W211 automaatin adaptaatio, myös 7G
W211 automaatin adaptaatio, myös 7G
Löytyykö kokemuksia automaatin opettamisesta starilla? Ongelma terävä nykäys kylmänä 1-2 vaihdossa
Lämpöisenä pelaa hyvin. Merkkiliike ehdotti adaptaatiota, itse hieman epäilen koska laatikko on oppiva.
Onko muuta konstia ongelman voittamiseen. Auto 320 cdi 2004.
Lämpöisenä pelaa hyvin. Merkkiliike ehdotti adaptaatiota, itse hieman epäilen koska laatikko on oppiva.
Onko muuta konstia ongelman voittamiseen. Auto 320 cdi 2004.
Re: W211 automaatin adaptaatio
Ainahan nuo kylmällä laatikolla nykäisevät, mutta jos epätavallisen paljon niin koska on öljyt vaihdettu viimeksi? Adaptaatioiden nollaus ja laatikon opetus niin eiköhän se rauhoitu jos laatikon öljyt on hyvät.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaatin adaptaatio
Laatikon nollaus/opetus autaa vällilä,ropey kirjoitti:Löytyykö kokemuksia automaatin opettamisesta starilla? Ongelma terävä nykäys kylmänä 1-2 vaihdossa
Lämpöisenä pelaa hyvin. Merkkiliike ehdotti adaptaatiota, itse hieman epäilen koska laatikko on oppiva.
Onko muuta konstia ongelman voittamiseen. Auto 320 cdi 2004.
joskus se automaatinen oppineisuus jää "jumitamaan" vanhaan
Jos laatiko on huollettu ja täysin kunnossa niin ei nyi kylmänä eikä kuumana
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaatin adaptaatio
Jokusen kerran kokeillut adaptiota ja nollausta, en ole mitään eroa huomannut ennen ja jälkeen? Lienkö tehnyt jotain väärin?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaatin adaptaatio
Jos ei nollauksen jälkeen ennen opetusta mitään eroajartuo kirjoitti:Jokusen kerran kokeillut adaptiota ja nollausta, en ole mitään eroa huomannut ennen ja jälkeen? Lienkö tehnyt jotain väärin?
Niin jotain ei mennyt "putkeen"
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaatin adaptaatio
Itte oon tehnyt noita adaptaation nollauksia ja opetuksia aikamoneen. Kaikki ovat olleet tyytväisiä tulokseen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 automaatin adaptaatio
moi
minäkin olen noita nollauksia tuolla kaasupolijin virta-avain hommalla tehnyt ja opettamut sitten uudelleen. kyllä siitä hyvä on tullut, mutta, mutta ei se ole pysynyt niissä opetuksissa vaan palautuu taas entiselleen. autolla ei ole ajettu kuin 120th
tjmj
minäkin olen noita nollauksia tuolla kaasupolijin virta-avain hommalla tehnyt ja opettamut sitten uudelleen. kyllä siitä hyvä on tullut, mutta, mutta ei se ole pysynyt niissä opetuksissa vaan palautuu taas entiselleen. autolla ei ole ajettu kuin 120th
tjmj
Re: W211 automaatin adaptaatio
Itse olen tehnyt nuo adaptaatiot *.lla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaatin adaptaatio
Jos opetus on onnistunut ja sitten pikkuhiljaa(~tankiline tai kaksi) palaa takisin samanlaiseksi kertoo se laatikossa olevan vikaatjmj kirjoitti:moi
minäkin olen noita nollauksia tuolla kaasupolijin virta-avain hommalla tehnyt ja opettamut sitten uudelleen. kyllä siitä hyvä on tullut, mutta, mutta ei se ole pysynyt niissä opetuksissa vaan palautuu taas entiselleen. autolla ei ole ajettu kuin 120th
tjmj
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaatin adaptaatio
Mikäköhän siinä on mahtanut mennä sitten vikaan? 4x onnistunut adaptio joka vaiheella D päällä. Adaption jälkeen annettu käydä reilusti yli 10min.CDI203 kirjoitti:Jos ei nollauksen jälkeen ennen opetusta mitään eroajartuo kirjoitti:Jokusen kerran kokeillut adaptiota ja nollausta, en ole mitään eroa huomannut ennen ja jälkeen? Lienkö tehnyt jotain väärin?
Niin jotain ei mennyt "putkeen"
Kahteen mersuun tehty, sama juttu. Ei mitään vau elämystä ole tullut?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaatin adaptaatio
Jaa paha sanoa...(ehkä niisä on vaihtaminen ollut silläjartuo kirjoitti:Mikäköhän siinä on mahtanut mennä sitten vikaan? 4x onnistunut adaptio joka vaiheella D päällä. Adaption jälkeen annettu käydä reilusti yli 10min.CDI203 kirjoitti:Jos ei nollauksen jälkeen ennen opetusta mitään eroajartuo kirjoitti:Jokusen kerran kokeillut adaptiota ja nollausta, en ole mitään eroa huomannut ennen ja jälkeen? Lienkö tehnyt jotain väärin?
Niin jotain ei mennyt "putkeen"
Kahteen mersuun tehty, sama juttu. Ei mitään vau elämystä ole tullut?
mallilla että ei opetustarvetta ole ollut)
Useita"kymmeniä..."
Sekä 5v ja 7v laatikoita opettanut uusiksi ja ero
On kyllä ollut selkeä aikaisempaan huonoon vaihtamiseen verratuna
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaatin adaptaatio
ok, ei noissakaan mitään vikaa ole ollut, lähinnä pientä hifistelyä.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: W211 automaatin adaptaatio
Kiitokset tiedoista. Tuota siis täytyy kokeilla. Öljyt on vaihdettu 20 tkm sitten ja autolla ajettu 125 tkm. Onko täällä aiheesta kiinnostuneita tekemään tuon homman, merkkiliike kun ei oikein innosta?
Re: W211 automaatin adaptaatio
Varmaan helpottaisi jos kertoisi missä päin auto onropey kirjoitti:Kiitokset tiedoista. Tuota siis täytyy kokeilla. Öljyt on vaihdettu 20 tkm sitten ja autolla ajettu 125 tkm. Onko täällä aiheesta kiinnostuneita tekemään tuon homman, merkkiliike kun ei oikein innosta?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 automaatin adaptaatio
Jo vain hyvä havainto tämä paikkatieto...
Biili liikkuu luontaisesti Kanta-Hämeessä

Re: W211 automaatin adaptaatio
Paa yv:tä nimimerkille CDI203 sillä oli ainakin aikomus pyörähtää tuolla suunnalla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 automaatin adaptaatio
.
Minä kyllä myös olisin jartuon kanssa vähän samoilla linjoilla.
Jos tekniikka on kunnossa, hivuttautuu ohjelma kyllä ihan itse jo sinne ohjelman tekijän määrittämään parhaaseen asetukseen.
Ja kun nollaukset ja opetukset ja mitkä vaan on tehty ja aettu jonkun aikaa, niin jos tekniikka on kunnossa niin ne asetukset edelleenkin hakeutuu juuri siihen samaan asetukseen, mistä lähdettiin.
Ohjelman asetukset ei muutu mihinkään, jos vaan sitä oppimista nollataan, tai opetetaan uudelleen.
Jos kaikki toimii, kuten kuuluukin, hakeutuu ohjelma kuitenkin takaisin asetuksiensa mukaiseen "parhaaseen asetukseen".
Oppivan ohjelman "idea" on siinä, että se itsekseen hakeutuu käyttäjän/tekniikan/tehon kannalta optimaaliseen tilaan.
Esim. Minun autossani vaihtaminen huononee, kun oppiminen nollataan ja sitten palautuu kyllä hiljalleen, sitä mukaa kun ohjelma "korjaa" tilannetta.
Rikkonainen tekniikka muuttaa sitten tilanteen.
Jos haluaa pysyvän muutoksen vaihtamistapahtumaan, täytyy tehdä jotain itse ohjelmalle, esim vähentää luistoa, silloin laatikon ohjelma alkaa laskea parasta asetusta hiukan eri kantilta.
Minä kyllä myös olisin jartuon kanssa vähän samoilla linjoilla.
Jos tekniikka on kunnossa, hivuttautuu ohjelma kyllä ihan itse jo sinne ohjelman tekijän määrittämään parhaaseen asetukseen.
Ja kun nollaukset ja opetukset ja mitkä vaan on tehty ja aettu jonkun aikaa, niin jos tekniikka on kunnossa niin ne asetukset edelleenkin hakeutuu juuri siihen samaan asetukseen, mistä lähdettiin.
Ohjelman asetukset ei muutu mihinkään, jos vaan sitä oppimista nollataan, tai opetetaan uudelleen.
Jos kaikki toimii, kuten kuuluukin, hakeutuu ohjelma kuitenkin takaisin asetuksiensa mukaiseen "parhaaseen asetukseen".
Oppivan ohjelman "idea" on siinä, että se itsekseen hakeutuu käyttäjän/tekniikan/tehon kannalta optimaaliseen tilaan.
Esim. Minun autossani vaihtaminen huononee, kun oppiminen nollataan ja sitten palautuu kyllä hiljalleen, sitä mukaa kun ohjelma "korjaa" tilannetta.
Rikkonainen tekniikka muuttaa sitten tilanteen.
Jos haluaa pysyvän muutoksen vaihtamistapahtumaan, täytyy tehdä jotain itse ohjelmalle, esim vähentää luistoa, silloin laatikon ohjelma alkaa laskea parasta asetusta hiukan eri kantilta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 automaatin adaptaatio
Tietääkö Tuikku voiko EGS52 eli vaihteistoboksiin tehdä uuden ohjelman jossa äly olisi poistettu ja loota toimisi aina samalla tavalla ?
Kylmänä luistattelu käy hermoille. Olen huomannut että kun moottorin lämmöt nousee sinne 50 - 60 aseteen tietämille vaihto muuttuu selvästi tiukemmaksi jopa suorastaan hyväksi.
Kylmänä luistattelu käy hermoille. Olen huomannut että kun moottorin lämmöt nousee sinne 50 - 60 aseteen tietämille vaihto muuttuu selvästi tiukemmaksi jopa suorastaan hyväksi.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaatin adaptaatio
Näissä opimisissa opetamisissa ohjelman muuteluissa
kannatta koitaa muistaa, että jos laatikossa, ventiili koneistossa(moottorissa)
On jotain vikaa niin että vaihtamisessa huomaa jotain häiriöitä,
Oppineisuuden(säätyneisyyden)nollaus usein parantaa tilanetta hetkeksi
(samoin opetus) mutta jonkin ajan kuluttua palla ennalleen(siis jos mutta ei ole tehty)
Sitten onkin ihan helposti eri vaikutus jos kaikki on kunnosaa niin nollauksella voi olla tosiaan
Vaikutus väärään suuntaan
mutta miksi sillon sitä edes tekisi kunnosa ollessan vaihtaa hyvin
(varsinkin 7v laatiko on tarkaa näistä kytkeytymis ajoista sieltä kun puttuu paljon
anteeksi antavat vapaa kytkimet) yllätävän usein tullut vastaan myös 5v laatikoita missä oppineisuu jumitta jostain syystä
Nissä tulee hyviä tuloksia jo pelkällä nollauksella
Ja aina kun osia vaihtaa niin 5v vähintään nollaus ja 7v myös opetus
(pari 7v laatikoa tullut remontiin osien vaihdon jälkeen kun eivät ollet
ehtineet oppia uusile tavoille,
Mistä oli seurannut kova "kytkeytymine" mistä sitten pakkarikko)
kannatta koitaa muistaa, että jos laatikossa, ventiili koneistossa(moottorissa)
On jotain vikaa niin että vaihtamisessa huomaa jotain häiriöitä,
Oppineisuuden(säätyneisyyden)nollaus usein parantaa tilanetta hetkeksi
(samoin opetus) mutta jonkin ajan kuluttua palla ennalleen(siis jos mutta ei ole tehty)
Sitten onkin ihan helposti eri vaikutus jos kaikki on kunnosaa niin nollauksella voi olla tosiaan
Vaikutus väärään suuntaan
mutta miksi sillon sitä edes tekisi kunnosa ollessan vaihtaa hyvin
(varsinkin 7v laatiko on tarkaa näistä kytkeytymis ajoista sieltä kun puttuu paljon
anteeksi antavat vapaa kytkimet) yllätävän usein tullut vastaan myös 5v laatikoita missä oppineisuu jumitta jostain syystä
Nissä tulee hyviä tuloksia jo pelkällä nollauksella
Ja aina kun osia vaihtaa niin 5v vähintään nollaus ja 7v myös opetus
(pari 7v laatikoa tullut remontiin osien vaihdon jälkeen kun eivät ollet
ehtineet oppia uusile tavoille,
Mistä oli seurannut kova "kytkeytymine" mistä sitten pakkarikko)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaatin adaptaatio
Oppiiko laatikko mitään,jos kepistä käyttelee vaihteita käsivalinnalla ?
Meinaan pieneltä suurelle ja päinvastoin.
Toistaiseksi pelaa hyvin.
Suodatin ja 4 litraa febiä.Vaihdettu noin 30000km ajon jälkeen.
AUTOMAATTIÖLJY MB236.14(ATF4134) FEBI 1
Moderni ATF-öljy vastaa Mercedes-Benzin uusimpia vaatimuksia sähköohjattuihin 7-vaihteisiin 722.9-automaatteihin (NAG2 ja NAG2V). Niissä suositellaan käytettäväksi ainoastaan uuden luokituksen MB 236.14 mukaista ATF öljyä. Voidaan käyttää myös 5-vaihteisissa 722.6-automaattilaatikoissa (NAG1). Väri punainen. Täyttää vaatimukset: MB 236.14, ATF 134 0, ATF 4134 0 Vastaa alkuperäisnumeroa MB 001 989 68 03
TARJOUS 14,50 EUR
17,76 EUR
Tuotekoodi: 109-29449 (koivunen), Toimitus alk. 4.9 EUR
Meinaan pieneltä suurelle ja päinvastoin.
Toistaiseksi pelaa hyvin.
Suodatin ja 4 litraa febiä.Vaihdettu noin 30000km ajon jälkeen.
AUTOMAATTIÖLJY MB236.14(ATF4134) FEBI 1
Moderni ATF-öljy vastaa Mercedes-Benzin uusimpia vaatimuksia sähköohjattuihin 7-vaihteisiin 722.9-automaatteihin (NAG2 ja NAG2V). Niissä suositellaan käytettäväksi ainoastaan uuden luokituksen MB 236.14 mukaista ATF öljyä. Voidaan käyttää myös 5-vaihteisissa 722.6-automaattilaatikoissa (NAG1). Väri punainen. Täyttää vaatimukset: MB 236.14, ATF 134 0, ATF 4134 0 Vastaa alkuperäisnumeroa MB 001 989 68 03
TARJOUS 14,50 EUR
17,76 EUR
Tuotekoodi: 109-29449 (koivunen), Toimitus alk. 4.9 EUR
Re: W211 automaatin adaptaatio
.
Vaihteiston ohjelmaakin ja sen asetuksia voi tieten muuttaa, mutta en tiedä ketään, joka sen halutuksi pystyy tekemään.
Siihen on valmistajalla varmaan joku editointiohjelma, jolla parametrejä voi "selkokielellä" muuttaa, mutta yleisillä markkinoilla tällaista ohjelmaa ei ole.
Omien kokemuksieni mukaan vaihteiston ohjelma toimii kunnossa ollessaan hyvin.
Sen toiminta loogisesti muuttuu moottorin ominaisuuksien mukaan ja soveltuu hyvin näiden cdi-moottoristen ohjailuun.
Tietyissä autoissa olisi kuitenkin kieltämättä kiva, kun kaasupohjassa vaihtohetkiä saisi vanytettyä korkeammille kierroksille - mutta niitä autoja on vähän.
Jos laatikko jossain tilanteissa toimii ok ja sitten joissain taas ei, niin pikemminkin se minusta viittaisi "oikeaan" mekaaniseen vikaan, tai öljyyn liittimessä, tai boxin sisällä, tai kylmäjuotokseen, tai boxiin noussut öljy on jo sieltä jonkun kondesaattorin kerinnyt tuhoamaan, tai...
Ohjelma ei muutu itsekseen, eli jos se on joskus toiminut, pitäisi sen myös edelleen toimia samalla tavalla maailman tappiin.
Kummallisuudet toiminnassa viittaavat mekaaniseen vikaan, tai häiriöön, tai muutokseen.
Kepillä opettaminen, niin tehokasta kun se lapsen kasvatuksessa ja koiran koulutuksessa onkin - niin auton opetuksessa sen teho epäilyttää.
- Oliko tarpeeksi viisaasti vastattu -
Vaihteiston ohjelmaakin ja sen asetuksia voi tieten muuttaa, mutta en tiedä ketään, joka sen halutuksi pystyy tekemään.
Siihen on valmistajalla varmaan joku editointiohjelma, jolla parametrejä voi "selkokielellä" muuttaa, mutta yleisillä markkinoilla tällaista ohjelmaa ei ole.
Omien kokemuksieni mukaan vaihteiston ohjelma toimii kunnossa ollessaan hyvin.
Sen toiminta loogisesti muuttuu moottorin ominaisuuksien mukaan ja soveltuu hyvin näiden cdi-moottoristen ohjailuun.
Tietyissä autoissa olisi kuitenkin kieltämättä kiva, kun kaasupohjassa vaihtohetkiä saisi vanytettyä korkeammille kierroksille - mutta niitä autoja on vähän.
Jos laatikko jossain tilanteissa toimii ok ja sitten joissain taas ei, niin pikemminkin se minusta viittaisi "oikeaan" mekaaniseen vikaan, tai öljyyn liittimessä, tai boxin sisällä, tai kylmäjuotokseen, tai boxiin noussut öljy on jo sieltä jonkun kondesaattorin kerinnyt tuhoamaan, tai...
Ohjelma ei muutu itsekseen, eli jos se on joskus toiminut, pitäisi sen myös edelleen toimia samalla tavalla maailman tappiin.
Kummallisuudet toiminnassa viittaavat mekaaniseen vikaan, tai häiriöön, tai muutokseen.
Kepillä opettaminen, niin tehokasta kun se lapsen kasvatuksessa ja koiran koulutuksessa onkin - niin auton opetuksessa sen teho epäilyttää.

- Oliko tarpeeksi viisaasti vastattu -
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 automaatin adaptaatio
Kun nyt opetatte *:lla, niin opettamiseen kuuluu:
- turbiinin lukon opetus kylmästä lämpimään.
- turbiinin lukon tominta... TCC:n luistaa, osittain kiinni ja lukossa.
jonka jälkeen turbiinin oikean tiedon pohjalta laatikko osaa myös moottorijarrutuksen.
Vasta tämän jälkeen laatikolle opetetaan vaihteiden täytösajat = eli jokaisen kytkinpaketin täytös sykleinä, että ko. kytkin on kiinni.
Ellei OIKEA opettaminen *:lla auta, palataan kohtaan, josta Tuikku ja CDI203 jo moneen kertaan ovat sanoneet...
Laatikossa on mekaaninen vika... esim. vuotava HY, kuluneet kytkimet, huonokuntoiset vapaakytkimet tai turbiini täynnä mömmöä muutamia vikoja mainitakseni..
Ropeyn ensimmäinen viesti mainitsi 211 korisessa kylmänä 1-2 vaihdon...
Olen pistänyt merkille, että juuri 211 HY:n järjestelmäpaineen luisti kuluu muita nopeammin. Juuri tuon järjestelmäpaineluistin laihan pään vuoto aiheuttaa tuuppaamisen.
Tekninen selitys:
1. vaihteella JP-luistin paine säätyy ainoastaan laihan pään pienelle pinnalle, jota vastaan JP:n jousi ja modulointipaine vastaa. Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin sen laihan pään pikkupinnan lisäksi tulee seuraavalle pinnalle K1 / K2 paine, josta johtuen järjestelmä paine nousee korkeammalle, kuin 1. vaihteella.
Kaikki loput vaihteet elävät korkeampaa järjestelmäpainetta, kuin 1. vaihde.
Tästä johtuen 1-2 vaihdon ongelmat pääsääntöisesti johtuvat järjestelmäpaine luistin kulumisesta/vuotamisesta.
211 omistajat, jotka olette asentaneet erillisen öljy/ilma lauhduttimen...
Varmistukaa, että laatikon öljyt nousevat käytössä sinne 80c hujakoille.
Ellei lämpö nouse, niin laatikko elää jatkuvasti "kylmän" ohjelmalla. Tähän kun lisää tietokoneelle tulevan lämpimän moottorin tiedon, niin mahtaakoan osata TCU ohjata parametrit kohdilleen.
Ja vielä pienenä lisänä se, että lisälauhdutin EI saa aiheuttaa virtausvastusta... Sillä silloin turbiinin paine nousee ja ei vaan osaa toimia oikein/oppii väärin.
- turbiinin lukon opetus kylmästä lämpimään.
- turbiinin lukon tominta... TCC:n luistaa, osittain kiinni ja lukossa.
jonka jälkeen turbiinin oikean tiedon pohjalta laatikko osaa myös moottorijarrutuksen.
Vasta tämän jälkeen laatikolle opetetaan vaihteiden täytösajat = eli jokaisen kytkinpaketin täytös sykleinä, että ko. kytkin on kiinni.
Ellei OIKEA opettaminen *:lla auta, palataan kohtaan, josta Tuikku ja CDI203 jo moneen kertaan ovat sanoneet...
Laatikossa on mekaaninen vika... esim. vuotava HY, kuluneet kytkimet, huonokuntoiset vapaakytkimet tai turbiini täynnä mömmöä muutamia vikoja mainitakseni..
Ropeyn ensimmäinen viesti mainitsi 211 korisessa kylmänä 1-2 vaihdon...
Olen pistänyt merkille, että juuri 211 HY:n järjestelmäpaineen luisti kuluu muita nopeammin. Juuri tuon järjestelmäpaineluistin laihan pään vuoto aiheuttaa tuuppaamisen.
Tekninen selitys:
1. vaihteella JP-luistin paine säätyy ainoastaan laihan pään pienelle pinnalle, jota vastaan JP:n jousi ja modulointipaine vastaa. Kun vaihde vaihtuu 2. vaihteelle, niin sen laihan pään pikkupinnan lisäksi tulee seuraavalle pinnalle K1 / K2 paine, josta johtuen järjestelmä paine nousee korkeammalle, kuin 1. vaihteella.
Kaikki loput vaihteet elävät korkeampaa järjestelmäpainetta, kuin 1. vaihde.
Tästä johtuen 1-2 vaihdon ongelmat pääsääntöisesti johtuvat järjestelmäpaine luistin kulumisesta/vuotamisesta.
211 omistajat, jotka olette asentaneet erillisen öljy/ilma lauhduttimen...
Varmistukaa, että laatikon öljyt nousevat käytössä sinne 80c hujakoille.
Ellei lämpö nouse, niin laatikko elää jatkuvasti "kylmän" ohjelmalla. Tähän kun lisää tietokoneelle tulevan lämpimän moottorin tiedon, niin mahtaakoan osata TCU ohjata parametrit kohdilleen.
Ja vielä pienenä lisänä se, että lisälauhdutin EI saa aiheuttaa virtausvastusta... Sillä silloin turbiinin paine nousee ja ei vaan osaa toimia oikein/oppii väärin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W211 automaatin adaptaatio
HY = Hydrauliyksikkö
...ja ei, se öljy ei kiehu siellä laatikossa. Ei sitä tarvitse lauhduttaa.
...ja ei, se öljy ei kiehu siellä laatikossa. Ei sitä tarvitse lauhduttaa.
Re: W211 automaatin adaptaatio
Ketjussa "7G-Tronic automaatti vaihtaa alaspäin töksähtäen" mainittuja omatoimiohjeita käyttäen omasta autosta hävisi kylmällä koneella töksahtelevä vaihtaminen alaspäin. Noitahan kannattaa kokeilla ensin, kun niistä ei koidu vaivaa / kustannuksia.
Re: W211 automaatin adaptaatio
Risto113 kirjoitti:HY = Hydrauliyksikkö
...ja ei, se öljy ei kiehu siellä laatikossa. Ei sitä tarvitse lauhduttaa.
missäs tämmöinen sijaitsee vai onko sama kuin venttiilipöytä tms ? ts tarviiko ottaa laatikko alas jotta saisi tuon 1-2 välin töksäyttämisen korjattua.
Re: W211 automaatin adaptaatio
Mitenköhän tuo Mocalin lauhdutin lopulta soveltuu sitten tähän tarkoitukseen? Ennen asennusta kokeilin puhaltaa ilmaa läpi ja tuntu olevan ihan tukossa. Paineilma taas meni suhisten läpi, eli vastusta toi kyllä aiheuttaa. Ihmiset on vaan noita ilmeisesti aika paljon laittanu autoihin, eikös Dealerinkin lauhdutinsetissä ollu Mocal, ainakin samannäköinen. Mä laitoin muovilevyn mihin porasin muutaman reiän lauhduttimen eteen ja lämmöt sain matka-ajossa sinne 70-80 hujakoille näillä keleillä.jvk210cdi kirjoitti:Ja vielä pienenä lisänä se, että lisälauhdutin EI saa aiheuttaa virtausvastusta... Sillä silloin turbiinin paine nousee ja ei vaan osaa toimia oikein/oppii väärin.
Kyselin tuolla aiemmin toisessa osiossa tuosta turbiinin adoptoinnista, mutta sinne ei tullu vastausta. Kokeillaan uudestaan. Eli pitääkö tuo nollata ennen adaptaatiota jostain? Mistään en löytäny kohtaa, jossa sen olisi voinut tehdä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: W211 automaatin adaptaatio
Laatikon öljypohja auki ja siinä se hydrauliyksikkö on.epk kirjoitti:Risto113 kirjoitti:HY = Hydrauliyksikkö
...ja ei, se öljy ei kiehu siellä laatikossa. Ei sitä tarvitse lauhduttaa.
missäs tämmöinen sijaitsee vai onko sama kuin venttiilipöytä tms ? ts tarviiko ottaa laatikko alas jotta saisi tuon 1-2 välin töksäyttämisen korjattua.
HY irti, halki, venttiilit pois (järjestykseen) ja pesu.
Ja kairata tarvittavat venttiilit uusiksi. (kysykää sitä CDI203)
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W211 automaatin adaptaatio
Jos tuon kaasupoljinresetin tekee, niin kannattaako se tehdä kylmälle vai lämpimälle vaihteistolle?
W211 220cdi
Re: W211 automaatin adaptaatio
Mocal valmistaa myös vesi-ilma lauhdutinta, josta en ainakaan googlella löytänyt tapauksia, että olisi vuotanut.aziz kirjoitti:Mitenköhän tuo Mocalin lauhdutin lopulta soveltuu sitten tähän tarkoitukseen? Ennen asennusta kokeilin puhaltaa ilmaa läpi ja tuntu olevan ihan tukossa. Paineilma taas meni suhisten läpi, eli vastusta toi kyllä aiheuttaa. Ihmiset on vaan noita ilmeisesti aika paljon laittanu autoihin, eikös Dealerinkin lauhdutinsetissä ollu Mocal, ainakin samannäköinen. Mä laitoin muovilevyn mihin porasin muutaman reiän lauhduttimen eteen ja lämmöt sain matka-ajossa sinne 70-80 hujakoille näillä keleillä.
Kyselin tuolla aiemmin toisessa osiossa tuosta turbiinin adoptoinnista, mutta sinne ei tullu vastausta. Kokeillaan uudestaan. Eli pitääkö tuo nollata ennen adaptaatiota jostain? Mistään en löytäny kohtaa, jossa sen olisi voinut tehdä.
Ilmaa puhaltamalla ei varmaankaan saa totuutta virtausvastuksesta, sillä öljyn viskositeetti on paksumpaa.
Mocalin ilmajäähdytin ei varmaankaa aiheuta vastusta... ainoastaan liian tehokasta jäähdytystä. Toimiva termostaatti varmaan korjaisi sen

Turbiinin opettaminen kannattaa ja pitää tehdä *:n kanssa, koska siinä on kohtia, joissa momentti pitää pitää tietyn kokoisena ja *:han sen näyttää ajossa.
*:lla opettaminen menee jotakuinkin seuraavasti:
- Auto kylmänä käyntiin ja annetaan laatikon öljyjen lämmetä noin 20c D-vaihde päällä.
- Sen jälkeen lähtee ajamaan (pienellä momentilla = kaasulla) niin pitkän matkan, että moottorin (Huom. MOOTTORIN) lämpö nousee 10c ja auto parkkiin seisontajarrulle D-vaihde päällä noin 25sekuntia.
- Ja uudelleen ajoa niin, että moottorin lämpö nousee 10c. Ja taas parkkiin D- päälle n. 25s.
JNE... niin monta kertaa 10c välein, että moottorin lämpö on normi noin 80c.
Seuraavaksi turbiinin lukon kytkeytymistä opetetaan ajamalla vaihtelevalla ajolla (kuitenkaan kaahaamatta) noin 50-60km/h niin kauan, kuin jaksaa. Näin oppii turbiinin luistorajan.
Sen jälkeen * haluaa ajattaa autoa tietyllä momentilla 4sekunnin jaksoissa neljään kertaan 3. 4. ja 5. vaihteilla.
Lopuksi 3. 4. tai 5. vaihteella tempastaan (ei kuitenkaan lusikkaa pohjaan) vauhtia niin, että moottorin kierrokset nousee noin 4000 1/min (suosittelen pakko 3. vaihdetta, ettei kauheesti ylinopeutta tarvitse mennä) ja jalka pois kaasulta... annetaan nopeuden hidastua niin, että 1. vaihde kytkeytyy joutokäynnillä kiinni...
JA AVOT!
Turbiinin lukon opetus on valmis. Osaa myös moottorijarrutuksen.

Turbiinin opettamisen jälkeen olen vasta opettanut itse vaihteiden adaptoinnin... Öljytkin ovat taatusti lämmenneet.
Kaikkeen tähän tarvii vain rauhallisen kantatien pätkän ja vajaat kaksi tuntia aikaa, jos yksin tekee.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57