W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien kera

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien kera

Viesti Kirjoittaja Harri S »

No niin tuli tuossa aiemmin toisaalla lupailtua, että käyttiksen vuotavasta ruiskutuspumpusta tulisi jonkinlaista korjausohjetta.

Potilashan on 640 000 kilsaa ajettu 1997 vuosimallin W210 turbodiesel Väyrynen Boschin sähköpumpulla varustettuna. Se sama suorariukkari turbokone kuin Sprintterissäkin, joten ohjeet käy toki senkin pumpun tiivisteprojektissa. Myös ruiskutuspumpun, Bosch VP 37 tjsp, eri versioita löytyy mm. Bemarista.
Kuva

Oireita ei sen kummemmin ollut, muuta kuin ilmakuplia polttoaineputkissa ja diesel lätäkkö auton alla hetken parkkeerauksen jälkeen ja juuri tuo pihalaatoituksen muuttuminen sateenkaaren väreihin vesisateilla sekä tummuneet pihalaatat pisti vauhtia projektiin, eikä se dieselin katkutkaan kesähelteillä mitään miellyttävää ole.

Homma alkoi brakecleanarin ruiskuttelulla kera paineilman, jolloin on helppo nähdä, mistä saumasta/tiivisteestä se pumppu oikein kuseksii. Tässä tapauksessa oli se Boschin sähköpumpun yleinen paikka, eli kannen kahden tiivisteen välistä valui filmi polttoainetta varsinkin kun auto oli käynnissä.

Pumppuun myydään täydellistä tiivistesarjaa, jonka ostin Saksasta ja se maksoi postikuluineen 20,11 euroa postilaatikkoon toimitettuna.
Maksu ulkomaan maksumääräyksellä ennen kuin kirje lähti matkaan. Tilauksen alusta kirjeen saapumiseen meni noin viikko.
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3096" onclick="window.open(this.href);return false;

Sarjasta tarvitsin tähän hommaan nuo kaksi erikoisenmallista mustaa pumpun kansien tiivistettä.
Kuva

Tänään otin auton työnalle ja ensiksi piti poistaa moottorin suojamuovi, ahtoputki ja imusarja.
Kuva

Sen jälkeen pumpun putsaaminen rasvoista brakecleanerillä. Pumpun yli menevät johtosarjat ja polttoaineletkut kannattaa kääntää sivuun työtä häiritsemästä.
Kuva

Tässä pumpussa syötön alkusäädöt tehdään kantta liikuttamalla, joten kannen nykyinen tarkka paikka pitää merkitä jollakin tavalla, jotta sen saa takaisin tismalleen oikeaan kohtaan kasausvaiheessa. Itse käytin ihan normaalia autopakkelia tähän hommaan ja tälläsin sitä pariin eri paikkaan kannen päätyyn ja sivulle. Kitti näkyy ruskeana ao. kuvassa ja se kannattaa toisiaankin laittaa paikalleen ennen kuin yhtään polttoaineletkua tai pulttia irroittaa, koska pumpun pinnassa ei saa olla tippaakaan rasvaa, jotta pakkeli tarttuu kunnolla kiinni.
Kuva

Pumpun kansien läpi menee yksi pitkä kolmikantainen pultti, johon voi napautaa sopivan torx-hylsyn kiinni, kuten itse tein, jos erikoishylsyä ei ole saatavilla (sen saa toki ostettua esim. samasta firmasta kuin tuon ylläolevan tiivistesarjankin). Esiksi kannattaa ottaa ainoastaan se ylempi kansi pois, joka ei vaikuta pumpun säätöihin. Kolmiokantainen pultti menee molempien kansien läpi ja toimii neljäntenä kiinnityspulttina molemmissa kansissa. Pumpun kannen voi nostaa pois paikaltaan ja roiskuvasta polttoaineesta ei kannata välittää, jos se kitti on muistettu laittaa ennen pumpun avaamista...
Kuva

Tiivistepintojen putsaus ja uusi tiiviste paikoilleen ilman mitään liimoja ja kansi kolmella torxilla takaisin paikoilleen.

Sen jälkeen alemman kannen kolme torxia auki ja napautus pumpun kanteen, niin kansi irtoaa ja kitti jää merkikis pumpun runkoon ja jos se pumpun rungon putsaus on tehty huolella, niin kitit jää tosiaankin kiinni eikä putoa lattialle. Pituussuunta on se oleellinen säätämisessä, joten kuten kuvasta näkyy, laitoin kittiä reilusti, jotta se pysyy varmasti paikoillaan pumpun rungossa kantta irti napautettaessa.
Kuva

Sitten koko kansi johtoineen sivuun ja uusi tiiviste vanhan kovettuneen tilalle ja tiivistepinnat pitää jälleen muistaa putsata huolella.
Kannessa näkyy metallitappi, jonka pitää asennetaessa osua punpun säätötangossa olevaan reikään. Sen voi asentaessa tarkistaa taskulampun avulla kannen ja pumpun välisestä raosta ennen kannen lopullista paikalleen painamista.
Kuva

Sitten vaan pumpun kansi kohdalleen, kitin osoitamaan kohtaan ja torxit kiinni sekä se pitkä kolmiokannallinen pultti. Samalla kerralla kannattaa uusia polttoaineen paluuletku suuttimilta pumpulle, johon kannattaa varata kangaspäällysteistä polttoaineletkua noin yksi metri. Samoin ne polttoaineletkujen liittimien O-renkaat kannattaa uusia, jos niitä ei ole äsketäin vaihdettu.

Imusarjan putsaaminen EGR-karstoista on helppo tehdä samalla kun imusarja on irti, joten imusarjan ja ahtoputken voi lempata vaikka kuumaan osienpesukoneeseen pumpun tiivisteiden vaihdon ajaksi, koska se karstapaska on todella tiukassa.

Johtosarjat, imusarja, ahtoputki ja moottorimuovit paikoileen ja starttaamaan. Pumppurempoissa kannattaa ennen starttia laittaa joku vaihde valmiiksi silmään, jos osat ei sattunutkaan pumpun sisällä paikoilleen tai joku muu juttu reisille ja kone ryntää, jotta sen nopeasti saa kytkimellä ja jarrulla stumpattua ennen kierrosten karkaamista. Koekäytössä jälleen cleanerilla putsatusta pumpusta näkee, jos vuotoon loppunut, kuten tässäkin tapauksessa kävi. Samalla loppui myös ilmakuplien kulku polttoaineputkissa. Jos käynti on seilavaa tai tyhjäkäynti muuttunut, ei kansi ole osunut oikeaan kohtaan ja edessä on hiukkasen pumpun kannen hienosäätöä, joten hosuminen ei kannata.

Homma ottaa noin pari tuntia, jos työkalut pysyy käsissä ja kustannukset jokusen kympin luokkaa kaikkinensa.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuossa pari vähän parempaa kuvaa tuosta säätimen tapista joka pitää osua kasatessa tuonne pumpun akselilla olevan säätöholkin koloon.
Muuten voi tulla kallista romua...

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

saako tolla kitti konstilla syötön kuinka tarkkaa vakioks jos väsää hammermodia ja pitäis katsastuksee saada syötöt normaaliks?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja etrade »

Harri S kirjoitti: Samalla kerralla kannattaa uusia polttoaineen paluuletku suuttimilta pumpulle, johon kannattaa varata kangaspäällysteistä polttoaineletkua noin yksi metri. Samoin ne polttoaineletkujen liittimien O-renkaat kannattaa uusia, jos niitä ei ole äsketäin vaihdettu.
Kiitoksia ohjeesta!
Polttoaineletkujen liittimet korvasin läpinäkyvällä putkella etolasta, mutta oliko tässä väykys suuttimilta paluuletkulle metalliset vai muoviset liittimet? Pystyykö sieltä välistä haukkaamaan ilmaa eli onko joku tiiviste välis ja pystyykö muovista korvaamaan metallisilla?
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Sähköpumppua voi huijata helpomminkin kuin hammermodilla.

Väykyn suuttimissa on perinteiset metaliset nipat paluuletkun liitoksissa ja paluuletku päättyy pumpun kannessa olevaan tankin paluulinjan metallinippaan, joka näkyy noissa viestini valokuvissa.
1. pytyn suuttimessa on se neulan liiketunnistin ja 1. suuttimen toinen (turha) paluuletkulähtö sokeoidaan lyhyellä letkunpätkällä ja metallitapilla.
Paluuletkut voi vaihtaa helposti ahtoputki irroitamalla ja moottorin päällimuovit poistamalla. Alumiini-imusarjaa ei tarvi siinä hommassa irroitaa.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Satutko harri.s tietämään että mikä on oikea vastus kun kansi on tehtaan säädöissä? Toisin sanoen onko jotain keinoa varmistaa ettei tuota alempaa kantta ole säädetty?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja Harri S »

En osaa sanoa.
Tuo asetus lienee aika pumppukohtaista, kun mekaanisia osia on mukana.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eiköhän tuo ecu ohjaa tuota pumppua joten kaikki ihme säädöt saa moottorin vikatilaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
komulatu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 07.04.2010 12:03

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja komulatu »

Kiitokset ohjeesta! Tuo alemman kannen tiivisteen vaihto askarruttanut jo pitemmän aikaa, ja tällä toimenpiteellä sai auton käynnistyvyyden taas normaaliksi. Tuo muotin tekemien tuosta pakkelista oli hyvä vinkki, samalla tavalla tein sen itsekkin. Merkit saa toki taltalla lyötyä kanteen/pumpun runkoon, mutta tuo saatö kun on niin pirun tarkka, niin tämä pakkeli muotti konsti oli huomattavasti parempi.

Aika arviokin osu aikalailla kohdilleen, paitsi että imusarjan puhdistuksen samalla tehneenä tuli aikaa tuhrattua aikalailla tuplat tuosta... Se karstan poistaminen kun on break cleanerin ja painepesurin kanssa niin mukavaa hommaa...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja etrade »

Minkä kokoinen torx hylsy tuohon kolmikantaan sopii? Onkohan se pultti liimalla lujasti kiinni?
jemeleon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 03.05.2014 02:35

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja jemeleon »

helvetinhyvät ohjeet ja kuvat, vaihdoin kansien tiivisteet näitten ohjeitten mukaan ja väyrynen pelaa taas ku unelma :)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 290 DT ruiskutuspumpun tiivisteiden vaihto, kuvien

Viesti Kirjoittaja etrade »

Millainen vika sulla oli? Aika helppo homma tuo oli näin jälkikäteen ajatellen mutta ei auttanu itellä ilmavaivaan.
Vastaa Viestiin