Potilashan on 640 000 kilsaa ajettu 1997 vuosimallin W210 turbodiesel Väyrynen Boschin sähköpumpulla varustettuna. Se sama suorariukkari turbokone kuin Sprintterissäkin, joten ohjeet käy toki senkin pumpun tiivisteprojektissa. Myös ruiskutuspumpun, Bosch VP 37 tjsp, eri versioita löytyy mm. Bemarista.

Oireita ei sen kummemmin ollut, muuta kuin ilmakuplia polttoaineputkissa ja diesel lätäkkö auton alla hetken parkkeerauksen jälkeen ja juuri tuo pihalaatoituksen muuttuminen sateenkaaren väreihin vesisateilla sekä tummuneet pihalaatat pisti vauhtia projektiin, eikä se dieselin katkutkaan kesähelteillä mitään miellyttävää ole.
Homma alkoi brakecleanarin ruiskuttelulla kera paineilman, jolloin on helppo nähdä, mistä saumasta/tiivisteestä se pumppu oikein kuseksii. Tässä tapauksessa oli se Boschin sähköpumpun yleinen paikka, eli kannen kahden tiivisteen välistä valui filmi polttoainetta varsinkin kun auto oli käynnissä.
Pumppuun myydään täydellistä tiivistesarjaa, jonka ostin Saksasta ja se maksoi postikuluineen 20,11 euroa postilaatikkoon toimitettuna.
Maksu ulkomaan maksumääräyksellä ennen kuin kirje lähti matkaan. Tilauksen alusta kirjeen saapumiseen meni noin viikko.
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3096" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarjasta tarvitsin tähän hommaan nuo kaksi erikoisenmallista mustaa pumpun kansien tiivistettä.

Tänään otin auton työnalle ja ensiksi piti poistaa moottorin suojamuovi, ahtoputki ja imusarja.

Sen jälkeen pumpun putsaaminen rasvoista brakecleanerillä. Pumpun yli menevät johtosarjat ja polttoaineletkut kannattaa kääntää sivuun työtä häiritsemästä.

Tässä pumpussa syötön alkusäädöt tehdään kantta liikuttamalla, joten kannen nykyinen tarkka paikka pitää merkitä jollakin tavalla, jotta sen saa takaisin tismalleen oikeaan kohtaan kasausvaiheessa. Itse käytin ihan normaalia autopakkelia tähän hommaan ja tälläsin sitä pariin eri paikkaan kannen päätyyn ja sivulle. Kitti näkyy ruskeana ao. kuvassa ja se kannattaa toisiaankin laittaa paikalleen ennen kuin yhtään polttoaineletkua tai pulttia irroittaa, koska pumpun pinnassa ei saa olla tippaakaan rasvaa, jotta pakkeli tarttuu kunnolla kiinni.

Pumpun kansien läpi menee yksi pitkä kolmikantainen pultti, johon voi napautaa sopivan torx-hylsyn kiinni, kuten itse tein, jos erikoishylsyä ei ole saatavilla (sen saa toki ostettua esim. samasta firmasta kuin tuon ylläolevan tiivistesarjankin). Esiksi kannattaa ottaa ainoastaan se ylempi kansi pois, joka ei vaikuta pumpun säätöihin. Kolmiokantainen pultti menee molempien kansien läpi ja toimii neljäntenä kiinnityspulttina molemmissa kansissa. Pumpun kannen voi nostaa pois paikaltaan ja roiskuvasta polttoaineesta ei kannata välittää, jos se kitti on muistettu laittaa ennen pumpun avaamista...

Tiivistepintojen putsaus ja uusi tiiviste paikoilleen ilman mitään liimoja ja kansi kolmella torxilla takaisin paikoilleen.
Sen jälkeen alemman kannen kolme torxia auki ja napautus pumpun kanteen, niin kansi irtoaa ja kitti jää merkikis pumpun runkoon ja jos se pumpun rungon putsaus on tehty huolella, niin kitit jää tosiaankin kiinni eikä putoa lattialle. Pituussuunta on se oleellinen säätämisessä, joten kuten kuvasta näkyy, laitoin kittiä reilusti, jotta se pysyy varmasti paikoillaan pumpun rungossa kantta irti napautettaessa.

Sitten koko kansi johtoineen sivuun ja uusi tiiviste vanhan kovettuneen tilalle ja tiivistepinnat pitää jälleen muistaa putsata huolella.
Kannessa näkyy metallitappi, jonka pitää asennetaessa osua punpun säätötangossa olevaan reikään. Sen voi asentaessa tarkistaa taskulampun avulla kannen ja pumpun välisestä raosta ennen kannen lopullista paikalleen painamista.

Sitten vaan pumpun kansi kohdalleen, kitin osoitamaan kohtaan ja torxit kiinni sekä se pitkä kolmiokannallinen pultti. Samalla kerralla kannattaa uusia polttoaineen paluuletku suuttimilta pumpulle, johon kannattaa varata kangaspäällysteistä polttoaineletkua noin yksi metri. Samoin ne polttoaineletkujen liittimien O-renkaat kannattaa uusia, jos niitä ei ole äsketäin vaihdettu.
Imusarjan putsaaminen EGR-karstoista on helppo tehdä samalla kun imusarja on irti, joten imusarjan ja ahtoputken voi lempata vaikka kuumaan osienpesukoneeseen pumpun tiivisteiden vaihdon ajaksi, koska se karstapaska on todella tiukassa.
Johtosarjat, imusarja, ahtoputki ja moottorimuovit paikoileen ja starttaamaan. Pumppurempoissa kannattaa ennen starttia laittaa joku vaihde valmiiksi silmään, jos osat ei sattunutkaan pumpun sisällä paikoilleen tai joku muu juttu reisille ja kone ryntää, jotta sen nopeasti saa kytkimellä ja jarrulla stumpattua ennen kierrosten karkaamista. Koekäytössä jälleen cleanerilla putsatusta pumpusta näkee, jos vuotoon loppunut, kuten tässäkin tapauksessa kävi. Samalla loppui myös ilmakuplien kulku polttoaineputkissa. Jos käynti on seilavaa tai tyhjäkäynti muuttunut, ei kansi ole osunut oikeaan kohtaan ja edessä on hiukkasen pumpun kannen hienosäätöä, joten hosuminen ei kannata.
Homma ottaa noin pari tuntia, jos työkalut pysyy käsissä ja kustannukset jokusen kympin luokkaa kaikkinensa.