Voiko hukkaportti jäädä jumiin, aukiasentoon ?JK kirjoitti:jälkeen eikä sitä ennen ole ollut mitään ongelmia. Tietääkö kukaan mitä tapahtui? Hyviä arvauksiakin otettaan vastaan... Asia ei ole suuremmin haitannut, mutta nyt kun tuli huipuista puhe niin olisi kiva tietää miksi ahdot hävisi.
200hv cdi Vito
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Voiko hukkaportti jäädä jumiin, aukiasentoon ?JK kirjoitti:jälkeen eikä sitä ennen ole ollut mitään ongelmia. Tietääkö kukaan mitä tapahtui? Hyviä arvauksiakin otettaan vastaan... Asia ei ole suuremmin haitannut, mutta nyt kun tuli huipuista puhe niin olisi kiva tietää miksi ahdot hävisi.
Luulempa, että siinä on käynyt seuraavasti:
Ahtopaine on noussut käyttöjärjestelmään ohjelmoitujen raja-arvojen yli, jolloin käyttis on ymmärtänyt asian siten, että on tullut joku vika, joka nostaa ahtoja liikaa, ja tämän jälkeen se on siirtynyt jonkinlaiseen varakäyttötilaan, joka kyllä sallii ajamisen, mutta rajoittaa huomattavasti tehoja, suojellakseen moottoria.
Moottorin sammuttaminen resetoi järjestelmän ja vika häviää.
Jos tehoja on 175hv, ja paineita 1,55 kg, niin luvut tuntuu kyllä luontevilta.
Ei ole kyllä tarvittu kun lastu.
Ainakin hyvin lähelle kahtasataa hv pääsee kyllä vakiota hieman suuremmalla ahtimella, tai alkuperäisen modifioinnilla ja hyvällä lastulla.
Suuttimien vaihtoa ei vielä niihin tehoihin tarvita.
Vapaavirtaussuodattimen eduista en ole ollenkaan niin vakuuttunut vielä näillä tehoilla.
Coolerilla on tietenkin jonkilainen vaikutus tehoihin, kun moottoria rasitetaan voimakkaasti pidemmän aikaa, mutta sen tärkein tehtävä on mielestäni moottorin lämpökuorman alentaminen ja sen kestävyyden parantaminen.
Omassa autossani pakoputken halkaisija on n. 2,5 tuumaa jo vakiona, vitosta en tiedä, mutta eiköhän liene samaa luokkaa. Se kyllä riittää varmasti parinsadan tehoille.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jokaisessa yli 160 hv Vitossa on ollut tapana vaihtaa ahdin. Vakiona noissa on muuten ~2" putki. Tuo 180 hv oli maksimi minkä demec lupasi toimittaa...hintaa pelkästään vaihdettaville hiluille tuli 3000€ . Pelkällä lastuttamisella on jääty 140...150 hv kohdalle. Onhan se sentää 40% enemmän kuin se tehtaan vakio.tuikku kirjoitti: Jos tehoja on 175hv, ja paineita 1,55 kg, niin luvut tuntuu kyllä luontevilta.
Ei ole kyllä tarvittu kun lastu.
Ainakin hyvin lähelle kahtasataa hv pääsee kyllä vakiota hieman suuremmalla ahtimella, tai alkuperäisen modifioinnilla ja hyvällä lastulla.
Suuttimien vaihtoa ei vielä niihin tehoihin tarvita.
Vapaavirtaussuodattimen eduista en ole ollenkaan niin vakuuttunut vielä näillä tehoilla.
Coolerilla on tietenkin jonkilainen vaikutus tehoihin, kun moottoria rasitetaan voimakkaasti pidemmän aikaa, mutta sen tärkein tehtävä on mielestäni moottorin lämpökuorman alentaminen ja sen kestävyyden parantaminen.
Omassa autossani pakoputken halkaisija on n. 2,5 tuumaa jo vakiona, vitosta en tiedä, mutta eiköhän liene samaa luokkaa. Se kyllä riittää varmasti parinsadan tehoille.
Tuo 180 hv on siis luultavasti vakiocoolerilla, jota on vain koitettu tehostaa sähköpropelleilla. Itse en noista propelleista perusta, paitsi öljynlauhduttimen kohdalla. Ja nimenomaan on tarvittu se ohjausyksikön vaihtaminen. Nythän näissä pelkästään lastutetuissa on käynyt siten, että paine laskee (jopa puoleen) kun lähestytään 3800 kierrosta ja ilmeisesti ei paljoa yli 4000 kierroksen ole päästy suurimmalla vaihteella (miksi?) -> teho jää 150 hv pintaan. Mutta siellä alemmilla kierroksilla kyllä tapahtuu mukavasti, varsinkin noilla välityksillä.
Ei ne kovin helpolla lähde vaihtamaan sitä ahdinta, jollei ole aivan pakko. On se niin kettumainen homma tossa Vitossa. Moottori kun on siinä poikittain ja ahdin siellä jossain tosi syvällä ahtaassa välissä.
Luulen että se suodatin on vaihtettu, jottei kuulu sellainen slurps ja sitten suodatin tulee sieltä moottorinsta silppuna läpi

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vielläkö näissä vehkeissä on tangolla hukkaportti, luulisi ainakin.. Mutta kerran on juuri ollut ongelmia kun ei alhaalta vetänyt mihinkään ja sitten vasta 5-6tkierroksen kohalla veti kunnolla. Syyksi paljastui hukkaportin tangon repeäminen eli vuskasi kokoajan ja huolella.veskola kirjoitti:Voiko hukkaportti jäädä jumiin, aukiasentoon ?JK kirjoitti:jälkeen eikä sitä ennen ole ollut mitään ongelmia. Tietääkö kukaan mitä tapahtui? Hyviä arvauksiakin otettaan vastaan... Asia ei ole suuremmin haitannut, mutta nyt kun tuli huipuista puhe niin olisi kiva tietää miksi ahdot hävisi.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Tuota mustaa, kuten myös kaverin muita Vitoja rakennettaessa ei liene ollut tärkeimpänä päämääränä edullinen hinta. Noita autoja katsellessa kaikesta näkee, että rahaa on annettu palaa ihan surutta, jotta lopputulos olisi paitsi nopea, myös näyttäväveskola kirjoitti:Ei kun tiesittehän, että siihen on tehty nämä muutokset (jos lehteen voi luottaa):
- turbo
- ohjausyksikkö (+ softaa)
- filtteri
- pakoputkisto
- lisälauhduttimet
Suutimien vaihdosta ei mainita mitään, joten voisi olettaa niiden olevan vakiot, onhan niiden vaihto kuitenkin aika iso(kallis) juttu.
Ai että V-mallia ei ole CDI-koneisena tehtykään, vai ymmärsinkö kirjoitustasi vain hieman väärin? Olen olettanut, että ilman muuta myös V:n tekniikka päivittyi CDI-aikaan yhtä aikaa Vitojen kanssa. Toki asiaan tai siitä saatuun väärään käsitykseen on voinut myötävaikuttaa nämä Suomessakin Vitoista muokatut "wannabe-V:t", joita Demec ainakin on tehnyt ymmärtääkseni useita kappaleita. Peilit ja etuvalot maskeineen on vaihdettu V-mallisen vastaaviin, ja kas, niin syntyi CDI-koneinen V... Näinkö on?veskola kirjoitti: Sama juttu sen keltaisen kanssa, 200 km/h ja 175 hv (1,55 bar) muttei suuttimista/pumpusta mitään mainintaa. Ohjausyksikkö myös vaihdettu. Olen noita cdi Vitoja ihmetellyt kun itselle piti tulla sellainen, mutta ei tuota V-mallia saanut kuin tuolla vanhemmalla koneella.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
oho tulihan tas päästeltyä sontaaJ_J kirjoitti:Ai että V-mallia ei ole CDI-koneisena tehtykään, vai ymmärsinkö kirjoitustasi vain hieman väärin? Olen olettanut, että ilman muuta myös V:n tekniikka päivittyi CDI-aikaan yhtä aikaa Vitojen kanssa. Toki asiaan tai siitä saatuun väärään käsitykseen on voinut myötävaikuttaa nämä Suomessakin Vitoista muokatut "wannabe-V:t", joita Demec ainakin on tehnyt ymmärtääkseni useita kappaleita. Peilit ja etuvalot maskeineen on vaihdettu V-mallisen vastaaviin, ja kas, niin syntyi CDI-koneinen V... Näinkö on?

Taisi -99... olla merkinnällä V220 ja sillä Viton CDI moottorilla. Muistatko/tiedätkö miten tuo Vito vaihtoi moottorinsa, -99 mallit saattoivat olla joko 110d tai cdi ?
Noita veetä ei vain ollut tarjolla kuin 2 kpl sillon, eikä näytä nytkään paljoa olevan, vain yksi autotalli.comissa...siis Suomessa. Yleensä ne ovat noita vanhempia malleja, mutta odotellaan, laskee ne hinnat koko ajan. Jokos se Lipponen luopui 'omastaan'.

Juu'u ne ovat Pakettiautoja neJ_J kirjoitti:Toki asiaan tai siitä saatuun väärään käsitykseen on voinut myötävaikuttaa nämä Suomessakin Vitoista muokatut "wannabe-V:t", joita Demec ainakin on tehnyt ymmärtääkseni useita kappaleita. Peilit ja etuvalot maskeineen on vaihdettu V-mallisen vastaaviin, ja kas, niin syntyi CDI-koneinen V... Näinkö on?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Musta yksilö oli juuri tämä, joka esiteltiin muistaakseni GTI-magazinessa taannoin. Auton mallimerkintä oli tuolloin "CDI120", kuten myös rekisterikilpi. Ilmeisen hyvin tuntui liikkuvan. Saman omistajan aiempi vito, muistaakseni keltainen, oli ilmeisesti myös jollain tavalla viritetty ja esiteltiin sekin GTI:ssä.Vitottaja kirjoitti:J J mainitsi mustan ja keltaisen Viton.Mitä vehkeitä ne on ja miten liikkuu???
Kulkupuolesta en sen tarkemmin osaa sanoa mitään faktaa, mutta luulisi nyt parin sadan hevosen voimin tuollaisen "koirankopinkin" liikkuvan ihan mukavasti...
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Niin kehuivat jo sen keltaisen, 'Brabus Special' (175 hv) kohdalla että huippunopeus ~200 kmh. Lehdet olivat 3/2000 ja 5/2002. Keltaisessa oli paineet 1,55 bar ja 'älyboxi' heh heh. Alunperin molemmat siis tavallisia 112 CDI autoja.J_J kirjoitti:Musta yksilö oli juuri tämä, joka esiteltiin muistaakseni GTI-magazinessa taannoin. Auton mallimerkintä oli tuolloin "CDI120", kuten myös rekisterikilpi. Ilmeisen hyvin tuntui liikkuvan. Saman omistajan aiempi vito, muistaakseni keltainen, oli ilmeisesti myös jollain tavalla viritetty ja esiteltiin sekin GTI:ssä.Vitottaja kirjoitti:J J mainitsi mustan ja keltaisen Viton.Mitä vehkeitä ne on ja miten liikkuu???
Kulkupuolesta en sen tarkemmin osaa sanoa mitään faktaa, mutta luulisi nyt parin sadan hevosen voimin tuollaisen "koirankopinkin" liikkuvan ihan mukavasti...
Lisää tietoa: www.skg.fi
180hv Vito
Meitsillä on tommonen Demecin puuhaamana timmitetty Vito. Siinä kävi seuraavasti: Lastu- ja turbomuutos tehtiin viime syksynä(2003). Muutoksen yhteydessä alkoi kuulumaan resonoivaa vinkunaa. Vähän samanlaista kuin vetäisi sikaa hännästä. Vinkuna sijoittui huippuahtojen kohteille 2100-3000rpm. Äänen aiheuttajaksi tulkittiin ahtojärjestelmän vuoto.
Ajelin tyytyväisenä n. 40000km, jolloin turbo särkyi(06/2004). Kompressorin siipipyörä oli mennyt hajalle. Imuilmajärjestelmä purettiin Demecin toimesta ja todettiin, että "jokin on mennyt sieltä läpi", mutta mitään muuta kuin siipipyörän palasia ei löytynyt.
Ajelin taas tyytyväisenä n.10000, jonka jälkeen turbo särkyi jälleen. Syyksi pitkän väännön, imuilmajärjestelmän paineponnistuksilla tms. todettiin, että turbiiniakseli resonoi suurimmalla ahtopaineella. Autossani se oli "jopa" 1,8bar(mitattu ajettaessa, dynolapussa 1.65bar).
Alkuperäisellä virityksellä autostani poljettiin 183hv ja 350Nm(50Nm vähemmän kuin lupasivat). Nyt mitattiin ns. stage2 ahtimella 177hv ja 390Nm (vähän on jäänyt reitille). Vinkuna pieneni selvästi suurimmalla ahtopaineella (nyt 1.69bar). Vinkuna on edelleen mysteeri, eikä kukaan tiedä, mikä sen aiheuttaa...
Ahtimista sen verran, että Demecin stage1 ahdin on muunnettu GT17, johon on vaihdettu isompi kompressorisiipipyörä ja stage2 -ahdin on käsittääkseni sama GT17, jossa on turbiinin siipipyörä vaihdettu sellaiseen, jossa on vähemmän siipiä ja kompressorikotelo on vaihdettu isompaan kuten myös siipipyöräkin 42mm (Ilmo Saarelan Demec tj. kertomana).
Laakerointeja on myös vahvistettu käyttämällä Unimogin ahtimen laakereita. Varmaan kompressorikotelokin on sellaisesta. Ihan varma en ole asiasta, että onko turbiinin siipipyörää myös kasvatettu, mutta muistelisin niin, kun sitä kotiloa siellä kääntelin ja vääntelin. En kehdannut mittailla
Huippuja tuo ottaa n. 185km/h 225/55R17(jotain tota luokkaa ne on, en muista) palloilla, mittarin näyttämä tarkastettu GPS:llä ja se näyttää +1km/h. Rajottajaanhan tuo menee aika kiltisti, mutta siihen loppuu sisuskaluja koetteleva kiihtyminen
Ajelin tyytyväisenä n. 40000km, jolloin turbo särkyi(06/2004). Kompressorin siipipyörä oli mennyt hajalle. Imuilmajärjestelmä purettiin Demecin toimesta ja todettiin, että "jokin on mennyt sieltä läpi", mutta mitään muuta kuin siipipyörän palasia ei löytynyt.
Ajelin taas tyytyväisenä n.10000, jonka jälkeen turbo särkyi jälleen. Syyksi pitkän väännön, imuilmajärjestelmän paineponnistuksilla tms. todettiin, että turbiiniakseli resonoi suurimmalla ahtopaineella. Autossani se oli "jopa" 1,8bar(mitattu ajettaessa, dynolapussa 1.65bar).
Alkuperäisellä virityksellä autostani poljettiin 183hv ja 350Nm(50Nm vähemmän kuin lupasivat). Nyt mitattiin ns. stage2 ahtimella 177hv ja 390Nm (vähän on jäänyt reitille). Vinkuna pieneni selvästi suurimmalla ahtopaineella (nyt 1.69bar). Vinkuna on edelleen mysteeri, eikä kukaan tiedä, mikä sen aiheuttaa...
Ahtimista sen verran, että Demecin stage1 ahdin on muunnettu GT17, johon on vaihdettu isompi kompressorisiipipyörä ja stage2 -ahdin on käsittääkseni sama GT17, jossa on turbiinin siipipyörä vaihdettu sellaiseen, jossa on vähemmän siipiä ja kompressorikotelo on vaihdettu isompaan kuten myös siipipyöräkin 42mm (Ilmo Saarelan Demec tj. kertomana).
Laakerointeja on myös vahvistettu käyttämällä Unimogin ahtimen laakereita. Varmaan kompressorikotelokin on sellaisesta. Ihan varma en ole asiasta, että onko turbiinin siipipyörää myös kasvatettu, mutta muistelisin niin, kun sitä kotiloa siellä kääntelin ja vääntelin. En kehdannut mittailla

Huippuja tuo ottaa n. 185km/h 225/55R17(jotain tota luokkaa ne on, en muista) palloilla, mittarin näyttämä tarkastettu GPS:llä ja se näyttää +1km/h. Rajottajaanhan tuo menee aika kiltisti, mutta siihen loppuu sisuskaluja koetteleva kiihtyminen

HEVOSVOIMA.COM MPR viritysturboahtimet, viritysosat ja rakentelutarvikkeet
HEVOSVOIMA.COM Forum -rento keskustelupalsta virittäjille
HEVOSVOIMA.COM YouTube
HEVOSVOIMA.COM Forum -rento keskustelupalsta virittäjille
HEVOSVOIMA.COM YouTube
Firman Vito V220 CDI (vm. 2000), ottaa/otti n. 180 mittariin...siis alamäkeen ja tyyliin ovesta lisävauhtia. Tuo on kyllä kiusatuin auto mitä tiedän, joka jumalan perjantai tuolla päästeltiin 120 kilsaa yrittäen rikkoa ennätystä 38 min ja 120 km (keskarit n. 190km/h)...dieseliautolla ajettu tuokin.
Asuin paikka selviää profiilista
Asuin paikka selviää profiilista

Vito 115Cdi 200hv
Meillä on tuollainen vm 2005 Cdi 155cdi automaatti. Huiput karvan yli 200km/h..isompi ahdin, suuttimet, ilmansuodatin ja softa. Penkissä 202hv 400nm. Miksi? No hauskaa pitää olla kun kaupunki keikalla voi ihmetyttää muita...
Huiput kokeiltiin hml moottoritiellä GTi golf(4) oli kohtuullisen ihmeisään kun puhelinkioski kulki perässä
Huiput kokeiltiin hml moottoritiellä GTi golf(4) oli kohtuullisen ihmeisään kun puhelinkioski kulki perässä

Vaihteisto
Muuten koko tuo automaatti on ihan syvältä. Vakioohjelmallakin vaihtaa vähän kun tykkää ja missä sattuu. Tuntuu kun vaihteisto ei olisi koskaa suunniteltu ko. autoon mitenkään. "sattui vaan olemaan tuossa vieressä" tyyliin.
Onko muilla mitään kokemuksia ko. automaatista?
Itse olemma muuten todenneet ettei tuolle manuaalilaatikolla myöskään tee oikein mitään. Viritettynä ja kuormattuna laatikko/kytkin poksahtaa ensin. SItten vasta turbo tms. Automaatti tuntuisi kestävän huomattavasti enemmän
Onko muilla mitään kokemuksia ko. automaatista?
Itse olemma muuten todenneet ettei tuolle manuaalilaatikolla myöskään tee oikein mitään. Viritettynä ja kuormattuna laatikko/kytkin poksahtaa ensin. SItten vasta turbo tms. Automaatti tuntuisi kestävän huomattavasti enemmän
Re: Vaihteisto
Ei ne vakioautomaatit mitään kestä, jollei vääntömomenttia rajoiteta rankalla kädellä. Tuossa lienee justiinsa rajoitettu tuohon 400 Nm kohdille, onneksiJulkku kirjoitti: Automaatti tuntuisi kestävän huomattavasti enemmän

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 091#232091
Tervetuloa forumille ja nopeiden Vitojen kerhoon
, äsken oli vähän kiirus kun piti lähteä Vitolla ajelemaan
. Tuikkua ja minua varmaan kiinnosti vielä mikä garretti ihan tarkalleen, vakio garretti vai jokin modaus tehty. Kiinnostaisi muuten nähdä se teholapun muoto, onnistuisikohan mitenkään sen nähtäville saattaminen ? Jollei niin katsotko millä kierroksilla maksimiteho tuli, ja mikä oli vastaava nopeus, jos se on näkyvillä. Kiinnostavat nuo välitykset yms. Niih ja millä kierroksilla vääntömomentti lähti laskemaan siitä 400 Nm viivasta ?
Sitten vain radalle.com tapahtumaan hakemaan 1/4 mailin lappu, tavoitteena on tietysti rikkoa mersulla erään volkkarin 16 sekunnin tulos
Minä tarjoan pullon kuohuvaa ensimmäiselle mersun pakulla ajetulle 15,xxx tulokselle.


Sitten vain radalle.com tapahtumaan hakemaan 1/4 mailin lappu, tavoitteena on tietysti rikkoa mersulla erään volkkarin 16 sekunnin tulos

Minä tarjoan pullon kuohuvaa ensimmäiselle mersun pakulla ajetulle 15,xxx tulokselle.
Re: Vaihteisto
Nyt on kuukauden kokemus kyseisestä laatikosta ja vähän samoja mitteitä on ollut että loota vaihtaa milloin sattuu. Olen kyllä laittanu sitä laatikon "oppivan" ohjelman piikkiin. Jos tuo laatikko koko ajan opettelee ajajansa tapoja niin lieneekö siitä johtuvaa että logiikka muuttuu koko ajan. Myyjä opasti että ei saa ihmetellä jos kone tuntuu rauhallisen ajon jälkeen tahmealta. Laatikko virkistyy käskettäessä muutamaan otteeseen. Tiedä sitten onko tuossa perää. En oikein ole vielä päässy kärrylle miten tuo laatikko toimii, mutta jos se sellaista on että koko ajan tapahtuu mukautumista niin ei siinä mitään järkeä ole. Kuskikin kun meidän perheessä vaihtuu päivittäin.Julkku kirjoitti:Muuten koko tuo automaatti on ihan syvältä. Vakioohjelmallakin vaihtaa vähän kun tykkää ja missä sattuu. Tuntuu kun vaihteisto ei olisi koskaa suunniteltu ko. autoon mitenkään. "sattui vaan olemaan tuossa vieressä" tyyliin.
Onko muilla mitään kokemuksia ko. automaatista?
Itse olemma muuten todenneet ettei tuolle manuaalilaatikolla myöskään tee oikein mitään. Viritettynä ja kuormattuna laatikko/kytkin poksahtaa ensin. SItten vasta turbo tms. Automaatti tuntuisi kestävän huomattavasti enemmän
.
En ainakaan haulla löytänyt tästä keskustelua, että kesän korvilla on tulossa uusi mottori Vitoon/Vianoon, 120CDI
3.0L V6 CDI moottori 150kW/204hv 440Nm
automaattivaihteisto taitaa olla vakiona. Vito 120CDI
Odottaa jo, että pääsis koeajolle ja mahd. vaihtamaan tuon 112CDI:n poies...
3.0L V6 CDI moottori 150kW/204hv 440Nm

Odottaa jo, että pääsis koeajolle ja mahd. vaihtamaan tuon 112CDI:n poies...
Kyllä, tuossa alkaa olemaan jo paremmin viripotentiaalia. Siekkinenkin saa sitten ruveta opiskelemaan miten tuon automaatti vahvistetaan, mikä se sitten ikinä onkaan, nimittäin kyllähän tuo rikki saadaan kun käytetään tuikun reseptiä siellä koneessa 
Se pitää tietty todeta ettei 440 Nm tee tuosta rakettia
mutta potentiaali lienee jonnekin 650 ... 700 Nm luokkaan...

Se pitää tietty todeta ettei 440 Nm tee tuosta rakettia

Lisää tietoa: www.skg.fi
Epäilemättä
mitenköhän se V8 mahtaisi sinne tylppäkeulaan mahtua kun minun mielestä siellä on ahdasta jo rivinelosellakin...nooh kaikkeahan saa pidennettyä. Mitään järkeähän tässä ei ole, että laitetaan näihin autoihin yli 150 hv moottoreita, ainakaan suomessa. Saksassa ymmärrän hyvin, että liikemiehiä kuskataan neljän hengen ryhmissä tuommosilla vianoilla 245 km/h autobahnalla paikasta toiseen...olemaan tärkeinä
Eihän kukaan hullu nyt yritä ajaa näillä kilpaa varttimaililla, pakuilla 
MERCEDES-BENZ Vito REGO Trend 120CDI-2,9/32KB keskipitkä A2 A Hinta ilman lisävarusteita 68870 e Elämä on



MERCEDES-BENZ Vito REGO Trend 120CDI-2,9/32KB keskipitkä A2 A Hinta ilman lisävarusteita 68870 e Elämä on

Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt alkoi tulla sen verran kiinnostavaa juttua että piti itsekin laittaa pari kysymystä tänne väliin. Eli nämä malli merkinnäthän menee cdi:ssä 211 (n.100hv), 216 (n160hv), 316 ym. Siis sprintereissä
. Tuli tuossa vkl ajeltua likemmäs 1000km 316 kuorma-autolla ja on kyllä huomattavasti tehokkaampi laitos kuin tuo oma 211. Elikkäs alkoi kiinnostamaan mitenkäs saisi puristettua edes tuon 216 verran tehoa irti (ja joskus enemmän
)? Ilmeisesti kuitenkin aikalailla samanlaiset koneet? Pystyisikö tuohon 211 "ajamaan" 316 softan lastulle? Kiinnostaa vaan kun tuommoinen olisi aika helposti tehtävissä näin aluksi tutulla. Mahtaakohan netistä löytyä mitään sivustoja koskien sprinterien viritystä ym.?
Olisi varmaan halvempaa tuokin pullo käydä vaan kaupasta hakemassa mutta elämä on.


No jos ei ihan tuohon niin edes lähelleMinä tarjoan pullon kuohuvaa ensimmäiselle mersun pakulla ajetulle 15,xxx tulokselle.

... Ei koolla ole väliä ... Pääasia että viheltää ...
-00 211CDI Sprinter
-00 211CDI Sprinter
Niissä tehopenkeissäkin on eroja...niin kuin tiedämme VM:n vertailusta.Mauri H. kirjoitti:No periaatteessa jos suurennetaan turboa, käy helposti niin että suurimman väännön kierrosluku nousee, koska suurempi turbo helposti saavuttaa huippuahdot myöhemmin kuin pienempipesäinen. Toki tähän vaikuttaa myös siipien lukumäärä ja kulma.veskola kirjoitti:Luulen etta tuossa ahtimen vaihdolla saat eniten sita eroa, eli vaantoa tulisi jo alemmilla kierroksilla, vai mitä Mauri ?
Suuremmalla ahtimella sitten taas saavutetaan parempi hengitys yläkierroksilla, sitäkautta parempi kaasujen vaihto ja suurempi teho. Myös viritetyn moottorin lämpökuormat laskevat.
Kumma on jos ei vakioon synny rakoa, tosin nykypäivänä nuo tehtaan arvot tuntuvat olevan aika alakanttiin, olikohan 130 hv TDi Passatti josta mitattiin 150 hv....
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
[quote="Sprinkler"]Nyt alkoi tulla sen verran kiinnostavaa juttua että piti itsekin laittaa pari kysymystä tänne väliin. Eli nämä malli merkinnäthän menee cdi:ssä 211 (n.100hv), 216 (n160hv), 316 ym. Siis sprintereissä
. Tuli tuossa vkl ajeltua likemmäs 1000km 316 kuorma-autolla ja on kyllä huomattavasti tehokkaampi laitos kuin tuo oma 211. Elikkäs alkoi kiinnostamaan mitenkäs saisi puristettua edes tuon 216 verran tehoa irti (ja joskus enemmän
)? Ilmeisesti kuitenkin aikalailla samanlaiset koneet? Pystyisikö tuohon 211 "ajamaan" 316 softan lastulle? [/quote]
Noissa moottoreissahan ei juurikaan samaa ole X11 ja X13 sarjan koneet on OM611 nelipyttyisiä kun taas X16 sarja on varustettuna OM612 viispyttyisellä koneella


Noissa moottoreissahan ei juurikaan samaa ole X11 ja X13 sarjan koneet on OM611 nelipyttyisiä kun taas X16 sarja on varustettuna OM612 viispyttyisellä koneella
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
211:een saa lastuttamalla 151 PS / 350 NM, mikäli tuo ei riitä vaihdetaan suuttimet malliin tuikkurace, ahdin malliin sellainen kuin sinne mahtuu, sekä laitetaan kustomoitu ohjelma Karalalla.
Jälkimmäisen vaihtoehdon jälkeen korjataan voimansiirron ongelmat.
Jälkimmäisen vaihtoehdon jälkeen korjataan voimansiirron ongelmat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mikäli olet tosissasi vaihtamassa suuttimia lue nuo tuikun kirjoitukset viimeisen vuoden ajalta ja oikein huolella harkiten. Ne muutokset maksaa sitten oikeasti jonkun verran...Sprinkler kirjoitti:No niinpä tietenkin. Olisi taas pitänyt selvitellä hieman ennen kuin kovin innostuuMistäs tuommoisia suuttimia voi kysellä? Voimansiirtoko ei näissä kestä? Mistä alkaa ensimmäisenä hajoamaan?
Ei tuollaista viritystä ole kukaan ennemmin tehnyt, joten kerrot sitten mistä rupeaa hajoamaan. Minulla hajosi tälleen mutta kyseessä oli siis ihan maltillinen pumpun ruuvaus

Pelkällä lastulla ei hajoa mistään...
Lisää tietoa: www.skg.fi