om606 viritys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tua Google on aika kova sana hakemaan tietoa ja osia, ei kellään ole päässä tietoa mistä juuri tänään halvimmalla ja järkevimmin saa osia:

http://www.google.fi/#q=4+bar+map&hl=fi ... 00&bih=780" onclick="window.open(this.href);return false;


Sitten se pitää osata vielä kytkeä, jollei se onnistu niin kannattaa unohtaa koko homma suosiolla. Tiedän kovanluokan turbovirittäjiä, joilta ei nuo sähköantureiden asennukset joko onnistu tai sitten ne ei voisi vähempää kiinnnostaa. :D Usein lastuntekijääkään ei voisi vähempää kiinnostaa aihio, jonka anturit ja sähköt on aivan sekaisin.

Minulla itselläni on tälläinen:
Kuva
mutta tänään se ohjaa vain jarrutehostajaa :lol:

ja kuten kuvasta selviää tuon asennus ei onnistu ruuvimeisselillä.

edit: Katoppas, joku on viitsynyt vääntää bisneksen MAP aiheesta suomessakin: http://www.vpv-motorracing.fi/MAP-Manual-FI-v1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Loota rojektiin hommasin ite tollasen 6bar MAP joka m12x1.5 jengalla ja mukana tuli letkukara josko moista haluaa käyttää.
Nätti oli toon sit iskee toi 3nap superseal liitin.

Kuva
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Siekkinen kirjoitti:Niin kyllä se ennen ohjelmointia pitää vaihtaa mutta ei kannata paria viikkoa ennen kun se on aika tylsä ajella niin laiskalla autolla :lol:

just tota mäkin tarjoitin. vaihan mapin sit kun auto ajetaan säätöön.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Kysäsettä tuikulta 4:n barin mapin numeroa
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
A007 153 0028

Se oli kyllä siellä "hävinneessä" ketjussa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Saaks ton 4bar mapin tilattua vain merkki liikkeestä, vai löytyykö tolla sarjanumerolla ihan mistä liikkeestä vaan, joka myy mappeja?

Tulee vähän tyhymä olo näistä kysymyksistä :lol: mut ehkäpä sitä pikkuhilijaa viisastuu näitten disel viritystekin kans :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

No etköhän sinäkin kohta opi, että merkkiliikkeen sijaan kysytään aina ensin KL-varaosista. Ne vaikka tilaavat minkä vain mersun alkuperäisen osan. Sopiikos tuo tuikun osa suoraan tähän väyryseen, sehän helpottaa asiaa aika paljon.

Jeemullakin näyttää olevan asiallisen oloinen MAP, mikäs semmosen hinta oli ja löytyykö speksilehdykkää ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

Ajattelin että soittelen ja häiritten jeemua täs joku päivä :lol:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja S202 »

http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/33/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuola on monenlaisia mappiantureita kuvien kera, kato jos löytyis saman näkönen ku se vakio mutta 3-4 barin.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:
Jeemullakin näyttää olevan asiallisen oloinen MAP, mikäs semmosen hinta oli ja löytyykö speksilehdykkää ?
127euro onpi ovh http://www.finjector.com/verkkokauppa/d ... S-6-XX.pdf
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

tuossa olis kuva map anturista. Löytyykö jeemu teiltä motista 4bar mappia, joka sopii suoraa tohon alkuperäisen paikalle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

tuossa on linkki alkuperäisestä map anturista.

http://www.alibaba.com/product-gs/20428 ... 07_17.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

tuikku kirjoitti:.
A007 153 0028

Se oli kyllä siellä "hävinneessä" ketjussa.
kl varaosista löytyy mappi numerolla 59663 ja sen alkuperäis numero on tuo A007 153 0028. Eli eikös tuo on 4bar mappi ja käy varmaan suoraa paikalle.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kysyitkö mitä se maksaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

veskola kirjoitti:Kysyitkö mitä se maksaa ?

34egee maksaa
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

turbocelica kirjoitti:
veskola kirjoitti:Kysyitkö mitä se maksaa ?

34egee maksaa
No kylläpä on halpa :shock:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

johot eripäin tuossa 4bar mapissa. tai siis noissa kaikissa uudemman mallisissa. keskimmäinen sama ja laidoilta vaan eripuolille.

niin erilainen liitin.
purkaamolta tai finjectorilta löytyy
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

nyt tulee sitten hx35 paikalle. Jos hyvin käy, mersu menee vkl halliin ja sit pakosarjan vääntö alkaa. Mitäs mieltä porukkka on siitä kannattaako tehä erilliselle hukkikselle paikka vai antaako syötön määrätä ahdot?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pitäähän nyt herra jestas portti olla :shock: pelaa varmaan ilmankin, hetken tai pidempään.
ja jos vaikka kestäisi niin kansi on ihmeissään kun kokoajan survotaan kuumaa ilmaa turhan paljon pirttiin.
pakopaineista puhumattakaan.
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

turbocelica kirjoitti:<...>vai antaako syötön määrätä ahdot?
...ja minä kun luulin että olet virittämässä tätä etkä pelleilemässä :D

Jos tosiaan mersun MAP on noin halpa niin minä alan niitä käyttämään näissä omissa tekeleissä. Kyse oli siis varmasti 4Bar MAP:sta ? :shock: Odotin jotain 159€ hintaa.

Missä mersun malleissa/moottoreissa on tuo 4Bar MAP vakiona ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Uudemmissa, 150hv tuplaturbo Sprinttereissä.
Sekä näissä 204 heppaisissa tuplaturbo nelisylinterisissä.
Veholtakin viidellä kympillä lähtee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
turbocelica
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 13.09.2012 15:07
Paikkakunta: Pori

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja turbocelica »

aina mä hukkaporitin kannalla oon ollu, oli pakko heittää kyssäri siitä, ku kantautu korviin ettei disel tarvi välttämättä portti. Toimiihan se ilmakin, mut saatta paineet karata jos on syöttöjä liikaa. Mut eiköhän sen kuuman iliman pirttiin määrään kaasujalka eikä hukkaportti? Ja ei ne pakopaineet nouse liikaa jos ei pistä liian pientä turboo isolle syötöille. Kaikki käsikädessä niin hyvää tulee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se dieselikin tarvitsee hukkaportin, jos haluaa hyödyntää dieselin ainoita etuja (suuri vääntömomentti). Tarkoitus on että siellä on paineet tapissa (arvossa johon ne portilla on säädetty) heti parin tuhannen rpm kohdalla, ja silloin ruiskutetaan vakiomäärä (maksimi sille ilmamäärälle) dieseliä läpi lopun kierrosalueen -> suuri vääntömomentti 2000-max kierrokset.

Se on jotain rekkamiesten harhaluuloja ettei porttia tarvita henkilöautoissakaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Käytetäänkö dieseleissä sellaista hukkaportin sähköistä ohjausta, että eri kierrosluvuille asetetaan erilaisia painerajoja? Voisiko tähän käyttää samanlaisia halpoja ohjainlaitteita (esim, jayco-rakennussarjaa?) kuin bensaturboissakin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tomant kirjoitti:Käytetäänkö dieseleissä sellaista hukkaportin sähköistä ohjausta, että eri kierrosluvuille asetetaan erilaisia painerajoja? Voisiko tähän käyttää samanlaisia halpoja ohjainlaitteita (esim, jayco-rakennussarjaa?) kuin bensaturboissakin?

tomant

Sellaisiahan ne vakiona on kaikki cdi,t ja myös ko.OM606
Holsetilla ei vaan tarvi, ihan (yli)painekello riittää.
Kompura näyttää helpostikkin pystyvän tuottamaan kaiken sen ilman, mitä pakosiiven läpi mahtuu menemään.

Tämän ohjaavan ominaisuuden takia myös vnt-ahtimen saa toimimaan niin W202,ssa, kuin halutessaan vaikka tässä W210 OM606,ssakin.
Paljonlaisesti vaan ohjelman napluuta vaatii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

turbocelica kirjoitti:nyt tulee sitten hx35 paikalle. ?

Onko tarkempia tietoja. Näitä on noin 500erilaista. osa erittäin huonoja painesuhteelta jos on peräisin jostakin työkoneesta. onko käytetty vai uusi.

luultavasti 12 pesä ja se tarkoittaa huippu tehoa siihen 330-350hv ei kannata hirveitä haaveilla. 16pesällä pääset yli 400 juuri ja juuri. sekin kovalla pakopaineella. ja noihin tehoihin et tarvi kuin 1.7-1,9bar ahtopainetta. kaikki sen yli turhaa. ja 7mm elementillä pakopaineet voi olla jo aika rajut 400hevosen paikkeilla.

Lyhyesti. holsetin kompura on hyvä ja sen ilmamäärä riittää varmasti mutta turbiinit ei ole mitään kovin hyviä. se rajoittaa.
Niin ja niitä työkone versioita on olemassa vain 2painesuhteella eli käy verkon painoksi.
että jos käytettyjä ostaa niin kannattaa tietää niistäkin vähän.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jolavi kirjoitti:
turbocelica kirjoitti:nyt tulee sitten hx35 paikalle. ?

Onko tarkempia tietoja. Näitä on noin 500erilaista. osa erittäin huonoja painesuhteelta jos on peräisin jostakin työkoneesta. onko käytetty vai uusi.

luultavasti 12 pesä ja se tarkoittaa huippu tehoa siihen 330-350hv ei kannata hirveitä haaveilla. 16pesällä pääset yli 400 juuri ja juuri. sekin kovalla pakopaineella. ja noihin tehoihin et tarvi kuin 1.7-1,9bar ahtopainetta. kaikki sen yli turhaa. ja 7mm elementillä pakopaineet voi olla jo aika rajut 400hevosen paikkeilla.

Lyhyesti. holsetin kompura on hyvä ja sen ilmamäärä riittää varmasti mutta turbiinit ei ole mitään kovin hyviä. se rajoittaa.
Niin ja niitä työkone versioita on olemassa vain 2painesuhteella eli käy verkon painoksi.
että jos käytettyjä ostaa niin kannattaa tietää niistäkin vähän.
400 hevoseen riittää 2 barin paineet just ja just hx40 holsetilla 17 pesällä. Paitsi jos tarkotit että 330-350 riittää 2 baaria hx35:lla niin se voi olla totta. Ehkä vähän yli.

Meinasitko että 2:1 painesuhteella ( :D ) vai kahdella eri painesuhteella? Hx35 12 pesällä (52/58) on kyllä tosissaan pahasti ulkona kartalta yli 2 baarin paineella. Ilmantuotto ei juurikaan nouse mutta pakopaine ja tehojen jarrutus kasvaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Automaattie lappuja =tehoja milläki ahtimella on ihan turha verrata manuaalien lappuihin ellei oo molempi motori dynos ajettu.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Siekkinen kirjoitti:[
400 hevoseen riittää 2 barin paineet just ja just hx40 holsetilla 17 pesällä. Paitsi jos tarkotit että 330-350 riittää 2 baaria hx35:lla niin se voi olla totta. Ehkä vähän yli.

Meinasitko että 2:1 painesuhteella ( :D ) vai kahdella eri painesuhteella? Hx35 12 pesällä (52/58) on kyllä tosissaan pahasti ulkona kartalta yli 2 baarin paineella. Ilmantuotto ei juurikaan nouse mutta pakopaine ja tehojen jarrutus kasvaa.
Kyllä on tainnu pumppu taikka pakosarja tai joku olla aika huonolla mallilla josson 400 justiisa saatu hx40llä. :D
400hv tulee #16 pesäsellä Hx35. Jolavi saattas muistaa oliko 54 vai 56 kompurasiivellä..?

Tarkotti 2:1 painesuhetta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 viritys

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Voi herran jestas... Jos tämä rojekti toteutuu tuossa viikossa parissa ja alkuperäsellä säästöpudjetilla ni mää vaihan merkkiä... Jos sähkökamppeilla tehään täysin toimiva viritys ja vielä enimmäkseen teetettynä nii aattelis palavan vähä enemmän oravannahkoja ku vanhoissa vaijerihärpättimissä. Niissäki 10ke on vielä nykyäänki pieni raha, jos kestää yhtään ajaa... En halua maalata piruja seinille, mutta... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin