veskola kirjoitti:Ei vältämättä tarvitse mutta sillä se tulee takuuvarmasti kuntoon päivässä. Sekin merkkaa joskus jotain, jos on töissäkäyntiautosta kyse, ainakin mulle
totta... mutta siksi ei saa ikinä ollakaan yhden auton varassa mullakin on nyt 3 autoa, ettei tule paniikki, jos pitäis yhtäkkiä töihin lähteä 2 saa mennä rikki ja silti vieläkin pääsee kulkemaan... kulut on silti murto-osan siitä, mitä jonkun uudemman "varmatoimisen" auton pitäminen maksais (seisonnassahan ne muut on, kun niillä ei ajeta...)
näin on juu. on tän lisäks 3 leimassa olevaa autoo ja sitten on toi työ auto jolla pääsääntöisesti ajellaan kaikki ajot
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Jos joku on oikeasti ensimmäistä kertaa ruuvaamassa pumppuaan (joka toimii hyvin) ja soveltaa sitten niitä ohjeita niin on hyvin todennäköistä että se pumppu on pahasti sekasin sen jälkeen.
noniin nyt on ruuvailtu pumppua koko ilta. tyhjäkäynnin sain normaaliksi mutta kierrosten laskua en. joten sitten avasin sen taka kannen.
syöttö ruuvi oli niin auki kun sen voi saada sen ruuvasin 4 kierrosta kiinni. sen jälkeen säädin tyhjäkäynnin uusiks.
nyt on kansi kiinni ja mersu siinä vaiheessa että odotellaa huomista ja kaveria avuks kattomaan mittaristosta miten kierrokset laskee. kunnei viiti pultata kaasu vivustoa takaisin jos joutuukin vielä säätämään.
ja muuten kannattaa ottaa maa kenkä irti ku touhuu tuota vivustoa
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
oltzi kirjoitti:noniin nyt on ruuvailtu pumppua koko ilta. tyhjäkäynnin sain normaaliksi mutta kierrosten laskua en. joten sitten avasin sen taka kannen.
syöttö ruuvi oli niin auki kun sen voi saada sen ruuvasin 4 kierrosta kiinni. sen jälkeen säädin tyhjäkäynnin uusiks.
nyt on kansi kiinni ja mersu siinä vaiheessa että odotellaa huomista ja kaveria avuks kattomaan mittaristosta miten kierrokset laskee. kunnei viiti pultata kaasu vivustoa takaisin jos joutuukin vielä säätämään.
ja muuten kannattaa ottaa maa kenkä irti ku touhuu tuota vivustoa
eikai työkalu päässy koskettaa startin plus napaa :D:D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
oltzi kirjoitti:noniin nyt on ruuvailtu pumppua koko ilta. tyhjäkäynnin sain normaaliksi mutta kierrosten laskua en. joten sitten avasin sen taka kannen.
syöttö ruuvi oli niin auki kun sen voi saada sen ruuvasin 4 kierrosta kiinni. sen jälkeen säädin tyhjäkäynnin uusiks.
nyt on kansi kiinni ja mersu siinä vaiheessa että odotellaa huomista ja kaveria avuks kattomaan mittaristosta miten kierrokset laskee. kunnei viiti pultata kaasu vivustoa takaisin jos joutuukin vielä säätämään.
ja muuten kannattaa ottaa maa kenkä irti ku touhuu tuota vivustoa
eikai työkalu päässy koskettaa startin plus napaa :D:D
Eikäku vivusto oli jo irti ja sitä taiteilin sieltä pois aika hyvin räiskäs ku on 75 keltane optima
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
oltzi kirjoitti:
nyt on kansi kiinni ja mersu siinä vaiheessa että odotellaa huomista ja kaveria avuks kattomaan mittaristosta miten kierrokset laskee. kunnei viiti pultata kaasu vivustoa takaisin jos joutuukin vielä säätämään.
kyllä sen kuulee korvillakin, kuinka ne laskee, ei siinä mittaria tarvitse tuijottaa... eikä se torque capsulin 1/4 kierros vielä mitään vetäviä olisi pahemmin muutellut...
mutta miten se nyt sitten vetää, jos 4 kierrosta laitoit syöttöä pienemmälle kun ei käsittääkseni vetänyt aikaisemminkaan edes samaa mitä vapari tai ainakin pirun laiska turboksi...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Siekkinen kirjoitti:Olis ne kierrokset saanu laskemaan vaikka ruuvi oliskin ollu noin paljon auki mutta siinä olis teholliset kierrokset tippunu alaspäin.
niin, en tiedä mitä itse sitten tein toisin, kun mulla on syöttöruuvi ihan tapissa ja "vetävät kierrokset" tuntuu olevan ihan sinne samaan 5750 rpm. mitä max. kierroksetkin... (no, kyllä mä sitä torque capsulia shimmasin, mutta en mielestäni vielä niin paljoa, että noin pitäis käyttäytyä) jos en siis alppikellosta rajaa syöttöä, niin kone tuhehtuu sitä enemmän polttoaineeseen, mitä enemmän kierroksia, 4000 rpm kohdalla savuttaa vähemmän kuin 5000 rpm ja 5500 rpm vielä enemmän...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Siekkinen kirjoitti:Olis ne kierrokset saanu laskemaan vaikka ruuvi oliskin ollu noin paljon auki mutta siinä olis teholliset kierrokset tippunu alaspäin.
niin, en tiedä mitä itse sitten tein toisin, kun mulla on syöttöruuvi ihan tapissa ja "vetävät kierrokset" tuntuu olevan ihan sinne samaan 5750 rpm. mitä max. kierroksetkin... (no, kyllä mä sitä torque capsulia shimmasin, mutta en mielestäni vielä niin paljoa, että noin pitäis käyttäytyä) jos en siis alppikellosta rajaa syöttöä, niin kone tuhehtuu sitä enemmän polttoaineeseen, mitä enemmän kierroksia, 4000 rpm kohdalla savuttaa vähemmän kuin 5000 rpm ja 5500 rpm vielä enemmän...
Niin eihän ne vetävät huomattavasti laske mutta laskee kuitenkin kaiken jären mukaan kun jousi löystyy. Mutta kuitenkin vakiossa ei haittaa vaikka ne satasella laskiskin kuhan kierrokset saa laskemaan. Ja joutuuhan sitä todennäkösesti ainakin puoli kiekkaa ellei kokonaisenkin pyöräyttämään jos ne kerran laskee todella hitaasti.
En osaa sanoa yhtään että miten auto voi olla älyttömän laiska vaikka syöttöruuvi on 3mm tiivistepinnan ulkopuolella. Mulla on korkeintaan millin ulkopuolella ja syöttömäärä on jo lähellä noitten seiskojen teoreettista maksimia.
Tuo syöttöruuvin asento kuitenkin selittäis sen miks savutusarvo on noin älytön. Todennäkösesti ruiskutusaika menee niin pitkäksi ettei aine kerkeä palaa hyvin ja sitten savuaa. Vielä yhistettynä myöhäseen ennakkoon tuo olis varma.
Kannattaa muuten kahtoa myös nuo kaikki perusasiat eli molemmat polttoainesuodattimet, ilmansuodatin ja varsinkin se ennakko.
tuli mieleen, että jos auto on seissy monta vuotta, niin voisko olla pumpusta menny jotain jumiin? ruostunu juntturaan, tai muuten vaan seisoessaan jäänyt jumiin joku tärkee liikkuva osa? ihmeellinen vaan, kun ei kerta savuta ja päästöt on sellaset, että kunnon musta pilvi pitäis tulla ja tyhjäkäyntikin on mitä on.. joku keskipakolimppuun liittyvä vipu ei liiku niinku pitäis. tai sitten joku on vaan säätäny sen niin päin persettä, ku vaan voi.
pera8x kirjoitti:tuli mieleen, että jos auto on seissy monta vuotta, niin voisko olla pumpusta menny jotain jumiin? ruostunu juntturaan, tai muuten vaan seisoessaan jäänyt jumiin joku tärkee liikkuva osa? ihmeellinen vaan, kun ei kerta savuta ja päästöt on sellaset, että kunnon musta pilvi pitäis tulla ja tyhjäkäyntikin on mitä on.. joku keskipakolimppuun liittyvä vipu ei liiku niinku pitäis. tai sitten joku on vaan säätäny sen niin päin persettä, ku vaan voi.
mut jos mä olen oikein käsittäny niin eikö pumpussa toimi kaikki "keskenään" eli jos joku jumissa niin koko pumppu ei toimis ????
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
pera8x kirjoitti:tuli mieleen, että jos auto on seissy monta vuotta, niin voisko olla pumpusta menny jotain jumiin? ruostunu juntturaan, tai muuten vaan seisoessaan jäänyt jumiin joku tärkee liikkuva osa? ihmeellinen vaan, kun ei kerta savuta ja päästöt on sellaset, että kunnon musta pilvi pitäis tulla ja tyhjäkäyntikin on mitä on.. joku keskipakolimppuun liittyvä vipu ei liiku niinku pitäis. tai sitten joku on vaan säätäny sen niin päin persettä, ku vaan voi.
mut jos mä olen oikein käsittäny niin eikö pumpussa toimi kaikki "keskenään" eli jos joku jumissa niin koko pumppu ei toimis ????
joo toimii tavallaan. en nyt muista tarkalleen koko pumpun sielunelämää, kun siitä on jo tovi, kun on pumppu ollu palasina pöydällä. ajattelin kuitenkin samaa asiaa, kun esim. moottorin venttiilien toimiminen yhdessä nokka-akselin kanssa. nehän toimii käsikädessä, mutta lähes missään moottorissa ei ole pakko-ohjattuja venttiileitä. eli jos nostaja jumittuu ja venttiili jää auki, niin nokka-akseli silti pyörii huomaamatta asiaa ja kone toimii muuten, paitsi yks pytty on pois pelistä (jos on ympäripyörivä kone, eikä venttiili ota mäntään kiinni). kun taas jos olis pakko-ohjatut venttiilit ja yks menis jumiin, niin nokka-akselikaan ei pyöris. tai sitten jotain hajois vähän enemmän.
oltzi kirjoitti:vetoja ei oo oikee laisinkaan yhtä orpo olo liikenteessä kun 200deellä
ajattelin ainakin zekkaa onko ahtoja vedossa.
tutki nyt ensin onko siellä turbon sisällä edes siipiä ja jos ne löytyy, niin pyöriikö myös se toinen siipi, kun toista pyörittää muutama vuosi sitten naapurin vanhempien tdi golffista hajos turbo (katkes turbiini akseli) ja todettiin, että ei se uutta osaa kaipaa, vaan myydään pois pikkuvikaisena (ostajalle ilmoitetiin, että turbo oli kaput...) saatiin kyllä leima vaparinakin, mutta ei se tosiaan mihinkään kulkenut ja savutti aika rajusti...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
oltzi kirjoitti:Vedossa 0,3bar ja oikee ku kiusas kickdownilla ni 0,5 baria..
Ei ole kyllä aivan riittävästi. Ei mikään ihme jos ei kule kun syöttö ei ole lähelläkään täyttä tuolla paineella. Kokeile ilman hukkaportin letkua ja tarkista sen jälkeen siivet ja sekin ettei hukkaportti jostain syystä ole jumittunut auki.
voi perkule tähän on joku sankari vaihtanu vaparin pumpun
nooh jos nyt leiman sais eka ja sen jälkee vaihtais turbon pumpun ja alkais ettii niitä puuttuvia vajaata 40 hevosta. mihin voi kadota nii monta ja niin isoa otusta?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
oltzi kirjoitti:voi perkule tähän on joku sankari vaihtanu vaparin pumpun
nooh jos nyt leiman sais eka ja sen jälkee vaihtais turbon pumpun ja alkais ettii niitä puuttuvia vajaata 40 hevosta. mihin voi kadota nii monta ja niin isoa otusta?
ok. ei taatusti toimi vaparin pumpulla, niin kuin pitäis (jos pumppu siis täysin vaparin jäljiltä...)
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola kirjoitti:Nytkö vasta huomasit, että morkooli puuttuu vaikka tokassa viestissä kehotettiin tutkimaan morkoolin letkua
Mistä ihmeestä näitä mersujen "korjaajia" tässä maassa riittää... siis jotka tekevät näitä patenttikorjauksia.
kyllä Nii en tiiä kuka helvetti tätä on korjaillu. vissii ruotsista tuotu jossais vaiheessa. mittarissa 375tkm ja perä huutaa jo viimisiä matalia säveliä
noo akka tolla tulee ajelee ni ei haittaa vaikkee nii meekkää
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
kyllä sen tolla vaparinkin pumpulla saa kulkeen, mutta meno on sitten sellasta, että sauhuttaa alakierroksilla ihan liikaa. en jaksanu koko topikkia lukea uudestaan, niin kysyn nyt, että olikos tää minkä vuotinen vekotin? ja onko vähä päästönen? lähinnä haen takaa, että onko turbon hukkaportti alipaineohjattu, vai ylipaineohjattu. sillä on vissi ero tälläsen 0 baaria ahtavan laitteen kanssa.
ite ostin kans joskus tollasen 5 pyttysen turbomersu ja ihmettelin kanssa, kun ei kulje minnekkään. eikä kyllä savuttanukkaan. vikana oli hukkaportti. turbo oli alipaineohjattu ja jostain syystä signaalit ei kulkenu niinku pitäis ja hukkis oli näin ollen 99% ajasta auki. joskus kun kylmällä koneella lähti ja teki ensimmäisen kunnon kiihdytyksen, niin saattoo vetää normaalisti. mutta jo seuraavalla kiihdytyksellä meno oli taas sitä sellasta 200D tyylistä. oikeeta vikaa en koskaan löytäny, vaan vaihdoin tilalle painetoimisen kellon, asia korjaantu sillä.
Tietokone laittoi sen vikatilaan syystä tai toisesta, silloin se portti aukeaa sepposen selälle. Voi se olla puutetta alipaineestakin, mutta kai sää sen olisit muutenkin huomannut.
pera8x kirjoitti:kyllä sen tolla vaparinkin pumpulla saa kulkeen, mutta meno on sitten sellasta, että sauhuttaa alakierroksilla ihan liikaa. en jaksanu koko topikkia lukea uudestaan, niin kysyn nyt, että olikos tää minkä vuotinen vekotin? ja onko vähä päästönen? lähinnä haen takaa, että onko turbon hukkaportti alipaineohjattu, vai ylipaineohjattu. sillä on vissi ero tälläsen 0 baaria ahtavan laitteen kanssa.
ite ostin kans joskus tollasen 5 pyttysen turbomersu ja ihmettelin kanssa, kun ei kulje minnekkään. eikä kyllä savuttanukkaan. vikana oli hukkaportti. turbo oli alipaineohjattu ja jostain syystä signaalit ei kulkenu niinku pitäis ja hukkis oli näin ollen 99% ajasta auki. joskus kun kylmällä koneella lähti ja teki ensimmäisen kunnon kiihdytyksen, niin saattoo vetää normaalisti. mutta jo seuraavalla kiihdytyksellä meno oli taas sitä sellasta 200D tyylistä. oikeeta vikaa en koskaan löytäny, vaan vaihdoin tilalle painetoimisen kellon, asia korjaantu sillä.
Jos se on tuo allekirjotuksen mersu niin -91. Eli ylipaineohjattu portti on. Onko w124 aikakaudella ollu alipaineohjattua porttia? w202 ja w210 nyt ainakin on.
Ja tuohon veskolan kommenttiin että nuo monesti vuotaa alipaineet egr:än kautta ilmoihin jolloin portti ei pysy kiinni ja toinen on alipaineventtiili turbon vieressä jonka aukeamista tietokone ohjaa. Siinäkin on kalvo joka voi hyvinkin olla hajalla.
en tiiä vastausta tohon, että onko w124 ollu alipaineohjatulla hukkiksella tehtaan tekemänä. sellasen olen kuitenkin kerran ostanu, mutta se oli vm88, tai 89 ja moottori oli jotakin 92 muistaakseni. ja kyseessä oli om602turbo.
Noi alipainevehkeet on nopea ja helppo testata päinvastoin kuin ylipainekellovehkeet, kun niissä ei ole sitä painetta saatavilla ennen ekaa vetoa, ellei sitten tallissa kompuran kanssa pelaa. Yleensä jo riittää kun katselee ahdinta ja vaimo starttaa auton.