrysler-putken jälkeen ja Mersun sielun ulottuvuudet ovat vielä tuntemattomia.

Auto on -06 Vito 115CDI 4x4 automaatti, veivattu 150tkm. Tänään aamulla vakionopeussäädin toimi moitteettomasti mutta kesken ajon putosi pois päältä eikä kytkeydy uudelleen, edes sammuttamisen jälkeen. Limiterin valo viiksessä toimii. Hassua oli se että puolen tunnin moottoritieajon jälkeen laatikko alkoi vaihtaa ylöspäin aivan liian aikaisin ja kickdown ei toimi. Laatikko"vika" katosi auto uudelleen käynnistämällä mutta vakkari ei toimi vieläkään. Mikään mittariston merkkivaloista ei antanut mitään palautetta episodin aikana.

Kottero on ollut minulla vasta pari kuukautta, tuona aikana vastaavaa ei aiemmin ole tapahtunut. Vakionopeussäätimelle en löytänyt sulaketta. Minulla ei ole mitään laitetta jolla tämän vehkeen tietotekniikkaa voisi tarkemmin tutkia.

Kenen puoleen käännyn Espoon suunnalla, toistaiseksi ainoa tietämäni on kehäveho?
2006 W639 115CDI 4x4A
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RamiL kirjoitti:Terve, täällä uusi käyttäjä kyselee vähän samasta aiheesta. Vaihdoin kesällä merkkiä pitkän Chrysler-putken jälkeen ja Mersun sielun ulottuvuudet ovat vielä tuntemattomia.

Auto on -06 Vito 115CDI 4x4 automaatti, veivattu 150tkm. Tänään aamulla vakionopeussäädin toimi moitteettomasti mutta kesken ajon putosi pois päältä eikä kytkeydy uudelleen, edes sammuttamisen jälkeen. Limiterin valo viiksessä toimii. Hassua oli se että puolen tunnin moottoritieajon jälkeen laatikko alkoi vaihtaa ylöspäin aivan liian aikaisin ja kickdown ei toimi. Laatikko"vika" katosi auto uudelleen käynnistämällä mutta vakkari ei toimi vieläkään. Mikään mittariston merkkivaloista ei antanut mitään palautetta episodin aikana.

Kottero on ollut minulla vasta pari kuukautta, tuona aikana vastaavaa ei aiemmin ole tapahtunut. Vakionopeussäätimelle en löytänyt sulaketta. Minulla ei ole mitään laitetta jolla tämän vehkeen tietotekniikkaa voisi tarkemmin tutkia.

Kenen puoleen käännyn Espoon suunnalla, toistaiseksi ainoa tietämäni on kehäveho?
Terve tuloa aiheen pariin,
onkos tehot normaalisti tallella ja ottaako kierroksia yli 3000rmp,
oliko tapahtuma hetkellä kärry perässä?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
RamiL
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 17.07.2012 02:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja RamiL »

Ei kiertänyt polkemalla edes kolmea tonnia. Kärryä ei ollut perässä ja kontti tyhjänä mutta ajaminen tuntui siltä että kyydissä on kymmenen sumopainijaa. Valoista pääsi liikkeelle mutta hidastelu hävetti.

Autoon on vaihdettu pari viikkoa takaperin joku vaihteiston sähköliitin josta vuoti hiukan öljyä.
2006 W639 115CDI 4x4A
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RamiL kirjoitti:Ei kiertänyt polkemalla edes kolmea tonnia. Kärryä ei ollut perässä ja kontti tyhjänä mutta ajaminen tuntui siltä että kyydissä on kymmenen sumopainijaa. Valoista pääsi liikkeelle mutta hidastelu hävetti.

Autoon on vaihdettu pari viikkoa takaperin joku vaihteiston sähköliitin josta vuoti hiukan öljyä.
tarkistetetiinko samalla sen vaihteiston ohjainboxsi että öljy ei ollut sinne asti noussut,

muita tarkisteltavia jarruvalon katkaisin jos vika ei noista löydy niin *:rin piuhan päähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
RamiL
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 17.07.2012 02:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja RamiL »

CDI203 kirjoitti:
tarkistetetiinko samalla sen vaihteiston ohjainboxsi että öljy ei ollut sinne asti noussut,

muita tarkisteltavia jarruvalon katkaisin jos vika ei noista löydy niin *:rin piuhan päähän
Eipä tarkistettu ja nyt vasta oivalsin että aiheesta on paljon keskusteltu ja ohjeita ovat aiemmat jakaneet. Perehdyn noihin. En ole oikein perillä mitkä ohjeet eri korimallien välillä ovat yhteensopivia, olen kuvitellut että joku osa Viton voimansiirrosta on PSA:n valmistetta.

Kiitos lempeästä suhtautumisesta aloittelijaan.
2006 W639 115CDI 4x4A
RamiL
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 17.07.2012 02:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja RamiL »

No niin, täällä vakionopeussäätimen vika korjautui viiksen vaihdolla. Vanhaa ei ole vielä tutkittu, joku Boschin testeri palautti että ainoastaan viiksen nappi toimii, muut liikeradat ei. Laatikon vaihto-ongelmia ja nuhaisuutta ei ole tuon yhden ainoan kerran jälkeen esiintynyt, en tiedä onko asioilla yhteyttä toisiinsa. Loogista olis päätellä että joku aivo voi mennä vikatilaan jos vaikka viiksessä on ollut kaksi kontaktia yhtä aikaa päällä mutta se on pelkkää arvailua.
2006 W639 115CDI 4x4A
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeussäädin ja vikatila!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RamiL kirjoitti:No niin, täällä vakionopeussäätimen vika korjautui viiksen vaihdolla. Vanhaa ei ole vielä tutkittu, joku Boschin testeri palautti että ainoastaan viiksen nappi toimii, muut liikeradat ei. Laatikon vaihto-ongelmia ja nuhaisuutta ei ole tuon yhden ainoan kerran jälkeen esiintynyt, en tiedä onko asioilla yhteyttä toisiinsa. Loogista olis päätellä että joku aivo voi mennä vikatilaan jos vaikka viiksessä on ollut kaksi kontaktia yhtä aikaa päällä mutta se on pelkkää arvailua.
Mahdolista se on, myös toisin päin vakaarin vika voi johtua puutelisesta/väärästä nopeus tiedosta laatikolta,
mutta ei ole tavatonta että viiksi hajoaa(huomasithan että kun se lim on painettuna päälle ei vakkari toimi eli jos se jumitta vaikka pohjaan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin