W124 tehoton ja outo
Re: W124 tehoton ja outo
itse olen samaa mieltä multivirin kanssa että käynnissä ei ole mitää poikkeavaa/hälyttävää.
Laita tankkiin jotaki dieselpumppujen puhdistusainetta tai sitte 2t öljyä.
Laita tankkiin jotaki dieselpumppujen puhdistusainetta tai sitte 2t öljyä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: W124 tehoton ja outo
Tota dieselin suuttimien ja polttoainejärjestelmän puhdistusainetta on ajettu läpi jo 2 pulloa
Laitetaan vielä kolman ja ajetaa kovaa 
ihan muuten tiedoksi että autolla on ajettu kun lorahti 20l dieseliä ja 3litraa bensaa tankkiin, sillon oli puhtia
eikös tämäkin puhdista?!


ihan muuten tiedoksi että autolla on ajettu kun lorahti 20l dieseliä ja 3litraa bensaa tankkiin, sillon oli puhtia

Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124 tehoton ja outo
Kun kyselit, että mistä löytyy polttoaineen suodattimet, niin konehuoneessa niitä on ainakin kaksi. En osaa sanoa, onko tankissa joku sihti sitten vielä...
Mut siis esisuodatin (sihti) on kulkusuuntaan nähden moottorin vasemmalla puolella, ilmansuodattimen alapuolella. Kiinni kumiletkuissa, kiristetty tavallisilla letkuklemmareilla. Tätä jos ei koskaan ole vaihdettu, niin kannattanee samalla vaihtaa ne klemmarit ja kumiletkut (muistelisin, että aika lyhyet pätkät tarvitaan), ne ei paljoa maksa.
Varsinainen suodatinpatruuna on moottorin etupuolella, myöskin kulkusuuntaan nähden vasemmalla. Sen saa auki käsittääkseni niin, että avaa sen yläpuolella olevan pultin, jolloin suodatin vapautuu. Vähän sitä joutuu taiteilemaan ja kääntelemään, että mahtuu pois. Ja joku letku, olikohan alipaineletku tehostimelle, pitää irrottaa kannakkeesta ja siirtää pois edestä vähän sivulle. Ja tää suodatin kannattaa kaataa täyteen puhdasta dieseliä ennen asentamista, niin pääsee paaaaaljon helpommalla seuraavassa käynnistyksessä, kun siirtopumpun ei tarvitse täytää filtteriä. Ja kuten todettua, muuta ilmaamista ei tarvita.
Joskus oli puhetta siitä, että filtterin täyttäminen on siinä mielessä vaarallista hommaa, että sillä voi saada toimitettua likaa tai roskia polttoainejärjestelmään. Ja se on ihan totta, eli puhtauden kanssa pitää olla tarkkana. Ja pätevä kaveri kaataa sen suodattimen täyteen niin päin, että moottorille menevä polttoaine joutuu ensin menemään sen suodattimen läpi, mutta siinä edellisessä keskustelussa ei vissiin lopultakaan selvinnyt, pitääkö se näin ollen kaataa siihen keskireikään vai kehällä olevien reikien läpi, enkä itsekään sitä ole sittemmin selvittänyt...
Mut siis esisuodatin (sihti) on kulkusuuntaan nähden moottorin vasemmalla puolella, ilmansuodattimen alapuolella. Kiinni kumiletkuissa, kiristetty tavallisilla letkuklemmareilla. Tätä jos ei koskaan ole vaihdettu, niin kannattanee samalla vaihtaa ne klemmarit ja kumiletkut (muistelisin, että aika lyhyet pätkät tarvitaan), ne ei paljoa maksa.
Varsinainen suodatinpatruuna on moottorin etupuolella, myöskin kulkusuuntaan nähden vasemmalla. Sen saa auki käsittääkseni niin, että avaa sen yläpuolella olevan pultin, jolloin suodatin vapautuu. Vähän sitä joutuu taiteilemaan ja kääntelemään, että mahtuu pois. Ja joku letku, olikohan alipaineletku tehostimelle, pitää irrottaa kannakkeesta ja siirtää pois edestä vähän sivulle. Ja tää suodatin kannattaa kaataa täyteen puhdasta dieseliä ennen asentamista, niin pääsee paaaaaljon helpommalla seuraavassa käynnistyksessä, kun siirtopumpun ei tarvitse täytää filtteriä. Ja kuten todettua, muuta ilmaamista ei tarvita.
Joskus oli puhetta siitä, että filtterin täyttäminen on siinä mielessä vaarallista hommaa, että sillä voi saada toimitettua likaa tai roskia polttoainejärjestelmään. Ja se on ihan totta, eli puhtauden kanssa pitää olla tarkkana. Ja pätevä kaveri kaataa sen suodattimen täyteen niin päin, että moottorille menevä polttoaine joutuu ensin menemään sen suodattimen läpi, mutta siinä edellisessä keskustelussa ei vissiin lopultakaan selvinnyt, pitääkö se näin ollen kaataa siihen keskireikään vai kehällä olevien reikien läpi, enkä itsekään sitä ole sittemmin selvittänyt...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 tehoton ja outo
Jari Ke kirjoitti:Käy mielestän justi niin kuin reippaasti ajetun 200D:n pitääkin käydä. Hihnankiristimen iskariko pitää ääntä kun pikkasen annat kaasua? Kokeile et painat iskarin kylkeen puupalikalla tms. kun tolleen pikkasen annat kaasua. Jos äänessä on muutosta niin iskari vaihtoon.
Oire kun autosi ei tuntunut kiihtyvän edes kolmosella. Ääni sille ettei vaan saanu soppaaOlikos sulla tankki kuinka vajaa? Ukkeli kans tietää mittariin kattomatta kun tankki alkaa olla silleen että tankin valo kohta syttyy. Tosiaan ei kiihdy eikä oikein kuljekkaan. Tosin siinä vehkeessä on kilsoja takana selvästi yli milli. Olisko siirtopumppu "laiska".
En usko että suuttimissa paljon vikaa on tuon käyntiäänen perusteella. Ennakkokin lie on kokolailla oikea äänestä päätellen. Jos suutin kusee niin mosa kolisee ja sen kyllä kuulee kauas.
15s ja 17 - 18s kohdilla kuuluu ääni joka sopisi hihnankiristimen aiheuttamaksi? Tuulettajansiipien laakerointi kun menee väljäksi pääsee kans tuontapainen ääni.
Tällä nyt ei muuta merkitystä ole paitsi että jossain kohtaa kuulet nuo äänet kabiiniin ja alat ihmettelemään ja voihan olla että kuulen väärinkin.
Re: W124 tehoton ja outo
Minullakin tuli mieleen polttoainesuodattimet. Ainakin iso hienosuodatin pitää vaihtaa joka syksy, jos meinaa pitää autoa ajossa. Pieni karkeasuodatin myös vaihtoon tässä tapauksessa. 
Täällä kuvat suodattimista: iso, pieni. Ison suodattimen voi täyttää myös jollain dieselpuhdistusaineella, esim. Diesel Purge, niin se tehoaa ehkä paremmin kuin tankkiin kaadettuna.

Täällä kuvat suodattimista: iso, pieni. Ison suodattimen voi täyttää myös jollain dieselpuhdistusaineella, esim. Diesel Purge, niin se tehoaa ehkä paremmin kuin tankkiin kaadettuna.

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: W124 tehoton ja outo
Tänään kyrsi sen verran että päätin vähän huudattaa ja sitten pamahti. Tosin ei nyt kovaa, mutta suht tehokkaasti kuumalla koneella. Eli putkesta kuulu pam ja helekutin moinen musta pilvi
Tukkoisuutta? Voishan tuota polttoainepuolta vilasta mutta kun toimii (ainakin kaupungissa) niinkuin pitää, eli vie paikasta toiseen varmasti.

Tukkoisuutta? Voishan tuota polttoainepuolta vilasta mutta kun toimii (ainakin kaupungissa) niinkuin pitää, eli vie paikasta toiseen varmasti.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124 tehoton ja outo
Toinen on siinä aikalailla koneen keulanpuoleisessa päässä ja siitä lähtee kolme letkua. Samannäköinen kuin öljynsuodatin. Se on sillä päällä olevalla pultilla kiinni. Toinen on siellä polttoaineen tuloletkussa vähän ennen siirtopumppua joka on syöttöpumpun kyljessä. Suht lähellä tulipeltiä sellanen kirkas suodatin (karkea suodatin).M4ketech kirjoitti:Siitä ei mitään hajua, liekö koskaan?Missäs tuo tarkalleen sijaitsee jos sen nyt vaihtais.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 tehoton ja outo
Suuttimien tarkistuttaminenhan ei konkurssia aiheuta. Olisko kympin luokkaa/suutin...
Ja tuo 18 sekunnin kohdalla kuuluva "rallatus" kierrosten laskettua sekö meinaa että kiristin on menossa?
Ja tuo 18 sekunnin kohdalla kuuluva "rallatus" kierrosten laskettua sekö meinaa että kiristin on menossa?
Mercedes-Benz a124 avo |kesälelu|
Mercedes-Benz 200d 1989 |käyttöauto|
Dodge Dart GT avo 1967 |Kesälelu|
Chevrolet Pickup 3500 6.5TD 1994 EX
Mercedes-Benz E300D 1994 automaatti EX
Mercedes-Benz 200E 1992 w124 EX
Ford Escort mk2 1976
Mercedes-Benz 200d 1989 |käyttöauto|
Dodge Dart GT avo 1967 |Kesälelu|
Chevrolet Pickup 3500 6.5TD 1994 EX
Mercedes-Benz E300D 1994 automaatti EX
Mercedes-Benz 200E 1992 w124 EX
Ford Escort mk2 1976
Re: W124 tehoton ja outo
Tutullahan kävi joskus sellainen pensa auton kanssa että silloin tällöin kuulu sellainen *kilks* ja taisi tuntua laiskahkolta jos oikeen muistan. Konehuoneen sisältä sitten löytyi vesiletkun kiristin...
Mercedes-Benz a124 avo |kesälelu|
Mercedes-Benz 200d 1989 |käyttöauto|
Dodge Dart GT avo 1967 |Kesälelu|
Chevrolet Pickup 3500 6.5TD 1994 EX
Mercedes-Benz E300D 1994 automaatti EX
Mercedes-Benz 200E 1992 w124 EX
Ford Escort mk2 1976
Mercedes-Benz 200d 1989 |käyttöauto|
Dodge Dart GT avo 1967 |Kesälelu|
Chevrolet Pickup 3500 6.5TD 1994 EX
Mercedes-Benz E300D 1994 automaatti EX
Mercedes-Benz 200E 1992 w124 EX
Ford Escort mk2 1976
Re: W124 tehoton ja outo
Niin juuri, se iskari siitä kiristinhässäkästä. Myöskin tuulettimen siipien laakeri kun menee väljäksi pitää tuontyyppisen äänen. Mitään pelkän kuuntelun perusteella varmaksi voi sanoa mutta ehkä tarkistuksen paikka olisi ja kun on helppo tarkistaa.Juukes kirjoitti: Ja tuo 18 sekunnin kohdalla kuuluva "rallatus" kierrosten laskettua sekö meinaa että kiristin on menossa?
Jos se iskari on rikki niin se kyllä kannattaa vaihtaa ettei tu suurempia tuhoja. Niitä on katkennu ohjaustehostimen korvakoita ja epäily on että kun hihna pääsee värräämään toimimattoman iskarin vuoksi niin se "takoo" korvakon poikki. Voi kuvitella mitä hihnan matkaan lähtevä tehostin saa aikaan konehuoneessa

Re: W124 tehoton ja outo
Ja jos ei sitä ole koskaan vaihdettu, se ei ole kirkas vaan letkun värinen eli mustan rasvapölyn peittämä "paise" letkussa.Siekkinen kirjoitti:Toinen on siinä aikalailla koneen keulanpuoleisessa päässä ja siitä lähtee kolme letkua. Samannäköinen kuin öljynsuodatin. Se on sillä päällä olevalla pultilla kiinni. Toinen on siellä polttoaineen tuloletkussa vähän ennen siirtopumppua joka on syöttöpumpun kyljessä. Suht lähellä tulipeltiä sellanen kirkas suodatin (karkea suodatin).M4ketech kirjoitti:Siitä ei mitään hajua, liekö koskaan?Missäs tuo tarkalleen sijaitsee jos sen nyt vaihtais.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W124 tehoton ja outo
Sekin on hyvin paljon mahdollistaAku P kirjoitti:Ja jos ei sitä ole koskaan vaihdettu, se ei ole kirkas vaan letkun värinen eli mustan rasvapölyn peittämä "paise" letkussa.Siekkinen kirjoitti:Toinen on siinä aikalailla koneen keulanpuoleisessa päässä ja siitä lähtee kolme letkua. Samannäköinen kuin öljynsuodatin. Se on sillä päällä olevalla pultilla kiinni. Toinen on siellä polttoaineen tuloletkussa vähän ennen siirtopumppua joka on syöttöpumpun kyljessä. Suht lähellä tulipeltiä sellanen kirkas suodatin (karkea suodatin).M4ketech kirjoitti:Siitä ei mitään hajua, liekö koskaan?Missäs tuo tarkalleen sijaitsee jos sen nyt vaihtais.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 tehoton ja outo
Päällisin puolin pieni suodatin on ok. Ison suodattimen vaihdon nyt ja rupesi mietityttämään. Kuuluuko dieselin olla harmaata / mustaa
Suodattimen "kanavat" oli suurimmalta osin mustunut ja ainakin kierrokset heräili ihan eri tahtiin uudella
Yllättävän helppo homma, käyntiin, sammus, sahasin joku 40sec ja pumppasin kaasua nii hörähti, sit vaa kaasuttelee.
Laittelen vielä kuvia ja koeajoraportin.


Yllättävän helppo homma, käyntiin, sammus, sahasin joku 40sec ja pumppasin kaasua nii hörähti, sit vaa kaasuttelee.
Laittelen vielä kuvia ja koeajoraportin.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124 tehoton ja outo
Tuo kaasun pumppaminen ei auta mitään kannattaa pitää kaasu pohjassa koko ajan kun starttaa. Vinkiksi vainM4ketech kirjoitti:
Yllättävän helppo homma, käyntiin, sammus, sahasin joku 40sec ja pumppasin kaasua nii hörähti, sit vaa kaasuttelee.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 tehoton ja outo
Tuntu lupailevan enemmän pumppaamallaarska10 kirjoitti:Tuo kaasun pumppaminen ei auta mitään kannattaa pitää kaasu pohjassa koko ajan kun starttaa. Vinkiksi vainM4ketech kirjoitti:
Yllättävän helppo homma, käyntiin, sammus, sahasin joku 40sec ja pumppasin kaasua nii hörähti, sit vaa kaasuttelee.

Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Re: W124 tehoton ja outo
Johtopäätös tehty, vian aiheutti tuo diesel suodatin joka oli päässyt jotenkin lähes tukkoon. Osista kohin oli ihan tummunut mustaksi sisältä. Moottoritiellä ajo helpottunut aivan eri planeetalle. Vielä pitää se karkea suodatin vaihtaa.
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.